Cronica Sătmăreană, iulie-septembrie 1969 (Anul 2, nr. 424-503)

1969-09-12 / No. 488

Petrești—Sanislău— Ciumești. Toamnă bogată început de toamnă- cîmpul prinde culoare galben-ruginie. Ajung la maturitatea rodului ultimele culturi agricole ale anului. Porumbul dă și el în pîrgă- Promite rod bogat, grație agrotehnicii superioare ce i s-a aplicat. Nicăieri bunii gospodari nu găsesc prilej de răgaz. In aceste zile ei împînzesc imensele tarlale. Unii culeg cartofii, alții sfecla de zahăr. Mulți, foarte mulți lucrează în legumicultură, pomicultură sau în vii, trimițînd spre piața internă sau externă însemnate cantități de roșii, ardei, rădăcinoase, struguri de masă ori aromatele mere Parmen-aurii- Mecanizatorii au și ei preocupările lor firești. Unii transportă din cîmp spre hambarele cooperativei agricole rodul bogat toamnei, alții preal gătesc „patul curat și călduț“ viitoarei recolte de cereale- O vizită cu aparatul de fotografiat în trei cooperative agricole de producție vecine — Petrești — Sanislău — Ciumești — e în măsură să cîntărească, dacă nu chiar total, măcar parțial, hărnicia cooperatorilor, preocupările de sezon ale acestora- Declanșăm aparatul la ■ Petrești ... r In dreapta șoselei ce duce de la Cărei comună un grup spre de cooperatori dintr-o căruță descărcați pentru cîntărire (foto nr. 1), cartofii culeși la celălalt capăt al tarlalei de un alt grup de cooperatori, cam 70—80 la număr (foto nr. 2). Vicepreședintele cooperativei, Iuliu Ilyeș ne relata că toate forțele din cele 6 brigăzi de cîmp au fost concentrate la culesul cartofilor de pe cele 150 de hectare, s-a desfășurat Recoltatul într-un timp rapid, datorită nu numai hărniciei cooperatorilor, ci și productivității ridicate ale celor patru mașini de recoltat. — Mîine, vom termina cu cartofii— ne spune vicepreședintele. Predăm statului pe bază de contract 500 tone de cartofi... Ne dorește porumbul care se coace de-a binelea. Avem 520 de hectare, suprafață care cere să fim pregătiți bine, din timp, descongestionați de multe alte treburi. In momentul de fată" „tăiem" drumuri printre tarlalele cu porumb pentru a ușura transportul lui. Pătulele sunt și ele puse la punct, dezinfectate, mărită capacitatea celor existente. In drum spre Sanislău, am lăsat în urmă un alt grup de cooperatori, care expediau din legumicultura spre C.L.F. roșii și castraveți. Din acest sector cooperativa realizează anul acesta un venit de peste două milioane lei. . Sanislău Nu bine părăsim Petreștiul, că ne și întîmpină două autocamioane încărcate cu cînepă (foto nr. 3). Era ultima cantitate (din cele 70 de vagoane obținute de pe 100 hectare), ce se îndrepta spre Topitoria din Berveni. — O ieșit milionul de lei planificat! — zicea satisfăcut cooperativei, președintele Grigore Șimonca. Oamenii sunt bucuroși pentru că vor primi ca retribuție suplimentară aproape 100.000 lei... Ne apropiem de sat. La marginea acestuia vreo 10 tractoare trăgeau brazdele pentru viitoarea recoltă de grîu (foto nr. 4). Pînă ieri seară în cooperativă erau pregătite pentru însămînțatul lui de toamnă 300 grinde hectare. Tot pînă în seara aceleași zile aici se însămîntase deja din cele 300 ha planificate 150 de hectare cu secară pentru boabe și masă verde. Toamna e bogată și la Sanislău. Aroma livezilorr de meri Ionathan și a viilor altoite se simte de departe. Nu peste mult timp rodul lor va coborî de pe dunele de nisipuri zburătoare și cine știe dacă merelor de aici nu le vor fi conferite și în această toamnă Medalia de aur. In cooperativă există deja trei asemenea medalii. . Ciumești Cooperativa agricolă de producție cultivă anul acesta sfeclă de zahăr pe 180 de hectare. Recoltatul acesteia a început abia de cîteva zile. Cum s-ar zice, e în toi. Și oamenii sînt harnici. Se iau la întrecere. Vor să termine această lucrare cu mai curînd. Vine din urmă vremea recoltării porumbului la care vor fi tot mai mult solicitați. Imediat după ce sfecla de zahăr este recoltată ea este transportată și depozitată pe rampa de descărcare din Stația C.F.R. Sanislău. Pînă în seara zilei de 9 septembrie