Cronica Sătmăreană, aprilie-iunie 1970 (Anul 3, nr. 657-732)

1970-05-30 / No. 706

a RECEPȚIE PE LUNGIMEA DE UNDĂ A OMENIEI Ne-am obișnuit să consemnăm sobru, lapidar: „un nou convoi de mașini din județul X a sosit cu obiecte pentru sinistrații din Satu Mare". De aproape două săptămîni la punctele de recepție ale orașului rănit, caravanele sosesc ticsite — emoționant pelerinaj laic — iar oamenii abia pridndesc să descarce pentru a face loc „la rampă" altor, mereu altor transporturi de mare tonaj. Privesc convoaiele, încărcătura, stau de vorbă cu cei ce vin neîntrerupt, de la sute de kilometri, minați de dorința fierbinte de a ne fi cu mai mult și mai grabnic de folos, și emoția mă biruie. Ce uriaș zăcămînt de omenie sufletul acestui popor ascunde Bătaia caldă a inimii lui o simți, o vezi, o auzi pretutindeni. E în fapte. Iată cîteva, transcrise din jurnalul de bord al acestei magnifice campanii a solidarității: Cinci mașini grele din municipiul Reșița, două din Anina, câte ima din Bocșa și Caraș-Severin au descărcat aseară centrul de colectare de pe Arțaia unlor obiecte diverse — mobilă, veselă, haine, rechizite de birou destinate sinistraților. Cu acestea numărul camioanelor sosite cu ajutoare din județul Caraș- Severin se ridică la 35. O fetiță din clasa I din Suceava a trimis pentru o colegă sinistrată o traistă oșenească ce poartă și cusătura ei, încărcată cu obiecte școlărești și mici atenții. Cincisprezece camioane de mare tonaj și un microbuz au adus din București barăci utilate complet — de la saltea la prosop — pentru 30 persoane, articole casnice, alimente, îmbrăcăminte pentru mari și mici medicamente, lucrătorii de la I.C.H. Turnu Severin au expediat cu un convoi de 9 autocamioane, pompe de mare capacitate, atelier mecanic însoțite notoare, de 40 de meseriași care să acționeze operativ pentru evacuarea în continuare a apei din unele zone ale orașului. .. ,E în gînduri — rostite scurt, „raportat" ostășește, sau așternute pe hîrtie ca un manifest-legămînt. Iată unul dintre acestea — simplu, dens, la vedere: „oamenii muncii din Capitală sînt hotărîți să contribuie cu toate forțele la înlăturarea grabnică a pagubelor produse de inundații". ...Și iarăși în fapte. Pensionarii Marin Predescu și Gheorghe Marinescu din comuna Potcoava, satul Numești-Olt au călătorit două zile cu trenul pentru a aduce sinistraților din Satu Mare cite o sacoșă de albituri. .. .In mii și mii de fapte. O cronică a faptelor din aceste zile — știu bine — nu va putea fi scrisă niciodată. E singura „înfrîngere" ce ne-o recunoaștem: aceea de a nu putea cuprinde în cuvinte, nimeni și niciodată, vastitatea inimii acestei mari, uriașe, invincibile familii care suntem. Uniți, la bine și la rău. Care ni se relevă prin gînduri, prin simțăminte, prin fapte, ale visului, ale obștei. Tot din Reșița — un gînd și un fapt, copleșitoare. Pe Aleea Hunedoarei din reședința carașseverineană, in blocul cu nr. 2, scara 3 apartamentul 13, locuiește familia Egri — loan, Paulina și cei doi copii ai lor. El — macaragiu la C.I.R. bandaje, ea — sudorită la I.J.C.M. Au aflat din presa atît de vie și convingătoare a acestor zile că între sinistrații sătmăreni se află și familia cu 16 copii (opt băieți și opt fete) a muncitorului Ioan Toth de la Fabrica de cărămizi, domiciliat în str. Olteniței nr. 6. Pe adresa acesteia, ei, soții Egri, au expediat din propriile bunuri un cămin întreg: o mobilă completă formată dintr-un dulap cu trei uși, un pat pentru două persoane, două noptiere, două scaune, o masă, o dormeză și numeroase obiecte de uz casnic. Și un pupitru de scrisori. Pentru toți cei 19 membri ai familiei Toth. Fapte, simple fapte. Și gînduri simple, adinci. Definitorii pentru un fel de a fi, de a acționa și de a simți al