Cronica Sătmăreană, iulie-septembrie 1970 (Anul 3, nr. 733-810)

1970-07-01 / No. 733

__________________________________________ CRONICA SATMAREANĂ MIErcuri , g 1970 Umăr la umăr in bătălia reconstrucției (Urmare din pag. 1), spunea muncitorul Andrei Vass, angajat al C.E.I.L. Sunt hotărît să prestez în acest an 300 ore muncă necalificată pe șantiere, nevoie, chiar mai multe. Tocmai de aceea mi-am scos concediul acum, ca să pot lucra cu mai mult în această perioadă, cînd e nevoie de foarte multă muncă necalificată pe șantiere Casa noastră s-a dărîmat. Acum locuim într-o baracă. Voi face tot ce-mi stă în putință pentru a contribui cu mai deplin la reconstrucție. „Concediul meu numără 28 de zile — ne spunea Iosif Gergeli, șlefuitor la secția I mobilă a C.E.I.S. Voi lucra pe șantier atît cit va fi nevoie. Eu și,cumnatul meu, care este elev în clasa a VIII-a și are doar 16 ani, vom efectua zilnic, acum cînd sînt în concediu, cite 20 de ore de muncă patriotică“. — Relatări similare am primit de la mulți alți oameni prezenți, din inițiativă proprie, pe șantier. De la întreprinderea „Drum nou“ lucrează pe șantier 11 salariați care, deși se află în concediu de odihnă, au ținut să participe efectiv la acțiunile de muncă patriotică... Munca pe șantier continuă cu aceeași intensitate. De la I.J.P. au sosit un grup de specialiști care efectuează măsurători pentru construcția unui nou bloc. Panglica ruletei trece peste zeci de metri de teren. In curînd, pe aceste locuri vor crește noi blocuri semețe. Am părăsit șantierul cu gîndul la acești oameni minunați, care sînt hotărîți să șteargă cit mai grabnic rănile dureroase provocate de urgia apelor. Cu entuziasmul specific tinereții Ziua de duminică — 28 iunie a.c., a însemnat încă o zi închinată muncii de elevii taberei Nr. 6 din Satu Mare. Tabăra — care cuprinde 450 de elevi externi de la Liceul M. Eminescu, Liceul Nr. 2, Liceul Nr. 3, Liceul Economic, Grupul școlar Unic, Liceul industrial, Liceul de muzică și Școala de meserii — înființată la 23 iunie a.c., se poate mîndri cu un start bun în munca pe șantiere. Principalele puncte de lucru unde au fost permanentizate detașamente de elevi de la aceasată tabără sînt: Stația de epurare orașului, Punctul de lucru C.F.R. Sîngent, unde se repară calea ferată îngustă, stația „Elba" — principala stație de beton pentru șantierele de construcții ale noilor blocuri, precum și Ștrandul orașului. Pînă duminică, tabăra nr. 6 avea prestate 8.786 ore pe șantiere — post-calculul acestora fiind de 35.144 lei. In raidul duminical s-a putut remarca sîrguința cu care a muncit detașamentul nr. 6 al taberei (comandant de detașament, profesor Victor Dragoș). Elevele acestui detașament lucrează zi de zi cu migală de grădinar spre a reda frumusețea acestui minunat colt de natură care e ștrandul orașului. Detașamentul prestează zilnic 660 ore (circa 2.640 lei), roadele muncii fiind lăudabile. Se remarcă aici îndeosebi grupa a II-a din plutonul I. La fel, o frumoasă apreciere și-au cîștigat-o, datorită muncii lor entuziaste, plutoanele 1 și 2 din detașamentul nr. 3. Acei 64 de elevi prestează zilnic cite 360 ore de muncă pe șantier, deosebit de utilă, întrucît la acest punct de lucru se pregătește și se încarcă betonul ce se toarnă la fundația noilor blocuri de locuit din cartierul nou de pe str. Viitorului. Pînă ieri La Odoreu au fost atribuite 366 de locuri de casă Pregătirile în vederea refacerii patrimoniului de locuințe la Odoreu, se desfășoară febril. Pînă ieri la prînz, bunăoară, au atribuite 360 de locuri fost de asă, unde își vor construi imobile cetățenii din centrul de comună și din satele aparținătoare. Locuitorii viitoarei așezări moderne au optat în general pentru locuințe cu două și trei camere și dependințe. Miercuri 1 iulie 1970 . In jurul orei 9,45, Transmisie de la Aeroportul International Otopeni a plecării Șahinșahului Iranului — Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr, care la invitația tovarășului Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a făcut o vizită oficială în țara noastră. 