Cronica Sătmăreană, aprilie-iunie 1971 (Anul 4, nr. 965-1042)

1971-04-20 / No. 981

_________________________________________________________________________________________________CRONICA SATMABEANA_______________________________м„„ а ,ргШ„ Ш1 *И11йЬ1ИШЙШШИвУ1ЖЖЮИЮ8ЙМИВ!13ШШ55Ш5Я£ШШШЯИШК8^$5ШЙИВNo!(ЬТО ая&ювясаш',ъ‘1йтъ'тг*гжтт^-гюа~гжтк*-пх<ятишяяшттTM.ш. -- — —_______ Z I G județean * A început „Decada cărții românești". * O artistă amatoare sătmăreancă remarcată în finala formațiilor de teatru. * Distincții pentru ,Hopa Mitică“ în dizgrația filateliștii sătmăreni școlari. * edilitor. * Ceasul are... 12 ceasuri. * „Racheta" copiilor. Măturoiul are zilele... numărate. * Recordmanul călătoriilor frauduloase ... staționează. * Intre 19—28 aprilie se desfășoară — sub semnul întîmpinării Semicentenarului partidului . ..Decada cărții românești". O perioadă de vie activitate expozițională în librăriile sătmărene. * La Zalău s-a desfășurat finala republicană a formațiilor teatrale de amatori, la care a participat și Casa municipală de cultură cu comedia „Vizita la Malu" de Paul Everac, în regia lui Petre Moraru. Excelentă în rolul interpretat, remarcată de juriu, sătmăreanca Maria Itt Negreanu. * La expoziția filatelică „Naționala ’71" — Tulcea, colecția expusă de cercul filatelic al Școlii generale nr. 8 Satu Mare (Momente din istoria P.C.R.) a fost distinsă cu premiul II, iar cea a Școlii generale din Mădăras, cu o mențiune. Felicitări și noi succese * Unor comercianți ambulanți de aiurea care pun în vînzare mărfuri de gust dubios li s-a interzis activitatea desfășurată pe trotuarele municipiului. In fata Parcului se întindeau tarabe pe popular împrumutate de la chioșcul lăzile alimentar. Ca să vezi colaborare! Ce-o mai fi, vom vedea. Mai știi la ce te poți aștepta de la „Hopa Mitică"? (cade jos și se ridică!). * înviorare a reclamei comerciale în magazinele municipiului. Unitatea de vînzare ceasurilor de la ... ceasul electric, expune o reclamă din ceasuri, care merge ca... ceasul! *A apărut al doilea număr din colecția A.B.C., intitulat „Racheta" (au acces în „vehicul" copiii între 6—9 ani). Pe străzile orașului Satu Mare se mătură mai insistent și pe parcursul zilei, dar cu asigurarea că nu se vor face nori de praf. Mai ales peste puțin timp, cînd vor fi introduse, pe timpul zilei, perii în loc de măturoaie. Semne bune pentru ... atmosfera sătmărenilor. * Deținătorul recordului în materie de condamnări penale este cu siguranță Gheorghe Nichita (născut în 1933 în Eriusîn crai — Craidorolț). La activul său are — adunate într-un singur an (1970) — 21 de condamnări pentru călătorii frauduloase (fără bilet) pe C.F.R. In prezent „staționează" pe o perioadă de circa 400 de zile. Nițică odihnă nu strică . METEOR Dialog cu cititorii  Unui grup de locatari din strada Mihai Viteazul, Satu Mare : Din sesizarea dv. rezultă că în blocul de la nr. 19 din strada Mihai Viteazul (Satu Mare) deși de mai bine de un an de zile nu este angajată o femeie de serviciu care să facă curățenie pe „casa scărilor“, taxa este percepută cu regularitate în fiecare lună de la locatari. Conducerea S.L.L., care a fost sesizată despre acest aspect, ne răspunde: „Datorită faptului că mai mulți chiriași nu și-au achitat contribuția la termen, femeia de serviciu neprimind banii cuveniți, au refuzat să mai facă curățenie în blocul respectiv. De la 1 aprilie a fost angajată o altă persoană, care în prezent își face datoria mulțumitor. S-au luat măsuri privind lămurirea locatarilor care întîrzie cu plata contribuției lunare obligatorii, de a achita sumele la o dată stabilită, pentru a evita repetarea situației anterioare.