Cronica, 1970 (Anul 5, nr. 1-52)

1970-05-30 / nr. 22

3 ■■■■■mimhhhhhhhh——■..——————ЯЁШЁЯШШЯШШШШШ1ЁШШШШШЁЁЯШШвт —1 Cuvîntarea tovarășului (urmare din pag. 1) popor care, în aceste zile, muncește cu eroism și hotărîre pentru a înfrînge greutățile. In aceasta noi vedem încă o dovadă a atașamentului profund al tuturor cetățenior patriei față de partid, față de patria noastră socialistă Sînt era convinși că unitatea noastră se va întări și mai mult, va deveni și mai puternică. Nu există forță în lume care să poată împiedica mersul înainte spre socialism și comunism al poporului român. (Aplauze puternice, urale). De aici, de la Iași, doresc să adresez cele mai calde mulțumiri tuturor cetățenilor patriei noastre care s-au oferit — fiecare cu posibilitățile de care dispune — să vină în ajutorul sinistraților. Fiecare a dat ceea ce a putut, dar din toate acestea s-au adunat sute și sute de milioane de lei, s-au strîns nenumărate bunuri materiale care, fără îndoială, vor ușura suferințele celor cae au căzut pradă inundațiilor. Acest răspuns prompt, această solidaritate constituie, de asemenea, o grăitoare dovadă a unității de nezdruncinat a poporului nostru, a înaltei conștiințe socialiste a națiunii noastre. (Aplauze prelungite). Pe acest front de luptă împotriva inundațiilor, armata patriei noastre a fost la datorie, dînd dovadă de un eroism deosebit. Doresc, de aceea, ca și de aici, de la Iași, să adresez tuturor militarilor forțelor noastre armate calde felicitări și mulțumiri pentru felul cum și-au îndeplinit misiunea, îndatoririle față de popor . Aplauze puternice , se scandează „Ceaușescu-Ceaușescu". In aceste zile, gărzile patriotice și unitățile de pregătire ■ militară a tineretului au intrat, de asemenea, și ele în acțiune. Alături de armată, de toți cetățenii din localitățile inundate, ele au dat dovadă ale eroism de abnegație, demonstrînd din plin că sînt formațiuni puternice pe care poporul nostru se poate bizui în orice împrejurare. Țin să te Moți din inimă aceste formațiuni și să se urez să îndeplinească întotdeauna, în cele mai bune condițiuni, înaltele obligații ce le au față de popor, față de patria noastră socialistă. (Aplauze puternice). Este adevărat, tovarăși, greutățile prin care trecem sînt mari. Ele vor fi, însă cu siguranță, învinse. Avem ferma convingere că prin munca unită a întregului nostru popor, rănile pe care calamitățile naturii le-au pricinuit țării ,ar fi în scurt timp vindecate De altfel, tovarăși, știți bine că de-a lungul istoriei poporul nostru a îndurat multe suferințe, a avut de înfruntat multe furtuni — și a reușit să le învingă pe toate. Trecînd peste piedtci mari națiunea noastră s-a dezvoltat și s-a ridicat tot mai puternică și mai imită Sîntem convinși că și greutățile de azi— provocate de natură — vor fi învinse prin unitatea poporului. Vom reface localitățile, uzinele și cooperativele calamitale, vom asigura ca ele să fie și mai puternice, să realizeze o producție și mai mare decît pînă acum. (Aplauze prelungite). Cunoșteam sentimentele poporului nostru, cunoșteam încrederea lui în partid, dar manifestările din aceste zile mi-au confirmat încă și încă o dată cit de mnită este întreaga noastră națiune socialistă în jurul partidului, ce puternică forță reprezintă orînduirea noastră socialistă care a deschis poporului drum larg spre o viată demnă, făcîndu-l de neînfrînt. (Aplauze puternice). Cunoșteam, de asemenea, prestigiul și simpatia de care se bucură poporul român, patria noastră, pe arena diială , dar manifestez,le monde simpatie, de solidaritate și sprijin venite din partea a zeci și zeci de popoare din toată lumea — din țările socialiste, din celelalte țări, din partea a numeroși șefi de state și oameni politici, ,a numeroase organizații internaționale, unor organizații economice și a firme străine, a unor cetățeni din diferite state — au demonstrat încă o dată cît de mare este acest prestigiu. S-a văzut încă o dată de cită simpatie se bucură poporul nostru în lume, datorită politicii marxistleniniste, promovate de partidul și statul nostru, politică de prietenie și colaborare cu toate țările socialiste, cu toate forțele antiimperialiste, cu toate popoarele lumii. (Aplauze puternice , se scandează „P.C.R.