Cronica Sătmăreană, aprilie-iunie 1971 (Anul 4, nr. 965-1042)

1971-05-12 / No. 1000

Miercuri 17 mai 1971 Organizația de partid - principala forță propulsoare a colectivului Lucrătorii de la întreprinderea agricolă de stat din Satu Mare trăiesc momente de deplină satisfacție, generate de importantele succese înregistrate în realizarea și depășirea angajamentelor asumate în cinstea semicentenarului Partidului Comunist Român. Realizările lor sînt cu atît mai valoroase, cu cit în luna ianuarie s-au înregistrat o seamă de rămîneri în urmă în aproape toate fermele. Organizația de partid, cuprinde în rîndurile sale care 400 de comuniști, constituie pala forță propulsoare a princcolectivului. Ea a analizat cu multă răspundere situația din unitate și printr-un plus de căutare, de investigație, împreună cu conducerea tehnică a găsit soluții adecvate, cu efecte deosebite sub aspect economic. Munca politică organizatorică desfășurată de membrii de partid în rîndul salariaților, repartizarea unor comuniști cu experiență în sectoarele cu cele mai mari greutăți și alte măsuri au favorizat recuperarea rămînerilor în urmă și, în ultima instanță, depășirea planului și a angajamentelor asumate. Pe primele 4 luni ale anului, din fermele zootehnice ale întreprinderii s-au livrat peste prevederile planului 126 tone carne total, din care 45 tone carne de porc, și 20 tone carne de pasăre. S-a livrat pieții, prin magazinele I.A.S. 11 tone, preparate din carne peste prevederile planului, vînzările planificate prin sistemul de desfacere al magazinelor proprii fiind depășit cu 2,5 milioane lei. Tot în această perioadă s-au livrat îngrășătoriilor de taurine, 31 tăurași peste plan. Producția de lapte este, de Însemnări de la I.A.S. SATU MARE asemenea, în continuă creștere. De la 3,9 1 pe cap de vacă furajată în ianuarie — februarie, s-a ajuns la 91 lapte în prezent. Ferma nr. 15, condusă de medicul veterinar Ioan Luca, este fruntașă pe întreprindere la producția de lapte. Aici se obțin 9,81 lapte pe cap de vacă furajată. Creșteri însemnate au înregistrat și muncitorii fermei nr. 6, condusă de inginerul Mircea Iacob, unde în ultimele două luni producția medie pe cap de vacă furajată a crescut de la 3,6 1 la 8,5 1 lapte. Lucrătorii din fermele de vaci sînt hotărîți ca pînă la sfîrșitul lunii mai să recupereze rămînerile în urmă la producția de lapte și să livreze însemnate cantități peste prevederile planului. Depășirile înregistrate în primele patru luni ale anului au făcut ca balanța financiară să fie pozitivă, față de plan gistrîndu-se un plus de 2,1 înremilioane lei. La obținerea acestor rezultate economice o contribuție de seamă au adus și lucrătorii fermei nr. 2, unitate care pînă acum an de an a... produs mari pierderi. Din februarie însă, de cînd s-a luna hotârît ca această fermă să fie condusă de comunistul Csaba Szaber, lucrurile s-au schimbat mult în bine. In condițiile triplării efectivului de porci, se realizează un spor mediu de creștere în greutate de 600—680 gr, fapt care a permis ca în primele 4 luni ale acestui an să fie depășite veniturile planificate cu 280.000 lei. Și mecanizatorii din fermele vegetale au întîmpinat mărețul jubileu al partidului cu realizări de seamă. In această primăvară au însămînțat 3.800 ha. încă din 30 aprilie ei au terminat însămînțatul porumbului pe cele 1.802 ha și a legumelor pe 105 ha, în prezent lucrînd din plin la întreținerea culturilor. Muncitorii, inginerii și tehnicienii din I.A.S. Satu Mare, in frunte cu comuniștii, încheind un prim bilanț al întrecerii socialiste cu rezultate deosebite, sunt hotărîți să depună în continuare noi eforturi pentru valorificarea cit mai bună a condițiilor ce le au, pentru creșterea eficienței economice a unității lor. MIHAI SAS Examenul marilor exigente (Urmare din pag la) problemele științifice și tehnice de acoperire cu email a metalului. Fabrica s-a