a fost depozitată pe această rampă o cantitate de peste 40.000 kg sfeclă de zahăr (foto nr. 5). Se înserase. Am părăsit hotarul celor trei cooperative agricole de producție cu certitudinea că aici toamna este îmbelșugată, că ea se va face tot mai prezentă în averea obștească, în casele harnicilor gospodari din această parte a cîmpiei careiene- C PAUL Foto; Gh IANCU ШЯ unde ШΑ [UNK] [UNK]П CINEMATOGRAFE SATU MARE — Victoria: Sherlock Holmes (coproducție francoitaliană); Popular: Vîrstă ingrată (film francez, cinemascop); OAREI — Popular: La dolce vita (coproducție italo-franceză, seriile I și II); 23 August: Toată lumea e nevinovată (film maghiar); TÂȘNAD: Pentru încă puțini dolari (coproducție italo-franco-spaniolă, color, cinemascop); NEGREȘTI-OAȘ : Viscolul (film sovietic, color, cinemascop); BERVENI: Totul pentru rîs (film englez); HALMEU: Bună ziua, contesă (film spaniol, color); SANISLAU: Răutăciosul adolescent (film românesc, color, cinemascop). EXPOZIȚII . Deschisă cu ocazia aniversării unui sfert de veac de la eliberarea patriei EXPOZIȚIA REALIZĂRILOR ECONOMIEI JUDEȚULUI SATU MARE poate fi vizitată zilnic între orele 10—13 și 16—19. In incinta Muzeului de istorie din municipiu rămîne deschisă în continuare Expoziția de documente privind eliberarea patriei de sub jugul fascist. ШИРВ.1 Vineri 12 septembrie 1969 10.00 Limba rusă (reluare). 10.25 Limba spaniolă (reluare). 17.30 Buletin de știri. 17.35 Lanterna magică. 18.05 Nuntă în Maramureș. 18.35 Seară de balet. 19.00 Transmisiune de la Expoziția Realizărilor Economiei Naționale România '69. 19.30 Telejurnalul de seară. 20.00 Film artistic „O poveste ca în filme". 21.20 Reflector. 21.35 Muzică ușoară. 22.05 Mult e dulce și frumoasă. 22.30 Telejurnalul de noapte. 22.50 Varietăți pe peliculă. TERGIVERSĂRI PĂGUBITOARE PENTRU LOCATARI Locatarii imobilului de pe strada Scînteii nr. 9 (imobil proprietatea I.L.L.) trăiau cu speranța că o dată cu modernizarea străzii lor vor putea beneficia și de satisfacerea cererii privitoare la realizarea instalațiilor de apă și canal. Visul a căpătat noi dimensiuni cînd, la începiutul lunii iunie, în stradă s-au depozitat tuburi, cărămizi, nisip, var și alte materiale. Acum după mai bine de trei luni, materialele se găsesc tot acolo, dar complet deteriorate — îngreunând și definitivarea asfaltării străzii. Cele șapte familii și-au pierdut orice speranță. .. Ideea e cuprinsă într-o scrisoare adresată redacției noastre. Am căutat să descifrăm firul încîlcit al „povestei". In urmă cu doi ani, locatarii au cerut I.L.L.-ului să le realizeze racordarea la apă și canal. I.L.L. a făcut adresă către întreprinderea comunală’, care execută asemenea lucrări. S-a întocmit un deviz (nr. 290) de materiale necesare și costul manoperei, datat în 5 septembrie 1968, în care se indica cerința ca procurarea de materiale să se facă de către beneficiar (adică I.L.L.). In concluzie, materialele au reușit să fie procurate după 1 mai 1969, adică exact după opt luni. Intre timp echipele de instalatori ai executantului au atacat alte lucrări, și tot între timp, pe strada respectivă au început și avansat serios lucrările de asfaltare. Acum acestea sunt încheiate. Inclusiv pe locul unde vor trebui făcute lucrările de racordare apă — canal. Deci o viitoare racordare nu se poate face decît cu aprobarea secției de gospodărie a Consiliului municipal pentru spargerea asfaltului. Și astfel istoria se va repeta, iar cereri, aprobări, planificarea forței de muncă etc., etc. Procurarea unor materiale a durat aproape 9 luni (întreprinderea locuințe și localuri) de la întocmirea devizului de către întreprinderea comunală. In următoarele patru luni, secția de lucrări a întreprinderii comunale a amînat luarea în evidență a lucrării respective, deși se știe că o dată cu asfaltarea străzii urmează să se facă o muncă în plus, cheltuieli suplimentare. Acum, la repetate întrebări ale locatarilor, se dau răspunsuri echivoce: noi am predat materialele necesare la întreprinderea comunală și trebuie să vă facă instalarea apei și canalizarea. Mai departe nu ne interesează (I.L.L.)