“ N.R.: Asociația locatarilor este chemată să vegheze în permanență asupra acestei probleme și a altora privind buna întreținere a imobilului respectiv! @ Emil Corondan, Satu Mare. Serviciul comercial al O.C.L. Produse industriale, care a fost consultat în privința propunerii formulată de anumiți pasageri, ne face cunoscut că nu se poate stabili alt orar debitului de tutun din incinta stației C.F.R. Satu Mare, din următoarele motive: „Debitul C.A.M. din incinta gării (ca și celelalte 23 debite din municipiu) sunt deschise zilnic între orele 6—21, iar duminica între 14—20. In zilele de duminică, cînd, de altfel, nu este mare aglomerație, călătorii pot să-și procure — între orele 6—14 — produsele C.A.M. necesare, din restaurantul gării, unitate cu care am tratat de mai mulți ani această problemă.“ Iljjj Văd. Irina Rogoz, Giurtelecu Hododului. Recent am primit un răspuns favorabil din partea Consiliului popular comunal Hodod, referitor la problema dv. personală. Acest organ ne-a comunicat că vă va sprijini pînă la soluționarea definitivă a cazului dv. Ioan Csáki, Satu Mare. Conducerea Stației C.F.R. Satu Mare, căreia i-a fost trimisă spre soluționare petiția dv., ne-a trimis un răspuns din care spicuim următoarele: ,,Sus-numitul a depus în luna mai 1970, în fața comisiei de evaluare a pagubelor, o declarație referitoare la pierderea echipamentului de protecție, declarație care a fost luată în considerare de conducerea administrativă a C.F.R. — și în consecință a fost scutit de valoarea echipamentului. Având în vedere faptul că numitului i s-a desfăcut contractul de muncă cu data de 16 septembrie 1970 (conform articolului 13, litera e din Codul muncii și Legea nr. 1), menționăm că suma de 1.000 lei, imputată, reprezintă contravaloarea diferenței de uzură a uniformelor primite pe care nu le-a declarat comisiei ca fiind dispărute în urma inundației, și nicidecum valoarea echipamentului de protecție la care se referă petiționarul.“ In încheierea răspunsului sunt menționate concret abaterile care au precedat desfacerea contractului de muncă, abateri care nu pot aduce persoanei în cauză „nici un fel de înlesnire“ privind suma imputată. A. LAZAR memento % memento Q memento • Radio Miercuri 21 aprilie 10,05 Banatule, mîndră floare — muzică populară. 10,30 Vreau să știu (emisiune de știință și tehnică pentru școlari). Agricultura ieri și ani. 11,00 Buletin de știri. 11,05 Orchestra Ray Conniff. 11,15 1921—1971. Semicentenarul P.C.R. Dinamism și gîndire creatoare. Național și internațional în procesul făuririi noii orînduiri sociale. 11,35* Partidul meu iubit — cîntece. 11,50 Cotele apelor Dunării. 12,00 Cîntă Helena Vondrachova. 12,10 Un interpret și rolurile sale: Robert Meryl în rolul lui Germont din opera „Traviata“ de Verdi. 12,30 Intîlnire cu melodia populară și interpretul preferat. 13,00 Radiojurnal. 13,15 Avanpremieră cotidiană. 13,27 Rebus melodii. 14,00 Compozitorul săptămînii: Antonio Vivaldi. 14,40 Muzică populară. 15,00 Buletin de știri. 15,05, 100 de legende românești. „Fluiera lui Iancu“. 15.30 Pagini vocale și orchestrale din muzica de estradă. 16.00 Radiojurnal. Buletin meteo-rutier. 16,15 Corurile Căminelor culturale din comunele Medieșu Aurit — Satu Mare, Ceuaș — Mureș, Vama — Suceava. 16,30 Melodii de Mișu Iancu și Constantin Alexandru. 16,50 Publicitate radio. 17,00 Antena tineretului. 17,30 Concert de muzică populară. 18,00 Orele serii. 20,00 Tableta de seară. 20,05 Zece melodii preferate. 20,40 Interpreți ai cîntecului popular . Angela Moldovan. 20,55 Știința la zi. 21,00 Bijuterii muzicale. 21,25 P.C.R. — 50 Consemnări de Eugen Florescu. 