Cronica Sătmăreană, aprilie-decembrie 1974 (Anul 7, nr. 1896-1959)

1974-04-27 / nr. 1918

2 Manifestări cultural - educative consacrate zilei de 1 Mai In contextul preocupărilor pentru intensificarea muncii politico-educative în vederea întîmpinării celei de XXX-a aniversări a eliberăarii patriei, a Congresului al XI-lea al P.C.R. și sărbătoririi zilei de 1 Mai, în cursul zilei de 25 aprilie, în sala festivă a Liceului „Mihai Eminescu“ a avut loc simpozionul „Sătmarul milenar în anii de după Eliberare“, organizat de Comitetul municipal de partid. In simpozionului au fost cadrul prezentate următoarele comunicări: Dezvoltarea economică și socială a municipiului nostru în cei 30 de ani de la Eliberare — autor, tovarășul Ștefan Beregi, vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular municipal. Dezvoltarea și înflorirea învățămîntului în municipiul și județul Satu Mare — autor, prof. Coloman Fancsiki, inspector-șef la Inspectoratul școlar județean; Dezvoltarea rețelei sanitare în vederea ocrotirii sănătății în municipiul Satu Mare — autor, dr. Adalbert Bauer, secretarul Comitetului de partid pe sănătate. La simpozion au participat responsabilii cu munca de propagandă din comitetele de partid și propagandiștii din învățămîntul de partid. In partea a doua a simpozionului, tovarășa Niculina Becea, secretar al Comitetului municipal de partid, a făcut instruirea metodică a propagandiștilor cu privire la închiderea în luna viitoare a anului de învățămînt politic. Asemenea activități vor fi organizate de către Comitetul municipal de partid și în zilele viitoare Sala de lectură a Bibliotecii municipale a găzduit un simpozion pe tema „România socialistă, prezență activă în viața internațională“. A vorbit profesorul Iosif Bretan. La sfîrșitul expunerii, bibliotecarele au prezentat pentru cei 100 de cititori prezenți cîteva dintre cele mai noi cărți, care ilustrează integrarea noastră în circuitul mondial al valorilor materiale și spirituale. La Fabrica de scaune, în fața a peste 200 de muncitori, tehnicieni și ingineri ai acestei unități, profesorul Nicolae Roșu de la Școala generală nr. 1 a ținut expunerea „1 Mai — Ziua solidarității internaționale a oamenilor muncii“. „Importanța Congreselor al IX-lea și al X-lea ale P.C.R. și liniile directoare ale dezvoltării patriei prin documentelor acestora“ prisma este titlul conferinței pe care profesorul Vladimir Benedek de la Liceul nr. 2 a susținut-o la clubul întreprinderii „Unio“. Angajații Cooperativei „Stăruința“ din Cărei au participat, ieri la simpozionul „Egalitatea în drepturi a statelor mari și mici — principiu esențial al relațiilor internaționale contemporane“. Pe această temă au vorbit în fața salariaților tovarășii Alexandru Suciu, vicepreședinte al cooperativei și Andrei Csiki, precum și Mariana Czumbil, instructoare a Casei orășenești de cultură. Brigada științifică nr. 2 a Casei orășenești de cultură din Negrești-Oaș, condusă de profesorul Nicolae Chivu, s-a deplasat în cursul zilei de miercuri la întreprinderea „Oșana“, cariera Cornet. După o expunere legată de însemnătatea zilei de 1 Mai, membrii brigăzii au dezbătut împreună cu cei prezenți cîteva probleme interesante: sectele religioase și lupta împotriva lor, obiecte zburătoare neidentificate ș.a. O emoționantă evocare istorică Evocarea unor fapte de eroism din trecutul neamului a fost și va rămîne un nesecat izvor de educație patriotică. Istoria emoționează și însuflețește la orice vîrstă, pe orice om, indiferent de nivelul său de cultură. Cind evocatorul este chiar omul care a înfruntat gloanțele dușmane in tranșee ori prigoana Gestapoului istoria capătă viață, ne face să-i simțim pulsul fierbinte, ne