Cronica Sătmăreană, iulie-septembrie 1970 (Anul 3, nr. 733-810)

1970-08-02 / No. 761

Duminică 2 august 1976 /И-A G-A-î-f-fW ____________________________________ ' ,do oilemicir 1 SIMION BARnUȚIU 1808 - 1864 — la 2 august 1808 s-a născut cărturarul român Simion Bărnuțiu. Simion Bărnuțiu s-a făcut cunoscut mai ales prin activitatea sa consecvent revoluționară. In preajma izbucnirii revoluției de la 1848, alături de Gh. Baritiu, Avram Iancu, Timotei Cipariu și Eftimie Murgu, el a jucat un rol important în mișcarea națională din Transilvania care avea menirea să lupte pentru unitatea culturală a poporului român. In timpul revoluției Simion Bărnuțiu a activat cu o deosebită însuflețire, mobilizînd poporul la luptă pentru drepturile sale. In luna martie (1848) a lansat o proclamație în care a cerut recunoașterea românilor ca națiune politică și s-a pronunțat cu desăvîrșire pentru desființarea iobăgiei. Bărnuțiu a urmărit evenimentele din Transilvania cu ochii unui cronicar obiectiv și a notat pe hîrtie tot ce i s-a părut însemnat sau curios. In perioada puternicelor frămîntări sociale, autoritățile înspăimîntate ridicau spînzurători, „ceea ce în acea epocă nu se mai vedea nicăiei în Europa" remarca Bărnuțiu în lucrarea sa intitulată „Părți alese din istoria Transilvaniei". In calitate de intelectual revoluționar a participat la adunarea populară de la Blaj din 3—5 martie 1848. A elaborat și a prezentat programul adunării, punînd mare accent pe drepturile politice ale națiunii române. Tot el a rostit istoricul discurs din catedrala de la Blaj, în care afirmase energic ideea că libertatea unui popor este în primul rînd națională. Simion Bărnuțiu a prezentat cele patru puncte ale programului adunării, care proclamau independența națiunii române, credința în împărat, hotărîrea de a adopta denumirea „Cîmpia Libertății" și depunerea jurămîntului adunării. După înfrîngerea revoluției, Simion Bărnuțiu a respins ofertele habsburgilor de a rămîne la Viena și a emigrat în Italia, de unde in anul 1855 s-a dus în Moldova. Stabilit la Iași, el a devenit profesor de drept public și de filozofie la universitate. A sprijinit domnia lui Alexandru Ioan Cuza și reformele lui. Prin activitatea sa democratrevoluționară, prin contribuția sa importantă la îmbogățirea patrimoniului cultural al omenirii, Simion Bărnuțiu este considerat unul dintre cei mai însemnați reprezentanți ai epocii în care gîndirea iluministă întreținea un puternic cult al libertății.. CRONICA SATMAREANI. NOUL CENTRU AL TELEVIZIUNII Amplasat într-un cadru pitoresc al Capitalei (în imediata apropiere a ,,Pieții Aviatorilor"), noul centru de televiziune București constituie o prestigioasă realizare a proiectanților și constructorilor noștri. Privit din exterior, el ni se prezintă ca un complex arhitectonic modern, alcătuit dintr-o suită de carturi de clădiri, fiecare făcînd dovada priceperii și măiestriei, a bunului gust și imaginației realizatorilor lui. Corpul principal, cel care adăpostește studiourile, sălile de repetiții și cele ale complicatei aparaturi, cabinele artiștilor, lasă impresia, prin modalitatea de îmbinare a elementelor de rezistență ale clădirii, că te afli în fața unor flăcăi uriași avîntați în străbuna horă românească. La rîndul său, semețul bloc turn cu cele 12 etaje, care adăpostește sectorul montaj, redacțiile și birourile administrative, se prezintă ca o multitudine de ecrane T.V., alăturate și suprapuse. De pe planșeul ultimului nivel al acestui bloc, antena pare a sfida înălțimile, dirijînd fuga nevăzută a imaginilor și semnalelor emise de carele de reportaj. După această fugară privire din exterior să încercăm o schițare a elementelor de compunere, dotare și funcționalitate a noului centru TV. Tovarășul Ștefan Năstase, director tehnic-adjunct, în biroul căruia am poposit pentru început, ne-a mărturisit: — Realizarea și transmiterea programelor T.V. constituie o îndeletnicire deosebit de complexă. Este de fapt o meserie situată la interferența artei și a tehnicii. Or, transpunerea în tehnică a ideilor și mesajelor artei nu-i atît de facilă pe cît s-ar părea la prima vedere, pe cît îi apare ea celui care, prin apăsarea unei clape și răsucirea unui buton, reușește să-și