Cronica, 1986 (Anul 21, nr. 1-52)

1986-01-04 / nr. 1

cronicaг Proeminentă personalitate « • V • flee я 9 flu w politica și științifica (urmare din pag. 1) Comunist Român pentru dreptate și libertate socială și națională, pentru înlocuirea societății bazate pe exploatare și inegalitate cu cea mai dreaptă și mai prosperă din alte orânduiri sociale cunoaște omenirea — comunismul — și este un exemplar model, de dăruire și de implicare totală în opera de edificare a acestei societăți, în spiritul principiilor socialismului științific aplicat creator și curajos la condițiile concrete ale României. Omagiind pe tovarășa Elena Ceaușescu, fiică remarcabilă și devotată pînă la sacrificiu poporului său, redimensionăm un drum prin istorie, parcurs cu fermitate și consecvență de femeia care, alături de strălucitul fiu al neamului românesc, tovarășul Nicolae Ceaușescu, și-a închinat în permanență idealurile și ființa operei inegalabile prin dimensiunile sale contemporane, de făurire pe pământul patriei a unei vieți noi, libere și prospere, în calitate de comunist cu ample și importante răspunderi în conducerea de partid și de stat — membru al Comitetului Politic Executiv și prim vice-primministru al guvernului — tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu este în permanență o pildă în munca plină, de pasiune revoluționară, contribuind esențial la buna desfășurare a întregii activități de coordonare a înfâptuirii sarcinilor deosebit de importante în toate nomeouse vieții noastre materiale și spirituale. Militind neobosit pentru transpunerea in realitate a Programului partidului nostru, eminenta fiică a României este, totodată, unul dintre cei mai activi participanți la elaborarea strategiei și tacticii construcției socialiste— teoretician și practician în egală măsură, comunist și patriot de unanimă recunoaștere, îmbinînd în mod strălucit activitatea politică cu cea științifică, tovarășa academician, doctor inginer Elena Ceaușescu ne dă nouă, tuturor, un excepțional exemplu de cetățean, a cărui capacitate este pusă în întregime în slujba intereselor patriei și ale poporului său. Proeminentei activități științifice proprii în domeniul chimiei, domeniu la a cărui dezvoltare și afirmare în plan internațional a adus și aduce contribuții de inestimabilă valoare — i se adaugă, întregind-o, rolul deosebit în orientarea învățamîntului și cercetării științifice către nevoile producției, luptînd cu perseverență pentru transformarea științei într-un element de producție determinant pentru exigențele actuale și viitoare ale dezvoltării noastre economico-sociale. în acest sens, înalta calitate de președinte al Consiliului Național al Științei și învățămîntului — funcție deținută o dată cu înființarea acestui organism coordonator la sfîrșitul anului trecut — reprezintă o garanție pentru înfăptuirea importantelor obligații pe care știința și cercetarea românească le au în procesul de dezvoltare și modernizare a tuturor sectoarelor de activitate, așa cum s-a stabilit cu prilejul primului Congres al acestui forum și în spiritul prețioaselor indicații date de tovarășul Nicolae Ceaușescu cu acel prilej, precum și la Plenara Consiliului Național al Oamenilor Muncii din decembrie anul trecut. „Trebuie să facem totul — spunea secretarul general al partidului — pentru ca toate cadrele noastre, toți oamenii muncii din patria noastră să-și însușească și să stăpînească noile cuceriri tehnico-științifice, să le aplice în viață, în toate domeniile !“. Exemplu viu de competență și dăruire, tovarășa Elena Ceaușescu este și un consecvent militant pentru afirmarea femeii în toate planurile vieții economico-sociale, în acest fel determinînd ca un uriaș potențial creator să fie plenar pus în valoare prin participare nemijlocită la acțiunea generală de propășire a patriei. Grija deosebită pe care partidul și statul o poartă ocrotirii femeii și copilului, familiei în general, este de largă notorietate și exprimă adîncul umanism al unei politici. în acest sens, noile măsuri de stimulare a femeilor cu mai mulți copii — în ideea menținerii tinereții și vigorii poporului nostru — pe care secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, le-a evidențiat în Cuvîntarea la Plenara Consiliului Național al Oamenilor Muncii din decembrie anul trecut, sînt edificatoare. Exponent de referință al științei românești și luptător consecvent pentru ideea generoasă și umanistă de punere a științei în slujba păcii și progresului, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu se bucură de o remarcabilă apreciere internațională. Stau astfel mărturie numeroasele distincții „Doctor Honoris Causa“ și „Membru de Onoare“ acordate de reputate instituții științifice academii de pe glob. Iar în calisitate de președinte al Comitetului Național Român „Oamenii de știință și pacea“, personalitatea complexă a tovarășei Elena Ceaușescu se manifestă plenar și cu reale câștiguri pe terenul luptei pentru pace și colaborare între toate popoarele, lumii, pentru prefacerea științei și a tuturor slujitorilor ei în cei mai de seamă soli ai bunei înțelegeri și progresului, spre binele omenirii și dăinuirea veșnică a minunatei planete albastre. Noi, ieșenii, ne amintim mereu, cu dragoste, stimă și prețuire, de numeroasele prezențe ale tovarășului Nicolae Ceaușescu și ale tovarășei Elena Ceaușescu în județul Iași, prilejuri cu care, de fiecare dată, experiența noastră s-a îmbogățit, iar aceste străvechi meleaguri românești și-au adăugat în propria biografie momente de rezonanță. Acum, la aniversarea zilei de naștere a tovarășei Elena Ceaușescu, ne facem ecoul gîndurilor și simțămintelor tuturor locuitorilor din acest mereu înfloritor colț de țară și urăm, din toată inima și cu toată dragostea noastră, devotatei fiice a neamului românesc cele mai calde și alese urări de sănătate și fericire, precum și tradiționalul, „La mulți ani !“. Ion ȚARALUNGA : „Omagiu“ I E pretutindeni dorul in r.,z., frunții sale se adună bucuria. Să cînte România în împliniri adincă E pretutindeni dorul, curajul și solia Cuvîntului de pace cu încrustări de stîncă E temelie dîrză în edificiul țării Și gîndul său e brazdă roditoare Elena Ceaușescu e tot cuprinsul zării Cu schele și furnale cu spice și sudoare Acum cînd ceasul sacru răsuna sărbătoare Și cînd toți fiii țării se-adună a cinstire Elena Ceaușescu e cea mai mîndră floare — Ani mulți, bogați în fapte și pururea-nflorire ! Chiriac SAMOILA Aceleași înalte semne asemeni pomului cu fructele în clocot sufletul său iluminîndu-ne îl știm crescut din firea noastră și-n toate cîte-ți sînt de-o seamă aceleași înalte semne dînd lumina timpului acesta de slăvire dreaptă Ion Vergu DUMITRESCU / Înalt omagiu, binemeritată prețuire unei strălucite activități științifice 399 (urmare din pag. A cestea se disting în mod special lucrările : „Cercetări în domeniul sintezei și caracterizării compușilor macromoleculari", „Polimerizarea stereospecifică a izoprenului" și „Noi cercetări în domeniul compușilor macromoleculari“, publicate în renumite edituri din Republica Federală Germania, Franța, Italia, Marea Britanie, Uniunea Sovietică, Olanda, Spania, Grecia, Republica Populară Chineză, Turcia, Elveția, Austria, Japonia și din alte țări. Peste tot, operele tovarășei Elena Ceaușescu sînt unanim apreciate ca fiind contribuții științifice de o deosebită valoare. „Prețuiesc întru totul cuprinderea vastă și deplina actualitate a cercetărilor întreprinse de autoare, întreaga dezvoltare a activității doamnei Elena Ceaușescu este pilduitoare“ — subliniază Dorothy Hodgkin, laureată a Premiului Nobel. Academicianul Shrisbin, secretarul general al Academiei de științe a U.R.S.S. apreciază, în prefața ediției în limba rusă a lucrării „Polimerizarea stereospecifică a izoprenului“, că aceasta reprezintă „un aport deosebit la îmbogățirea literaturii de specialitate în domeniul sintezei și caracterizării compușilor macromoleculari, la soluționarea unor probleme de interes științific și economic deosebit“. Președintele Societății italiene de chimie — Cesare Cardani — accentua, de asemenea, importanța operei tovarășei Elena Ceaușescu, „menită să amplifice interesul lumii științifice pentru această personalitate excepțională, care desfășoară o bogată activitate științifică, precum și o intensă muncă politică și socială“, arătînd că „un alt aspect important al multilateralei sale activități este acela de a fi contribuit, în modul cel mai substanțial și eficient, la propagarea în întreaga lume a concepției României, atît în domeniul cercetării, cit și în cel industrial al dezvoltării economico-sociale în general“. Unind — într-o viziune armonioasă — luciditatea militantului politic, și răspunderea savantului, tovarășa Elena Ceaușescu a dovedit o înaltă vocație de om politic, contribuind neobosit nu numai la realizarea progresului necontenit al patriei, ci și la promovarea colaborării României cu toate popoarele lumii, la cauza păcii, destinderii și înțelegerii internaționale. Iată de ce, de un profund respect și de o largă prețuire se bucură oriunde în lume prodigioasa activitate pe care tovarășa Elena Ceaușescu o desfășoară în slujba progresului general al cunoașterii științifice, hotărîrea nestrămutată cu care acționează în calitate de președinte al Comitetului Național Român „Oamenii