dezvoltat în ritm ascendent, procesele tehnologice au devenit tot mai complicate, iar eu trebuia să țin pasul. Pentru aceasta am plecat la școala de maiștri, unde m-am ocupat intens de aceste probleme pătrunzîndu-i tainele am reuși șit să mă perfecționez. Sunt aici de 6 ani ca maistru și e suficient pentru a reuși să nu mă despart de cuptoare și de meseria pe care am îndrăgit-o. „Profesiunea de credință“ mărturisită simplu lîngă văpăile cuptoarelor e susținută prin fapte de comunistul Ilie Pirău. O serie de inovații, printre care: „îmbunătățirea dispozitivelor de ardere a emailului la produsele „Super“, „Introducerea filtrelor la vana de emailare a etc., vin să confirme casetelor“ munca neobosită pentru îmbunătățirea proceselor tehnologice și a condițiilor de muncă. In calitate de coordonator schimburilor s-a situat în total deauna cu echipele sale în fruntea marii bătălii a producției. Priceperea și eforturile sale s-au"Conjugat fericit cu hotărîrea întregului colectiv al secției, care în cinstea semicentenarului partidului, au realizat mai bine de 17 la sută din angajamentele ce au revenit întreprinderii menținînd permanent ridicată ștacheta calității pieselor emailate. Și cu nedisimulată mîndrie oamenii spun că datorită aplicării unor metode avansate de lucru, a organizării mai bune a locurilor de muncă, pe întreg parcursul acestui prim an al actualului cincinal, au dat numai produse de calitate superioară. ■ Firește, dacă cineva ne-ar întreba cum am obținut în plus în cinstea semicentenarului partidului aproape 4 milioane lei la producția globală și marfă, o depășire de 1,3 milioane lei la planul de export și o creștere a productivității muncii cu 617 lei pe salariat, am spune că sunt rezultatul valorificării eficiente a resurselor materiale, a zestrei tehnice și a potențialului uman al fabricii — ne spunea tovarășul Radu Rațiu, secretarul comitetului de partid din întreprindere. Dar în cadrul fabricii și în conștiința oamenilor există ceva în plus, ceva ce nu se măsoară nici în volum de piese emailate și nici pe scara diagramelor de încălzire: dragostea de meserie, pasiunea și perseverența. Oamenii, în frunte cu comuniștii, au descoperit însușirile mașinilor și încearcă mereu nenumărate posibilități de creștere a parametrilor lor funcționali. Stînd de vorbă cu oamenii de la emailaj, în toiul bătăliei pentru depășirea angajamentelor asumate în gloriosului jubileu al cinstea partidului, am înțeles nu numai locul secției în ansamblul fabricii, ci și un fapt mai profund: năzuința lor de autoperfecționare neostoită circumscrisă eforturilor depuse de acest harnic, colectiv pentru prosperitatea economică unității lor, pentru prosperiatea patriei socialiste. CRONICA SATMAREANA Instantaneu din secția de împletit elastic a întreprinderii Solidaritatea Satu Mare. „Cupa celor patru orașe“ la a 20-a ediție . Iubitorii șahului sătmărean așteaptă cu nerăbdare ziua de vineri — data startului ediției jubiliare (a 20-a) a „Cupei celor patru orașe“ la șah, competiție la care iau parte sportivi din Cluj, Arad, Oradea și, bineînțeles, din Satu Mare. Actuala ediție a cupei reunește la Satu Mare cîțiva fruntași ai șahului din țara noastră. Printre aceștia se numără maeștrii Buza , și Breazu din Cluj, maestrul Șuta și candidatul de maestru Fischer din Oradea, precum și cunoscutul șahist arădean, Deneș. Echipa locală va fi alcătuită din maestrul sportului Iuliu Szabó, secondat de jucătorii Follert, Müller, Janos, E. Varga și alții. întrecerile se vor desfășura în sala mare de la sediul Direcției comerciale județene, prima rundă avînd loc vineri, începînd de la ora 17. Someșul - locul VII în campionatul divizionar . Timp de 10 zile, la Poiana Brașov, s-a desfășurat turneul campionatului republican "Tie șah, echipe mixte, grupa B, întreceri la care a participat și formația sătmăreană Someșul. Lipsită de aportul a doi oameni de