Cronica Sătmăreană, iulie-septembrie 1970 (Anul 3, nr. 733-810)

1970-09-17 / No. 799

й _ ______________________________ CRONICA’ SATmAREANÄ Joi, 17 septembrie 1970 и^TMм"таияиимиивш • • ir- 1 ГГ ..............МИ I I ......................................................................Will inen Ш HIM I———I IIIII ■■■ LA Í.A.S. ARDUD Buna organizare a muncii rodește belșug Este știut că, in cadrul programului național de dezvoltare a zootehniei, un loc important este acordat specializării și concentrării producției cooperativelor agricole și Întreprinderilor agricole de stat, realizării unor complexe mari de tip industrial, capabile — datorită tehnologiilor moderne aplicate — să asigure sporirea substanțială a productivității muncii, obținerea ritmică și sigură a unor cantități mari de carne, lapte și ouă. Convinși fiind de avantajele economice deosebite pe care le au Înfăptuind aceste orientări, lucrătorii întreprinderii agricole de stat din Ardud, sprijiniți tehnic, material și financiar de stat, au Întreprins largi acțiuni de dezvoltare a sectorului zootehnic, devenind în scurt timp o unitate mare producătoare de lapte și carne. Avînd în vedere sporirea continuă a cantităților de produse animaliere — ceea ce este avantajos atît pentru stat, care va putea să satisfacă mai bine nevoile populației și ale industriei, cit și pentru unitatea proprie, care, beneficiind de prevederile recentei hotărîri privind îmbunătățirea prețurilor de cumpărare a animalelor și produselor animaliere, lucrătorii din cadrul I.A.S. Ardud au luat măsuri de lărgire a bazei zootehnice. Astfel, în anul viitor ferma Ardud se va lărgi cu încă două grajduri — obiective a căror construcție a început încă din acest an (foto 1). Dar, paralel cu lărgirea bazei de producție, acțiunile lucrătorilor din această unitate au fost orientate spre folosirea intensivă a spațiilor. Grajdurile, care in perioada de vară sunt libere, au fost utilizate pentru creșterea păsărilor. Pe această cale, în anul 1968 I.A.S. Ardud a livrat suplimentar fondului pieții peste 10.000 pui, în 1969 — 76.000 pui, iar pînă la finele acestui an numărul puilor livrați suplimentar va ajunge la mai bine de 86.000 (foto 2). Pornind de la ideea că cooperarea dintre unitățile agricole de stat și cooperatiste constituie o formă superioară de valorificare a resurselor materiale și umane — măsură care permite valorificarea la un nivel superior a resurselor materiale din unitățile asociate, sporind totodată eficiența economică — Consiliul de administrație al I.A.S. Ardud a încheiat în acest an o serie de convenții de cooperare în îngrășarea porcilor cu C.A.P. din județ, care au excedent de purcei. Primele rezultate obținute în această cooperare sunt mai mult decit promițătoare, dovedind că, atît unitatea, cit și aprovizionarea populației, au numai de cîștigat. Astfel, numai în acest an, I.A.S. Ardud va livra fondului centralizat peste prevederile planului 1.750 porci a 100 kg fiecare, realizînd un beneficiu net de peste 200.000 lei. (foto 5). Cunoscută ca unitate cu cea mai mare producție de lapte din țară, I.A.S. Ardud se remarcă și în ce privește obținerea unui material de prăsilă calitativ superior. Printr-o bună dirijare a reproducției unitatea a reușit să livreze pînă în prezent unor C.A.P. și I.A.S. din județele Teleorman, Mehedinți și Satu Mare 306 juninci gestante. Au mai fost livrați, de asemenea, peste prevederi, 30 tăurași de prăsilă pentru județele Maramureș și Satu Mare. Avînd ca scop sporirea continuă a cantităților de lapte și carne, destinate satisfacerii nevoilor mereu crescînde ale populației, rezultatele meritorii obținute de I.A.S. Ardud sunt o confirmare firească a măsurilor întreprinse pentru o valorificare superioară a resurselor materiale și umane de care dispune unitatea, de sporire continuă, a eficienței întregii activități economice. Fotoreportaj realizat de: GH. MARINESCU și M. SARCA ttalendarZ? 