captează întreaga ființă. Iată cîteva afirmații rostite de atitea ori, care mi-au revenit în minte cu primei descoperiri, la emoția întilnirea recentă a uteciștilor de la Liceul nr. 2 din Satu Mare cu generalul de armată în rezervă Corneliu Vasiliu Rășcanu, întâlnire organizată de Comitetul municipal al U.T.C. cu sprijinul conducerii liceului. O sală arhiplină ascultat glasul aceluia care a a trecut prin focul a două războaie mondiale, iar glasul capătă, alternativ, energia comandantului de arme sau căldură părintească. A fost „o cronică nestilizată“ după mărturia autorului, dar plină de adevăr și simțire ... Dacă această originală lecție de istorie a început cu evocarea luptelor pentru neatirnare din trecutul îndepărtat, a fost așa pentru că vorbitorul a vrut și a reușit să demonstreze existența acelor permanențe spirituale ale poporului: dragostea de neam, de țară, de libertate, iubirea de adevăr, respectul față de alte neamuri. Adresindu-se direct tinerilor și îndemnîndu-i la o incursiune in istorie, evocarea a însemnat o înșiruire de nume și locuri, fiecare cu o rostire particulară, cu un specific aparte. Prin glasul evocatorului de faptele lui Mircea, Ștefan azi, și Mihai au căpătat străfulgerări impresionante, iar cuvintele rostite de Avram Iancu sau Kogălniceanu întruchipare vie. Cu faptele de arme din anii 1916—1918, tovarășul Corneliu Vasiliu Rășcanu și-a condus auditoriul pe cîmpul de luptă, unde și-a călit voința și încrederea în izbînzile neamului. De aici înainte faptele capătă precizia elementului concret. Cu sclipiri de fulger in glas, sînt amintite acum numele acelora pe care comandantul de regiment de atunci i-a condus la luptă, cei care au căzut pentru patrie: gornistul Vișan, căpitanul Florea Dimitriu, caporalul Mușat ș.a. Mai aproape de zilele noastre, în acel august de foc și speranțe, generalul de armată Rășcanu a participat efectiv la pregătirea naționale antifasciste Insurecției armate ca membru al Comitetului Militar și apoi al Comitetului Politic. Evocarea a impresionat prin prezentarea complexă a situației, prin relevarea rolului avut de P.C.R. in pregătirea acestui important act. Atunci, înfruntînd orice pericol, forțele democratice conduse de comuniști au acționat energic, motiv pentru care și vocea povestitorului e întreruptă de emoție, sugerind gravitatea actelor, pentru ca apoi să devină patetică, odată cu victoria finală asupra fascismului. Relatând faptele in adevărata lor semnificație, generalul de armată în rezervă Corneliu Vasiliu Rășcanu ne-a oferit tuturor celor prezenți o adevărată lecție de educație patriotică. Aplauzele tinerilor și florile din finalul intilnirii au însemnat recunoștință, receptarea mesajului înflăcărat și un angajament deschis acela de a duce mai departe făclia luptei pentru neatîrnarea țării, angajament rostit acum în plină acțiune de întîmpinare a marilor evenimente politice din acest an: aniversarea a 30 de ani de la eliberarea patriei și cel de-al XI-lea Congres al P.C.R. AL. HANCU Întîlnirea elevilor Liceului Nr. 2 din Satu Mare cu tovarășul Corneliu Vasiliu Rășcanu, general de armată în rezervă Lecția perpetuă a dăruirii (Urmare din pag- 1) să fie mai aproape de noi?! Eu așa văd lucrurile Ce sarcini obștești aveți ? încă de cînd am venit aici am fost ales deputat. Sînt și acum deputat în Consiliul popular comunal și, de asemenea, și în Consiliul popular județean. Dar sarcini obștești am mai multe, ca membru al Comitetului comunal de partid și al Comitetului executiv al Consiliului popular, ca președinte al Comisiei de Cruce Roșie, al comisiei de control obștesc, ca director al căminului cultural . Dincolo de bogata experiență de 26 de ani