21,30 Revista șlagărelor. 22,00 Radiojurnal. Buletin meteorologic. Sport. 22,30 Serenade cu și fără cuvinte. 22,55 Moment poetic. Versuri de Călii Petrescu. 23,00 Concert de seară. 24,00 Buletin de știri. 0,03—6,00 Estrada nocturnă: memento O memento CINEMA Marți 20 aprilie Satu Mare: VICTORIA — Clanul sicilienilor (film francez, color); POPULAR — Dreptul de a te naște (film mexican, color); Cățți: 23 AUGUST — Fuga Buestrașului (film sovietic, color); POPULAR — Ursul și păpușa (film francez, color); Negrești-Oaș: Familia Tóth (film maghiar, color, cinemascop); Tășnad: Nu fi trist (film sovietic, color); Berveni: Tiffany Memorandum (film italo-francez, color, cinemascop); Halmeu: In fiecare seară la ora 11 (film sovietic, cinemascop) ; Sanislău; Ultimul mohican (coproducție franco—englezo— română, color). TELEVIZIUNE 18.00 — Deschiderea emisiunii. Ateneu — emisiune de actualitate muzicală. 18.30 — Toate pînzele sus! — emisiune pentru pionieri. 19.15 — Publicitate. 19.20 — 1001 de seri. 19.30 — Telejurnalul de seară. 20.00 — 50 de ani în 50 de evocări. 20.20 — Intermezzo folcloric cu Marin Chisăr. 20.30 — Seară de teatru: „Febre“ de Horia Lovinescu. 21.50 — Muzică ușoară cu Anda Călugăreanu și formația Horia Moculescu. 22.10 — Prim plan: Teodor Toivi — inginer proiectant-șef la Uzinele „1 Mai“ Ploiești. 22.40 — Telejurnalul de noapte. Inoportunitatea reticenței De un timp încoace, cei care n-am precupețit stagiuni în șir elogiile la adresa pasiunii melomane a publicului sătmărean sintem constrînși la serioase amendări de poziție. Să se fi lipit, cum se acest public? S-au spune, lauda de ne-am lăsat înșine prea repede prinși în mrejele entuziasmului ? Oricum, cînd un subțire și diletant program de muzică ușoară supraaglomerează teatru] luni, iar marți seara (13 aprilie, spre exemplu) un concert simfonic făcut cu gust și profesionalitate nu adună nici măcar 100 de auditori (din peste 350 abonați !) bunele și prea frecventele noastre aprecieri se cer revizuite. Poate n-ar fi inoportune cu acest prilej riscai declarate rezerve față de zisul gust muzical care reacționează exclusiv la sonoritatea numelor de pe afiș și, amintindu-le celor ce se orientează în exclusivitate după acest criteriu că nu putem avea săptămînal la pupitru pe Erich Bergel și ca soliști pe Silvia Marcovici sau Valentin Juk, să prețuim dragostea pentru muzică și prin dovada capacității de a fi statornici, de a investi cuvenita încredere într-o orchestră ce-și pregătește conștiincios și cu emoție întîlnirile ei săptămînale cu Măria sa publicul. Ultimul concert dirijat de Al. Munteanu a avut toate datele să stîrnească și să rețină interesul oricărui meloman consecvent. Cuprinzînd un program echilibrat — Uvertura „Horea“ de S. Drăgoi, Concertul pentru vioară și orchestră în Mi Major de Bach, Poemul pentru vioară și orchestră de Ernest Chausson și Variațiuni și fugă pe o temă de Purcell de Benjamin Britten, beneficiind de aportul unei soliste înzestrate și ambițioase în persoana Măriei Maszalits, cu o orchestră de zile bune și un dirijor conștiincios și perseverent, el s-a înscris între reușitele stagiunii. Uvertura „Horea“ a sunat plin, frumos, atît în momentele nostalgice de acuzată sorginte folclorică, cît și în cele maiestuoase, optimiste. Orchestra de cameră a tot întreaga țesătură melodică a lucrării lui Britten și-au găsit o izbutită formulă de comunicare orchestrală. Intr-un cuvînt, un concert reușit. Ce păcat că regretele nu pot egala în intensitate satisfacțiile... Atunci, desigur, n-am mai fi constrînși la considerații de felul celor de la începutul acestor