Cronica Sătmăreană, ianuarie-martie 1971 (Anul 4, nr. 890-964)

1971-01-14 / No. 899

2 O VIE ȘI FRUCTUOASĂ ACTIVITATE (Urmare din pag. 1), tare ce au susținut peste 30 de conferințe. In activitatea de educație etică, cetățenească în mediul rural și-a adus o însemnată contribuție „Asociația juriștilor sătmăreni“, membrii căreia deplasîndu-se în Ardud, Acîș, Turulung, Turț, Drăgușeni, Livada, Bicsad, Pomi, Valea Vinului au vorbit localnicilor despre respectarea legilor statului — datorie de onoare a fiecărui cetățean, grija fată de avutul obștesc etc. Pornind de la particularitățile județului nostru, Casa creației populare, toți lucrătorii pe tărîmul muncii artistice își pun în centrul preocupărilor lor valorificarea creatoare a bogatelor tradiții folclorice, educarea etică și estetică a maselor de oameni ai muncii. Se poate spune că în ansamblul manifestărilor cultural-educative, acțiunile artistice ocupă un loc preponderent în domeniul muncii artistice, și că s-au obținut în ultimul timp o serie de rezultate demne de luat în seamă. Remarcabil este faptul că în comparație cu anii precedenți în județul nostru activează o mai mare gamă de formații pe genuri cît și un număr mare de artiști amatori. Totalizînd numărul formațiilor artistice rezultă cifra de peste 900 formații diversificate pe genuri artistice (coruri, dansuri, teatru, grupuri folclorice, fanfaretul nostru i-au făcut o bună propagandă formațiile din Roșiori și Medieșu Aurit care s-au prezentat bine pregătite la Festivalul republican de la Lugoj și, respectiv, Suceava. Casa creației populare duce în permanență o muncă susținută de depistare a creatorilor populari și a celor mai buni artiști plastici amatori. Remarcabilă se face activitatea cercului din Livada. Inmănunchind tot ce este mai bun în județ, „Expoziția artiștilor plastici amatori“ care s-a organizat cu ocazia celei de-a 26-a aniversări a eliberării patriei, s-a bucurat de o călduroasă primire din partea vizitatorilor. Avînd dorința de a sprijini și stimula creația artiștilor amatori din județ Casa creației populare, prin resortul său de specialitate, va organiza și în viitor expoziții colective cît și expoziții personale. In județul nostru s-au luat măsuri din timp pentru desfășurarea în bune conditiuni a tuturor acțiunilor artistice inițiate pe plan central. In prezent formațiile artistice de toate genurile prezintă spectacole la sediu și în deplasare în cadrul Festivalului de teatru pentru amatori „I.L. Caragiale", întrecerile brigăzilor artistice de agitație, concursul al X-lea al formațiilor artistice de amatori. Urmează să se încheie faza de masă a acestor acțiuni, iar pînă la sfîrșitul lunii februarie să se desfășoare faza județeană în următoarele centre: Satu Mare, Negrești-Oaș, Cărei. Bibliotecile — la rîndul lor întregesc activitatea spirituală a satului. Păcat că încă propaganda a cărții se face de multe ori uzitînd de mijloace seci, tradiționaliste, didacticești, din dorința de a se trece „ceva" la rubrica „acțiuni de masă cu cartea". La acestea se adaugă prezența cinematografului — devenit „de larg consum". Activitatea cluburilor sătești nu acoperă încă firma sub care se etichetează, rămînînd încă improvizații complementare căminului cultural. Perioada hibernală este cea mai propice activităților culturale. Acestea impun însă cîteva condiții pe care sperăm să le vedem rezolvate într-un apropiat viitor: realizarea unei ambiante plăcute (mobilier, pavoazare și mai ales încălzirea sălilor — spre a nu sta zăvorite), dotarea cu mijloace tehnice, moderne, întocmirea judicioase planuri de muncă, unor la realizarea obiectivelor cărora săși aducă contribuția toți intelectualii satului (nu numai cadrele didactice ci și personalul medicosanitar, inginerii și medicii veterinari etc.). Aniversarea semicentenarului creării partidului, ocazionează organizarea unui sistem de manifestări specifice care să constituie un omagiu adus luptei partidului pentru crearea noii orînduri, să stimuleze o atmosferă de entuziasm plenar în care oamenii muncii probează