de muncă în învățămint, în ce stă puterea dumneavoastră de a fi mereu în miezul vieții satului, în pas cu această viață tot mai dinamică? — Puterea nu poate fi decît în noi, în efortul continuu de a ne perfecționa, potrivit mersului vieții și profesiunii noastre. Trebuie să înțelegem aceasta. De-altfel, e știut, astăzi chestiunea asta a fost instituționalizată pe plan național, în orice domeniu, se fac periodice de perfecționare, cursuri Am făcut și eu. In cursul anilor de muncă aici, în sat, m-am gătit continuu, am urmat presa fără frecvență Facultatea de matematică din cadrul Universității din Cluj, mi-am luat examenul de definitivat, gradul doi. Dar aș zice că efortul de a fi bine pregătit profesional e ceva ce ține de munca de fiecare zi — Spuneți-mi, care e lucrul cel mai nou și mai eficient realizat la școala din Rătești ! Eficient — da, dar nu chiar nou e că mult discutatanare a teoriei cu practica îmbila noi a devenit un fapt împlinit. Avem două ateliere-școală: unul de confecționat covoare și altul de lăcătușărie. Fondul de producție realizat e deja de aproape 20.000 lei, în bani, materiale și produse finite. In secția confecții de la „Tricotex“ se prefigurează noi succese prestigioase Povestesc veteranii întreprinderii... Cît de mult înseamnă douăzeci de ani în viața unei colectivități m-am convins, nu demult, făcînd o vizită la întreprinderea de reparații auto din Satu Mare. Ca peste tot în unitățile industriale, activitate febrilă, în ateliere, în curtea transformată la rîndu-i în atelier în aer liber în care sute de mașini „bolnave“ așteaptă tehnicienilor intervenția spre primi din nou „certraficatul vital“. Se lucrează aci, pe frig, pe zăpadă, pe arșiță — oamenii își fac datoria: peste 700 de salariați se străduiesc să-și aducă cît mai aproape cu putință linia terminus a cincinalului. Nicăieri nu e înscrisă vizibil istoria întreprinderii. O poartă, însă, în suflet, în amintire, cam zece salariați care și-au scris numele încă înpe primul stat de plată al unității — cu douăzeci de ani în urmă — martie 1954 — în Atelierul principal de reparații. . . Stau de vorbă cu Alexandru Nemeth, Francisc Haller, Gheorghe Magyar, Ioan Molnar, Emil Smecic. Ne relatează despre istoria întreprinderii. Atunci, pe la început, exista un singur atelier aflat pe locul actualului hangar al Aeroportului. Vreo 40 de muncitori veneau în zori de zi, pe jos, pe biciclete, cu motociclete la lucru. Ei așteptau 4 strunguri, o mașină de alezat, un ciocan la priză, o mașină de rectificat plan, una de rectificat arbore cotit, alta de găurit și una de rabotat — aceasta era zestrea viitoarei întreprinderi auto. Pentru presare se mergea la Oradea, pentru depresarea de pe axele pinioanelor cutiilor de viteză se colabora cu actuala Intreprindere „23 Zestre tehnică Augustină, experiență pe redu aceeași măsură. Era adusă cîte o mașină de tip nou, necunoscut, la reparat. Oamenii se uitau, tatonau, dibuiau, opreau în stradă alta de același fel și o studiau Dacă la-nceput o cabină era reparată de doi oameni în 21 zile, după cîteva luni s-a ajuns ca un muncitor să repare asemenea cabine două pe zi. Față de planul de producție din 1954, actualul plan marchează o creștere de o sută de ori, mereu S-a mărit gama de confecții și reparații de piese, fapt ce solicita o adaptare rapidă a mijloacelor tehnice. Aci au avut un cuvînt de spus inovatorii, raționalizatorii. Un singur exemplu edificator: Alexandru Nemeth, veteran al berii, are în întreprinpalmares nu mai puțin de 50 de inovații și raționalizări aplicate. Dar să mai amintim și alte nume: Iosif Timar, Ștefan Wilhelm Rener, Racz,xandru Bobotan, AleAlexandru Zilahi. Așa a crescut și atelierul, devenind