Cronica Sătmăreană, aprilie-iunie 1972 (Anul 5, nr. 1277-1353)

1972-05-23 / No. 1320

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI VAJ ----------------------------- lifest PlEU ":; r|) a PN [UNK] [UNK]IE li ș Lucrările Conferinței Naționale a Scriitorilor In sala mică a Palatului publicii Socialiste România Reau început, luni dimineața, lucrările Conferinței Naționale a Scriitorilor. Eveniment de o deosebită importanță în viața literară a țării, precedat de un larg și constructiv, schimb de în presă și în publicațiile păreri de specialitate. Conferința — for amplu, reprezentativ, — va dezbate într-un spirit de înaltă răspundere probleme ale creației scriitoricești și va analiza cele mai eficace căi pentru a transpune în opere literare, într-o expresie originală, de aleasă ținută artistică, viața și munca eroică a constructorilor români, maghiari, germani și de alte naționalități ai noii orînduiri sociale, mărețul program propus de partid privind făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. Alături de scriitori, la lucrările Conferinței iau parte numeroși invitați, reprezentanți ai instituțiilor centrale și organizațiilor de masă, membri ai conducerii celorlalte uniuni de creație, alți oameni de artă și cultură. Lucrările Conferinței au fost deschise de Zaharia Stancu, președintele Uniunii Scriitorilor. Participanții au ales în unanimitate un prezidiu format din membri ai Biroului Uniunii Scriitorilor și ai Comitetului de partid, scriitori membri ai Comitetului Central al Partidului Comunist Român, alte personalități ale vieții noastre literare. După alegerea organelor de lucru ale Conferinței, a fost adoptată următoarea ordine de zi: Raportul de activitate al Consiliului Uniunii scriitorilor pe perioada noiembrie 1968 — mai 1972; Raportul de activitate al Comisiei de cenzori, pe aceeași perioadă. Discuții. Aprobarea activității Uniunii scriitorilor și a Comisiei de cenzori; aprobarea Statutului Uniunii scriitorilor; Alegerea Consiliului Uniunii scriitorilor, a Biroului și a conducerii operative a Uniunii scriitorilor și a Comisiei de cenzori. Conferința a adus un pios omagiu scriitorilor decedați în perioada care a trecut de la ultima adunare generală a scriitorilor din 1968. Intrîndu-se în ordinea de zi, Zaharia Stancu, președintele Uniunii, a prezentat Raportul de activitate al Consiliului Uniunii scriitorilor pe perioada noiembrie 1968— mai 1972. In continuare, scriitorul Nicolae Tăutu a prezentat raportul Comisiei de cenzori. Au urmat, apoi, dezbaterile generale asupra rapoartelor prezentate. Au luat cuvîntul scriitorii: Constantin Chiriță, Alecu Ivan Ghilia, Mircea Radu Iacoban, Hajdu Győző, Ilie Păunescu, Ion Negoițescu, Radu Cârneci, Ion Gheorghe, Virgil Teodorescu, Anton Breitenhofer, Ioan Alexandru, Alexandru Dima, Szász János, Aurel Mihale, Romulus Vulpescu, Dan Zamfirescu, Létay Lajos, Leonid Dimov, Corneliu Leu, Liviu Bratoloveanu. Lucrările conferinței continuă: (Agerpres), în invățămîntul de partid CONVORBIRILE RECAPITULATIVE la un inait nivel teoretic, profund ancorate in viață De curînd, activitatea pregătitoare a luat sfîrșit și a început închiderea învățămîntului de partid la orașe și a învățămîntului ideologic al cadrelor didactice din județul nostru. Potrivit recomandărilor făcute, această acțiune urmează să se încheie la 10 iunie a.c. Dezbaterile recapitulative de sfîrșit de an au menirea să ducă la aprofundarea cunoștințelor dobîndite, la desprinderea de concluzii pentru activitatea practică. Reușita acestor dezbateri depinde de seriozitatea cu care se pregătește fiecare propagandist, fiecare cursant. Perioada premergătoare convorbirilor recapitulative trebuie să se caracterizeze tr-o intensificare a studiului prinindividual, prin ținerea de consultații și expuneri în fața cursanților. In această direcție, la Centrul de informare și documentare din municipiul Satu Mare, la punctele de informare și la cabinetele de științe sociale din școli se vor ține consultații, informări, se vor da răspunsuri la întrebările cursanților și se vor recomanda tematici și bibliografii. Potrivit indicațiilor conducerii superioare de partid, în acest an în toate cercurile și cursurile de la orașe și în cele de la învățămîntul ideologic al cadrelor didactice se vor dezbate două teme în cadrul convorbirilor recapitulative de sfîrșit de an. Se recomandă ca în toate cercurile și cursurile de