18.00 Deschiderea emisiunii de după-amiază. 18.05 UniversalMotron — emisiune enciclopedică pentru cei mici. Litera „R". 18.30 Cabinetul economic TV. 19.20 1001 de seri — emisiune cei mici. 19.30 Telejurnalul pentru de seară. 20.00 Muzică populară. 20.15 Telecinemateca. Filmul artistic „Eva" — comedie cu Henry Fonda și Barbara Stanwick. 21.40 Ora editorului. 22.10 Gala marilor interpreți români (Nicolae Florei). 22.35 Desene animate. 22.45 „Imagini din Canada" — film documentar. 23.00 Telejurnalul de noapte. 23.15 închiderea emisiunii. Spectacolul muzical-coregrafic „Metronomul tinereții" prezentat recent de Casa de cultură a municipiului pe scena Teatrului de vară, a atras un mare număr de spectatori încasările rezultate fiind donate la fondul de ajutorare a sinistraților. Î n aceste zile artiștii amatori sătmăreni sînt prezenți cu „Metronomul tinereții" în orașe și comune ale județului, urmînd ca apoi să se producă și pe scene ale unor localități din județele învecinate. inl8,lüațit: BARUTU T. ARGHEZI (Urmare din pag. 1) simțit-o în fața titanicei munci de refacere care se desfășoară la tot pasul. Știu că e absurd a te face că nu bagi de seamă imensele pagube, cărora trebuie să le facă față atît economia județului, cit și miile de cetățeni. Totuși, sentimentul cu care plec de aici este unul de optimism. Această încredere în viitor mi-a fost inoculată de seriozitatea cu care muncesc sătmărenii, de spiritul de responsabilitate cu care au trecut la învingerea dificultăților. In împrejurările actuale au ieșit la iveală mai mult decit oricînd înaltele virtuți morale ale oamenilor pe care i-am întîlnit, marea lor putere de a birui greutăți, o solidaritate totală, deosebit de impresionantă pentru un om al literelor. E imposibil să nu ai încredere în astfel de oameni. — Revenind la literatură, ce ați citit în cadrul șezătorilor la care ați luat parte? — Cîteva pagini dintr-o carte pe care o pregătesc și care se intitulează „Povestiri din Mărțișor". — E vorba probabil despre tatăl dvs., marele Tudor Arghezi. .. — Intr-adevăr, despre el e vorba. Nu mi-am propus o lucrare științifică, montjgrafică sau de istorie literară. E pur și simplu o carte de familie, care începe odată cu copilăria noastră, un fel de istorie a casei de la Mărțișor, cu întîmplări reale, cu momente de bucurie, frumoase, cu crîmpeie dureroase, emoționante, așa cum a fost în realitate viața noastră. Va trebui să fie această carte — în orice caz, strădaniile mele în direcția aceasta se îndreaptă — o frescă a vieții mai puțin cunoscute publicului prin care a trecut tatăl meu. Va apare Arghezi cu marea lui pasiune de gospodar, de scriitor, de tată. Sunt pagini care nu se adresează unei categorii de vîrstă anume, ci oricărui cititor dornic să-l cunoască pe Arghezi, dincolo de opera sa și... dincolo de zidurile Mărțișorului. — A propus de Mărțișor. Acest nume a intrat de mult în istoria literaturii române. Ce noutăți ne puteți oferi în legătură cu casa în care a trăit și a creat poetul? — In prezent au loc lucrări de restaurare a clădirii și probabil că în toamna aceasta, sau în iarnă, casa memorială „Tudor Arghezi" de la Mărțișor își va deschide porțile.