rînduri. VASILE SAVINESCU Cronică чип de CONCERT 1111 IUI III lucrat cu remarcabil simț ritmic și al nuanțelor Concertul de Bach, izbutind acea simplitate și fluență a frazării ce dau nota inconfundabilă scrisului marelui preclasic. Virtuți interpretative reafirmate în Concertul de Chausson al cărui colorit și rafinament armonic și-au găsit o fidelă transpunere. După o evoluție corectă în Bach, violonista Maszalits s-a impus prin virtuozitate și temperament, contribuind cu aleasă muzicalitate (alături de orchestră) la crearea acelei particulare atmosfere ce ne amintește de tumultul lui Wagner sau Massenet. In sfîrșit, o excelentă realizare orchestrală ni s-a oferit în Variațiuni și fugă pe o temă de Purcell, în care coloratura lucrării, bogăția inspirației folclorice, dezinvoltura în valorificarea instrumentelor de suflat, grațiozitatea și mai ales acel halo ce învăluie ca un foșnet neliniști- Concurs pe teme C. C. Recent, la Școala generală din Lucăceni s-a desfășurat un interesant concurs dotat cu premii, axat pe tema „Cine știe C.E.C. cîștigă“. In prezența a peste 300 de elevi și părinți, concurenții — elevi ai claselor III și IV din localitate — au răspuns la întrebări privind economisirea la C.E.C., toate îmbinate cu diverse cunoștințe istorice și literare axate pe această temă. Cele mai bune răspunsuri au fost date de elevii Radu Ciocon*șan, Nicolae Maran și Mircea Țineghe din clasa a IV-a, cărora li s-au atribuit premii în diverse obiecte (stilouri, cecuri școlare etc.). Pentru inițierea concursului merită felicitări organizatorii — tovarășele Florica Ștefanuțiu, directoarea școlii, și Ecaterina Șanta, responsabilă cu problemele C.E.C. în școală. Illlliil Conținut științific bogat, forme și metode adecvate muncii de educație materialist-științifică a maselor acestor deziderate fundamentale ale activității de formare a conștiinței socialiste, a convingerilor materialiste, ateiste a oamenilor muncii din țara noastră în etapa actuală este menită să le ofere o puternică bază cartea apărută recent în Editura politică „Știință, religie, societate“. Așteptată cu mult interes (și de ce n-am spune-o, cam de mult timp) de toți lucrătorii din domeniul muncii de educație, volumul se impune ca un prețios îndrumar în acest domeniu deosebit de important al acțiunii de formare a conștiinței științifice a oamenilor epocii noastre. Lucrarea are menirea de a servi, în concepția autorilor, ca instrument util de lucru lectorilor și propagandiștilor, celor ce studiază bazele educației materialist-științifice, cadrelor didactice, elevilor, tuturor categoriilor de cititori, tineri sau vîrstnici, care manifestă interes pentru problemele tratate. Editată de un larg colectiv de autori, fenomen tot mai des întîlnit în activitatea științifică — și firesc în condițiile diversificării extraordinare a cercetării și a complexității domeniilor acesteia —, volumul urmărește o tratare accesibilă și într-un număr relativ restrîns de pagini a unei problematici bogate fără a avea pretenția de a da soluții ultime, încercînd să călăuzească pe cititor, să-l îndemne la reflecții proprii, să-i sugereze întrebări a căror clarificare solicită conștiința și rațiunea fiecăruia pentru desprinderea unor concluzii în activitatea socială și personală de zi cu zi. Tematica variată, dezbătută în lumina concepției filozofice și politice a partidului și statului nostru, pe baza celor mai noi realizări în domeniul științei, a concepției marxiste, se impune prin tematica cuprinzătoare a lucrării. Investigațiile întreprinse de autori pe multiple și diferențiate planuri circumscriu efortul de surprindere al