partid și în cele ale învățămîntului ideologic al cadrelor didactice să se dezbată tema: „Perfecționarea organizării, conducerii și planificării economiei și vieții sociale". In cadrul acestei teme se va insista pe evidențierea rezultatelor obținute pe baza hotărîrilor Conferinței Naționale din decembrie 1967 și ale Congresului al X-lea al partidului, activității desfășurate în fiecare unitate pentru înfăptuirea măsurilor adoptate de partid și de stat pentru perfecționarea organizării, conducerii și planificării economiei naționale și a vieții sociale, evidențierea noilor forme organizatorice și de conducere colectivă, ridicarea eficienței activității economice. Dezbaterile recapitulative vor trebui să stimuleze interesul participanților de a face propuneri pentru stabilirea de noi măsuri în vederea îmbunătățirii continue ta muncii de perfecționare a organizării, conducerii și planificării economiei și pentru suplimentarea angajamentelor asumate în întrecerea socialistă. Cea de a doua temă se recomandă să fie stabilită din tematica fiecărui cerc. E bine să se aibă în vedere, la stabilirea acestei teme, specificul muncii cursanților din cerc, precum necesitatea aprofundării și clarisificării unor probleme ce nu au putut fi rezolvate în cursul anului. In convorbirile recapitulative trebuie să-și găsească o puternică reflectare situațiile și sarcinile concrete din fiecare unitate, dezbaterile fiind străbătute de spirit critic și autocritic, constructiv și să realizeze legătura studiului cu practica, cu cerințele concrete ale vieții. Pentru o cît mai bună pregătire a cursanților se recomandă ca aceștia să folosească ca bibliografie seria documentelor de partid apărute în Editura politică, precum și articolele ce au apărut și vor apare în Scînteia. (Continuare în pag a 2-a). Agendă uzinală G.E.I.L. Satu Mare Locul I pe minister pentru activitatea de inovații Combinatul de exploatare și industrializare a lemnului din Satu Mare a ocupat locul pe minister pentru rezultatele obținute în anul 1971 în activitatea de invenții și inovații aplicate în producție. Au fost concretizate, în perioada amintită, 91 inovații și raționalizări cu o eficiență postcalculată de peste 7 anuală milioane lei. De asemenea, două inovații — „Procedeu tehnologic pentru folosirea cherestelei stejar" și „instalație pentru utilizarea deșeurilor tă de lustruit" — au depusprimii premii speciale. Prima dintre ele economisește anual 411 m.c. cherestea, iar a doua reduce cheltuielile cu peste 370.000 lei valută. De reținut că premiile acordate colectivului de inovatori de la C.E.I.S s-au ridicat la circa 63.000 lei. aul In perioada parcursă din acurent, Cabinetul tehnic a înregistrat 28 propuneri de inovații, dintre care 10, cu eficiență anuală antecalculată de 800.000 lei, au și fost introduse în fluxul tehnologic. Noi sortimente de mobilă Producția anului 1973 va fi îmbogățită, la C.E.I.S. Mare, cu noi sortimente Satu de mobilă. La contractările pentru anul viitor vor fi prezentate printre altele camera combinată „Someș", sufrageria „Magnolia II“, camerele de zi S.M. 2 și S.M. 3, niturile de hol „Cornet" gar„Tamburin". Se prevede prediducția acestora atît pentru export, cît și pentru piața internă. Mare parte din noile tipuri de mobilă a și fost contractată, pentru început, de beneficiarii externi. De remarcat că mobiliștii au mers pe linia economisirii furnirului de nuc, concepînd corpuri suprapozabile, compartimentate diferit, moderne, intr-o manieră estetică agreabilă. Primele cantități contractate dovedesc pe deplin competitivitatea mobilei produsă de întreprinderea sătmăreană. Economii de fond valutar Printre temele tehnice rezolvate în ultimul timp de maiștrii și muncitorii Fabricii de mobilă din cadrul combinatului se numără crearea unor matrițe pentru simeringuri (inel de etanșare a scurgerilor de ulei) la presa monoetajată Wenhemer, a discuri desprăfuitoare la unor mașina de șlefuit Ermst și modificarea mașinii de lustruit portative trifazate (flexuri). Fiecare din aceste inovații reduce, mai ales, importul de materiale și piese de schimb pentru utilajele direct productive. Acțiunea se înscrie în programul de autoutilare prevăzut pentru anul în curs. Pagina a 0-a Consfătuire de lucru pe tema producerii și valorificării superioare a căpșunilor, cartofilor și tomatelor timpurii In sala de ședințe a Consiliului județean al sindicatelor din Satu Mare