Cronica Sătmăreană, iulie-septembrie 1969 (Anul 2, nr. 424-503)

1969-08-02 / No. 453

^ CRONICA SATMAREANĂ 5Т тБМ 5 augUSt 1969 . ,1мДД 13 111 Рама 1ИВ1 [UNK] [UNK] [UNK] 1ИИ 1 И [UNK]имип [UNK]Т^1 [UNK]1 [UNK]~No^^' 1 ...........»миинии ■Р и -у/Л.. r '?'"у £у:^ _....................... ? Зй [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] мтт [UNK] [UNK]&Ф. ....■".. ' î.. . ’ ...■ [UNK] [UNK]'Л ТУ ■'■' ■ --l - J*«... . '- -~ . ...te, tetetate . . ... ...V*' ■ ■ . -I. . ..ft’. . . * . . .. . ■-•--■ --■ .... ...... te— I — ■ ■. .»•.. . .«Hft ----.. ........ te*. ' .... .te» ....... tete , tete. .'».■... . — ■ 1 '.»+' . VIETNAMUL DE SUD Ciocniri violente în vecinătatea zonei demi- SAIGON 1 (Agerpres). O violentă ciocnire a avut loc în noaptea de joi spre vineri în vecinătatea zonei demilitarizate, între forțele patriotice sudvietnameze și o unitate a infanteriei marine americane care avea misiunea de a recupera pasagerii unui elicopter doborît de patrioți, anunță agenția France Presse. Știrile transmise de agențiile de presă semnalează, de asemenea, ciocniri în regiunea Saigonului și în Delta Fluviului Mekong. In cursul luptelor s-au înregistrat morți și răniți de ambele părți. Dintre atacurile de artilerie lansate de patrioți asupra pozițiilor americano-saigoneze, unul a fost calificat de comandamentul militar american de la Saigon ca fiind important. Se anunță, pe de altă parte,că avioanele americane „B-52“ și-au continuat misiunile de bombardament în apropierea zonei demilitarizate și în regiunea Saigonului. Evoluția crizei guvernamentale in Italia ROMA , Corespondentul Agerpres, N. Puicea, transmite: Mariano Rumor a renunțat să formeze noul guvern italian. El l-a vizitat vineri seara pe președintele Republicii Italiene, Giuseppe Saragat, pentru a-l informa că este în imposibilitate de a-și îndeplini mandatul ce i-a fost încredințat. După ce încercările de a reface fosta coaliție de centru-stînga au eșuat, premierul desemnat s-a consacrat eforturilor de a alcătui un guvern monocolor, compus numai din democrat-creștini. Se pare că Rumer a întîmpinat dificultăți în formarea unui astfel de guvern chiar în propriul său partid. Impedimentul principal în calea unei astfel de soluții îl constituie însă refuzul categoric al partidului socialist de a sprijinii un guvern monocolor. Or, fără voturile deputaților socialiști acest cabinet nu ar fi putut obține învestitura parlamentului. Renunțarea lui Mariano Rumor la mandatul ce i-a fost încredințat pare să indice faptul că formarea unui nou guvern în limitele fostei coaliții de centru-stînga a devenit imposibilă. Un comunicat al palatului Quirinal face cunoscut că președintele Saragat va începe o nouă rundă de consultări cu liderii partidelor politice. S-ar putea ca el să ceară unei alte personalități să încerce soluționarea crizei, dar asemenea posibilitate este foarte improbabilă. Observatorii sunt unanimi în a aprecia că dizolvarea parlamentului și organizarea unor alegeri anticipate, la numai un an și jumătate după ultima consultare electorală, apare a fi soluția pentru care va opta președintele. La Roma s-au desfășurat timp de două zile lucrările ședinței plenare a Comitetului Central al Partidului Comunist Italian consacrate analizei situației politice din țară. In raportul său, Pietro Ingrao, membru al Direcțiunii P.C.I., a subliniat că actuala criză este rezultatul „crizei sociale și politice în care se află Italia de mai multă vreme". Raportorul a spus în continuare: „Ne aflăm într-o situație în care o prezentă, activă, inițiativă și vigilența Partidului Comunist și a tuturor forțelor muncitorești populare sunt necesare pentru ai se da o orientare