Cronica Sătmăreană, iulie-septembrie 1968 (Anul 1, nr. 114-191)

1968-09-17 / No. 180

Anul I (VIII) nr. ISO (019) ★ Mari 17 septembrie 1068 * 4 pagini — 30 bani Instantanee la primul clinchet de clopoțel Au început școlile. E de ajuns să privești în jur — : strada, curțile și edificiile școlare, chipurile imaculate încadrate de pepitul sau albastrul uniformelor, figurile preocupate ale părinților, ori surîsul afectuos al educatorilor, — ca să înțelegi ce energii uriașe se pornesc la drum. Și să capeți convingerea nestrămutată că acest drum este gîndit și privegheat mai bine ca oricînd în istoria acestui popor bogată în năzuințe și împliniri. In cronica zilei de 16 septembrie a orașului Cărei, se înscriu — referitor la școală — cifre inedite : peste 4 000 de elevi frecventează cursurile în acest an școlar în cele două licee (teoretic și pedagogic-educatoare) și trei școli generale. In oraș și în satele aparținătoare acestuia, lucrează acum aproape 300 de cadre didactice. Poposim în incinta liceului teoretic cu un trecut de peste un veac. Intr-un careu uriaș s-au adunat, aproape 1.600 elevi și eleve, cuprinși în 43 clase — dintre care, 370 eleve ale liceului pedagogic de educatoare. Sunt prezenți în mijlocul lor cei 60 de profesori ai celor două școli. Printre aceștia, încearcă marea emoție a începutului și profesoara Ana Roseaș, absolventă din acest an a Facultății de filologie din Cluj. S-a reîntors în școala pe care a absolvit-o în urmă cu cinci ani. Cîte lucruri nu se pot surprinde în acest prim ceas din noul an de școală? Vizităm sălile de clasă curate — acum în număr de 37 (cu simt gospodăresc aici au fost economisite cîteva zeci de mii de lei din fondurile alocate recondiționării localului de școală), laboratoarele, cantina. Reținem că a intrat în funcțiune o elegantă sală de mese (cu autoservire) pentru cei peste 400 de elevi interni. De asemenea, că, de curînd, s-a îmbogățit dotarea laboratoarelor de fizică și chimie, a sălii de lucrări practice pentru fizică. Inițiatorii modernizării celor două laboratoare — profesorii Alexandru Feier și Iosif Vonhaz. O expoziție permanentă a organizat recent cercul tehnic al școlii, cu materiale executate aici de către elevi. Intre cele 46 de eleve ce vor forma la finele anului școlar a doua promoție de absolvente a Liceului pedagogic de educatoare din Căței, se află numeroase fruntașe la învățătură. Ne-am întreținut cu două dintre ele. Maria Lazar din anul VI și Elisabeta Surugan din V A ne împărtășesc planuri de viitor : pregătire temeinică pentru absolvirea în bune condiții a școlii, V. SAVINESCU (Continuare în pag. a 2-a) ' V --- ш Т [UNK] [UNK] ТЯП [UNK]ЕЕ. WNITÎ-VXI1 З [UNK] [UNK] ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN SATU MARE AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN PROVIZORIU >4 Intr-o atmosferă sărbătorească, in școlile județului a avut loc ieri deschiderea noului an de invățămint “" LA LICEUL MIHAI EMINESCU 16 septembrie, ora 9. Curtea Liceului Mihai Eminescu din municipiul Satu Mare freamătă de emozia sutelor de elevi care formează chidere careul festivității de desa noului an școlar, din în aplauzele asistenței formate cadre didactice, elevi și părinți, la masa prezidiului iau loc tovarășii Iosif Uglar, prim-secretar al Comitetului județean Satu Mare al P.C.R., președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean provizoriu, loan Beltechi, inspector general al Inspectoratului școlar județean, Alexandru Ciorneschi, delegat din partea Ministerului Invățămîntului, Gheorghe Cosma, directorul liceului, profesori și delegați ai comitetului de părinți. In deschiderea festivității tovarășul Gheorghe Cosma a dat citire Salutului Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România, adresat cadrelor didactice și elevilor cu prilejul deschiderii noului an școlar. Din partea viitorilor absolvenți ai liceului, elevii claselor a XII-a, a vorbit Margareta Iacob, secretara comitetului U.T.C. din liceu. După ce a mulțumit, din partea părinților pentru eforturile depuse pînă acum de cadrele didactice în slujba educării tinerei generații, tovarășul Gheorghe Presan, părinți, președintele comitetului de a adresat elevilor un cald îndemn la o activitate perseverentă și