— înainte de a încheia, vă rugăm să împărtășiți cititorilor „Cronicii sătmărene" proiectele dv. literare. — Cu plăcere. Se află sub tipar și va vedea în scurtă vreme rafturile librăriilor volumul „Nopți de argint, nopți de mister" Nu pot să spun că e o carte de aventuri, deși are o acțiune dinamică, interesantă în special pentru tineret. Acțiunea se petrece în Dobrogea. Pregătesc, de asemenea, o carte de reportaje și poeme în proză dedicate frumuseții spirituale a poporului nostru. Va fi o carte despre meșteri, despre meșteșuguri, despre tradiții și despre îmbogățirea acestor tradiții cu valențele noi ale societății noastre socialiste. — In numele cititorilor noștri vă mulțumim. — Iar eu vă cer îngăduința de a folosi coloanele ziarului dvs. pentru a transmite un salut călduros, un gînd bun cititorilor „Cronicii sătmărene". ERATĂ In Decizia nr. 5/22/1970 a Comitetului executiv al Consiliului popular județean, publicată in nr. de ieri al ziarului nostru, la poziția 9, se va citi: Caise — 4,05 — 3,10 — 2,35. Й Ш [UNK] [UNK] КП [UNK] [UNK] Baschet Meciul Sănătatea Satu Mare — Voința Tîrgu Mureș nu se mai dispută Sătmărencele au promovat, fără nici o înfrîngere, în divizia A Federația Română de Baschet a admis cererea secției de baschet Voința din Tg. Mureș prin care aceasta a solicitat anularea deplasării la Satu Mare pentru desfășurarea jocului restanță în compania formației locale Sănătatea. In consecință, victoria a revenit echipei sătmărene cu scorul de 20—0, care a reușit, astfel, să promoveze în prima categorie fără a cunoaște înfrîngerea. Performanța ar fi obținut-o — nu ne îndoim de aceasta — și în teren. Iată și bilanțul sătmărencelor exprimat în poziția lor în clasament: 1. Sănătatea 14 14 0 1072—608 28 p. Campionatul județean de fotbal Adnotări — TURULUNG: Recolta — Voința Cărei 4—7 Autorii golurilor: Budai (min. 1, 57, 80), Fülöp (min. 6, 61), Arany (min. 69), Papp (min. 73), pentru formația din Cărei, respectiv Gorzo (min. 4, 38), Bauer (min. 14), Bogardi (min. 24), pentru echipa locală. Arbitru: Carol Kuki (Satu Mare). Meciul desfășurat la Turulung s-a caracterizat printr-o senzațională răsturnare de scor. Conduși pînă în min. 57 cu 4—2, fotbaliștii din Cărei au apelat la întreaga lor gamă de cunoștințe tehnico-tactice și au terminat, pe merit, victorioși. La juniori. Recolta — Voința Cărei 2—0. NEGREȘTI-OAȘ: Energia — Unirea Tășnad 3—3 Meci fără miză, în care componenții ambelor formații au abordat jocul ofensiv, ceea ce a dus la înscrierea unui număr relativ mare de goluri. In prima repriză oaspeții au demonstrat o formă mai bună, au avut conducerea, dar revenirea localnicilor a facilitat în final egalarea. Arbitri: O. Anderco (Satu Mare). La juniori: Energia — Unirea Tășnad 3—0 (neprezentare). HALMEU: Speranța — Spicul Ardud 1—2 Autorii golurilor echipei învingătoare: Balogh (min. 60), Szilagyi (min. 84). Arbitru: Z. Revesz (Satu Mare). Fotbaliștii din Ardud au confirmat la Halmeu revenirea de formă din ultimele etape. Ei au evoluat mai bine decit partenerii lor de întrecere, îndeosebi în repriza a doua cînd, de altfel, au și marcat cele două goluri ce le-au adus victoria. La juniori: Speranța — Spicul 5—0. DOROLȚ: Recolta — Stăruința Berveni 6—1 Autorii golurilor: Tăbăcaru (min. 2, 52, 61 — unul din 11 metri), Szilagyi* (min. 81), Bokor (min. 65 — autogol), pentru echipa învingătoare, respectiv Obiș (min. 26), pentru învinși. Arbitru: Z. Szikszai (Satu Mare). Doar o singură repriză au făcut față fotbaliștii din Berveni jocului mai bun prestat de echipa din Dorolț, aceasta din urmă aflată și ea într-o frumoasă revenire de formă. Partea a doua a întrlnirii a fost dominată categoric de localnici. La juniori: Recolta — Stăruința 1—1. SATU MARE: Spartac — Forestiera Bicsad 2—0 Autorii golurilor: Grebur (min. 5), Biro (min. 57). Arbitru: I. Mihăiescu (Satu Mare). Liderul campionatului județean și-a onorat poziția ocupată în clasament, printr-un fotbal bun, întrecînd, mai ușor decit arată scorul, o formație alcătuită din jucători ambițioși, care au opus, totuși, o dîrză rezistență. POIANA CODRULUI: Sticla — Rapid Satu Mare 2—3 Autorii golurilor: Pavel (min. 3), Sopronyi (min. 58 — din lovitură de la 11 metri), Ziman (min. 76), pentru echipa feroviară, Нерке (min. 25) și Savu (min. 51), pentru formația din Poiana Codrului. Socotit drept derbi al campionatului județean, meciul s-a ridicat la acest nivel doar sub raportul angajării în dispută a sportivilor Celor două echipe. Din punct de vedere al calității fotbalului, însă meciul nu a prea corespuns așteptărilor. Victoria a revenit pe merit rapidiștilor, îndeosebi pentru decizia manifestată în acțiunile de atac. La juniori: Sticla — Rapid 0—4. CLASAMENT: 1. Spartac 2. Rapid 3. Voința 4. Recolta Urziceni 5. Sticla 6. Energia 7. Forestiera 8. Victoria 9. Unirea 10. Recolta Corolț 11. Stăruința 12. Spicul 13. Recolta Turulung 14. Speranța 15. Crasna 261619 57--29 33 261 45 7 59--33 33 271 27 8 51--36 31 2813 411 71--54 30 2612 410 33—38 28 27 710 10 48--5? 24 27 610 11 37--55 22 269 413 28--49 22 278 514 42--58 21 268 216 26--65 18 275 418 25--75 14 251 420 15--736 27193 5 70--18 41 27175 5 62--28 39 26164 6 68--24 36 Grupul școlar de construcții TIMIȘOARA b-dul Tinereții nr. 11 recrutează din toate județele tineri între 15—18 ani, absolvenți ai școlii generale de 8 ani pentru școala profesională la meseriile: — instalații încălzire centrală; — instalații electrice; — instalații sanitare; — instalații ventilații; — timplari; — dulgheri-parchetari; — zidari-mozaicuri; — zugravi; — mecanici utilaje. înscrierile se fac pînă la 5 iulie inclusiv. Examenul de admitere se va ține între 7—15 iulie a.c. Elevilor reușiți la examenul de admitere li se vor asigura întreținerea și cazarea gratuită. Informații suplimentare se pot primi la secretariatul școlii (tel. 11895) INSTITUTUL DE PROIECTĂRI JUDEȚEAN SATU MARE ÎNTOCMEȘTE PROIECTE PENTRU: — sistematizări de localități; construcții civile și industriale; lucrări edilitare; lucrări de drumuri și poduri, studii topografice și geotehnice. QD QD QD Combinatul de exploatare și industrializare a lemnului oferă spre vînzare întreprinderilor socialiste, cooperativelor și populației, fără repartiții, următoarele mobile și semifabricate: diferite tipuri de scaune și mobilier: P.A.L. și P.F.L. în diferite dimensiuni (bun pentru construcție). Acest mobilier și semifabricate se pot obține ca un nnet REDUS. Informații suplimentare la Serv. Desfacere de pe str. Ioan Ghica nr. 34, telefon 2930, intern 150. ATENȚIUNE CONSUMATORI! Incepînd cu data de 20 iunie 1970 s-a redeschis „GRĂDINA NUCILOR“ din PAULEȘTI, care vă stă la dispoziție cu un meniu bogat și băuturi alese. Unitatea funcționează zilnic intre orele 10—23,30. Doriți să petreceți cîteva clipe de destindere în mijlocul naturii? — Vizitați „GRADINA NUCILOR" din Păulești. Topitoria de cînepă Berveni angajează muncitori necalificați pentru centrele de colectare de in și cînepă din localitățile: Satu Mare; Moftinul Mare; Acîș, Tășnad. Informații se pot primi la telefon nr. 419 — Cărei și la sediul Topitoriei de cînepă Berveni. Redacția și administrația Satu Mare, strada Artartoiu, 2, etaj L Telefont 2379. Abonamentele ta fac la oficiile poștala, factorii și difuzorii voluntari din intreprinderi și Institut!. Tiparul: Întreprinderea Poligrafică Maramureș. 40.028