— P.C.R."). Doresc de aici, de la Iași, să adresez mulțumiri tuturor acelora care în aceste zile de grele încercări pentru poporul nostru ne-au exprimat sentimentele lor de prietenie și solidaritate, ne-au acordat ajutorul lor. Le mulțumim și îi asigurăm de prietenia și stima noastră. Noi vedem în toate acestea și o manifestare a dorinței popoarelor de a trăi în pace și colaborare. (Aplauze puternice). Nu intenționez să mă ocup acum de problemele internaționale, dar nu pot să nu mă opresc la faptul că, în aceste zile, cu toate greutățile prin care trece țara noastră, am găsit timp să ne întîlnim cu tovarășii sovietici. Vizita pe care am făcut-o împreună cu alți tovarăși la Moscova, întîlnirile cu tovarășul Brejnev și alți conducători ai Partidului Comunist al Uniunii Sovietice sînt menite să dezvolte și mai mult relațiile de colaborare și prietenie dintre partidele și popoarele noastre. Această întîlnire a fost stabilită mai de mult, încă de la vizita pe care am făcut-o toamna trecută în U.R.S.S. Ea a fost stabilită în mod precis, în aprilie, în jurul datei la care a și avut loc. Am considerat că este bine și necesar să facem această vizită. Ne-am dus la această întîlnire cu dorința sinceră de a contribui la dezvoltarea relațiilor dintre partidele și popoarele noastre, la întărirea colaborării dintre partidele comuniste și muncitorești, dintre toate țările socialiste. Avem convingerea că aceasta corespunde intereselor tuturor statelor socialiste — deci și României și Uniunii Sovietice — tuturor partidelor comuniste, mișcării revoluționare internaționale, tuturor forțelor antiimperialiste, întregii omeniri care se pronunță pentru pace și colaborare Internațională.. (Aplauze puternice, se scandează „Ceaușescu — Ceaușescu"). In politica noastră internă și internațională noi vom continua să aplicăm ferm directivele Congresului al X-lea al partidului pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, ceea ce corespunde atît intereselor fundamentale ale poporului român cît și cauzei generale a socialismului și păcii în lumea întreagă. (Aplauze puternice). Vom continua, de asemenea, să milităm cu toată hotărîrea pentru dezvoltarea colaborării cu toate țările socialiste, să acționăm consecvent pentru a face ca neînțelegerile și diversențele care există să rămînă de domeniul trecutului ; suntem convinși că se poate realiza aceasta și vom lupta neîncetat pentru a asigura întărirea Unității tuturor țărilor socialiste. (Aplauze puternice). De asemenea, dorim să dezvoltăm relațiile cu partidele comuniste și muncitorești în spiritul principiilor marxist-leniniste, ale egalității în drepturi, respectării dreptului fiecărui partid de a-și hotărî de sine stătător linia politică, considerăm că numai pe această bază se poate asigura progresul general al mișcării comuniste și muncitorești internaționale, se poate întări solidaritatea Internațională tuturor celor ce muncesc. (A aplauze puternice). Vom acționa în continuare și ne vom aduce contribuția la stingerea focarelor de război din Indochina, din Orientul Mijlociu, la restabilirea păcii în aceste zone, la dezvoltarea colaborării internaționale, la respectarea normelor dreptului internațional de către toate statele. Vom milita cu toată hotărîrea pentru a face să triumfe in relațiile dintre state principiile egalității în drepturi, respectul independenței și suveranității naționale, neamestecul în treburile interne, pentru a asigura dreptul fiecărui popor de a-și hotărî singur dezvoltarea fără nici un amestec din afară. (Aplauze prelungite). Avem deplina convingere că forțele care se pronunță astăzi pentru colaborare și pentru pace sînt mai puternice decît forțele imperialismului, că acționînd unite, cu fermitate și hotărîre, ele vor asigura pacea. Poporul român își va aduce din plin contribuția la apărarea păcii, la dezvoltarea colaborării internaționale, la victoria