coordonatelor vieții spirituale a epocii contemporane caracterizată prin profunde mutații care au loc în diferitele ei compartimente și nivele, prin transformări înnoitoare, prin restructurarea și redimensionarea unor valori tradiționale, ca reflex al schimbărilor importante din domeniul vieții, al existenței sociale, ca urmare a acțiunii unor factori, materiali și spirituali, specifici acestei perioade. Analiza acțiunii acestor factori nu constituie obiectul analizei noastre, de aceea ne rezumăm la înșirarea unora dintre cei mai importanți: existența celor două sisteme social-politice opuse: capitalismul și socialismul, pericolul războiului termonuclear, complexa revoluție tehnico-științifică, influența uriașă a ideologiei marxist-leniniste, dezvoltarea fără precedent a mijloacelor de informare și educare în masă, îmbunătățirile care s-au produs în condițiile de muncă și viață ale oamenilor, dar și marile întrebări legate de nerezolvarea unor aspirații fundamentale ale oamenilor de pe întinse zone geografice legate de alimentație, acces la cultură și civilizație, ca și conflictele și încordările din diferite regiuni ale lumii (toate datorită îndeosebi societății capitaliste, naturii agresive a imperialismului), pericolul infestării mediului natural, datorită poluării etc. Direcția esențială a mutațiilor produse de ansamblul acestor factori asupra modului de a gîndi și a simți al omului contemporan o constituie procesul de demitizare, de înlăturare treptată a vălului mistic ce acoperea relațiile sociale, locul și rolul, destinul omului în lume, discreditarea și înlăturarea fetișurilor ce apăsau asupra conștiinței umane. Iar ca o expresie directă a acestor restructurări spirituale se înscrie declinul și restrîngerea sferei de influență a concepțiilor religioase, tot mai larga eliberare a oamenilor de sub tirania dogmelor, a misticismului, a prejudecăților, a credinței în supranatural. Această realitate este prezentă în toate țările, mai ales în cele cu un nivel mai înalt de dezvoltare, recunoscută de însăși ideologii bisericii din țările capitaliste. Dar acest proces este definitoriu pentru țările socialiste. Aceasta, deoarece societatea socialistă crează în această privință premisele obiective și subiective. Realizările obținute în dezvoltarea vieții materiale a societății, în transformarea relațiilor sociale și în ridicarea nivelului de trai al populației, intensa și variata activitate politicăeducativă și cultural-științifică desfășurată de partidul și statul nostru determină tot mai vizibile prefaceri în conștiința oamenilor muncii. Concepția filozofică materialistdialectică despre lume și viață, dominantă în societatea noastră, pătrunde în conștiința celor mai largi mase, o dată cu valorile culturii și științei, întregește profilul spiritual al poporului nostru, resorturile profunde ale energiei creatoare și ale muncii sale constructive, care, sub conducerea Partidului Comunist Român, se concretizează în mari înfăptuiri pe drumul dezvoltării multilaterale a României socialiste. După cum subliniază însă lucrarea, educarea în spiritul concepției materialist-științifice, dezrădăcinarea ideilor religioase, obscurantiste, a prejudecăților și superstițiilor care se mențin în conștiința unor oameni, necesită acțiunea conjugată a factorilor materiali și spirituali, perseverente și o perioadă eforturi mai îndelungată de timp, succesiunea cîtorva generații. In acest cadru, activității educative sistematice îi revine un rol important. Lucrarea oferă o bogăție de recomandări în vederea desfășurării acestei munci, fiind prin litera și spiritul ei o chemare la o