spre soluții pozitive, avansate și pentru a împiedica degenerarea instituțiilor democratice". In această lumină, P.C.I. se opune dizolvării parlamenitului și organizării alegerilor anticipate. „Comuniștii, a spus Pietro Ingrao, consideră că se poate ieși efectiv din criză printr-o cotitură democratică serioasă, adică printr-un program organic de reforme structurale, promovat de o nouă majoritate care să lichideze discriminarea anticomunistă, care să dea, un răspuns pozitiv cerințelor maselor populare". După dezbateri, Comitetul Central a aprobat raportul lui Pietro Ingrao, activitatea organelor de conducere și grupurilor parlamentare ale partidului în actuala fază a crizei de guvern. Partidul Socialist Italian al Unității Proletare relevă, la rîndul său, într-un comunicat al direcțiunii, că evoluția crizei „impune o nouă intensificare a eforturilor pentru lărgirea unității tuturor forțelor de stângă în vederea constituirii unui nou cadru politic, pentru a face să eșueze orice tentativă autoritară și pentru a deschide o nouă perspectivă — cea a stîngii — care să răspundă așteptărilor maselor muncitoare, cuceririi unei democrații reale a maselor populare". Vizita președintelui Nixon în India DELHI (Agerpres). Președintele Statelor Unite, Richard Nixon, și-a încheiat vineri vizita oficială la New Delhi, în cadrul căreia a avut convorbiri cu primul ministru, Indira Gandhi, la care au participat ministrul de externe, Dinesh Sing, ministrul apărării, Swaran Singh, ministrul comerțului exterior, Bali Ram Bhagat, precum și alte oficialități. Au fost abordate o serie de probleme bilaterale, precum și diferite aspecte ale situației din Asia. La plecare, pe aeroportul din Delhi, președintele Nixon a declarat că vizita întreprinsă în India va contribui la abordarea, într-o perspectivă nouă, a relațiilor dintre cele două țări. Din India, președintele S.U.A. a plecat în Pakistan, următoarea etapă a turneului său. La Lahore, el a fost întîmpinat de președintele Yahia Khan, precum și de membrii guvernului pakistanez. Convorbirile de la Kampala KAMPALA 1 (Agerpres). Papa Paul al VI-lea, aflat în vizită oficială în capitala Ugandei, a primit vineri pe cei doi membri ai delegației biasreze sosiți la Kampala pentru a participa la manifestările legate de vizita suveranului pontif. Unul dintre aceștia este Austin Okwu, care are grad de ambasador al Biafrei în Africa Orientală și Centrală, iar celălalt Gabriel Onynke, judecător la Curtea Supremă a Biafrei. Agenția France Presse, care transmite această informație, relevă că întrevederea pe care avut-o papa Paul al VI-lea cu delegația biasreză se înscrie pe linia hotărîri șefului bisericii catolice de a face totul pentru soluționarea pe calea pașnică a războiului din Nigeria. Situației din Nigeria și posibilităților de soluționare a conflictului i-au fost consacrate și celelalte întrevederi pe care Paul al VI-lea le-a avut tot papa vineri la Kampala. El a primit pe șefii statelor — Tanzania, Zambia, Ruanda și Burundi — aflați în capitala Ugandei, precum și pe ceilalți conducători ai delegațiilor africane, prezenți la Kampala. De asemenea, papa Paul al VI-lea a primit pe șeful delegației federale nigeriene, Ewahoro, comisarul pentru informații al guvernului de la Lagos. Agențiile de presă nu au furnizat nici o informație care să permită o apreciere a rezultatelor întrevederilor pe care le-a inițiat papa Paul al VI-lea. Cu siguranță că eforturile suveranului pontif de a determina o reluare a negocierilor între cele două părți angajate in conflictul din Nigeria vor continua și în următoarele zile. R. P. POLONĂ. — Vedere parțială a unui sistem de conducte de distilare la Uzina