unei colectivități — dîrze, sensibile, omenoase — al cărei cuvint de ordine toți pentru toți, ne îmbărbătează azi pentru un prezent în care trebuie să învingem și un viitor cu victorii pe măsura gindului și faptelor noastre. In această bătălie, care este a prezentului dar și a viitorului nostru, emisia și recepția pe lungimea de undă a omeniei funcționează impecabil. VALII.E SAVINESCU щйрр ' ' 238 я [UNK]* Ț f-* fiții EXPRESIE GRĂITOARE (Urmare din pag. 1) de construcție și înscrierea dreptului de proprietate. Pînă cînd cele 5.000 de apartamente ce vor fi construite peste prevederile planului pe 1970 în localitățile calamitate sau locuințele particulare vor fi date în folosință, Hotărîrea însărcinază comitetele executive ale consiliilor populare ale județelor calamitate cu asigurarea condițiilor de cazare provizorie a sinistraților. Cooperativele agricole de producție vor primi, de asemenea, ajutoare pentru refacerea clădirilor și culturilor distruse, pentru refacerea potențialului de producție diminuat, ca urmare a calamităților, în funcție de pagubele suferite și de puterea economică a fiecărei cooperative agricole. La cererea sinistraților, comitetele executive ale consiliilor populare vor sprijini, prin unitățile de prestații în construcții, executarea lucrărilor de reconstrucție și reparații ale locuințelor proprietate personală, distruse sau avariate, acordînd prioritate la contractare cetățenilor invalizi, infirmi sau bolnavi, precum și persoanelor în vîrstă, care nu au posibilitate să construiască cu forțe proprii. Hotărîrea însărcinează Ministerul Comerțului Interior și Uniunea Centrală a Cooperativelor de Consum cu repartizarea la unitățile de desfacere din județele calamitate a materialelor pentru fondul pieței necesare reconstruirii și reparării locuințelor. Prevederile recentei hotărîri ne întăresc convingerea că pierderile grele înregistrate în zonele calamitate vor fi recuperate cît mai repede, că multitudinea problemelor legate de refacerea gospodăriilor personale a celor ce au avut de suferit de pe urma calamităților vor fi în curînd rezolvate, iar producția cooperativelor agricole calamitate va fi impulsionată va atinge cifrele de plan. Sprijinitul și înlesnirile Hotărîrii vor duce la normalizarea cît mai grabnică a vieții economico-sociale în toate zonele sinistrate. Pătrunși de recunoștință față de partid și guvern, care și-au manifestat încă o dată, în condiții grele, grija față de ei, oamenii muncii de pe meleagurile județului nostru, indiferent de naționalitate, întregul nostru popor, vor dovedi același elan în muncă, capabil să asigure acum, în locul cotelor ridicate ale apelor miloase, cotele ridicate ale conștiinței în muncă, ale realizărilor în producție, ce vor asigura pe mai departe dezvoltarea dinamică a economiei naționale, înfăptuirea prevederilor Congresului al X-lea al partidului, făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate pe întregul pămînt greu încercat al patriei noastre scumpe. CRONICA SATMAEEA________________________________________________ИA, _ __ ,ст în atenția fotoamatorilor in vederea îmbogățirii imaginilor documentare existente la redacția ziarului, atît în ceea ce privește desfășurarea luptei împotriva inundației, cît și eforturile pentru lichidarea urmărilor calamității naturale, solicităm pe membrii cinecluburilor, ai cercurilor foto, pe fotoamatorii și fotografii profesioniști din municipiu și comunele afectate de inundații să prezinte redacției probe după filmele realizate în această perioadă. Redacția se angajează să retribuie corespunzător atît imaginile albnegru, cît și cele color, prezentate și acceptate pentru fondul documentar redacțional. Peste 1.000.000 de lei depuși la unitățile C.E.C. din județ Zilnic la