socialismului. (Aplauze puternice, orale i se scandează „Ceaușescu — Ceaușescu"). Dragi tovarăși. Peste tot — atît în județele pe care le-am vizitat azi, cit și in alte regiuni ale țării in care am fost de curînd — mulți dintre dumneavoastră, din cei cu care ne-am întilnit, au scandat numele meu. Eu văd in aceasta o expresie a încrederii în Comitetul nostru Central, în politica partidului, în faptul că, în munca încredințată de partid și de popor, mă străduiesc să îndeplinesc cu cinste sarcinile. Țin să vă asigur că pentru mine nimic nu este mai presus decît interesele partidului, ale poporului, decît lupta pentru triumful socialismului și comunismului in patria noastră, în intreaga lume! Voi face tot ceea ce este posibil pentru aceasta ! (Aplauze puternice , se scandează „Ceaușescu și poporul"). Dați-mi voie, tovarăși, ca, la încheiere, să vă urez din toată inima multe succese în activitatea dumneavoastră, activitate care, în anul acesta, va trebui să fie și mai intensă, să se desfășoare cu și mai multă forță. Vă doresc să realizați în cele mai bune condițiuni tot ceea ce v-ați propus ! Tuturor — multă sănătate și fericire ! (Aplauze puternice, prelungite, minute în șir — ovații și urale, se scandează „Ceaușescu — Ceaușescu" — „P.C.R. — P.C.R." ). In timpul marii adunări populare din Iași. CRONICA (urmare din pag terile și priceperea în eroica și dramatica bătălie de refacere, pentru ca peste tot viața pașnică și frumoasă a minunaților noștri oameni de pe minunatele noastre, meleaguri românești „să pulseze din nou la cea mai înaltă tensiune". In cuvintul său, Ștefan Vrînceanu,muncitor la Uzinele de libre simtotice, a spus : Avem, astăzi,nespusa bucurie de a vă primi în mijlocul nostru, in . bâtrîna cetate Moldovei, întinerită în anii spacialismului, sub conducerea încercatului nostru partid comunist. Muncitorimea ieșeană este animată de cele mai puternice sentimente patriotice în aceste zile grele, cînd, pe intinse regiuni ale țării noastre, inundațiile au produs importante pagube. Strîns uniți în jurul Partidului Comunist Român, în jurul dumneavoastră tovarășe Nicolae Ceaușescu, noi ne întecim eforturile pentru a recupera cît mai mult din producția întreprinderilor care și-au întrerupt activitatea din cauza calamităților naturale. Vibrînd la unison cu întreaga țară, colectivul de muncă al Uzinei de fibre sintetice din Iași și-a sporit în aceste zile angajamentele în întrecere cu încă 3850.000 lei, ceea ce înseamnă că, pînă la sfîrșitul anului, vom da o producție marfă suplimentară de aproape 42 milioane lei. Prezența dumneavoastră, tovarășe Nicolae Ceaușescu, pe meleagurile ieșene este încă un prilej care ne mobilizează torțele și ne dă certitudinea că eforturile noastre vor fi încununate de succes. Încredințăm conducerea de partid și de stat, pe dumneavoastră personal mult stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, că nu vom precupeți nici un efort pentru îndeplinirea angajamentelor asumate, conștienți fiind că numai printr-o neobosită muncă, România socialistă va prospera in continuare. Acad. Cristofor Simionescu, rectorul Institutului politehnic „Gh. Asachi", în cuvîntul său a spiîs iubite și stimate tovarășe Ceaușescu. in ceasul mai dificil prin care trecem acum prezenta dv. ne aduce îmbărbătare, ne întărește în hotărîrea de a vindeca cît mai repede rănile țării ne face sensibilă voința și ritmul de energie după care își potrivește mersul înainte întregul nostru popor. Nădăjduim să vă convingeți, cum v-ați convins desigur vizitînd atîtea alte județe lovite de urgia apelor, că noi cei din Iași sîntem alături într-o solidaritate de neclintit cu toți cei care au avut de suferit și că resimțim durerea lor ca ne propria noastră durere. Vă pot asigura în numele oamenilor de știință, al universitarilor și al studenților din Iașină nici un efort șî nici un sacrificiu menite să aline suferința și să redreseze economia la nivelul anterior calamității nu ni se vor părea prea mari. Dorim și vom face tot ce depinde de noi ca urmările acestei Încercări să se șteargă cît mai repede, ca