bază, echipa sătmăreană s-a situat pe locul VII al clasamentului final. Iată rezultatele obținute: P/г—57 [UNK] cu Politehnica București; P/2—5V cu I.P.G.G.; 3— 4 cu Politehnica Brașov; 3—4 cu Constructorul Galați; 1—6 cu Dobrogea Nouă 3>/г—37 [UNK] cu Comerțul Constanța; Craiova; 4— 3 cu Sănătatea Bacău; 57— 17 [UNK] cu Metalurgistul Cugir și 7—0 (Reprezentare) cu Vagonul Arad. Noi concursuri de selecție a micilor fotbaliști Că fotbalul exercită o puternică atracție în rîndurile copiilor o dovedesc și concursurile de selecție efectuate la centrul de antrenament Olimpia. Mai precis spus, faptul că la acestea s-au prezentat, de pildă, și mici sportivi din Decebal (Doba). Pentru a se reuși selecționarea cu adevărat a celor mai buni dintre cei mai buni, centrul de antrenament Olimpia efectuează concursuri de selecție în fiecare zi, între orele 8—13, la terenul de fotbal Someșul. Pot lua parte copii născuți între anii 1956—1961. Participanții la selecții vor trebui să aibă asupra lor un echipament sumar — pantofi de tenis, maieu și chiloți de sport. SPORT • SPORT • SPORT • SPORT • SPORT SAH Campionatul județean — adnotări — ARCUD: SPICUL — VOINȚA CĂREI 1—2 Autorii golurilor: Haraszt (min. 53) pentru gazde, Magyar( min. 34) și Bisztriczki (min. 70), pentru Voința. Arbitru: Gavril Fărcaș (Satu Mare). In ciuda efortului depus, local- DOROLȚ: RECOLTA — Autorii golurilor: Vadasz (min. 60 și 85), Szilagyi (min. 32), Herczeg (min. 70), pentru învingători, Vili (min. 29), Melan (min. 87) pentru învinși. Arbitru: Carol Kuki (Satu Mare), nicii n-au putut străpunge apărarea oaspeților. Aceștia din urmă, acționînd pe contraatac, au obținut o nouă victorie, consolidîndu-și poziția. La juniori: Spicul — Voința 0—1 (0—0). RECOLTA URZÎCENI 4—2 Joc de nivel tehnic bun, ambele formații urmărind victoria. In final, aceasta a revenit pe merit echipei gazdă, mai insistentă în fazele de poartă. La juniori: Recolta Dorolț Recolta Urziceni 1—0 (0—0). TAȘNAD: UNIREA — STICLA POIANA CODRULUI 4—0 Autorii golurilor: Juhasz (min. 22), Buteanu (min. 29, 57), Domokos (min. 70). Arbitru: Vasile Cătană (Cărei). Jocul s-a desfășurat într-o singură direcție, spre poarta echipei Sticla. Potrivit cursului partidei, a dominării lor insistente, gazdele obțin o victorie facilă, înaintașii irosind alte cîteva ocazii de gol. La juniori: Unirea — Sticla 1-1 (0-1). VICTORIA LIVADA — SPARTAC SATU MARE 2—3 Autorii golurilor echipei învingătoare: Izsák (min. 10 și 36) și Gabir (min. 25). Arbitru: Adalbert Kalmar (Satu Mare). Oaspeții și-au asigurat victoria încă din prima repriză, cînd de altfel au practicat un fotbal de bună calitate. In repriza secundă însă, Spartac se relaxează, situație de care profită cei din Livada, reducînd din handicap. La juniori: Victoria — Spartac 2—1 (1—0). BICSAD: FORESTIERA — ENERGIA NEGREȘTI-O AȘ 1—1 26). Autorii golurilor: Crețu (min. pentru Forestiera, Țîntaș (min. 76), pentru Energia. Arbitru: Otto Anderco (Satu Mare). Derbiul Oașului a corespuns BERVENI: STĂRUINȚĂ Autorul golurilor: Krausz (min. 7, 28 și 87). Arbitru: Zoltán Szikszai (Satu Mare). A fost un joc de factură tehdin toate punctele de vedere, jucătorii ambelor echipe practicînd un fotbal de bun nivel tehnic. Partida s-a încheiat cu un rezultat echitabil. La juniori: Forestiera — Energia 1—2 (0—0). TALNA ORAȘU NOU 3—0 ancă modestă. Mai decise în fazele de atac, gazdele au obținut o victorie clară. La juniori: Stăruința — Talna 17—0 (8—0). SATU MARE: RAPID — RECOLTA TURULUNG 2—4 Autorii golurilor: Oláh (min. 15), Bauer (min. 60, 62 și 80), pentru Recolta, respectiv, Soproni (min. 13), Kincses (min. 88, din 11 m) pentru învinși. Arbitru: Alexandru Bauer (Satu Mare). Fotbaliștii din Turulung au realizat cea mai mare surpriză campionatului județean în daunna rapidiștilor, care manifestă un evident declin de formă. La o fază petrecută în min. 68 de joc, portarul sătmărean