de știință și pacea“ pentru ca minunatele creații ale geniului uman să nu fie puse niciodată în slujba războiului și a distrugerii, ci să servească exclusiv bunăstării și fericirii oamenilor, în cuvîntarea rostită la încheierea lucrărilor primului Congres al științei și învățămîntului, din noiembrie, anul trecut, relevând hotărîrea oamenilor de știință și învățămînt din țara noastră de a acționa cu aceeași fermitate și în viitor în această direcție, tovarășa Elena Ceaușescu sublinia : „In condițiile actuale, cînd o mare parte din cuceririle științei și tehnicii moderne sînt utilizate în scopuri de război, pentru producerea de arme de distrugere în masă, va trebui să facem totul pentru a întări continuu conlucrarea noastră cu oamenii de știință și învățămînt din întreaga lume în lupta pentru pace, pentru dezarmare, pentru înlăturarea primejdiei unui război nuclear, pentru ca știința și cultura să fie puse exclusiv în slujba păcii și înțelegerii între națiuni, a asigurării bunăstării și fericirii fiecărui popor“. De altfel, se poate spune că, prin ansamblul lucrărilor sale, Congresul științei și învățămîntului, care a ales pe tovarășa Elena Ceaușescu în înalta funcție de președinte al Consiliului Național al Științei și învățămîntului, s-a desfășurat sub marea și generoasa egidă a ideilor păcii. Militind activ pentru adoptarea unor măsuri concrete de oprire a cursei înarmărilor, pentru edificarea unei lumi a păcii, dreptății și egalității, ca activist, om politic și om de știință, tovarășa Elena Ceaușescu poartă peste granițele țării vibrantul mesaj umanist al poporului român, care, asemenea celorlalte popoare ale planetei, are nevoie de liniște și pace pentru realizarea programelor sale de dezvoltare, a idealurilor sale de construcție economico-socială pașnică. Se poate spune, așadar, că viața și opera tovarășei Elena Ceaușescu — simbol de profundă rezonanță și pilduitor exemplu în conștiința națiunii, de larg prestigiu în rîndul opiniei publice mondiale — se înscriu în cartea de aur a devenirii românești, în care idei cutezătoare cunosc realitatea împlinirilor, înălțînd patria și poporul ei spre culmile civilizației viitorului, strălucit prefigurat de documentele Congresului al XIII- lea și Programul partidului de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintarea României spre comunism.. Contribuții remarcabile la dezvoltarea și afirmarea chimiei românești (urmare din pag. 1) aplicarea programelor de cercetare științifică, dezvoltare tehnologică și introducerea progresului tehnic în toate sectoarele de activitate. Neprecupețind nici un efort, tovarășa Elena Ceaușescu s-au angajat cu toate forțele în realizarea unui proiect care a dobindit o valoare deosebită pentru întreaga concepție de organizare a cercetării românești, integrarea organică, structurală și funcțională a cercetării și ingineriei chimice, precum și a învățămîntului superior de chimie cu dezvoltarea industriei chimice naționale, bazată pe convingerea că, în zilele noastre științele chimice și industria pe care o susțin sînt chemate să ofere lumii soluții eficiente la numeroasele probleme ale dezvoltării. „în epoca noastră de amplă desfășurare a revoluției tehnico-științifice, de adîncire fără precedent a procesului cunoașterii — arată tovarășa ELENA CEAUȘESCU — chimia joacă un rol deosebit de important, afirmîndu-se ca o forță a progresului contemporan în tot mai multe domenii ale producției moderne“. Realizările tovarășei academician doctor inginer în cercetarea chimică fundamentală și tehnologică se constituie într-o operă științifică impresionantă, care îmbogățește literatura de specialitate și sporește prestigiul internațional al chimiei românești. Această operă științifică însumează monografii și lucrări științifice publicate în reviste și edituri prestigioase din țară și străinătate, comunicări la simpozioane și congrese naționale și internaționale, precum și numeroase brevete de invenții materializate în tehnologii și procese industriale. Preocupările științifice ale tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu s-au situat, în mod deosebit, într-un domeniu de mare importanță pentru economia națională — sinteza elastomerilor, în cadrul căruia a desfășurat, în permanență, cercetări cu caracter fundamental și aplicativ. Printre numeroasele rezultate importante obținute de tovarășa Elena Ceaușescu și aplicate în producție se numără : „terpolimeri etilenă-propilenă-dienă“ (C.P. Pitești — 1977), „cauciuc poliizoprenă“ (C.P. Brazi — 1978) ; „plastifianți“, „poliesteri și produse epoxidate“ la Solventul Timișoara (1978); „tiocoli lichizi“ la C.I.P.A. Rm. Vîlcea (1978) ; „cauciuc