10 AN FONAGHI (1900 — 1929) La 17 septembrie a.c. se împlinesc 70 de ani de la nașterea lui loan Fonaghi, militant activ al clasei muncitoare și al Partidului Comunist Român. Pornind în viață cu visul de a deveni constructor, loan Fonaghi a terminat liceul la Oradea, apoi a plecat la Budapesta pentru a-și continua studiile la Universitate. Aici luase pentru prima dată contact cu mișcarea revoluționară. După înfrîngerea Republicii Sovietice Ungare, la apărarea căreia a luat parte, a revenit în țară (1922) și a început să colaboreze la diferite ziare muncitorești. In anul 1923 a fost primit în rîndurile Partidului Comunist din România. In calitate de comunist el a desfășurat o activitate intensă, organizînd pentru muncitori o serie de conferințe cu caracter științific. A activat și pe tărîm sindical, punînd în același timp un accent deosebit pe studierea operelor clasicilor marxism-leninismului. Munca de ziarist pe care a practicat-o paralel cu celelalte activități sociale i-a oferit prilejul să colinde toată țara și să cunoască viața muncitorilor, mai ales a celor din Ardeal și din Banat. După ce a făcut armata, Fonaghi a primit sarcina de a activa în organizațiile U.T.C. din Arad. Povestind tinerilor despre eroismul ruși, despre Marea comuniștilor Revoluție Socialistă din Octombrie, el a reușit să sădească în conștiința uteciștilor înaltul sentiment al internaționalismului proletar. In preajma anului 1924 Fonaghi a muncit neobosit pentru a pregăti uteciștii în vederea luptelor ilegale. In același an a fost arestat pentru activitatea sa de propagandist. In 1925 a plecat la Brașov, pentru a scăpa de urmărire. In această perioada a primit din partea partidului sarcina de a asigura difuzarea materialelor de propagandă în diferite centre ale țării. Mai tîrziu a organizat o tipografie ilegală la Tg. Mureș, unde a îndrumat și activitatea organizației locale a partidului. In anul 1926 a fost din nou arestat și condamnat la 5 ani închisoare. La Doftana el a continuat să studieze marxismleninismul, a continuat să fie un îndrumător al tovarășilor săi, un minunat educator al tinerilor comuniști. In urma regimului de exterminare din închisoare s-a îmbolnăvit și a murit în 1929, la vîrsta de 29 de ani. Scurta viață. Ioan Fonaghi și-a închinat-o luptei pentru dreptatea socială, pentru eliberarea clasei muncitoare din România. RADIO Vineri 18 septembrie 1970 5.05—6.00 Muzica dimineții. 6.05—9.30 Muzică și actualități. 7.00 Radiojurnal. Buletin meteoritier. Sport. 9.30 Ateneu. 10.10 Curs de limba spaniolă. Ciclul II, secția a 31-a. 10.30 Succese ale muzicii ușoare. 11.05 Arii din operete interpretate de Cornelia Gavrilescu. 11.15 Suita a II-a pentru orchestră de Eugen Cuteanu. 11.30 De toate pentru toți... turiștii. 11.45 Sfatul medicului. Alimentația bolnavilor de ficat. 11.50 Cotele apelor Dunării. 12.00 Din folclorul muzical al popoarelor. 12.15 Potpuriuri de muzica ușoară. 12.25 Știința la zi. 12.30 Intîlnire cu melodia populară și interpretul preferat. 13.00 Radiojurnal. 13.10 Avanpremieră cotidiană. 13.22 Din creația compozitorului Nicolae Kirculescu. 13.45 Rarități discografice; cîntece populare interpretate de George Folescu. 14.00 Roza vînturilor. 14.25 Selecțiuni din opereta „Frumoasa mea" de Loewe. 14.40 Publicitate radio. 14.50 Orchestra Ansamblului de cîntece și dansuri din Tîrgu Mureș. 15.00 Concursul și festivalul internațional „George Jurnalul festivalului. 15.30 Enescu“. Duet din opera „Madame Butterfly" de Puccini. 15.45 Melodii din filme. 16.00 Radiojurnal. Buletin meteorutier. 16.20 Din repertoriul taragotistului Iosif Milu. 16.30 Melodii de curînd lansate. 16.45 Muzică de promenadă. 17.05 Pentru patrie. 17.35 Concert de muzică populară. 18.00 Recital de operetă Nicolae Țăranu. 18.10 Revista economică. 18.30 Concertul nr. 2 în re minor pentru pian și orchestră de Mendelssohn-Bartholdy. 19.00 Gazeta radio. 19.30 Din tezaurul folclorului nostru muzical. 20.05 Tableta de seară de Tancred Bănățeanu. 20.10 Microrecital Julie Driscoll. 20.20 Argheziană. Fetica. Recită Adrian Georgescu. 20.25 Zece melodii preferate. 21.00 Atențiune, părinți. 21.20 Cîntă Slawa Przybylska. 21.30 Moment poetic. Versuri de Iulia Hașdeu. 