Petrochimică de la Plock. Situația din Argentina după eșuarea unei lovituri de stat din partea unui grup de militari insurgenți BUENOS AIRES 1 (Agerpres). Un grup de militari argentinieni au preluat controlul asupra postului de radio din Cordoba și au difuzat care anunțau un comunicat prin că ar fi avut loc o lovitură de stat în Argentina. Poliția a intrat în acțiune și a operat arestări în rîndurile ofițerilor insurgenți. Orașul Cordoba — principalul centru industrial al Argentinei — a fost scena unor puternice demonstrații antiguvernamentale în luna mai. După cîteva ore, guvernatorul orașului, Roberto Huerta, a anunțat pe ministrul de interne, generalul Francisco Imaz, că liniștea a fost restabilită. Imediat după aceste evenimente, ministrul forțelor armate, Alejandro Lanusse, a convocat o reuniune de urgență a comandanților militari pentru a discuta „existența unei organizații ultrasecrete în armată" care vizează o lovitură de stat. Se menționează, după cum relevă agenția U.P.S., că trei ofițeri superiori — un general și doi colonei — au fost înlocuiți din posturile lor. Din surse militare s-a aflat, de asemenea, că a fost deschisă o anchetă în legătură cu „demisia" de săptămîna trecută a generalului Eduardo Labanca, comandatul unei brigăzi de infanterie din Buenos Aires,după ce acesta făcuse la o recepție declarații antiguvernamentale. Potrivit acelorași surse, alți patru generali și mai mulți ofițeri de aviație sunt în momentul de față anchetați. BUENOS AIRES 1 (Agerpres). — Un grup de 150 de reprezentanți ai intelectualității argentiniene — scriitori, pictori, sculptori — au cerut autorităților eliberarea scriitorilor Raul Larras, STanibal Ford și de Cordon, arestați după Bernaninstituirea străzii de urgență în țară. . IRLANDA. —Aspect din ciocnirilor timpul dintre manifestanți și poliție, în timpul recentelor demonstrații pentru drepturi ci vile de la Londonderry, CU PRILEJUL CELEI DE-A XXV-A ANIVERSĂRI A ELIBERĂRII ROMÂNIEI STOCKHOLM 1 (Agerpres). — în cadrul manifestărilor prilejuite de a 25-a aniversare a eliberării României, televiziunea suedeză a transmis filmul românesc „Armonii și ritmuri milenare“, care a obținut premiul întîi la Festivalul televiziunii de la Dublin din 1968. Cronicile apărute în presa suedeză conțin aprecieri pozitive la adresa filmului. CAIRO 1 (Agerpres). Cu ocazia celei de-a 25-a aniversări a eliberării României, Academia poeților din Galio a organizat o seară literară românească. Au fost recitate cu acest prilej poezii de Tudor Arghezi, Lucian Blaga, Mihai Beniuc și Eugen Jebeleanu. SANAA. Consultări în vederea formării noului cabinet yemenit SANAA (Agerpres). Mohsen Al Aini, premierul desemnat al Republicii Arabe Yemen (R.A.Y.), a început consultările în vederea formării noului cabinet yemenit. Criza de guvern din R.A.Y. a intervenit la 8 iulie in urma demisiei premierului Hassan Al Anii. După consultări cu liderii principalelor forțe politice, președintele Consiliului Prezidențial, Abdul Rahman Al Imani, i-a încredințat lui Mohsen Al Aini misiunea de a forma un nou guvern. Potrivit unei informații transmise din Sanaa de agenția Reuter, premierul desemnat a declarat că din noul cabinet vor face parte reprezentanți ai tuturor forțelor politice din țară, fără a menționa însă despre care anume forțe politice este vorba. El a subliniat că fără colaborarea cu aceste forțe nu-și va putea îndeplini misiunea încredințată. Mohsen Al Aini a mai deținut în anul 1967 funcția de primministru. In aceea perioadă, el se pronunțase în favoarea organizării unei conferințe care săi fixeze responsabilitățile tuturor forțelor interesate în restabilirea păcii în țară. La consultările