este faultat, arbitrul aplicînd sancțiunea cuvenită. Nemulțumindu-se doar cu măsura luată de arbitru, portarul Viorel Ardelean se repede să-l ia la bătaie pe jucătorul oaspe. Bineînțeles, a fost eliminat de pe teren și de aici victoria oaspeților s-a conturat pe deplin. La juniori. Rapid — Recolta 2—0 (1—0). Concurs de orientare turistică Zilele trecute, în pădurea Gorun de la Viile Satu Mare, au avut loc întrecerile ediției a II-a a „Cupei Victor Suciu“ la orientare turistică. Au luat parte peste 50 de concurenți din cadrul asociațiilor sportive Olimpia, Someșul, Șc. gen. nr. 4 și Gr. șc. Univ. In urma omologării rezultatelor, pe primele locuri în clasament s-au situat echipele: Juniori — fete: Șc. gen. nr. 4 (echipa alcătuită din Iudita Berecz, Ecaterina Kozma și Ildikó Orosz); băieți: Olimpia (Vasile Mitru și E. Kürti); Seniori: Olimpia (Ioan Gregorovici, Ioan Marghita și Andrei Kabai). Capitolul 1. In care aflăm cînd mi-a venit o idee, cum, și mai ales ce fel de idee, dacă am valorificat-o și cum, locul unde se petrece acțiunea și o mulțime de lucruri interesante despre enigma paznicului fantomă! Ideea mi-a venit brusc la ora 20 și 14 minute G.M.T.,transformați vă rog în oră locală, eu sunt ocupate brusc, o dată cu apariția în pragul ușii a unui cunoscut al meu și al diverselor penitenciare pe unde a trecut în interes de serviciu. Mai exact, cum apărea el pe post de șef de depozit începeau să dispară materiale cu zecile de mii, așa că în interesul serviciului era transferat la penitenciar, ș.a.m.d. Numele lui îl trec sub tăcere din motive lesne de înțeles. In sfîrșit, o dată cu venirea lui, m-am hotărît să devin antreprenor. I-am mai pus vizitatorului meu cîteva întrebări de control, apoi l-am trimis în cealaltă cameră și, rămas singur, am procedat la un vot deschis, democratic. Hotărîrea mea a rămas definitivă. Dar ca să iei în antrepriză lucrări de construcții ai nevoie de o bază materială, ne-am zis noi, și... avînd la îndemînă un „practician“ cu experiență ca el, am trecut la sondarea terenului. In jurul blocului 28 din cartierul Someș, unde am ajuns pe seară, am găsit pentru început vreo 30 căzi de baie, cîțiva zeci de metri de țeavă, cabluri electrice, butoaie cu smoală și nu mai știu cîte chiuvete. — Sînt bune, zice „practicianul“. Le trec pe inventar și le luăm. Fac eu rost de un camion pe șest. Eram ocupați cu întocmirea inventarului cînd se deschide un geam și ne strigă un locatar. ■ Ce faceți acolo, le luați? — Hait, mă-ntorc eu către „practician“, am dat de dracul Le luăm, tovarășe, se luăm, zice el politicos și cu sînge rece. Nu cumva știi mata unde e paznicul să-i dăm un bon de mînă pentru ele? Foarte bine, zice cetățeanul. Luați-le că paznic nu este deloc și poate le fura cineva, sau s-ar putea să-și rupă vreun copil picioarele prin ele. După ce s-a închis fereastra, am respirat ușurat și în timp ce filosofam amîndoi despre cum se manifestă vigilența în formele ei superioare, pe șantiere și în jurul lor, am încheiat lista de inventar și am plecat mai departe. In spatele Școlii generale nr. 6 am dat peste un depozit în toată firea. La început am vrut să ne mulțumim numai cu ce era în afara gardului: cîteva role cu cablu de înaltă tensiune (din import) și alte mărunțișuri. Cum tot nu venea nimeni să ne deranjeze, întrebîndu-ne unde ne-am petrecut cei mai fericiți ani ai copilăriei, am forțat cu un chibrit lacătul și am intrat înăuntru să vedem cam de ce am avea nevoie. Eu propun să nu alegem, zice „expertul“ meu. Pînă dimineață golim totul. Și, cînd mă gîndesc ce mai rapazlîcuri a trebuit să fac eu ultima dată în actele depozitului pentru cîteva sute de kilograme de tablă și trei pompe mici. Aici e ca-n țara lui Papură-Vodă, zac sute de mii nepăzite și te-ndeamnă să le iei..Unde mai mergem? (Entuziasmul și sinceritatea expertului cu cazier erau mișcătoare. N-am putut să nu-i răspund pe