Család és Iskola, 1955 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1955-01-01 / 1. szám

HALÁLÁNAK 150. ÉVFORDULÓJÁRA Amikor Csokonai Vitéz Mihály az emberekben és társada­lomban csalódva, a Dunántúlon­ bolyong, eljut Titianyba is. A tihanyi visszhangnak önti ki szíve fájdalmát, majd így foly­tatja: ... A szigetnek rejtekében. Mint egy Rousseau Ermenarwillében. Ember és polgár teszek. »E­m­ber és polgár leszek« —, ezek a szavak adják a kulcsot Csokonai világnézetének, költészetének és egyéni tragédiájának megértéséhez. Ember és polgár akart lenni, nem a szó »burzsoá«, hanem iketogen« értelmében, nem murtipásnyázó kapitalista, hanem forradalmi polgár, aki szívében és agyában a szabadság egyenlőség és testvériség eszméivel először tollával támadja a feudalizmus rendjét és világnézetét, később pedig karddal a ke­zében megy a barrikádokra. Amikor a debreceni református kollégiumban tanul és tanít, mécsese lángjánál a nagy francia felvilágosítók könyveit ol­vassa, és szívdobogva figyeli a francia forradalom távoli föld­rengését.­­Ezeknek a magas eszményeknek a világánál vizsgálja azt a valóságot, azt a társadalmat, amelyben ő maga él. Kibé­kíthetetlen, tragikus ellentmondás van az eszmék és a feudális Magyarország zsíros, poshadt elmaradottsága között. Az erdők tilalmas korlát közt állanak, Hogy bennek az urak vadjai lakjanak. A vizek a szegény embereikre nézve Török munkált jókkal el vannak pécézve. Az emberek fejében vallási fanatizmus sötétsége honol: Denevér babona! bagoly vakbuzgóság! Meddig lesz körmöd közt a mindenhatóság?­­ Míg ülsz a királyok koronáján, kincsén? A vitézek kardján? a népek bilincsén? Az országgyűlésen nagyszájú szónokok gyönyörködnek saját hangjukban, de érméi egyéb nem is történik: öt hétig dévánkozának A vallás dolga felett. De a sok mendemondának Egyi szálnak haszna se lett. Debrecenben, »a zsíros városban« nem a közelgő polgári forradalom érlelődik, hanem Zsugori uram uralkodik, az eredeti tőkefelhalmozás undorító típusa. Ül pénzes ládáján sovány ábrázattal, Tisztelvén a mammont örök áldozattal. Aki ilyen világosan látja az akkori társadalmat, törvény­­szerűen egyediül marad. Egyetlen vigasza a természet: Oh áldott természet! óh csak te vagy nékem Az a tetőled nyert birtokom s vidékem, Melynek én örökös földesura lettem, Mihelyt te általad embernek születtem. Az ifjú lázadó, aki­­»­felforgató« versei mellett még új mód­szerek szerint is oktatja tanítványait, nem a holt betűt rágja, hanem a latin klasszikusok szellemét idézi, nem magoltait, hanem a Nagyerdőbe viszi tanítványait, hogy az élő természetet ismerjék meg, hamarosan szembekerül a hivatalos hatalom vas­­kalaposságéval. Kizárják a kollégiumból. S ezzel kezdetét veszi nyugtalan vándorútja szerte az ország­ban. Érzi költői nagyságát, s ezért pártfogót keres versei kiadá­sára. De hiába kopogtat a hatalmasok ajtaján, hiába alázkodik meg. Vándorlása közben éri a legmélyebb, legegyénibb csalódás is. Komáromban beleszeret Vajda Júliába, egy gazdag keres­kedő lányába, Júlia viszonozza szerelmeit, de a feudális társadalom törvénye elsza­kítja őket egymástól. Ezt a csalódást már nem bírja kiheverni. A Júliához szóló Lilla­dátok kezdőiben életörömtől zengő hangja elkomorul, a költő a halált kívánja: Érzem, a kétségbe Volt erőim, elhagy, Fáradt lelkem égbe, Testem földbe vágy. Visszaütész Debrecenbe, félig leégett vis­kóban él özvegy édesanyjával, olvas és kéziratait rendezgeti. Ki­vonul ,a társada­lomból, de soha meg némi szűnik hitte, hogy ez a társadalom egyszer mégis meg fog változni. És sejteni kezdi azt is, hogy a nép változtatja meg. Utolsó kor­szakának verseiből, üdén cseng ki a nép­dal hangja. Még halála is megaláztatással jár. Ha­lotti búcsúztatást rendelnek nála egy f­ő­nemesi asszony temetésére. A megrendelő »elfeled:“ fizetni, csak a költő hosszas kö­­­nyörgésére vet oda némi »borravalót­“. Meg­támadott tüdejét a búcsúztató hideg időben való elmondásának megerőltetése még in­kább tönkreteszi. Fiatalon, 32 éves korában hal meg. Egész életében hitte és hirdette, hogy költői neve halhatatlan. Azt remélte, hogy a XX. század szolgáltat majd neki igazságot azzal, hogy felépíti azt a vilá­got, amelyről ő álmodott. Siess késő század, jövel egy boldog kor! Én ugyan lelketlen por leszek már akkor, De jöttödre vígan zengem énekemet: Vajha te csak egyszer említeél engémet! »A késői század“ sokszor és szeretettel emlí­ti nevét, ment arról a világról álmo­dott, amelyet mi most, építünk valósággá. Úgy építsük, hogy méltó­­legyen mahoz­­zánk és a költő álmaihoz! K. N. ?L CSOKONAI VITÉZ MIHÁLY: Magyar ! Hajnal hasad­­ Vigadj magyar haza! S meg ne tagadd tömött javaidtól azt a valódi örömöt. Amelyért vig hanggal echózik a Mátra, Az egész országban harsogó vivátra. Vége van már, vége a hajdani gyásznak, Lehasadoztak már a fekete vásznak, Melyeket a fényes világosság előtt A hajdani Idők mostohái, keze szőtt. Az eltépett gyásznak rongyainál fogva Tündöklők egy nyájas hajnal mosolyogva. Setét völgyeinkre sugárit ereszti, — Mellyel a megrögzött vak homályt széleszti. Biztatja hazánkat vidámító képe, Hogy már a magyarok napja is kilépe, S rövid időn leihág egyik délpontjára. Hogy világosságot hintsen valahára. Kelj fel azért magyar! Álmodból serkenj fel. Már orcáidra süt e nyájas égi jel. Kelj fel! S ázsiai Musáddal köszöntsed, Ebbe háláló indulatid öntsed. Örvendj, hogy elmúlván a sötét éjtszaka, Megnyílt a napkelet bársonyos ablaka. Ez által egy kövér reménység táplálhat. Hogy még napod fényes delére felszállhat. Lesz még a magyarnak olyan dicső neve. A milyen volt a Mars mezején eleve. S még azok is laurust fűznek magyarirtkra Kik most finnyás orral néznek héroszinkra. Idvez légy, szép hajnal! Ragyogtasd fáklyádat. Víg egünkön mutasd mosolygó orcádat. Jer­­imé Nymphál már a víg Dunának Elődbe koszorús fővel indulónak. Ezt minap egy jámbor magyar énekelte, S benne a huszadik századot képzelte.

Next