devoțiunea lor politică și civică în marea bătălie pentru mai bine. NOAPTE DE GARDĂ Ora 0,05 Se acordă asistență medicală bolnavei Floarea S. în vîrstă de 38 ani suferind de colicistită acută. Ora 23,34 minute. Este adusă la biroul serviciului de gardă Clara B. din Amați căreia se stabilește diagnosticul cis i tită acută, și i se acordă îngrijirile necesare. ... Și orele curg noapte de noapte mai calme ori dramatice uneori. Mereu alte și alte cazuri necesită intervenția rapidă a omului de specialitate, a medicului de gardă. Timpul marcat de orele 19 și 7 dimineața cuprinde alte numeroase chemări la care omul în alb răspunde prompt și liniștitor: „Imediat sîntem la dumneavoastră“. Am notat în tot acest răstimp zeci de chemări care s-au soldat cu intervenții eficace, salvatoare. Se face ziuă. Abia acum medicul de gardă își poate împacheta trusa de urgență. Serviciul a luat sfîrșit. — Cum ați caracteriza postura de medic de gardă, postura pe care cu permisiunea dumneavoastră aș numi-o de... inger păzitor ? întrebarea a adresat-o doctorului Emil Șurianu, medic de gardă în noaptea de 7 ianuarie. — Necesară, plină de răspundere. De fapt termenul „de gardă“ spune totul. N-aș vrea să vă spun vorbe mari, dar meditați puțin la acest aspect : noaptea aceasta răspund, stau de strajă sănătății tuturor concetățenilor din oraș și împrejurimi, adulți este oare aceasta puțin lucru ? — Deloc. Vă rog însă să vă referiți și la modul de organizare a serviciului de urgență, eficacitatea sa, sau altceva ce vi se pare demn de menționat în legătură cu acest serviciu. — Rezumînd, pot spune cu certitudine că serviciul de gardă pentru adulți (pentru copii există organizat un serviciu de gardă separat), în modul în care este organizat poate face față cu succes tuturor solicitărilor. Sîntem dotați cu aparatura și medicația necesară de intervenție. O mică paranteză aș îndrăzni totuși să fac. Spre a ni se înlesni sarcina, mai precis spre a ni se crea posibilitatea de a interveni într-adevăr acolo unde este mai mare nevoie de noi, un ajutor prețios nu l-ar putea da tocmai acei cărora le sărim noi în ajutor : bolnavii înșiși. Aș face două distincții : prima, chemări tardive. Foarte rar, ce-i drept, dar există. De pildă, am fost chemat să acord o consultație de urgență bolnavului Gheorghe H. din Odoreu. Ei bine, în acest caz apelul a venit prea tîrziu — bolnavul fiind deja în comă. Este limpede că eficiența intervenției medicului este mult redusă în astfel de cazuri. Apoi există și chemări fără motiv întemeiat. Un exemplu din garda nopții acesteia : am fost chemat la Ecaterina B. bloc 77 Cartierul Someș. Motivul ?... ca să motivez o zi de lucru în care bolnaivá nici nu s-a prezentat la instituția unde lucrează ! ■*... Am notat succint cîteva aspecte specifice serviciului de gardă, fără pretenția de a putut epuiza în întregime sufima impresiilor acumulate. Am făcut-o mai ales cu dorința de a răsplăti măcar în parte, prin cuvîntul scris, efortul lăudabil, generos, pe care acești oameni în alb îl depun în apărarea sănătății noastre. Propagarea cunoștințelor agrotehnice (Urmare din paga 1-a) incît în anul acesta vom aplica erbicide pe 500 de ha în principal la grîu și porumb, ne-am prevăzut o lecție pe această temă, în cadrul căreia vom insista asupra cunoașterii procesului intim de acțiune a substanțelor erbicide, vor fi explicate pe larg noțiuni de botanică, de fiziologia plantelor. Prin lecții teoretice dar mai ales practice la care vom avea și contribuția mecanizatorilor vom organiza demonstrații practice pentru a-i familiariza pe cooperatori cu deservirea noilor mașini ce vor fi folosite în cooperativa noastră. O altă formă de învățămînt direct profilată pe creșterea porcilor pentru ingrășare va fi organizată de către inginerul Iosif Borota, la Compexul intercooperatist pentru ingrășarea porcilor din Căței. Tematica acestei forme va cuprinde printre altele lotizarea animalelor, respectarea rațiilor de furajare pe grupe de animale, prevenirea bolilor. La ferma de creștere a vacilor pentru lapte