polibutadienic“ la C.P. Brazi (1983) ; „elastomeri termoplastici“ la C.P. Brazi (1984) ; „rășini de hidrocarburi“ și altele. De un mare prestigiu în țară și străinătate se bucură seria monografiilor științifice ale tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, lucrări pe care mari personalități științifice le-au apreciat în termeni elogioși. In prefața la ediția engleză a lucrării „Polimerizarea stereospecifică a izoprenului“, dr. Dorothy Hodgkin, laureată a premiului Nobel, arată : „întreaga dezvoltare a activității doamnei Elena Ceaușescu este pilduitoare. Colega noastră s-a angajat cu hotărîre în cercetarea unora dintre cele mai fascinante probleme științifice ale zilelor noastre, și-a demonstrat capacitatea de a pune soluțiile obținute în serviciul practicii, al societății, de a asigura de la nivelul înaltelor răspunderi ce i s-au încredințat, tehnologiile industriei, producției din țara sa...“. Recunoașterea meritelor științifice deosebite ale tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu este atestată de alegerea ca membru titular și membru de onoare a numeroase instituții științifice de prestigiu între care Societatea Internațională de Chimie Industrială din Franța, Academia de Științe din New York, Colegiul chimiștilor și inginerilor din Costa Rica, Consiliul Universitar și Consiliul de conducere al Universității din Ecuador, Institutul Ecuadorian de Științe Naturale, Institutul American al chimiștilor, Societatea de Chimie din Mexic, Societatea de Știința Polimerilor din Japonia, Academia din Atena, Academia de Arte și Științe din Ghana, Academia de Științe din statul Illinois , S.U.A., Institutul Regal de Chimie din Londra, Institutul Egiptului, Academia europeană de Științe, Arte și Litere și Comitetul de onoare al acesteia ș.a. rea De o deosebita valoare și profunde semnificații este și lucra„Știința și progresul societății“ de academician Elena Ceaușescu, apărută la începutul anului 1985 și care reunește cuvîntările rostite de tovarășa Elena Ceaușescu în diferite ocazii în țară și peste hotare, în perioada 1974—1984. Lucrarea, prin bogatul ei conținut de idei, este expresia unei concepții umanist revoluționare cu privire la locul și rolul științei în societatea contemporană în general și în societatea socialistă în special. O idee care străbate lucrarea ca un fir roșu este legată de rolul științei în asigurarea colaborării internaționale și a păcii. „între știință și pace — scrie tovarășa ELENA CEAUȘESCU — a existat întotdeauna o strânsă colaborare și determinare reciprocă: întreaga evoluție a umanității demonstrează că progresul și pacea nu pot fi concepute fără contribuția nemijlocită a științei, iar știința nu-și poate afirma posibilitățile de progres decît în condiții de pace. In acest spirit, partidul, societatea noastră socialistă asigură oamenilor de știință toate condițiile pentru ca, prin întreaga lor activitate, să se afirme ca luptători hotărîți pentru construcția socialismului în România (...)“• In calitate de președinte al Comitetului Român „Oamenii de Știință și Pacea“ înființat în anul 1980, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu desfășoară o rodnică și susținută activitate, alături de personalități de seamă ale științei și culturii românești, pentru intensificarea colaborării cu alte organizații ale oamenilor de știință din toate țările lumii în lupta pentru dezarmare, pace și progres a întregii omeniri. Această activitate, desfășurată cu entuziasm și dăruire în slujba idealurilor de libertate și pace ale omenirii, a contribuit, de asemenea, la înălțarea prestigiului internațional al tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu în lume și la acordarea a numeroase medalii și distincții, printre care „Medalia de aur “Marie Curie»“, „Medalia de aur jubiliară a Institutului de relații internaționale din Roma“ Ș.a. Alegerea tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu în înalta funcție de președinte al Consiliului Național al Științei și învățămîntului reprezintă o nouă dovadă a deosebitei stme și aprecieri de care se bucură din partea tuturor celor care lucrează în aceste domenii, ca și chezășia propășirii științei și învățămîntului în țara noastră. Noi, dascălii și cercetătorii din Iași, exprimăm cele mai alese sentimente de dragoste, caldă prețuire și deosebită stimă tovarășei Elena Ceaușescu și ne angajăm să facem toate eforturile necesare înfăptuirii sarcinilor trasate de Congresul al XVI-lea al partidului, de Congresul Științei și învățămîntului, de celelalte documente de partid și de stat. Alăturăm acestui angajament tradiționala urare „La mulți ani cu sănătate !“