sistematică de însușire a cunoștințelor predate, exprimîndu-și convingerea că eforturile conjugate ale cadrelor didactice și ale părinților" vor conduce la realizarea tuturor acestor deziderate. întâmpinat cu vii aplauze a luat cuvîntul tovarășul Iosif Uglar, prim-secretar al Comitetului județean de partid, care a felicitat călduros corpul didactic și pe elevii liceului, arîndu-le succese mai însemnate în noul an școlar. In continuare, vorbitorul s-a referit la însemnătatea deosebită a procesului de învățămînt, la strădaniile conducerii de partid și de stat, a întregului popor, pentru ca învățămîntul să răspundă pe deplin cerințelor ridicate de exigențele actuale și de perspectivă ale desăvîrșirii construcției noastre socialiste. Condițiile în care trăim și muncim azi — a arătat tovarășul Iosif Uglar — sînt rodul luptei și entuziasmului întregului popor muncitor, strîns unit în jurul partidului, pentru înfăptuirea neabătută a politicii partidului și guvernului, pentru traducerea în viață a hotărîrilor istorice elaborate de Congresul al IX-lea și de Conferința Națională a partidului. Referindu-se la frumoasele tradiții ale liceului, la bunul renume pe care îl are, la faptul că, în decursul timpului, de aici s-au ridicat cadre valoroase necesare economiei, învățămîntului, științei și culturii tovarășul Iosif Uglar și-a exprimat convingerea că aceste tradiții vor fi duse mai departe, că și de acum înainte toată puterea de muncă, tot elanul vor fi puse în slujba însușirii cunoștințelor necesare, pentru ca elevii să devină oameni de nădejde ai zilelor de mîine. In încheierea adunării festive, elevii program liceului au oferit un scurt artistic, după care la clase au început primele ore din acest an școlar. V. MIHALCA TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU A PRIMIT PE MINISTRUL AFACERILOR EXTERNE AL BELGIEI, PIERRE HARMEL Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, a primit luni dimineața, la Palatul Republicii, pe ministrul afacerilor externe al Belgiei, Pierre Harmel. La primire a participat Camneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe. In cadrul convorbirii care a avut loc au fost abordate probleme privind relațiile bilaterale și unele probleme internationale. Constatîndu-se cu satisfacție evoluția pozitivă a colaborării dintre cele două state în interesul ambelor părți, au fost subliniate posibilitățile existente de dezvoltare a colaborării româno-belgiene. A fost evidențiată dorința ambelor state de a-și aduce în continuare o contribuție eficientă la cauza păcii și destinderii internaționale, întrevederea s-a desfășurat într-o atmosferă de cordialitate. In încheierea întrevederii, președintele Consiliului de Stat, Nicolae Ceaușescu, a înmînat ministrului afacerilor externe belgian, Pierre Harmel, ordinul „Tudor Vladimirescu" clasa I, acordat pentru merite deosebite și contribuția adusă la promovarea cauzei păcii și colaborării internaționale, precum și la dezvoltarea relațiilor de prietenie dintre Regatul Belgiei și Republica Socialistă România. STOCURILE SUPRANORMATIVE „locatari“ clandestini ai magaziilor unor întreprinderi O problemă deosebit de importantă în activitatea de aprovizionare a întreprinderilor este lichidarea stocurilor supranormative și evitarea formării lor. După cum se știe, acestea blochează fonduri circulante și sustrag din circuitul economic materiale necesare altor întreprinderi. Făcînd un tur de orizont în activitatea economico-financiară a unităților economice din județul nostru, constatăm, din păcate, că o seamă de întreprinderi se complac de ani de zile în situația de a se aproviziona peste necesar, fapt ce a dus la formarea unor stocuri peste normativ, la imobilizări de fonduri, la pierderi prin casări sau deplasări, în general ,la cheltuieli neeconomicoase. Aceste stocuri numără, în multe cazuri, valori de milioane de lei. Regretabil este faptul că în acest domeniu, cu ocazia diferitelor controale și analize efectuate de inspectorii bancari, întreprinderile deținătoare de stocuri supranormative nu își respectă angajamentele asumate prin planurile de măsuri, întocmite pentru lichidarea acestor valori. Sau, chiar dacă lichidează stocurile supranormative identificate inițial, în locul