lecțiile care vor fi ținute de către șeful acestei ferme, vor avea un puternic caracter practic privind furajarea rațională, prepararea furajelor suculente, igiena laptelui, măsurile de prevenire a îmbolnăvirii tineretului taurin în special de pneumonie, boală care a fost mai prezentă în cadrul acestei ferme. Pentru ca însușirea cunoștințelor la toate cele patru cicluri de învățămînt să se facă în cît mai bune condiții, s-a asigurat atît spațiul necesar, material didactic, încălzire, iar pentru vizionarea lecțiilor ce vor fi transmise prin intermediul televiziunii s-a prevăzut dotarea sălilor respective cu televizoare. fvf CRONICA SATMARFANA Germenii unui muzeu etnografic codrenesc la Solduba Pionierii și școlarii Școlii generale din Solduba au avut nu demult frumoasa inițiativă de a organiza în școală „o locuință codrenească", în urma acțiunii de strîngere a materialului etnografic, a numeroaselor obiecte devenite exponate. Micul „muzeu sătesc" cuprinde obiecte de uz casnic specifice satului, cum sunt: lingurar, sălăriță, cătinaș, conecioară, obiecte folosite în confecționarea îmbrăcăminții și pînzei; horjalău, grebănaș, cheptene precum și obiecte ornamentale: șterguri și blide confecționate în marea lor majoritate de către cei mai iscusiți meșteri ai satului. Urmează ca locuința codrenească să se îmbogățească cu alte exponate adunate cu pasiune și migală de către micii folcloriști din Solduba. Prof. ILIE CORCOVEANU fiții ÎL will NLewffil Sú Jei 14 ianuarie 1971 10.00 — 11. 30 — Emisiuni-lecție pentru lucrătorii din agricultură. Cultura cartofului (timpuriu-vară-toamnă). 18.00 — Deschiderea emisiunii. Emisiune în limba maghiară. 18.30 — La volan — emisiune pentru conducătorii auto. 18.50 — Mult e dulce și frumoasă. 19.15 — Publicitate. 19.20 — 1001 de seri — emisiune pentru cei mici. 19.30 — Telejurnalul de seară. 20.00 — Ancheta TV: „ Cînd actele nu corespund realității“ 20.45 — Itinerar plastic băcăuan. 21.00 — Film serial: „Vidocq“ (VI). 21.30 — Baschet masculin: Cupa Cupelor: Steaua — Spartac Leningrad (repriza a 2-a). 22.00 — Teleglob. Intre Alexandria și Suez. 22.30 — Noapte de ianuarie... Cîntă Angela Moldovan și Nicolae Florei. 22.50 - Telejurnalul de noapte. MEMENTO RADIO 6.00 de la 6.00 la 9.30. 9.30 Memoria pămîntului românesc. 10.05 Muzică populară din Vrancea și Maramureș. 10.30 Fonoteca pentru copii. „De o mie de ori, nu!“ — scenetă de Mircea Popescu. 11.05 Din muzica popoarelor. 11.15 Consultație juridică. Răspunsuri la scrisorile ascultătorilor. 11.25 Prietenii muzicii corale. Program întocmit la sugestia ascultătorilor. 11.50 Cotele apelor Dunării. 12.00 Zece minute cu Alga Florescu. 12.10 Un interpret și rolurile sale. Victoria de Los Angeles în opera. „Viața scurtă“ de Manuel De Falla. 12.30 Intîlnire cu melodia populară și interpretul preferat. 13.00 Radiojurnal. 13.10 Avanpremieră cotidiană. 13.22 Rebus melodii. 14.00 Compozitorul săptămînii : Hector Berlioz. fantastică. (Orchestra Simfonia simfonică din Londra dirijată de Pierre Boulez). 15.05 Revista economică. Cu ce eficiență utilizați fondurile fixe ? Anchetă radiofonică în unități ale Ministerului Industriei re. 15.20 Pagini vocale și Ușoaorchestrale din muzica de estradă. 16.00 Radiojurnal. Buletin meteo-rutier. 16.15 Fanfare participante la primul festival zonal al fanfarelor de amatori — 1970. 16.30 Fredonați cu noi — muzică ușoară. 16.50 Publicitate radio. 17.00 Pentru patrie. 17.30 Concert de muzică populară. Soliști Maria Pietraru, Ștefan Băcanu și Gică Chirea. 18.00 Orele serii. 20.00 Tableta de seară de Dimitrie Păcurariu. 20.05 Zece melodii preferate. 20.40 Bijuterii muzicale : poemul simfonic „Till Eulenspiegel“ de Richard Strauss. 20.55 Știința la zi. 21.00 Muzică de café-concert. 21.25 P.C.R. — 50 Consemnări de Paul Popescu-Nevea nu. 21.30 Revista refor. 22.00 Radiojurnal. șlagăBuletin meteorologic. Sport. 22.30 Concert de seară. 22.55 Moment poetic. Versuri pentru București. 23.00 Concert de seară — continuare. 