măsură). Pe șantierul noii Creșe din cartier. Pe șantierul Creșei ne-am completat baza materială de viitori antreprenori. De aici se putea lua în depline condiții de securitate planșee de beton, cărămizi, ciment, var fier-beton etc. și ceva pe deasupra. Mai la cîțiva pași ne așteptau lîngă blocul 25 mormane de calorifere în bună stare de funcționare. E drept, am avut și emoții. In timp ce inspectam șantierul au trecut cu zgomot vreo trei pisici, o briză marină și fantoma penultimului viconte de Dunhill. Spre sfîrșit s-a apropiat de noi un cetățean care ne-a întrebat ferm, dar politicos, cît e ceasul. Treaba merge bine. Eram atît de entuziasmați de viitoarele achiziții încît ne-am îndreptat cu mare zel spre noua centrală termică din cartier. Părea părăsită. — O luăm și pe asta? — m-a întrebat „practicianul“ al cărui avînt nu mai cunoaștea margini. — Să ne mai gîndim — am răspuns. Cumpănind bine, am renunțat la ea. Riscul era mare. Poate că era înăuntru vreun paznic. Dacă mișcăm centrala termică de pe loc se putea trezi și o băgăm pe mînecă cu afacerea antreprizei. Așa că i-am mulțumit „practicianului“ pentru ajutor și am dat să plec spre casă. Dar enigma enunțată? Ce-i asta? — vă veți întreba dumneavoastră, neavînd răbdare să așteptați capitolul următor. Capitolul II, și ultimul. In care aflăm în sfîrșit dezlegarea enigmei și foarte amănunțit totul, dar absolut totul, despre cum se preocupă conducerea întreprinderii județene de construcții de paza șantierelor sale. Urmare și sfîrșit în numărul de seri . V. MIHALCA foileton Mă fac antreprenor HANDBAL Etapa județeană a campionatului de calificare al juniorilor In tentativa de a obține promovarea în campionatul divizionar al juniorilor, la startul etapei județene sau formații școlare din aliniat trei cuprinsul județului nostru — echipele Liceului din Ardud, din Căței și cea a Liceului nr. 2 din Satu Mare. A obținut dreptul de calificare pentru etapa finală, echipa Liceului din Cărei (evidențiate: S. Panai și V. Orsiu), ca urmare a rezultatelor: 8—3 cu Liceul Ardud; 5—2 cu Liceul nr. 2. Liceul nr. 2 a dispus de Liceul din Ardud cu scorul de 10—3. Etapa finală a calificărilor va avea loc între 30 iunie—4 iulie la Suceava. 3 Taina — Forestiera; Energia — Victoria; Spartac Unirea; Sticla — Recolta Corolț; Recolta Urziceni — Spicul; Voința — Rapid; Recolta Turulung — Stăruința, CLASAMENTUL 1.Voința 22165 1 70—18 37 2.Rapid 22134 5 51—24 30 3.Energia 22134 5 50—33 30 4.Spartac 22141 7 58—28 29 5.Forestiera 219 6 6 50—35 24 6.Unirea 22103 9 48—26 23 7.Recolta Urziceni 218 4 9 46—36 20 8.Victoria 227 510 40—48 19 9.Recolta Dorolț 228 311 35—49 19 10.Stăruința 227 411 27—52 18 11.Sticla 227 213 41—64 16 12.Taina 226 313 32—65 15 13.Spicul 226 214 30—51 14 14.Recolta Turulung 225 215 22—71 12 ETAPA VIITOARE; oină Crasna Lucăceni—campioană județeană Patru echipe de oină din Lucăceni, Craidorolț, Micula și Pișcolt au luat parte la etapa județeană a campionatului republican, desfășurată recent la Satu Mare. întrecerile s-au desfășurat după sistemul turneu. Pe primul loc al clasamentului final s-a situat formația Crasna Lucăceni cu 9 p (care a cucerit și titlul de campioană județeană pe anul 1971), urmată, în ordine, de Avîntul Pișcolt — 7 p, Recolta Micula — 5 p și de echipa din Craidorolț — 3 p. Lotul formației cîștigătoare este alcătuit din Vasile Gaspar, Mihai Făt I, Mihai Făt II, Gh n. Czinege III, Nicolae Ciuta, Gh. Czinege I, Nicolae Ciocotișan, Laurențiu Czinege, Petru Czinege I și Petru Czinege II, loan Czinege, Alex. Bonto, loan Bonto, Dumitru Czinege, Gh. Czicherman, Pamfil Bînda, Alex. Făt, Vasile Viman, Mălai Bertalan, Dumitru Filip și Silviu Czinege. De reținut că asociațiile sportive din Craidorolț și Micula au prezentat formații alcătuite din jucători foarte tineri, de perspectivă. Etapa de zonă a competiției se va desfășura între 21—23 mai la Zărnești-Brașov.