nimic să nu se clintească din planurile de dezvoltare economică și culturală a țării. Greutățile datorate forțelor oarbe ale naturii nu ne-au slăbit setea de progres, ci dimpotrivă ne-au strîns și mai puternic în jurul partidului și conducerii sale, ne-au făcut mai clare ca oricînd unitatea și înălțimea idealurilor noastre. Luînd cuvîntul, muncitoarea textilistă Elena Timofte a spus: însuflețiți de puternice sentimente de dragoste fată de patrie, față de viitorul ei socialist, muncitorii, tehnicienii și inginerii din Combinatul textil ieșean au hotărît să dea pînă la sfîrșitul anului o producție suplimentară de Încă 7 500 000 lei. Convins de necesitatea urgentării Îndeplinirii acestui angajament, în ultimele două duminici colectivul combinatului, participînd la lucru cu toate forțele, realizat o producție suplimenatara de apmape г .1OO cu u lei, materializată în mii de metri de țesături de mătase și bumbac, zeci de mii de tricotaje, confecții și însemnate cantități de fire de bumbac. Zilele trecute, de la combinatul nostru au plecat spre Fabrica „Argeșeana" din Mediaș pachete cu diferite obiecte de lenjerie pentru familiile sinistrate, iar o echipă formată din 8 muncitori cu o înaltă calibrare s-a deplasat pentru a contribui la repunerea în funcțiune a fabricii Exemplul dumneavoastră personal, iubite tovarăși- Ceaușescu, prin participarea directă la organizarea și conducerea acțiunilor de înlăturare a efectelor negative ale inundațiilor, ne mobilizează și mai mult la îndeplinirea angajamentelor ce ni le-am asumat pentru întărirea continuă economiei naționale, a patria ei noastre socialiste. Stela Neicu, studentă la Facultatea de istorie-filozofie a Universității ieșene, a spus în cuvîntul său t Studențimea ieșeană, alături de toți locuitorii municipiului nostru este profund mișcată de dragostea ce o arătatr față de întregul popor, de cuvintele cu care ne îmbărbătați în aceste clipe deosebit de grele prin care trece scumpa noastră patrie. Sîntem convinși că urmînd îndemnurile înțelepte ale partidului, muncind cu perseverență vom reuși nu numai să învingem calamitățile provocate de stihiile naturii să recuperăm pagubele matesi riale, ci să spre atingerea mergem înainte marilor țeluri stabilite de al X-lea Congres al scumpului nostru partid. Alăturîndu-ne efortului general, noi cei 24 000 de studenți ai acestui străvechi centru de cultură, , ne-am angajat să contribuim și cu posibilitățile noastre modeste la vindecarea grabnică a rănilor provocate de stihiile naturii Mica noastră contribuție vine să reflecte ceea ce omul adevărat de pretutindeni are mai valorosi omenia. In numele celor pe care ie reprezint, vă mulțumim încă o dată pentru grija și dragostea ce ne-o arătați și vă încredințăm pe dumneavoastră personal iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, întreaga conducere de partid și de stat, că studențimea ieșeană va urma cu încredere politica înțeleaptă a partidului, că va face totul pentru a deveni buni specialiști biîni constructori ai societății noastre socialiste multilateral dezvoltată. Întîmpinat cu vii și puternice aplauze, cu ovații îndelungate tovarășul a luat apoi cuvîntul Nicolae Ceaușescu. ★ Vizita tovarășului Nicolae Ceaușescu a celorlalți conducători de partid și de stat în județele Buzău Vrancea Vaslui. Iași a prilejuit noi și vibrante manifestări ale profundei unități politice morale a întregului nostru popor in jurul Partidului Comunist Român, a Comitetului său Central, în frunte cu tovarășul Nicolae Ceaușescu. Profund încrezătoare în politica marxist-leninistă a partidului, politică îndreptată spre înflorirea patriei, spre ridicarea ei pe noi culmi ale civilizației și progresului, națiunea noastră socialistă, care încă o dată în aceste zile a făcut dovada înaltei sale conștiințe patriotice, își manifestă dîrzenia, hotărîrea, voința de a munci cu abnegație, de a se mobiliza pînă la ultima picătură de energie pentru împlinirea printr-o muncă susțiută de zi cu zi, a marilor sale idealuri. Ion MARGINEANU George Radu CHIROVICI O MARE ADUNARE POPULARĂ