Criticai Lapok, 2007 (16. évfolyam, 1-12. szám)

2007 / 3. szám

CRITICAI LAPOK­ MÚLTIDÉZŐ és gyakorlati tevékenységét. Ebben az idő­szakban kifejtett szerény rendezői munkássá­ga értékelhetetlen, elméleti írásai pedig ki­merülnek korábbi gondolatainak ismételge­tésében, illetve a marxizmus tanításainak a színház területére való mechanikus adaptá­lásában. Legkedvesebb szerzőjének, Ma­­dáchnak a szavai rá is igazak: „a jó sajátja, / Míg bűne a koré, mely szülte őt. ” Az inté­zeti időkben már szelíd és csendes volt. Ami­kor lehetett, jót is tett másokkal. Volt ígéretes tehetség, a hagyományos színházi kereteket feszegető, modernista irányzatokért lelkesedő ifjú lázadó, és volt a Sztanyiszlavszkij-rendszert dogmává merevítő kultúrbürokrata. Volt sikeres és volt felesleges. Balszerencséje, hogy egy­kori harcostársai közül néhányan még ná­la is jobban szerették a hatalmat. Pályá­jának utolsó szakaszában kialakult benne egy ösztönös védekezés a külvilággal szem­ben. Álmai, vágyai, rögeszméi világába menekült. Kudarcait egyre kevésbé élte át. Az új helyzetekben máris szőni kezdte nagyszabású terveit. És várta a csodát, a re­habilitálást, a megfelelő alkalmat a nagy visszatérésre. Amikor utoljára találkoztunk, már túl volt a nyugdíjazás kínos procedúráján. Az Intézet a feje tetején állt, mindenki síri hangulatban leste a fejleményeket. A fo­lyosókon hegyekben álltak a Hont idejé­ben készült kiadványok, köztük a remek Korszerű Színház sorozat kiselejtezett da­rabjai. Mindenki vihetett belőlük, ameny­­nyit akart. Ami megmaradt, a MÉH-hez szállították. Én is válogattam a hiányzó példányokból. És akkor megjelent a bejá­rati ajtóban szép, hatalmas és okos német juhászkutyája kíséretében a frissen nyug­díjazott igazgató, Hontelvtárs. Úgy, ahogy tette azelőtt, minden áldott nap. Moso­lyogva fogadta a köszönésemet, és be­ment a volt irodájába. Mondják, még so­káig bejárt, mintha mi sem történt volna. BALOGH GÉZA Felhasznált irodalom: Németh Antal: Az ember tragédiája a színpa­don, Bp., 1933. Kárpáti Aurél: Örök Shakespeare, Bp., é.n. Lugosi Döme: A Szegedi Szabadtéri Játékok tör­ténete, 1931-1937, Bp., 1938. Hont Ferenc: Az eltűnt magyar színjáték, Bp., 1940. Magyar színháztörténet, szerk.: Hont Ferenc, Bp., 1962. A magyar színházak műsora 1949-1969, Bp., 1970. Hont Ferenc: A cselekvés művészete, Bp., 1972. Bános Tibor: Újabb regény a pesti színházakról, Bp., 1983. Sándor János: A szegedi színjátszás krónikája, Szeged, 2003. Lengyel György: A magyar színház monogámiá­ja //., In: Színház, 2005. szeptember Magyar Színháztörténet 1920-1949, szerk.: Gajdó Tamás, Bp., é.n. Beregi Oszkár (1876-1965) nevét nem nagyon emlegetik manapság, noha egyi­ke volt a magyar Reinhardt-színészeknek. A huszadik század elején, a Deutsches Theater legragyogóbb korszakában - többek között - Romeo, Lear, Faust szere­pét játszotta a német fővárosban. A ma­gyar színháztörténetben elsősorban Ma­dách Imre Az ember tragédiája című művének Ádámjaként tartják számon. Magyar, osztrák, német, amerikai filmek­ben kisebb-nagyobb szerepeket formált meg; leghíresebb alakítását Fritz Lang 1933-ban készített filmje őrzi, a Dr. Mabuse végrendelete. Beregi Oszkár többször kényszerült emigrációba, s csak leánya, Beregi Lea és férje, Békássy István hazatelepülésével ke­rült ismét Magyarországra a korszakos