aducă în casă imaginea. Parametrii tehnici funcționali ai noului cenșiru de televiziune se situează la nivelul cel mai înalt atins la ora actuală pe plan mondial.. • Aprecieri laudative la adresa noii „cetăți" a televiziunii române au făcut mulți specialiști străini. Printre aceștia se numără și specialiștii din S.U.A., care au efectuat anul trecut, cu prilejul vizitei în țara noastră a președintelui Nixon, transmișii prin satelit, unele chiar în culori. Dar pentru ca imaginea noastră să fie și mai completă, să facem apel la unele cifre care definesc cel mai exact noul Centru în raport cu ceea ce era în urmă cu unul sau doi ani vechiul Centru- Acesta din urmă cuprindea o suprafață de lucru de 400 m.p., cu un singur studio de 80 m.p., cu săli dispersate în diferite puncte ale capitalei și cu o aparatură în cele mai multe din cazuri depășită fizic și moral. Astăzi numai studiourile — șase la număr — se întind pe aproape 3.000 m. Acestea au destinații bine determinate, fapt care permite adaptarea centrului oricărui gen de emisiune, asigurîndu-i astfel caracterul polivalent. Studiourile 1 și 2 (600 m.p. fiecare) sînt destinate emisiunilor muzicale și dramatice, studioul (800 m.p ), dispunînd de o scenă rotativă și alte instalații speciale este destinat montărilor de anvergură și emisiunilor cu public. Cît privește studioul 4, cel mai frecvent prezent pe micile noastre ecrane, acesta este gazda dezbaterilor pe diferite teme, a emisiunilor de actualități. Celelalte două studiouri, mai reduse ca dimensiuni, stau la dispoziția crainicelor celor două programe simultane, a căror emitere a devenit posibilă tot ca urmare a intrării în funcțiune a noului centru al televiziunii române. Ni s-a vorbit despre cele patru sențiale compartimente aaparaturii sectorului regie: regie — imagine pupitrul care dispune de un panou de mixaje, impunînd emisiunii dinamism și inedit; regie — sunet, dotat și el cu aparatură dintre cele mai moderne pupitrul de control video, avînd misiunea specială de a urmări continuu modul de lucru al camerelor de luat vederi, aducând corectivele necesare pentru redarea imaginii. El dispune, în acest scop, de un oscilograf de mare precizie. Ultimul compartiment este cel al luminilor — „orga de lumini" — cum au denumit-o lucrătorii acestui sector și nu au exagerat. Clape, butoane, rigle și diverse manete fac ca în studiouri să se desfășoare adevărate simfonii de lumini, de efecte speciale pentru jocuri și trucaje de lumină. Tranzistorizată și automatizată, „orga" dispune de un sistem de memorare fidelă a comenzilor și acționează de la distanță asupra reflectorului proiectoarelor din studiși puri, reglîndu-le atît intensitatea, cît și distanțele de la care sînt transmise fascicolele de lumină. Enunțînd aceste cîteva elemente ale aparaturii nu am epuizat nici pe departe multitudinea compartimentelor tehnice ale noului centru TV. Nu putem încheia aceste rînduri fără a remarca prezența în continuare a constructorilor pe acest șantier, lucrînd încă la această cetate a imaginilor și semnalelor, devenite atît de familiare nouă, încît le considerăm ca o „hrană" de nelipsit din „meniul" nostru de informație, de frumos. GHEORGHE POPA Ploi în... culori apa era roșie pentru că conținea fier și crom. In general, ploile colorate conțin diferite substanțe, alge microscopice sau polenul unor plante. O „ploaie de sînge", căzută la 10 martie 1901 la Palermo, conținea, după analizele făcute, nisip și diferite materii organice; „ploaia de sulf” căzută în 1887 la Fontainebleau, conținea polen foarte fin, iar în ploia de cerneală căzută în 1888 la Capul Bunei Speranțe, se găsea în mare cantitate pulbere vulcanică. Ploile colorate se datoresc faptului că pulberea fină (conținînd diferite substanțe) alge microscopice, polenul unor plante etc., ajung uneori, pe diferite căi (de ex. tîrîte de vîrtejuri) în straturile superioare ale atmosferei, de unde cad spre pămînt o dată cu picăturile de ploaie — sub formă de „ploi colorate". Se întîmplă cîteodată, în timpul iernii, ca învelișul alb de zăpadă să devină peste nopate de culoarea sîngelui. Și acest fenomen a fost considerat o minune cerească. S-a demonstrat însă că această zăpadă sîngerie este provocată de