agențiile C.E.C. și la oficiile poștale din municipiu și județ se prezintă numeroși cetățeni care depun diferite sume de bani în ajutorul sinistraților. Pînă în ziua de ieri (29 mai a.c.) dimineața s-au depus în contul 2.000 suma de 1.019.973. Un nou lot de autobuze Furia apelor Someșului a prorvocat mari prejudicii și întreprinderii comunale — respectiv parcului de autobuze. Multe mașini au fost sub apă, provocîndu-li-se avarii însemnate. Lucrătorii acestei întreprinderi au depus eforturi susținute pentru a repune în circulație cît mai multe autobuze, contribuind astfel la normalizarea transportului în comun. Autobuzele repuse în circulație sunt însă insuficiente. Zilnic, prin eforturile oamenilor muncii se descongestionează noi străzi, ceea ce impune redeschiderea vechilor trasee auto. Pentru satisfacerea acestei stringente cerințe, organele centrale de resort au venit în ajutorul populației din Satu Mare, repartîzînd întreprinderii comunale un nou lot de 10 autobuze. Ele vor fi puse în funcțiune pe traseele care urmează să se deschidă în aceste zile, iar anumite linii de autobuze vor fi dublate. 17.00 Deschiderea emisiunii. Microavanpremieră. 17.05 Buletin de știri. 17.10 Emisiune în limba germană. 18.05 Bună seara, fete! Bună seara, băieți! 19.15 Anunțuri — publicitate. 19.20 1001 de seri — emisiune pentru cei mici. 19.30 Telejurnalul de seară. 20.00 Tele-enciclopedia. 21.00 Reportaj TV: „Turnul nevăzut". ..100 de clipe într-o secundă". t 21.20 Film serial „Rocambole" (IV). 22.00 Telecine-recital nr. 4. 1- 22.35 Telejurnalul de noapte. 23.00 „Of inimioară". 1 23.25 închiderea emisiunii. Produse farmaceutice și industriale pentru populație De la tovarășul director al Oficiului farmaceutic Satu Mare, Nicolae Micu, aflăm că pe lângă stocul de medicamente existent aici s-au primit în ultimele zile importante cantități de medicamente de la oficiile farmaceutice din țară. Astfel, Oficiul Central farmaceutic București a livrat pentru Satu Mare substituienți de plasmă din import și mari cantități de gamaglobulnă. De asemenea, Oficiul farmaceutic Suceava a livrat oficiului sătmărean 1.000 fiole gamaglobulină, 6.000 tablete cloremnină și 14.000 m.l. tifon. La fel Institutul „Dr. I. Cantacuzino" București a trimis mari cantități de vaccinuri și seruri, iar oficiul farmaceutic Oradea a trimis medicamente in valoare totală de 260.000 lei. Un fapt demn de remarcat este că in toată această perioadă începînd cu ziua de 14 mai, farmaciile nr. 4, 5, 7 și 9 au funcționat fără întrerupere sau cu orar prelungit. Sîmbătă 23 mai a.c. ,și-a reluat activitatea și farmacia nr. 8 (B-dul Eliberării, colț cu B-dul Republicii), care funcționează cu serviciu de zi și noapte. Oficiul a livrat de asemenea și continuă să livreze importante cantități de medicamente pentru farmaciile din județul Maramureș, fiind la zi cu graficul de aprovizionare planificat. Conducerea O.C.L. Produse industriale ne face cunoscut că această organizație comercială continuă să fie aprovizionată cu importante cantități de marfă spre a putea asigura pe deplin cerințele populației Astfel, în cursul acestor zile au sosit în gara Satu Mare, de la Jimbolia, 18 vagoane cu țiglă și cărămidă, care vor fi vîndute populației prin O.C.L. Sectorul textile — încălțăminte este în continuare bine aprovizionat. Astfel, în afara cantităților existente în stoc, au sosit aici 6.000 buc. pături și pioduri, peste 20.000 m.l. pînză, 8.500 cizme din cauciuc pentru adulți etc. Importante cantități de marfă a primit și sectorul metalo-chimice (în special articole de uz casnic și menaj). Printre articolele nou sosite se numără și 54 bucăți sobe de încălzit cu combustibil lichid. STUDIOUL DE RADIO CLUJ Sîmbătă, 30 mai 1970 17.45 — Deschiderea emisiunii. Actualitatea sonoră — informații, comentarii și reportaje la zi. 18.10 — „El mundial". 