..." Noi am avut „fonduri" pentru lucrare doar pînă la 1 mai, dar deoarece nu ați avut materiale pînă la data respectivă, am fost nevoiți executarea să amînăm lucrării" (Intrepr. comunală)... Ceea ce uimește mai mult pe adevărații beneficiari ai acestei clase nepăsări și tergiversări este faptul că și una și cealaltă dintre întreprinderile în dispută sunt coordonate de aceiași secțiune de specialitate a Consiliului municipal. Căreia, de fapt, au și dorit să i se adreseze. Dar prin mijlocirea ziarului. Pentru a avea garanția că tergiversărilor li se va pune, în sfîrșit... capăt! ALECU DIMBU Amplitudinea muncii noastre instructiv-educative (Urmare din pag. 1) cunoașterea personalității fiecărui elev, a înclinațiilor, preocupărilor, frămîntărilor sale în vederea orientării spre un ideal de muncă și viață în concordanță cu aptitudinile și interesele conjugate cu cerințele individuale societății. Trebuie să se pună un mai mare accent pe îmbogățirea conținutului de idei social-politice, a activităților organizate cu tineretul școlar, pe îmbogățirea vieții afective acestora. In fiecare acțiune educativă e de dorit să se stabilească un țel major care să contribuie la conturarea unui ideal înalt. Creșterea rolului și atribuțiilor organizațiilor de partid în conducerea procesului de învățămînt va contribui cu siguranță la ridicarea nivelului muncii educative din școală. Amploarea fără precedent a cunoașterii umane, impune acumulări cantitative dar și selecție. De aici, necesitatea continuă pentru cadrul didactic, a perfecționării de specialitate, metodică și științifică. Legea învățămîntului, Statutul cadrelor didactice, dau largi posibilități corpului didactic pentru participarea în masă la cursurile de perfecționare, la diferite sesiuni de comunicări, la activități metodice colective în școală și în afara ei, în cadrul diferitelor societăți științifice etc. Numărul celor ce participă la aceste activități trebuie să crească în așa fel încît în perspectivă apropiată să cuprindă toate cadrele didactice. Intrucît școala are datoria să stimuleze și să sprijine permanent studiul și documentația științifică a fiecărui cadru didactic, consiliul pedagogic trebuie să-și preia rolul de coordonator al muncii de perfecționare metodico-științifică componenților săi. In viitor acesatui for didactic i se vor atribui sarcini lărgite. De aceea este necesar să-i crească autoritatea, combativitatea și spiritul de răspundere în acțiunile și hotărîrile luate, consiliul pedagogic să se distingă prin competență, principialitate și coeziune. Categorie de intelectuali cu rol distinct — de creștere și modelare a tinerelor generații — cadrele didactice trebuie să însereze trainic în aria preocupărilor lor problema educării și culturalizării maselor, să-și aducă aportul la această nobilă și importantă întreprindere națională. Educator prin formație și misiune, cadrul didactic trebuie să dea cea mai mare atenție exemplului personal în tot ce gîndește și întreprinde — prin pregătirea științifică în munca de fiecare zi, prin conștiința și conduita sa etică, prin atitudinea patriotică și pasiunea profesională. Șantierul 502 Teleconstrucția din Oradea str. Porțile de Fier nr. 12 (PTT). angajează MUNCITORI NECALIFICAȚI pentru lucrări de canalizare. Se lucrează în acord, după norme republicane. Șantierul figură cazarea. a întreprinderea de Locuințe și Localuri Satu Mare angajează imediat zidari dulgheri instalatori de apă și încălzire centrală. Informații suplimentare se pot obține la serviciul personal. ______________Viffers 12 septembrie 1969 mm Sîmbătă 13 septembrie 1969 5.05—6.00 Program muzical de dimineață. 5.20 Gimnastică. 5.30 Jurnal agrar. Buletin agro-meteorologic. 6.05—9.30 Muzică și actualități. 9.30 Miorița. Medalion: Culegătorul de basme Dumitru Stănescu. Prezintă Iordan Datcu. 10.03 Selecțiuni din operete românești. 10.30 Din țările socialiste. Emisiune de la Moscova. 11.05 Ciclul „Să înțelegem muzica. „Polifonia" (I). Prezintă prof. univ. George Pascu.11.30 Varietăți muzicale. 11.50 Cotele apelor Dunării. 