0.03— 6.00 Estrada nocturnă. CINEMA Joi, 14 ianuarie 1971 SATU MARE: Victoria „King-Kong evadează“ (film din R.F.G.); Popular — Femeia să se teamă de bărbat (film grec); CĂREI : Popular — De șapte ori șapte (film italian, color, cinemascop). 23 August — Simpaticul domn „R“ (film românesc); Jandarmul se NEGREȘTI-O AȘ : însoară (film francez, color, cinemascop); TAȘNAD : Sub semnul lui Monte Cristo (film francez, color); BERVENI : Dansînd sirtaky (film grec); HALMEU : Operațiunea Leontine (film francez, color); SANISLAU : Fredy și cîntecul preeriei (film din R.F.G.iugoslav, color, cinemascop). Doriți să fiți bine informat? CITIȚI ZILNIC Ш Ш Iar coloanele ziarului sunt publicate cu regularitate știri și reportaje, anchete sociale. Interviuri, opinii din cele mai diverse domenii de activitate economică și social-culturală, pagini fixe de literatură și artă, de etică, de magazin. ГЙ1* In paginile ziarului чЯМ [UNK] găsiți — informații, cronici culturale și cetățenești, note, toilefoane, rubrici de satiră și umor, comentarii, rezultate și clasamente sportive, evenimente internaționale la zi. Redacția ziarului „CRONICA SATMAREANA“ vă pune la dispoziție contra unui tarif convenabil rubrica „MICĂ PUBLICITATE“ în cadrul căreia se pot face diverse anunțuri ca: «ferte de situare, schimburi de locuințe, pierderi de acte sau bunuri, anunțuri de familie, bicituri, cereri sau oferte de servicii etc. Ziarul 0 [UNK] [UNK]Sâimareană apare zilnic. Costul unui abonament bínár, 8 Isi. joi 14 ianuarie 1971 SATU MARE str. Uzinei nr. 35 recrutează muncitori necalificați pentru curs de calificare în meseria de lăcătuș CONDIȚIILE DE ADMITERE: să aibă stagiul militar satisfăcut: școală elementară de 7 sau 8 ani, sau școală medie ; vîrsta pînă la 30 de ani. Solicitanții vor prezenta: act de școlarizate, certificat de naștere și livretul militar. Informații suplimentare se primesc la serviciul personal G.U.U.M. — Univ. telefon 11802, interior 112. ч. SI 9 Combinatul de exploatare industrializare a lemnului Satu Mare (C.E.I.L.) angajează 1 șef depozit mobilă la Satu Mare; 2 magazineri mobilă la Satu Măreț 7 șefi de depozite de materiale lemnoase la Satu Mare; 2 magazineri de materiale tehnice la Satu Mare; 5 șefi de depozite de materiale lemnoase la Bicsad; 1 casier-magaziner la Bicsad; 2 șefi de depozite de materiale lemnoase la Tășnad. Condițiile de gestionar și garanții angajate (studii, vechime în funcția de materiale) sunt cele prevăzute in H.C.M. nr. 911/1968 și Legea nr. 22/1969. Informații se pot primi la serviciul personal, strada Ion Ghica telefon nr. 12930. ÎNTREPRINDEREA AGRICOLĂ DE STAT DOROLȚ din strada Aurel Vlaicu nr. 125 Satu Mare angajează : mecanici agricoli și motoriști Diesel. Angajarea se face cu respectarea reglementărilor în vigoare. OFICIUL FARMACEUTIC SATU MARE, Str. Rozelor nr. 2 CAUTA pentru ANGAJARE: Revizor - contabil principal Condițiile de angajare sunt cele prevăzute de H.C.M. nr. 914/1968. Relații se pot primi la Oficiul farmaceutic Satu Mare, adresa de mai sus. CETĂȚENI! STRÎNGEREA ȘI PREDAREA TUTUROR DEȘEURILOR TEXTILE ESTE O ÎNDATORIRE PATRIOTICĂ! Nu aruncați și nu distrugeți deșeurile textile din gospodăria dv. și nu lăsați să putrezească. PREDAȚI-LE UNITĂȚILOR D.C.A. DIN JUDEȚUL SATU MARE. Nu uitați că de la 1 ianuarie s-au majorat prețurile de preluare a deșeurilor textile după cum urmează: 6.00 lei/kg 4.00 lei/kg Resturi de tricotaje și suman alb, tip lină Resturi de suman și postav curățat Resturi de țesături tip lină, cojoace, pîslă și lînă tunsă de pe cojoace Resturi diverse tip bumbac Resturi de țesături in și cînepă Resturi de frînghii, plase și chingi de in, cînepă, iută și resturi din țesături de iută pentru rupt, precum și zdrențe de in cînepă culori pentru rupt Resturi de țesături și tricotaje de mătase sintetice și artificiale Resturi de țesături și tricotaje tip bumbac spălate, apte pentru cîrpe de șters 3,00 lei/kg Pe lingă avantajele materiale ce le obțineți prin valorificarea deșeurilor (resturilor textile) contribuiți la întărirea economiei naționale 2,00 lei/kg 1,00 lei/kg 3,00 lei/kg 0,80 lei/kg 1,00 lei/kg