mai apoi întreprindere. Au crescut și oamenii. Pe pieptul multora strălucește steluța de fruntaș în întrecerea socialistă. Abnegația profesională a unora a fost răsplătită prin conferirea Medaliei Muncii și a Meda însemnări de la I.R.A. Satu Mare liei jubiliare a Consiliului Central al U.G.S.R. Dintre medaliați amintim pe loan Coț, Vasile Vancea, loan Molnar, Francisc Szeibel, Gheorghe Cadar, Francisc Kruzlics, Gh. Tulean. De la comitetului președintele lui, loan Coț, sindicatuaflăm despre evenimentul mare ce se va produce în viața întreprinderii: mutarea într-un nou amplasament, ce dispune de o hală monobloc pentru reparații capitale a autovehiculelor, de un grup de mire și predare prin remaniere, cu canale subterane, în care activitățile anexe vor fi mai concentrate, fluxul tehnologic mai bine stabilit. Am mai aflat, însă că optzeci la sută din salariați îl constituie tineretul, și că nu întotdeauna acesta răspunde chemărilor. E necesară aici o mai intensă activitate politico-educativă spre a permanentiza bunele tradiții muncitorești ale veteranilor întreprinderii. In cea de-a douăzecea filă înscrisă în istoria întreprinderii de reparații auto din Satu Mare înscrieri și noi felicitări și urări de progres și peritate tuturor proclariaților, succese șaîn bătălia pentru realizarea cincinalului înainte de termen. OVIDIU SUCIL CRONICA SATMAREANÄ Eficiența criticii Transcriem în rezumat din răspunsurile primite pe adresa redacției, ca urmare a apariției în ziar a unor articole critice. Referitor la articolul „Consecințe“ apărut în ziar, vă comunicăm: Din registrul de evidență a absențelor nemotivate rezultă că Grigore Horea absentat nemotivat de mai multe ori, drept pentru care a fost penalizat prin decizie cu 10 la sută din salar. In anul curent a fost sancționat prin decizia nr. 18T. II cu mustrare pentru delăsare în activitate, mai precis pentru faptul că nu a întreținut corespunzător utilajele, lăsîndu-le să ruginească. De asemenea, prin decizia nr. 126 din 20. III a.c. a fost sancționat cu avertisment pentru că în noaptea de 13—14 III 1974, a fost surprins de control jucînd cărți în timpul serviciului. Din relatările conducerii întreprinderii rezultă că Grigore Horea nu se împacă cu disciplina și, în consecință, am făcut recomandări conducerii întreprinderii,nizației U.T.C. să se ocupe orgamai mult, să-l ajute spre a se putea îndrepta. (Semnează secretarul Comitetului orășenesc de partid Negrești-Oaș, M. Amițaș). * „Referitor la nota apărută in rubrica „Zig-zag județean“, în ziarul din 9 aprilie a с., informăm că din cercetările efectuate rezultă că secția „Unio“ din Cărei ridică corespondența de la căsuța poștală a Oficiului P.T.T.R. Cărei și că scrisoarea a fost ridicată de delegatul unității la timp, însă a întîrziat predarea către destinatar“. (Semnează P. Opriș, șef de birou Exploatare poștă-presă). 4 „Ca urmare a adresei dv. — se spune într-o scrisoare a Comitetului executiv al Consiliului popular al comunei Cehal — prin care ne solicitați răspuns la materialul apărut la rubrica „Zig-zag județean“ vă comunicăm că, începînd cu 1 ianuarie 1973, drumurile au intrat în administrația comunei. Noi nu am reușit încă să ne procurăm material de întreținere pentru întreg perimetrul acestor drumuri. Comuna Cehal fiind cuprinsă în planul de electrificare, nu are votată contribuția în bani pentru a se putea asigura materialul de întreținere. Apreciind că pe acest traseu traficul este destul de intens datorită existenței în raza comunei noastre a două ferme pomicole, organele județene au alocat comunei suma de 30.000 lei. Acest ajutor ne este de un mare folos. Au fost făcute comenzi către întreprinderea „Oșana“ Negrești-Oaș pentru a ne furniza materialele necesare la repararea drumurilor. Considerăm că și Comitetul executiv al Consiliului popular este vinovat de situația existentă a drumurilor către comuna noastră și ne vom strădui ca această lipsă să fie remediată“. „Pe marginea articolului „Echipele de control obștesc în acțiune“ vă comunicăm. Cele consemnate în articol despre activitatea cîtorva unități din cadrul cooperației de consum corespund întrutotul realității. Suntem recunoscători față de echipele de control obștesc care prin activitatea lor, popularizată și în coloanele ziarului, au supus dezbaterii opiniei publice aspecte negative ale aprovizionării și deservirii populației. Vă comunicăm că au fost sever sancționați lucrătorii aflați de control în neregulă și cei certați cu disciplina. Apreciem și noi că, mai ales la aceste unități, merceologii cooperativelor zonale nu-și exercită cu competență și în mod consecvent atribuțiunile de serviciu. Este adevărat că pentru îmbunătățirea controlului comercial intern trebuie să activizăm în mai mare măsură aparatul întreprinderii economice județene, care are obligația de a verifica modul cum se realizează programul de măsuri adoptat de cooperația de consum pentru realizarea în condiții optime a sarcinilor de plan, modul de aplicare a tuturor actelor normative, a regulilor generale de comerț și de igienă. Conținutul articolului a fost prelucrat cu toți lucrătorii însărcinați cu activitatea de control și au fost trase maximum de învățăminte. Apreciem că articolul constituie un ajutor prețios în îndreptarea stării de fapt. Pe această cale dorim să asigurăm cititorii ziarului că aspectele negative din stilul de muncă al lucrătorilor noștri vor fi eliminate. Luăm în prezent cele mai eficiente măsuri menite să ridice calitatea activității comerciale“.Semnează directorul întreprinderii economice județene a Coop. de consum, Sever Pop). T. GAVRIL sîmbată 27 aprilie 1974 Masă rotundă pe tema deservirii populației Joi, 25 aprilie a.c., în sala Casei de cultură din municipiu, la invitația Comitetului municipal al femeilor, a avut loc o masă rotundă. Au participat un mare număr de gospodine, femei angajate în diferite instituții și întreprinderi din Satu Mare, precum și conducători ai organizațiilor comerciale, ai unităților de industrie locală și cooperației meșteșugărești Dialogul fructuos purtat a avut drept scop îmbogățirea gamei sortimentelor oferite rețelei comerciale în scopul ușurării muncii casnice a femeilor. Cu această reprezentanții industriei ocazie locale și cooperației meșteșugărești, precum și cei ai rețelei comerciale s-au angajat să introducă în fabricație și, respectiv, să pună la dispoziția gospodinelor un număr sporit de obiecte de uz casnic și în aceeași măsură să sporească gradul de deservire prin rețeaua de alimentație publică wSPORT. SPORT. Avancronică fotbalistică Cu exact 10 etape înaintea finalului actualei ediții, clasamentul seriei a III-a are un lider distanțat la cinci puncte — ceea ce apropie și mai mult de certitudine promovarea echipei sătmărene — rămînînd în schimb deschisă problema evitării retrogradării, situație în care sînt implicate după părerea noastră mai toate echipele de la locul șapte în jos, adică cele care au 25 de puncte și mai puțin. In condiții de victorie ale gazdelor, între Mureșul Deva, Victoria Cărei, Minerul Anina și Olimpia Oradea, pe de o parte, și Minerul Cavnic, Vulturii Textila, Metalurgistul Cugir pe de altă parte, se poate produce o altă apropiere a numărului de puncte, oricum neliniștitoare pentru primele. Nu-i exclus însă ca peste două-trei rânduri, șansele de evitare a retrogradării să fie diferențiate. Pînă