21.35 Solistul serii: Aurelian Andreescu. 22.00 Radiojurnal. Buletin meteorologic. 22.20 Sport. 22.30 Jazz. 23.00 Concert de muzică ușoară. 0.03—3.00 Estrada nocturnă. Depășirea neregulamentară, viteza excesivă, consumul de alcool — CAUZE GENERATOARE DE ACCIDENTE DE CIRCULAȚIE Privind dinamica accidentelor de circulație comise în luna august în raza județului Satu Mare, reiese că, într-o perioadă atît de scurtă, și-au pierdut viața în accidente un număr de 8 persoane, iar un număr de 9 sunt accidentate foarte grav. Se comit foarte multe accidente din cauză că, unii conducători de autovehicule ignorează prevederile regulamentare cu privire la depășire, viteză și consum de alcool. In cele ce urmează vom reliefa cîteva cazuri mai frecvente de încălcarea regulilor de circulație a căror consecințe au fost din cele mai tragice. La 7 august 1970, conducătorul auto Napholcz Vasile, în timp ce-și conducea, cu viteză excesivă, prin ceață, autoturismul Fiat 850, proprietate personală, din Satu Mare lager pe spre Sighet, avînd ca pasora lui Eva, ajungînd în localitatea Ciuperceni a intenționat să efectueze o depășire, fără să se asigure. Nesocotind faptul că vizibilitatea era foarte redusă, a intrat ca un bolid în botul autovehiculului ce circula din sens opus, accidentîndu-se mortal, iar sora lui, într-o stare foarte gravă, a fost transportată la spitalul din Satu Mare, unde a decedat și ea. Un alt caz, similar, s-a întîmplat în ziua de 18 august 1970, cînd conducătoarea auto Ugocean Palma, nesocotind obligațiile conducătorului auto de a reveni pe partea dreaptă după ce a efectuat depășirea, numai atunci cînd s-a asigurat că nu stînjenește circulația autovehiculului depășit s-a răsturnat cu autoturismul, accidentîndu-se foarte grav. Unul dintre pasageri a fost accidentat mortal, lăsînd fără întreținere o soție bolnavă și doi copii minori. Conducătorul motocicletei 46-MM. 2415, Emeric Chiș, s-a angajat în ziua de 11 august 1970, în depășirea unei remorci pe pasajul de cale ferată din Botiz (lucru interzis), neținînd cont de faptul că din sens opus circula un alt autovehicul. Accidentul n-a putut fi evitat, iar motociclistul s-a ales cu grave leziuni corporale. In data de 25 august 1970, conducătorul auto Mircea Mărcuș din Satu Mare, str. G. Enescu nr. 14, în timp ce se deplasa cu autoturismul D-128-SM, proprietate personală, spre Baia Mare, ajungînd în localitatea Iojib, s-a angajat să efectueze depășirea unui autovehicul, cînd din față circula un alt autovehicul, lucru care l-a determinat să intre în șanț unde s-a răsturnat. Rezultatul accidentului: două persoane accidentate foarte grav și autoturismul avariat. Am arătat cîteva cazuri,consecințe ale nerespectării regulilor privind depășirea. Este cunoscut faptul că toți conducătorii de autovehicule trebuie să cunoască și să respecte condițiile în care se poate efectua o depășire și anume: să semnalizeze intenția de a se angaja în depășire și să se angajeze în depășire numai după ce s-au convins că aceasta se poate face fără pericol; să păstreze în timpul depășirii o distanță laterală ,suficientă față de autovehiculul depășit; să reintre în partea dreaptă a drumului după ce se va asigura că aceasta se poate face fără pericol pentru vehiculul depășit. Respectînd aceste obligații, conducătorii de autovehicule vor evita comiterea de accidente. Lucrătorilor de miliție le este dat de multe ori să constate cazuri cînd unii conducători de autovehicule circulă sub influenta băuturilor alcoolice, cu toate că cuantumul amenzii este de la 1.000 la 2.500 lei. Astfel de cazuri sunt întîlnite foarte des. In data de 24 august 1970 numitul Francisc Heinrich din Foeni, după ce a petrecut toată ziua la pădure, s-a urcat pe motocicletă și, fiind sub influența accentuată a alcoolului, fără să posede permis de conducere, a început să se plimbe prin comuna Foeni, pînă cînd a trebuit să depășească pe biciclistul Ștefan Teisler, lucru pe care n-a mai reușit să-l facă. După ce l-a accidentat mortal pe biciclist s-a urcat din nou pe motocicletă