acestora apar — datorită unei aprovizionări neraționale — altele, uneori, cu valori și mai mari. La cit se ridică valoarea stocurilor supranormative ? Analizînd datele bilantiere înregistrate la încheierea primelor 7 luni ale anului, reiese că întreprinderile din industria republicană și locală județului Satu Mare și-au încheiat a activitatea cu stocuri de materii prime și materiale, ce trebuie lichidate în termenul cel mai scurt, in valoare de 22,7 miloane lei. Raportat la întreaga cantitate de materii prime și materiale existente — la data amintită — în unitățile economice din județ, stocurile ce trebuie lichidate reprezintă 14,6 la sută. Printre întreprinderile care au cele mai mari stocuri supranormative necreditate se numără: Uzina Unio, întreprinderea 1 Septembrie, Fabrica de confecții Mondiala, IPROFIL, întreprinderea Crasna Cărei, Combinatul 1 Mai și Fabrica de sticlă Victoria muncii din Poiana Codrului. Din valorile menționate, colectivele răspunzătoare de acest resort au declarat că o bună parte din materiile prime și materialele peste normativ — în valoare de 16,9 milioane lei — se vor utiliza în producție în lunile ce urmează, o altă cantitate, însumînd valori de 2,2 milioane lei se va valorifica pe plan local, iar diferențele vor fi date drept disponibile. Apreciem ca orientare bună modul de a lichida stocurile supranormative prin consum propriu, însă este de dorit ca serviciile de aprovizionare să țină cont de acest lucru, să nu se aprovizioneze după sistemul, „mai bine mai mult, decit să lipsească" ! ANANIE POTRA, director al Sucursalei Satu Mare a Băncii Naționale a R.S.R. (Continuare în pag. a 3-a) La Uzina Unio; de optimizare a procesului tehnologic In complexul de lucrări de modernizare și reorganizare a Uzinei Unio Satu Mare, un loc important îl ocupă construcțiile și asigurarea secțiilor cu noi moderne utilaje. In vederea comipletării mijloacelor mecanice pe fluxul de fabricație secția a IV-a mecanică a fost dotată recent cu două strunguri S.N. — 400 care vor fi montate în zilele ce urmează. De asemenea, se lucrează la construcția noii hale pentru turnătoria de fontă, care în final va avea o capacitate de 4500 tone piese turnate anual. In vederea optimizării procesului tehnologic, în curînd vor începe lucrările de echipare cu mașini a noii hale mecanice și se va reorganiza întregul flux de fabricație la complexul de ateliere mecanic, montaj și debitare. MISIUNEA EDUCATIVĂ A DASCĂLULUI Inaugurarea noului an școlar readuce ,în actualitate frămîntările, bucuriile, nostalgiile [UNK] unei anumite vîrste ale cărei bune părți își consumă energiile în cadrul sălilor de clasă, în acel minunat for de cultură și civilizație, care este școala. Nu mai puțin lipsite de semnificație sunt reacțiile stîrnite de acest eveniment, de partea de dincolo de „baricade", de omul de la catedră — dascălul, cel care și-a dedicat energia, talentul, răbdarea, dragostea și atașamentul muncii pline de răspundere, grea, dar plină de satisfacții, de plămădire a tinerei generații, de pregătire a acesteia pentru muncă, pentru viață. Categorie de bază a intelectualității, dăscălimea, corpul didactic aduce o contribuție specifică la măreața operă de construcție socialistă, contribuție înscrisă prin muncă asiduă de zi cu zi pentru educarea tinerei generații în spiritul idealului, uman fixat de societatea noastră. Munca îndeplinită de cadrele didactice, în școală și dincolo de școală, este complexă, multilaterală, cuprinzînd un întreit aspect: instructiv, educativ și formativ. Aceste aspecte formează o unitate în evoluție, fiecare parte și OPINII toate la un loc constituind pîrghiile esențiale de formare a omului nou, multilateral pregătit, cu înalte calități profesionale, dar și moral — cetățenești, sufletești, dispunînd de o largă gamă de însușiri umane, înscrise în coordonatele tipului nostru de umanism — umanismul socialist. Unul dintre aspectele principale ale muncii în școală este cel educativ, cu scopul realizării elevilor din punct de vedere sufletesc, afectiv pentru potențarea, dezvoltarea și perfecționarea registrului lor psihic, în vederea formării unui înalt ideal spiritual, al unei personalități înzestrate cu toate însușirile afective necesare unui om, așa