18.15 — MESAJE PENTRU CEI DE ACASĂ. Vorbesc de această dată copiii sătmăreni aflați la Oradea. 18.30 — Transmisie sportivă, finalul partidei „U" Cluj — Steagul roșu Brașov, din cadrul „Cupei României“. 18.45 — Microfonul tinereții. 19.05 — Interludiu muzical. 19.30 —■ Comentariul săptămînii. Peste 2.880.000 lei s-au atribuit ca premii la LOZ IN PLIC în primele 4 luni din acest an, în județul Satu Mare. Puteți ciștiga și dr. AUTOTURISME ȘI PREMII IN BANI, jucînd la LOZ IN PLIC. Iată cîțiva din recenții câștigători în județul Satu Mare: — Zaharia Azorica din Andrid, — Pakai Ioan și Traian din Satu Mare, Popovici fiecare este un autoturism TRABANT 601. Vancza Ludovic, Patzoș Ștefan din Satu Mare, Vancea Vasile din Supur cite 20.000 lei fiecare, precum și mulți alții cu 10.000 și 5.000 lei. Oriunde vă aflați, jucați la LOZ ÎN PLIC I cinema SATU MARE — Victoria: Răzbunătorul (film italian, Popular: Don Juan fără color,voie (film cehoslovac, cinemascop); CĂREI — Popular: Simpaticul domn „R" (film românesc); 23 August: Lupii albi (film din R.D.G., color, cinemascop); NEGREȘTI-OAȘ: Baladă pentru МЯriuca (film românesc); TĂȘNAD: Testamentul doctorului Mabusse (film din R.F.G.); BERVENI: Cavalerii aerului (film cehoslovac, cinemascop); HALMEU: Operațiunea Chaplin (coproducție italo-franco-spaniolă, color, cinemascop); SANISLĂU: Vadul iadului (film maghiar). „Extemporalul“ din trăistură La sediul Comitetului județean al femeilor din Scițu Mare, ca pretutindeni In aceste zile, nu se știe ce e odihna. Se desfac lăzi, baloturi, se împart haine, pături, saltele, încălțăminte. Și poate nicăeri nu simți, ca aici, bătaia ritmică, fierbinte, a douăzeci de milioane de inimi indiscutabil unite în înfăptuirea unui ideal. Se desface un pachet. Dintr-o trăistură lucrată din fir de borangic, cu motive naționale, se scoate o foaie de hîrtie. O foaie de hîrtie ruptă dintr-un caiet de caligrafie pe care scrie: „Dragă fetițo, îți dau o rochiță, o trăstură, un maieu și niște glisine. Iți doresc multă sănătate și acum să-ți spun cum mă cheamă. Eu mă numesc Șerban Anca și stau pe strada poștei 28 Ploiești". Am reprodus identic. Autoarea, după scris, pare a fi la prima întîlnire cu abecedarul. Din grabă poate, ca să nu scape unul din zecile de camioane ce pleacă din Ploiești spre Satu Mare, a uitat să scrie în ce clasă este, după cum a uitat să adauge la inventar și gulerașul alb, lucrat probabil de minutele ei și pus cu grijă în interiorul rochiței. Oricît de exigent ai fi, trebuie să treci cu vederea „neîndemînarea“ scrisului și să consideri foaia din caietul de caligrafie ca primul EXTEMPORAL al elevei Șerban Anca pentru care primește nota maximă a OMENIEI. D. GÂȚA Uzina de reparații auto Satu Mare execută carosuri basculabile pe autovehicule la marca SR 113 L pentru transportul produselor agricole Informații suplimentare la sediul uzinei de pe strada Karl Marx nr 3 telefon nr. 1431. Întreprinderea industrială Victoria Tășnad vinde din stoc disponibil fără repartiție următoarele materiale: Oțel U.N.P. de 300 mm Oțel U.N.P. de 240 mm 2.910 kg. 9.936 kg. Informații suplimentare se pot obține la sediul întreprinderii telefon 164. ANUNȚ Toți abonații telefonici din municipiul Satu Mare sunt invitați să achite taxele de abonat și convorbiri telefonice interurbane pe luna mai a.c. Eventualele reduceri pentru stricăciunile provocate de inundații se vor opera în luna iunie 1970. DIRECȚIUNEA județeană P.T.T.F Redacția si administrada Satu Mari, strada Artar Hoi nr. 2, ataf L Telefoni 2379. Abonamentele «a faca oficiile postala, factorii »4 divuzori voluntari din taliaprinde el ». Instituții. Tiparnic întreprinderea Poligraficii Maramureș. 40026