atunci însă să ne ocupăm de jocurile etapei a 25-a, încercînd pronosticuri cît mai... precise. Olimpia Satu Mare — Olimpia Oradea (3—1 în tur). Cine ar mai da acum credit echipei orădene, cînd diferența de puncte, de valoare a jucătorilor este cea pe care o știm, cînd liderul dorește să-și păstreze neștirbit avansul? A trata meciul cît mai serios, însă, iată ce se cere jucătorilor Olimpiei Satu Mare, tocmai avînd în vedere dorința oaspeților de a nu pierde. Este desigur clar că Olimpia Oradea va încerca totul în acest meci așa cum vor face fără îndoială toate formațiile care vor mai veni la Satu Mare. Iată deci piedici în calea titlului, cîteva care acum pare atît de sigur. Credem însă că jucătorii sătmăreni nu consideră de pe acum încheiată disputa pentru șefie, că ei vor juca și de acum încolo așa cum au făcut-o în ultimele trei jocuri de campionat. Pronostic: 1 Metalurgistul Cugir — Minerul Baia Mare (1—1). De un timp încoace metalurgiștii nu-i prea iartă pe cei ce trec pragul ... casei lor. Puține șanse, deci, pentru băimăreni. Pronostic: 1. Minerul Cavnic — Ind. sîrmei C. Turzii (0—3). Pe cît de bine s-au comportat cei de la „Sîrma“ în toamnă, pe atît de rău au făcut-o în această primăvară. Nu-i vedem în stare de prea mult în fața unei echipe care n-a renunțat încă la divizia B. Pronostic, așadar: 1. Vulturii Textila Lugoj — Minerul Anina (0—2). învingătorii de săptămîna trecută ai ocupantei locului secund țin să adauge noi puncte celor ce și le-au încropit pînă acum cu atîta trudă. Credem că și de această dată vor izbuti. Pronostic: 1. Textila Odorhei — Gloria Bistrița (1—3). Un meci în care cele mai mari șanse le au gazdele. O rezistență eroică însă a bistrițenilor nu-i cu desăvârșire exclusă. Pronosticuri: 1.x. Unirea Arad — C.P.R. Timișoara (2—0). O veche rivalitate sportivă a echipelor din cele două orașe, va face din acest meci un veritabil derbi al Banatului. Avantajul terenului propriu poate fi valorificat de arădeni. Pronostic: 1. U.M. Timișoara — Victoria Cărei (2—1). Poate tocmai aici, pe terenul echipei care a cîștigat în toamnă la Cărei, reuși jucătorii Victoriei să vor se revanșeze. Măcar prin cucerirea unui punct, de care jucătorii antrenați de Al. Pop au acum destulă nevoie. Pronosticuri: 1.x. F.C. Bihor — Mureșul Deva (1—2). Pentru orice eventualitate, dar mai ales socotind că în zece etape se mai pot întîmpla multe, F.C. Bihor va căuta să-și adauge cele două puncte din care, în mod normal, pe terenul de acasă, nu poate pierde vreunul. Pronostic: 1. Corvinul Hunedoara — Arieșul Turda (1—2). Mai ales pentru turdeni soarta celor două puncte este de maximă importanță. In forma însă pe care o dețin acum ei s-ar mulțumi chiar și cu unul singur. Dar, îl pot obține? ... Este mult prea greu pentru ei. Pronostic: 1. V. ȘTEFAN „Crosul tine După organizarea etapelor pe secții, schimburi, ateliere, cei peste 100 concurenți, reprezentând majoritatea unităților sătmărene, au luat parte la etapa municipală a „Crosului tineretului“. S-au remarcat în preocuparea manifestată pentru această întrecere, organele cu atribuții sportive de la „Tricotex“ (unitate distinsă cu diploma pentru cea mai largă participare), I.R.A., întreprinderea Unio, Mondiala, Solidaritatea și altele, în vreme ce alergătorii de la I.T.A., I.F.E.T., C.F.R. și I.P.L. au absentat nemotivat. Pe primele trei locuri în clasamentele pe categorii s-au situat: cat. 17—19 ani: 1. Maria Costea, 2. Elisabeta Szabo (ambele de la Tricotex), 3. Maria Băbuț (Mondiala); băieți: 1. Vasile Mureșan, 2. Gheorghe Micle (ambii de la I.R.A.), 3. Petru Kovacs (Mondiala); cat. pînă la 30 ani: 1. Andrei Cotoi, 2. Dumitru Micle, 3. Vasile Semak (toți de la I.R.A.).