către germenii unei plante microscopice, și anume ai unei alge monocelulare numită „bășicuța de zăpadă". Acești germeni pot fi aduși de vînt și, căzînd deasupra zăpezii, încolțesc și se înmulțesc extrem de repede. Avînd culoarea roșie, vopsesc zăpada în culoarea sîngelui. Ploi colorate au căzut și în țara noastră. Astfel, în ziua de 26 aprilie 1928 a căzut mai în toată Moldova o ploaie ale cărei picături erau colorate în galben-închis. După ploaie toate obiectele și plantele au rămas acoperite cu un strat de mîl fin, gros de 2—3 mm. Acestei ploi i s-a spus „ploaie de cenușă” și ea a înspăimîntat pe mulți, mai ales că nimeni nu-și aducea aminte să mai fi căzut cîndva o asemenea ploaie. Ea a fost pusă de neștiuitori în legătură cu numeroasele cutremure de pămînt ce au avut loc în peninsula Balcanică și care s-au simțit și la noi. De fapt, colorația ploii s-a datorat pămîntului fin luat de vînt din stepele Uniunii Sovietice și a dus pînă la noi o dată cu ploaia Acolo unde mai domnesc superstițiile dăunătoare se crede și astăzi că „ploile mai de sînge" prevestesc războaie, iar cele galbene, negre etc. cutremure sau alte nenorociri. Știința însă a dezmințit asemenea teorii. BOGDAN PAULIUC, lector universitar Cîteodată, picăturile de ploaie care ajung la suprafața pămîntului sunt colorate. Acest fenomen a impresionat în trecut foarte mult pe oameni. Negăsind nici o explicație pentru producerea lui, îl socoteau ca o minune săvîrșită de ființe supranaturale, un semn ceresc, prevestitor de mari nenorociri. In Spania, Italia și Franța cad adesea ploi colorate, și pentru că de cele mai multe ori au colorația roșie, galbenă sau neagră, poartă numele de „ploi de sînge“, „ploi de pucioasă" „ploi de cerneală". Din timpuriși le cele mai vechi ele erau considerate ca fâcînd parte din cele mai îngrozitoare fenomene ale naturii. Abia în anul 1814 a început să se explice ce sînt în realitate aceste ploi colorate, cînd un chimist a studiat mai de aproape apa colorată în roșu, căzută în acel an la Neapole sub formă de „ploaie de sînge" și care îngrozise întreaga populație. Acest chimist a găsit că FECIOR DIN OAȘ Foto: MARTIN SARCA Aicături ilustrate A-și bate capul A-și mînca zilele. A-și bea mințile A-și bate gura Desene de N. CELA Unde duce lăcomia Uneori, mîlul de pe fundul străvechilor mări și oceane ascunde, păstrate de milioane de ani, scene uimitoare din viața locuitorilor lor. In unele cazuri, datorită unor descoperiri rare, paleontologii află amănunte intresante despre biologia unor animale care au murit de mult. Cu 9 milioane de ani în urmă, un porteus lung de 4,20 m a atacat și înghițit un ihtiodectes întreg, lung de 2 m. Ambele specii de pești sunt strămoșii îndepărtați ai scrumbiilor din zilele noastre. Aproape imediat după „ospățul" extraordinar, porteusul a murit, a căzut la fund și s-a păstrat în mîl, ca o dovadă a urmărilor lăcomiei. Drama s-a petrecut într-o mare antică, care acoperea actualul stat Kansas din S.U.A. ^ *Gurîezîla|. Pentru prima dată în istoria oceanografiei, un program de cercetări subacvatice de lungă durată a fost realizat cu participarea exclusivă a unor femei. Timp de două săptămîni, cele cinci temerare cercetătoare au desfășurat o intensă activitate de studii într-un batiscaf coborît în ocean în largul coastelor Insulelor Virgine. ★ Prima femeie care s-a ocupat de matematică a fost Ipatia. Ea a trăit la Alexandria în secolul IV—V, ținea prelegeri și scria tratate de matematică. ★ O mare firmă japoneză de produse alimentare a pus în vînzare carne artificială, preparată din albumină de soia, al cărei gust nu se deosebește de cel al cărnii naturale. Carnea artificială conține 25 la sută proteine, adică mai mult decît carnea de vită (19,8%) și prețul ei de cost este mult mai scăzut decît al cărnii de porc sau de vită. F Rebus Satu Mare ORIZONTAL: 1). Cultură sti âveche pe teritoriul județului nostru, ale cărei vestigii au fost descoperite în comunele Pir și Apa și constau din arme de bronz, ce atestă ca acest teritoriu a fost locuit încă din cele mai vechi timpuri . Sector de largă dezvoltare în cadrul unor ferme de stat și C.A.P.-uri sătmărene. 