pe care premierul Aini le are cu diverse personalități politice participă și Mohammed Said Al-Attar, reprezentant permanent al R.A.Y«j la O.N..U Dezbateri asupra programului de cercetări directe pe suprafața lunară HOUSTON 1 (Agerpres). — Neil Armstrong, comandantul echipajului navei spațiale ,,Apollo 11", a declarat că o perioadă de cercetări extravehiculate direct pe suprafața Lunii, de două ori mai mare decît cele 2 ore și 32 de minute petrecute de el în Marea Liniștii, ar fi „rezonabilă" pentru următorii astronauți americani care vor debarca pe Lună. Armstrong a făcut această declarație în cursul unei dezbateri asupra programului de cercetări directe pe suprafața Lunii, la care au participat peste 40 de astronauți americani, inclusiv membrii echipajului navei spațiale „Apollo 12", prevăzută să fie lansată la 12 noiembrie. Armstrong s-a declarat mulțumit de modul cum a funcționat echipamentul de ■costumul spațial supraviețuire și pe care l-a purtat în timpul cît s-a aflat pe suprafața Lunii. El și coechipierii săi, Edwin Aldrin și Michael Collins, au descris toate fazele îndeplinirii misiunii lor pe Lună, vorbind din spatele barierei biologice a astromauților aflați în sala de dezbateri a laboratorului de recepție lunară de la Houston. In legătură cu programul de activitate al astronauților, Armstrong, Aldrin și Collins, aflați în carantină, un purtător de cuvînt al centrului spațial de la Houston a anunțat că „interogatoriul științific", programat pentru vineri, în cursul căruia urmau să fie discutate datele rezultate din fotografiile și filmele executate în timpul misiunii de zbor a navei spațiale „Apollo 11", a fost amînat pentru săptămîna viitoare. Incepînd de vineri, astronauții au trecut la redactarea „rapoartelor de navigație", respectiv a unor descrieri a modului cum fiecare astronaut a contribuit la îndeplinirea întregii misiuni de zbor. Doctorul William Garpentier, medicul misiunii ,,Apollo 11", a anunțat, referindu-se la starea sănătății astronauților, și a celor 14 persoane aflate în carantină, că toți se simt excelent. Nu s-au semnalat pînă în prezent nici un fel de afecțiuni sau tulburări ale stării sănătății acestora, determinate de o eventuală infestare cu presupuse organisme lunare. Ce ne arată ultimele fotografii ale „planetei roșii“ (Urmare din pag. 1) gramului „Mariner", a declarat, referindu-se la acest fapt, că „se văd un număr fantastic de mare de cratere. Craterele seamănă foarte mult cu cele de pe Lună". Astfel, ceea ce părea după observațiile de pe Pămînt să fie un lanț de munți marțieni, cunoscuți sub numele de „Nix Olimpus", s-a dovedit a fi un crater uriaș cu un diametru de peste 800 km. O altă imagine înregistrată de camera cu teleobiectiv prezintă o zonă cu un relief foarte accidentat pe o suprafață de aproximativ 12 km.p. și un crater cu un diametru de 80 km avînd în interiorul său, mai ales pe versantul vestic, o mulțime de cratere cu dimensiuni mai mici". Referindu-se la aceste me fatografii, un purtător ulticuvînt al laboratorului de de Pasadena a declarat că ele presuzintă imagini și obiecte n-au fost încă văzute de care cercetători din care cauză aceștia nu pot să explice în întregime semnificația unora dintre ele. Totodată, purtătorul de cuvînt a făcut cunoscut că examinarea unei fotografii din cea de-a doua serie transmisă, joi a dat la iveală existența unui crater cu un diametru de aproximativ 482 km deasupra căruia se află formații de nori.. Cercetătorii, a spus el, nu s-au putut pronunța dacă e vorba de un vulcan activ sau de vapori de apă, ori bioxid de carbon. In legătură cu problema faimoaselor „canale marțiene", ultima serie de fotografii nu contribuie