tratare echilibrată, lucidă, opusă patimii ignorantului, a multiplelor aspecte ale educației ateiste, la evitarea formalismului și lipsei de discernămînt în educația oamenilor, la susținerea acestei munci de către cei chemați s-o facă, la aducerea unei argumentări ce, științifice, dar și cu temeinic bogată substanță filozofică, materialist-dialectică, îmbinîndu-se atitudinea de înțelegere față de rămînerea în urmă în unele laturi ale conștiinței oamenilor cu o poziție fermă, viguroasă de combatere a lor, dar în limitele unei activități intr-adevăr educative. Se impune astfel ideea că activitatea de educare ateist-științifică a maselor nu este un scop în sine, ci este subordonată țelurilor societății socialiste, scopurilor și obiectivelor politicii partidului și statului nostru, formării conștiinței socialiste a oamenilor muncii. In acest sens lucrarea recomandă studierea atentă a fenomenului religios, a gradului de religiozitate a unor grupuri de oameni, folosirea unor metode, forme și mijloace adecvate. Din păcate, tocmai acest capitol al lucrării nu depășește etapa unor recomandări generale, neoferind lucrătorului în acest domeniu forme și metode cu eficiență verificată, neîmpărtășind experiența valoroasă a unor colective de muncă. Sublinierea acestor cîtorva aspecte cuprinse în volumul „Știință, religie, societate“ reprezintă o chemare adresată tuturor lucrătorilor din acest sector de activitate pentru intensificarea muncii de educație ateistștiințifică, pentru așezarea acesteia pe bazele celor mai noi cuceriri ale științei contemporane, a ideilor materialismului dialectic și istoric, a concepției politice a partidului și statului nostru. AUGUSTIN CERNEA Reflecții pe marginea volumului „ȘTIINȚĂ, RELIGIE, SOCIETATE“ — apărut în Editura politică CRESCĂTOR! In județul Satu Mare se desfășoară acțiunea de contractare a linii din producția anului 1971. Contractați lina de pe toate ovinele ce le dețineți. Prin sistemul de contractare obțineți: PREȚURI AVANTAJOASE ȘI SCUTIREA DE COTELE OBLIGATORII DE LÎNĂ. Contractele pot fi încheiate cu unitățile sau cu mandatarii întreprinderii de contractări și achiziții din fiecare localitate. IMPORTAN Valorificînd lina prin contract cu D.C.A. obțineți venituri sporite și contribuții la creșterea producției bunurilor de larg consum! BE Oi! A Întreprinderea de mecanizare și transport Oradea angajează: pentru secțiile de mecanizare de la Căuaș, Satu Mare și Călinești-Oaș. 5 TEHNICIENI NORMATORI în specialitatea construcții. 9 Condițiile de angajare, conform H.C.M. nr. 914/1968. Cei interesați vor depune actele la sediul secției de mecanizare, Șantierul Satu Mare, str. Moscovei nr. 40. întreprinderea Județeană de Construcții Satu Mare angajează de urgență, ECHIPE COMPLEXE și MUNCITORI INDIVIDUALI, calificați sau care au mai lucrat în meseriile de: ZIDARI, DULGHERI, INSTALATORI, FIERARI BETONIȘTI, pentru aceste meserii se organizează și cursuri de calificare de scurtă durată, la locul de muncă. Se asigură de către întreprindere: masă la cantină contra cost, cazare și transport gratuit prin C.F.R., D.R.T.A., sau cu mijloacele întreprinderii. Salarizarea se face în acord global, iar nivelul cîștigului nu este limitat. CETĂȚENI! Faceți din luna aprilie LUNA CURĂȚENIEI! Păstrați curățenia gospodăriilor dumneavoastră. De asemenea, a locurilor de muncă, a străzilor și a localurilor publice. Depozitați resturile menajere, gunoaiele, hîrtiile etc. în locurile destinate acestui scop, care să fie amenajate în așa fel, nicit să nu constituie focare de infecție, de înmulțire rozătoarelor, a muștelor Păstrînd curățenia, vă apărați sănătatea