a început ieri o consfătuire de lucru organizată de Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare și Apelor. La consfătuire participă directorii întreprinderilor județene, șefii unor centre de producere, valorificare și industrializare a legumelor și fructelor din 13 județe ale țării, specialiști din centrala de producție, valorificare și industrializare a legumelor și fructelor. La lucrările consfătuirii iau parte tovarășii dr. ing. Ion Ceaușescu, ministru adjunct al M.A.I.A.A., ing. Ion Rădulescu, secretar general în M.A.I.A.A. — șeful Centralei de producție, valorificare, industrializare a legumelor și fructelor, ing. Nicolae Babici, directorul general al Direcției generale județene Satu Mare a agriculturii, industriei alimentare și apelor. Participanții la consfătuire au dezbătut probleme privind lizarea producției, preluarea reavalorificarea căpșunilor, cartofișilor timpurii și a tomatelor pe anul 1971 și a sarcinilor care stau în fața întreprinderilor pe anul în curs. Au fost dezbătute în mod deosebit problemele legate de organizarea preluării și valorificării superioare a producției din anul curent în scopul îndeplinirii planului de export și asigurării consumului intern la nivelul cerințelor populației. Cadrele de specialiști din M.A.I.A.A. și directorii din întreprinderi, în discuțiile purtate, pe lîngă împărtășirea experienței pozitive au scos în evidență și unele lipsuri care s-au manifestat în anul trecut îndeosebi în preluarea și valorificarea acestor produse. Totodată, vorbitorii s-au referit la măsurile întreprinse pentru realizarea exemplară a sarcinilor de plan pe 1972. In cadrul programului consfătuirii s-au prevăzut și două demonstrații practice. In cursul "zilei de ieri participanții la consfătuire au făcut o vizită la centrul de legume și fructe din Italmea, unde au luat cunoștință de întreaga tehnologie de preluare, sortare, ambalare, prelucrare și expediere a căpșunilor. Pentru ziua de azi este programată o demonstrație similară privind cartofii timpurii, la subcentrul de legume și fructe din Sanislău. Consfătuirea constituie un util schimb de experiență privind îmbunătățirea activității de producție și valorificare a căpșunilor, cartofilor și tomatelor timpurii. încheierea lucrărilor Conferinței pe țară a inginerilor și tehnicienilor După trei zile de dezbateri fructuoase, desfășurate sub semnul cuvîntării rostite de tovarășul Nicolae Ceaușescu — care, prin întreaga sa viziune, constituie o valoroasă și științifică direcționare a activității intelectualității tehnice românești, un program de sarcini însuflețitoare de mare răspundere ce stau în fața cadrelor tehnico-inginerești — conferința, pe țară a inginerilor și tehnicienilor și-a încheiat duminică la amiază lucrările. In prima parte a ședinței de duminică, conferința a ascultat sinteza principalelor concluzii reieșite din dezbaterile celor 12 secții și comisii. La aceste dezbateri au luat cuvîntul 192 delegați și invitați, care s-au referit pe larg la activitatea desfășurată de cadrele tehnice, de comisiile inginerilor și tehnicienilor și C.N.I.T. pentru introducerea în producție a tehnicii și tehnologiilor înaintate, perfecționarea pregătirii profesionale, stimularea creației tehnice de masă, au împărtășit din experiența lor, au analizat lipsurile care mai persistă în munca inginerilor și tehnicienilor, făcînd zeci și sute de propuneri pentru îmbunătățirea activității pe multiple planuri. Pe bună dreptate, se poate aprecia că vibranta chemare a secretarului general al partidului, adresată intelectualității tehnice românești, de a-și pune în valoare pe deplin experiența și capacitatea ei creatoare în slujba dezvoltării și modernizării producției, promovării progresului tehnic, creșterii eficienței economice, a găsit un puternic ecou în rîndul tuturor celor prezenți la conferință Conferința a aprobat, în unanimitate, Statutul Consiliului Național al Inginerilor și Tehnicienilor din Republica Socialistă România care definește cu claritate rolul și atribuțiile organizații obștești, creînd acestei un cadru favorabil sporirii aportului tuturor inginerilor și tehnicienilor în toate domeniile vieții economice și sociale a țării. Participanții au adoptat, de asemenea, Rezoluția conferinței pe țară a inginerilor și tehnicienilor, document care stabilește orientările fundamentale ale activității C.N.I.T., a comisiilor sale și a cadrelor