jelentőségű művész felbecsülhetetlen érté­kű hagyatéka. Ennek csak egy része került az Országos Széchényi Könyvtár kézirat­tárába; jelentős kéziratok és tárgyak ma­radtak a házaspár leányfalui házában. Minden színháztörténész álma, hogy ki­apadhatatlan forrásokban búvárkodjék. Nekem megadatott, hogy láthattam, kéz­be vehettem, sőt le is másolhattam a Bere­­gi-gyűjtemény néhány darabját. Békássy István és Beregi Lea halála után azonban szétszóródtak azok a dokumentumok, amelyek négy művész: Beregi Oszkár, Pataky Kálmán (Beregi Lea első férje), if­jabb Beregi Oszkár és Békássy István élet­művét reprezentálták. Ezt az alkalmat ra­gadom meg, hogy legalább leírjam, mi­lyen kincsek lappanghatnak: a fényképek, újságcikkek, színlapok mellett például Isa­dora Duncan, Joseph Kainz, Darvas Lili, Max Reinhardt, Háy Gyula Beregi Oszkár­hoz írott levelei. Annak az argentínai ma­gyar színházi vállalkozásnak teljes doku­mentációja, melyben ifjabb Beregi Oszkár a második világháború éveiben játszott. Békássy István New York-i Fészek Színhá­zának (1940) fényképei. Gazdag könyvgyűjteményt örökölt a házaspár, melyben Tollas Tibor Bereginek dedikált Füveskert című verseskötetét­ éppen úgy meg lehetett találni, mint Isadora Duncan Életem című memoárjá­nak német, francia, angol kiadásait. Tartalmazott ez a hagyaték néhány olyan darabot, amelyek a színháztörté­net-írás egyik legfontosabb kérdésére, a forráselemzés nehézségeire is rávilágítot­tak. A legemlékezetesebb közülük Csathó Kálmán emlékirata, amely 1960-ban je­lent meg. Beregi Oszkár tehát halála előtt még kezébe vehette. Az idős művész - ahogyan más művek esetében is - bejegy­zéseivel minősítette az írás alkotóját. Ter­mészetesen ma már nem lehet eldönteni, hogy kinek működött jobban az emlékeze­te, Beregié-e vagy Csathóé; mindenesetre Beregi aránylag sok helyre bejegyezte, hogy az nem úgy volt. A bejegyzések leg­többje egy-egy konkrét esemény elutasítá­sára vonatkozik, imigyen, „hülye”. Más­kor Beregi komolyan vette a történelmi pillanatot, azt, hogy neki megadatott, hogy korrigálja nekrológját, s ekkor be­­letoldott a szövegbe. Ezek a kiegészítések valódi csemegék. Herczeg Ferenc Árva László király című művének előadásáról, benne Beregi alakításáról Csathó ezt je­gyezte fel: „Óriási sikere volt; közönség­ben, sajtóban, szakmában egyformán. De ez is csak növelte bűnlistáját­­ irigyei sze­mében, akik azt képzelték, Beregi áll érvé­nyesülésük útjában. Ezeknek, a színészi pozíciójára éhes, irigykedő, de nyomába sem érő »ébredő« kollégáinak sikerült elle­ne olyan hangulatot teremteniük, hogy kénytelen volt megválni a Nemzeti Szín­háztól [...]. Ellenségei [...] annyira felhec­­celtek ellene bizonyos, akkor nagy töme­gek felett rendelkező, szélsőséges eleme­ket, hogy ezek a színházat szétszedéssel, Beregit magát agyonveréssel fenyegették meg, ha fel merjük léptetni. ” Csathó eljárása nem elég tisztessé­ges, hiszen Beregi életének legnagyobb fordulópontjáról titkolózva, nevek nélkül írt, elhallgatta az Ébredő Magyarok Egye­sületének nevét. Beregi ezen még nem há­borodott fel, de azért beszúrta: „Hevesi mondását írták meg akkortájt nekem Bécs­­be: »Ha ez a Bakó nem próbálja eljátszani Beregi szerepét, sohase sül ki róla, hogy mi­lyen rossz színész.«” Beregi Oszkár regényes élete s ami belőle örökre kimarad... 34

Next