2). Satu Mare, Cărei, Negrești-Oaș și Tășlad — Un ținut ca de basm. 3). Notarul lui Bela al III-lea, cel care într-o renumită cronică amintește de cetatea Sătmar ca făcînd parte din ducatul lui Menumorut — Luptători neînfricați, care în septembrie 1920 și, mai ales, în 1939, la Uzinele Unio, s-au evidențiat în lupta pentru revendicări economice și sociale (sing. 4). Aspect geografic caracteristic județului ce se manifestă prin Cîmpia Eriului, depresiunea Țării Oașului etc. — Urme omenești folosite la datarea cu mare precizie a prezenței omului pe aceste meleaguri (sing. 5). Rufe amestecate — Amați (inf.) — Uzina Unio (abr.). 6). Substanță organică de mare importanță în producția de îngrășăminte artificiale — Două sute la romani — Materie primă din care se exploatează anual 100.000 m.c. din care o parte se prelucrează la unitățile specializate din Bicsad și Satu Mare. 7). Șină răsturnată! — Cele forestiere, de pildă, sunt în lungime de 131 km. — A sculptat Monumentul Ostașului Român de la Cărei. 8). Achiul Cuza! — Alexandru Lăpușneanu, a Unul din oaspeții fost de seamă în Satu Mare — Renumit francez, autorul pictor tablourilor, „Dejunul pe iarbă", „Floarea soarelui" etc. 9). Sat unde în 1848 țăranii români și maghiari s-au ridicat sub conducerea lui Zima Ștefan și Dumitru Zale împotriva asupritorilor — La intrarea în Dindești! 10). Căluți dobrogeni — Lemn de mare căutare la fabrica de mobilă din Satu Mare, bunăoară (pl.). — Luate la întrebări! (1). Veche formă de organizare socială — Nod feroviar — Satu 12). Alint eolian Mare. — Locuitorii județului Satu Mare au fost prezenți „cu toată... inimai lor" la lupta pentru Unirea Transilvaniei cu România, așa după cum menționează scrisoarea adresată la 28 noiembrie 1918 de transilvănenii din compatrioților Pișcari, de dincoace de Carpați (he art.). VERTICAL: 1). Cei mai mulți din locuitorii comunei Vama, a căror ocupație a fost ridicată la rang de artă — Mediești..., comună cuprinzînd și satul Românești, însemnat prin mișcările revoluționare ce au avut loc în 1848 (fem.). 2). Producția de carne a județului s-a ridicat la 35.100 asemenea unități de greutate în anul 1967 — întreprindere de interes republican, profilată pe producția de utilaj minier și de transport — Adrian. 3). Cele cinci silvice, aparținînd fondului forestier, administrează o suprafață de 61.100 ha. păduri — Satu .. ., municipiul din vestul județului, vechi punct de tranzit încă de prin 1213 (pl. 4). Mișcări revendicative, așa cum au fost multe pe teritoriul județului în perioada crizei economice și în cea premergătoare războiului. 5). Unire — Au trecut 798 de la prima mențiune documentară despre comitatul Satu Mare, mențiune făcută la 1181 de Nicolae, Comite de Sătmar. 6). Stare larvară (pl.). — La Gerăușa! 7). Stau în Portița! — „...........", unitate a industriei locale Cărei. 8). Ramură a economiei naționale bine tată în zona dezvoltoasă, bucurîndu-se de aportul a 2.187 tractoare, 731 combine pentru păioase etc. 9). Cămară sanguină — Zburător legendar. 10) . Plantații mai vechi se găsesc la Tarna Mare, Ardud, Urziceni-Pădure și Scărișoara Nouă (sing. — Din Borlești! 11) . Menumorut, din al cărui ducat făcea parte și cetatea Sătmar — De două ori în Odoreu! 12), în județul Bihor Rîu —• Utilaj de calitate superioară produs de Uzina Unio (fem.). 13) . „Țară" cu bogate tradiții folclorice. — Apa (fig. pl.) — Va funcționa și la parterul noului hotel turistic ce se construiește la Satu Mare. 14) . Producția medie de lapte pe Tacă a fost de 1.742 la complexul I.A.S. Corolț și la cooperativele de producție din Tiream și Pir (sing.) Momite. TR. SAVINESCU 13 45 6 7 f1 9 40 11 10 13 Vt Buchet de anecdote Un pictor abstracționist se plînge unui coleg: — Sunt în mare încurcătură: doamna care mi-a comandat portretul ei dorește să-i schimb culoarea ochilor. — Ei și, ce? E așa de greu ? — Da, pentru că am uitat în ce loc am pictat ochii. O fetiță li arată prietenei sale pisicuța favorită. — Este într-adevăr un pisoi minunat, recunoaște prietena. — Imprumută-mi-i, te rog, și mie! Avem șoareci în casă. A, nu. Mai bine adu șoarecii la noi. ★ Acest doctor face minuni ! In cîteva minute a vindecat-o radical pe soția mea. — Cum așa ? — Păi, i-a spus că toate bolile de care se plînge, se datoresc, incontestabil, bătrâneții.