noastre tehnico-inginerești. Trecîndu-se la ultimul punct al ordinii de zi a conferinței, s-au ales prin vot secret Consiliul Național al Inginerilor și Tehnicienilor, din care fac parte 187 de membri și 22 membri supleanți, Colegiul pentru problemele eticii profesionale al C.N.I.T., precum și Comisia de cenzori. Președinte al Consiliului Național al Inginerilor și Tehnicienilor a fost ales prof. dr. ing OLIVIU RUSU. Intr-o atmosferă de puternic entuziasm, conferința a hotărît să adreseze o scrisoare Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului Nicolae Ceaușescu, în care se exprimă adeziunea totală a intelectualității tehnice românești la politica internă și externă a partidului, angajamentul ei solemn de a-și consacra întreaga energie și capacitate creatoare realizării programului de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. Scrisoarea, citită de la tribuna conferinței, a fost aprobată cu ovații și urale, cu aplauze prelungite. Delegații și invitații au scandat minute in șir „Ceaușescu — P.C.R.“, „Ceaușescu — P.C.R.!“. Conferința s-a încheiat într-o atmosferă însuflețitoare exprimînd angajarea totală a intelectualității noastre tehnice de a contribui mai eficient, cu toate forțele, la realizarea sarcinilor cantitativ, și calitativ superioare ale cincinalului, dezvoltării actuale și în perspectivă a economiei naționale. Delegații și invitații au aplaudat îndelung. In sala Ateneului Român au răsunat urale și ovații la adresa C.C. al P.C.R., a secretarului său general, expresie pregnantă a dragostei pentru conducătorul iubit al partidului și statului nostru, a hotărîrii ferme a intelectualității tehnice românești de a înfăptui sarcinile desprinse din cuvîntarea rostită de tovarășul Nicolae Ceaușescu, de a-și spori aportul la munca rodnică și avîntată a întregului popor, pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite de Congresul al X-lea al P.C.R. Ж,Х € [UNK] [UNK] [UNK]О [UNK] JUDEȚEAN Fasonatorii mecanici în concurs. „Groazieră“ în lumea anunțurilor fistichii. Preludiu la consfătuirea „Sfatul țesătorului“. ^ Lotul școlar și instruirea elevilor. ^ Ursul și genialul fotograf din parc. ^ In vizită la căminele culturale. _ Sîmbătă, 20 mai a.c., în parchetul Puturoasa, a avut loc faza județeană a unui original concurs al fasonatorilor mecanici. cerea a reunit pe cei mai întrebuni tăietori de lemne „drujbiști“, cîștigători in fazele pe cele 4 sectoare ale C.E.I.L. Satu Mare. Cîștigătorii primelor locuri: A. Simion (S.I.L. Bicsad), V. Varga (Satu Mare) și V. Sas (Bicsad), vor participa la faza interjudețeană de la Cluj, iar ciștigătorii de acolo la faza finală care are loc în Elveția. Trecătorul pașnic prin municipiu este deseori șocat de numeroasele anunțuri scrise cu litere kilometrice intr-o păsărească vizibilă. Astfel, in plin centru — spre a alege doar una dintre mostre — tronează un anunț care previne ciștigătorii la Pronoexpres ca vor avea parte de o GROAZIERĂ pe Dunăre ... Zău, că te apucă groaza 0 Inginerii și maiștrii stagiari de la Integrata Negrești-Oaș vor participa zilele acestea la un interesant schimb de experiență, care va avea loc la Fălticeni. Schimbul de experiență precede consfătuirea „Sfatul esătorului“ de la Sighișoara, ce va avea loc in iunie a.c. Firește, specialiștii de la Integrata se vor strădui să prindă cit mai multe din aceste intrriri spre folosul producției. Duminică, 21 mai a.c., formațiile Casei municipale de cultură au efectuat turnee la căminele culturale din județ. Astfel, ansamblul german a prezentat programe la Borlești și Poiana Codrului, iar formația de muzică ușoară la căminele din Medieșu Aurit și Iojib. Școlarii din Tîrșolț beneficiază în acest an de un lot agricol, unde pot executa lucrările practice cerute de programa școlară. Primele rezultate sunt dintre cele mai frumoase. Pe lingă băile termale din satul Ady Endre funcționează și un camping cu 25 de locuri, unde se asigură cazarea celor veniți aici. Marea senzație a acestor zile este Ursul și fotograful din Parcul Libertății din municipiu. Un fotograf anonim tinde să devină aici celebru cu fotografiile ce le face amatorilor in fata ursului și in uniformă de cowboy. Un lucru n-am inteles: pentru ce oare Consiliul popular municipal permite instalarea unor asemenea delicateuri de bilet în plin centru al orașului? G. T. Asamblarea unor produse cu marca binecunoscutei Uzine sătmărene — Unio