cu nimic la deslegarea misterului lor. Liniile întunecate existente în prima și a doua serie de fotografii au dispărut de data aceasta, unii cercetători presupunînd că dacă astfel de canale ar exista, imaginile în alb-negru luate de la distanță mai mică de suprafața planetei nu ar putea fi vizibile, deoarece din punct de vedere al culorii ele nu ar contrasta cu mediul înconjurător. Se consideră că după studierea profundă a imaginilor, transmise de sonda „Mariner-6" și celor ce vor fi obținute prin intermediul lui „Mariner-7", care se va afla la 4 august la aproximativ 3.000 km de suprafața planetei, deasupra Polului Sud al acesteia, vor putea fi trase unele concluzii. Rezultatul cercetărilor va fi publicat, probabil, la începutul lunii septembrie. DE LA HOUSTON ȘI PASADENA VIENA. Intre 28 iulie și 1 august s-a desfășurat la Viena cel de-al 2-lea simpozion internațional de fizică și chimia fisiunii, organizat de A.I.E.A. Simpozionul a reunit 230 specialiști — fizicieni, chimiști, ingineri, matematicieni — din 28 de țări și din partea a șase organizații internaționale. Din țara noastră a participat o delegație condusă de conf. dr. N. Vîlcov, care a prezentat lucrarea „Efecte de barieră în fisiunea izomeră a izotopilor Americiului". SANTIAGO DE CHILE. Plenara G.G. all .S. din Chile a hotărît convocarea între 23 și 31 august a celui de-al 14-lea Congres al partidului. Participanții la plenară au adoptat proiectele de program și de statut ale partidului, care vor fi dezbătute la adunările organizațiilor de bază regionale și provinciale, urmînd să fie supuse spre aprobarea congresului partidului. FREETOWN. Intr-o informație transmisă din Freetown, agenția France Presse anunță că la 1 august a fost arestat în capitala statului Sierra Leone Julius Cole, secretar general al partidului de opoziție Partidul Popular. Autoritățile din această țară îl acuză pe Julius Cole, care deține și funcția de redactor-șef al ziarului, opoziției „Express", că ar fi desfășurat activitate subversivă și ar fi incitat la „tribalism". MOSCOVA. Diamantele din meteoriți s-au format în urma ciocnirii unor mici corpuri asteroide în spațiul cosmic. La această concluzie au ajuns savanții sovietici, care au terminat cercetările asupra meteoritului North Haig, în greutate de 973 grame, adus la Moscova din Australia occidentală. El a fost găsit în anul 1961. Suplinind meteoritul unor temperaturi înalte (500—600 grade Celsius), geochimiștii sovietici au reușit să pună în evidență cristale de diamant, care nu se deosebesc de cele terestre. PARIS. Franța a încheiat un acord cu Algeria în baza căruia va livra acestei țări 28 de avioane de tipul „Fouga-Magister", construite de firma „Sud Aviation", a anunțat Ministerul Apărării Naționale al Franței. Comunicatul menționează că un grup de aviatori algerieni vor fi instruiți în Franța pentru pilotarea acestor avioane. Avionul „Fouga-Magister" este un aparat de antrenament, echipat cu două reactoare. WASHIngTON. Departamentul de Stat al S.U.A. a anunțat că, în baza unui nou acord de cooperare spațială încheiat cu Japonia, industria de specialitate americană va furniza informații tehnice și echipament industriei japoneze în vederea construirii de rachete ce vor servi la lansările în spațiu. Acordul prevede, de asemenea, că în urma acestei colaborări , Japonia va construi instalații de comunicații și va lansa sateliți pentru cercetarea spațiului cosmic în scopuri pașnice. LOT. La tragerea din seara zilei de 1 august au fost extrase următoarele numere: Extragerea 1: 24, 69, 10, 28, 13, 50, 1, 6, 70, 44, 17, 51. Fond de premii: 560.176 lei. Extragerea a II-a: 35, 26, 37, 1. Fond de premii: 293.763 lei.