12.00 Melodii de Laurențiu Profeta. 12.30 Intîlnire cu melodia populară și interpretul preferat. 13.00 Radiojurnal. 13.10 Mic magazin muzical. 14-10 Vreau să știu emisiune de știință și tehnică pentru școlăriți 14.50 Buchet de melodii populare. 15.00 Ce e nou în județul nostru. Mureș — septembrie 1969. 15.13 Cîntă Karel Gott. 15.30 Compozitorul săptămînii — Franz Schubert 16.00 Radiojurnal. 16.15 Fotbal minut cu minut. 18.20 Program oferit de postul Radio-Vacanta. 19.00 Gazeta radio. 19.20 Săptămîna unui meloman. 20.05 Tableta de seară de Paul Everac. 20.10 Mari orchestre de muzică populară 1. 20.30 Eminesciana. „Cînd te-am văzut". Recită Fory Etterle. 20.35 Pentru magnetofonul dr. 21.00 Poșta radio de dr. N. Mihăescu. 21.10 Revista șlagărelor. 21.30 Sport. 21.40 Revista șlagărelor. 22.00 Radiojurnal. 22.20 Caleidoscop ritmic. 22.55 Moment poetic. Poete ale Renașterii italiene. 23.00 Expres melodii: 0.03—6.00 Estrada nocturnă. Crescători de animale Valorificînd porcii prin centrele de contractări și achiziții ale „Industriei cărnii" Satu Mare, obțineți prețuri avantajoase, astfel: grupa 90—115 kg carne 9 lei/kg viu, grupa 115—130 kg de carne 9,50 lei/kg viu peste 130 kg de grăsime 11 lei kg viu Producătorii care încheie contracte beneficiază de avansuri în bani pînă la 40 la sută și porumb la preț oficial. Informații la achizitorii comunali. Întreprinderea de mecanizare și transporturi pentru lucrări de îmbunătățiri funciare Timișoara str. Arena Vulturilor nr. 1, telefon 21564. ANUNȚA. I. Organizarea unui concurs pentru ucenicie la locul de muncă — curs de 2 ani — în specialitatea mecanic utilaje de construcții și terasamente pentru îmbunătățiri funciare. Condiții de admitere: — școală generală absolvită; — vîrsta maximă 18 ani, împliniți în cursul anului 1969. înscrierile la concurs se fac pe adresa întreprinderii, serviciul personal, pînă la data de 18 septembrie 1969. Cererile de înscriere să fie însoțite de următoarele acte: — certificat de absolvire a școlilor generale (în original), certificat de naștere (în original și copie), fișa copilului de la 0—15 ani sau certificat medical, radioscopia pulmonară și buletin de analiza sîngelui, declarație că nu suferă de epilepsie. Concursul de admitere se va ține la Școala profesională din localitatea Chișinău Criș, județul Arad și la Școala profesională din localitatea Biled, județul Timiș. Concursul va consta dintr-o probă scrisă și orală la limba română și matematică. Candidații reușiți la concurs vor fi încadrați la întreprindere ca elevi în practică începînd cu data de 1 octombrie 1969 și vor încheia cu întreprinderea un contract pe termen de 3 ani. Absolvenții acestei forme de învățămînt beneficiază de aceleași drepturi ca și absolvenții școlilor profesionale. II. Organizarea unui concurs de admitere la cursurile de calificare în producție de 6—8 luni în specialitatea mecanic utilaje de construcții și terasamente pentru îmbunătățiri funciare. Condiții de admitere la concurs: — studii: 4—8 clase elementare; — serviciul militar satisfăcut; — vîrsta maximă 30 ani, înscrierile la concurs se fac pe adresa întreprinderii, serviciul personal, pînă la 25 septembrie 1969, iar concursul de admitere va avea loc la sediul întreprinderii în ziua de 28 septembrie 1969 și va consta dintr-o probă scrisă și orală la aritmetică din materia studiată în clasa a IV-a. Cererile de înscriere la concurs vor fi însoțite de următoarele acte: certificat de studii (original), certificat de naștere (original și copie), certificat medical, dovada satisfacerii serviciului militar și declarație că nu suferă de epilepsie. Candidații reușiți la concurs vor încheia cu întreprinderea un contract pe termen de 3 ani. Cei ce vin din producție vor avea carnete de muncă. Pe timpul practicii primesc o indemnizație de 3,50 lei/oră din care plătesc masa. Redacția și administrația Satu Mare, strada Arțarilor nr. 2, etaj t Telefon 2367. Abonamentele se fac la oficiile poștale, factorii și difuzorii voluntari din întreprinderi și instituții. Tiparul: întreprinderea Poligrafică Maramureș 40026