și a fugit, încercînd să se sustragă identificării, dar toate strădaniile lui au fost zadarnice. Acum așteaptă hotărîrea instanței de judecată. Și circulația cu viteză excesivă duce la comiterea de accidente, cu toate că legea prevede să se reducă viteza pînă la limita evitării oricărui pericol în anumite situații: la trecerea prin intersecții cu circulație nedirijată, la curbe periculoase, la trecerea pe lîngă grupuri sau coloane, indiferent dacă se află în mișcare sau staționează, pe timp de ceață sau polei, pe drumuri cu denivelări, alunecoase, în apropierea locurilor frecventate de copii etc. rul Iată un caz în care conducătoaula a ignorat aceste prevederi. In ziua de 22 august Gheorghe Bulbuc din Tîrșolț, 1970 în timp ce conducea autocamionul 2 [UNK]-ММ-481 prin Bicsad și circula cu viteză peste limita evitării oricărui pericol, a ieșit de pe partea carosabilă cu autocamionul, accidentînd mortal pe minorul Vasile Vida, care stătea în șanț. Ignorînd prevederile Gheorghe Bulbuc, așteaptă legale, acum și el sentința instanței de judecată, care cu siguranță îl va trezi la realitate. Ne gîndim la aceasta cu atît mai mult cu cît, nu demult, și-a mai ispășit o pedeapsă pentru huliganism. Am arătat cititorului cîteva din accidentele comise în raza județului nostru în luna august. Sînt lucruri tragice, care, din nefericire, se petrec în realitate. Evitarea lor se poate face cu concursul fiecărui conducător de autovehicul, printr-o respectare strictă a legislației rutiere. Lt. maj. de miliție DUMITRU BOITOR i=f : Joi 17 septembrie 1970 r9. 17.30 Emisiune în limba maghia18.00 Recitalul flautistului Jean-Pierre Rampal. 18.45 Cadran internațional. 19.15 Anunțuri — publicitate. 19.20 „1001 de seri”. 19.30 Telejurnalul de seară. 20.00 Film serial. Noile aventuri ale lui Huckleberry Finn. 20.30 Agenda politică. 21.10 Festival „George Enescu". Solist Mstislav Rostropovici. 21.45 Poșta TV. 21.55 Film artistic. „De unul singur" (cu Harry Guardinoval și Barbara Mc. Baitrel. 23.25 Telejurnalul de noapte. Cărți instalații crAum Iа [UNK]к Grupul școlar de construcții TIMIȘOARA B-DUL TINEREȚII NR. 11. — RECRUTEAZĂ din toate județele tineri între 15—18 ani; absolvenți ai școlii generale de 8 ani, pentru Școala profesională de ucenici în meseriile: mecanici utilaje; instalații încălzire; instalații sanitare; zugravi; dulgheri-parchetari; zidari-mozaicari. Înscrierile se fac pînă la data de 20 septembrie 1970. Examenul de admitere se ține între 20—25 septembrie 1970. Elevilor reușiți la examenul de admitere li se vor asigura întreținerea și cazarea gratuită. Informații suplimentare se pot primi la secretariatul școlii, telefon: 11895. Magazinul electro-tehnic al O.C.L. Mixt Cărți oferă cumpărătorilor un sortiment bogat de: televizoare; aparate radio; picapuri; lustre; diferite articole de uz casnic; piese schimb televizoare și radio. CENTRUL DE CERCETĂRI ȘI PROIECTĂRI DE LINGĂ UZINA UNIO SATU MARE ANGAJEAZĂ INGINERI PROIECTANȚI — cu vechime de cel puțin 3 ani în proiectare; TEHNICIENI PROIECTANȚI — cu vechime de cel puțin 5 ani in proiectare. De asemenea, organizează un CONCURS PENTRU OCUPAREA FUNCȚIILOR DE CERCETĂTORI ȘTIINȚIFICI, care va avea loc la sediul unității la 28 septembrie 1970, ora 9. Informații suplimentare se primesc la serviciul personal-învățămînt, telefon 11802, Interior 112. PE întreprinderea „1 SEPTEMBRIE" Satu Mare ANGAJEAZA. — MACARAGII AUTORIZAȚI pentru grupa a 3-a de macarale, pod rulant de 5 tone cu graifăr și electromagnet. Lămuriri suplimentare se pot obține la serviciul personal al întreprinderii. <•4 întreprinderea de rețele electrice BAIA MARE ȚINE un CONCURS la data de 1 octombrie 1970, ora 10, la sediul Exploatării electroenergetice Satu Mare, pentru ocuparea următoarelor posturi: UN MAISTRU CONST R. S.E.A.; UN TEHNICIAN ENERGETIC. Informații se pot primi la sediul Exploatării Mare, telefon 12081, compartimentul personal. Mica PUBLICITATE VIND un apartament cu confort, ocupabil. Informații str. Republicii 32, etaj II, Satu Mare, telefon 11.66.9. electrice Satu