cum îl concepem în cadrul societății socialiste. Mijloacele de educație de care dispune școala sunt multiple: conținutul obiectelor de învățămînt (literatura, istoria, geografia, muzica etc.), forma de desfășurare a acestuia (colectivul de elevi ai clasei, ai școlii, organizația de pionieri, U.T.C.), diferitele activități legate de sărbătoriri de evenimente, tradiții, etc. Unul dintre cele mai puternice mijloace de influențare a afectivității, a simțirii elevilor este prezența vie, convingătoare, permanentă, încurajatoare a dascălului, cel care vine în contact în permanență cu elevii, împărtășind oră de oră cîte ceva din ființa lui, risipinduse în torentul generațiilor pe care le predă vieții și regăsinduse apoi prin acestea, prin satisfacția realizării dezideratului suprem — formarea omului. Aici este unul din marile avantaje ale sistemului nostru de educație, avantaj pe care cu greu îl poate compensa orice sistem educativ bazat pe cele mai moderne mașini cibernetice, de programare, de calcul, roboți etc. Prezența nemijlocită, apropiată a dascălului, influența acestuia realizată prin trăsăturile personalității sale, prin bogăția sufletească, prin abnegație, atașament, este un factor educativ ce nu poate fi înlocuit cu nimic altceva. De aceea, dascălul trebuie să fie un om deosebit, să dispună de calități profesionale, morale, afective, pasibile de a constitui pentru elevi un model demn de urmat, un ideal de viață. Pentru că elevii, aflați în etapa de formare, de căutări își aleg modele de viață dintre persoanele cu care vin mai des în contact. Și cine este mai AUGUSTIN CERNEA (Continuare în pag. a 2-a) foccale, ШmPUMINICALA A mai trecut o săptămînă cu zile călduroase și însorite, încheiată sîmbătă seara cu baluri tradiționale de început de toamnă. S-a mîncat caltaboși, s-a băut must dulce provenit din podgoriile din județ, iar oamenii s-au dus apoi să se culce, cu gîndul la viitoarea sâptămînă de muncă. Cum ne-am petrecut, totuși, duminica ? Ш La Cărei, ziua de duminică s-a anunțat la Casa de cultură cu un program interesant care a cuprins o masă rotundă pentru tineret cu tema: „75 de ani de la nașterea folcloristului, totului profesorului și compoziConstantin Brăiloiu". Au vorbit cu acest prilej profesorii de muzică Petru Karácsony, Cornelia Desidan și Ludovic Boroș, metodist la Casa de cultură. Și-au dat apoi concursul, într-un reușit program muzical-distractiv, solistele Marina Dorina, Dorina Kirvay și Maria Safta, acompaniate de orchestra dirijată de Petru Karácsony. Negreștenii au fost prezenți duminică la spectacolul „Citul Maramureșu" prezentat de Ansamblul de cîntece și dansuri din Baia Mare. S-au adunat apoi un număr mare pe terenul de fotbal, după care au încins un gioc strașnic de bucurie că echipa lor favorită, Energia Negrești, a învins pe Someșul Odoreu cu 2—1. Tipuriturile și dansurile nu au contenit pînă seara tîrziu... 3 De la Comitetul județean pentru cultură și artă am primit vestea că o brigadă științifică din Satu Mare s-a deplasat la Bogdand cu un program deosebit de atractiv axat pe tema : „Ce este materia vie și creația divină?". In fața celor peste 200 de persoane adunate la căminul cultural, în majoritate tineri, au vorbit tovarășul Zoltán Toth, profesor la școala generală nr. 4, despre omul de azi și tehnica sa avansată, iar tovarășul Ladislau Czimbalmos, profesor la despre cercetarea Liceul nr. 2, Cosmosului și fenomenul farfuriilor zburătoare. Apoi, tovarășul Iosif Erdei, metodist la Comitetul municipal pentru cultură și artă, s-a referit la așa-zisele minuni și mituri, scoțînd in evidență scopul pentru care au fost seara acestea create, iar profecte chimie Elena Mureșan, de la Liceul nr. 2 a efectuat cîteva experiențe practice demonstrînd posibilitatea omului de a combate unele mituri. Nu se poate să încheiem aceasta Ușă de pontaj duminicală fără să amintim sentimentul de mîndrie și seriozitate piitor. ce se citea pe fețele cunoul an școlar se va deschide o nouă treaptă spre tainele științei și culturii. Cărți, caiete, ghiozdane. Toate au fost aliniate ieri pe băncile proaspăt lustruite, alături de frumoasele buchete de Hori oferite cu dragoste și recunoștință dascălilor lor. Gr. PAUL In sala de preparație de la I.T.A'.