Család és Iskola, 1964 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1964-05-01 / 5. szám

FELEKI LÁSZLÓVedagógiai túloldal — Hoztál intőt? — kér­dezte az apa. — Hoztam — felelte a fiú. — Mennyit? — ötöt. Az apa bólintott. Ural­kodik magán, gondoltam. A gyerek is nyugodtan állt, nem mentegetőzött. Apja fia. Végül a gyerek törte meg a csendet: — Apu, megyünk este cirkuszba? — Megyünk, fiacskám. — Kösz, apu, szia! Már menni akart, ami­kor az apja megállította. — Várjál — mondta mo­solyogva. — Vagy ezt itt­hagynád? És egy tábla mogyorós tej csokoládét vett elő a fiókból. — Nesze, de ne egy­szerre edd meg! — Úgyse! — kiáltott vi­dáman a gyerek és elvihar­­zott. Nem szívesen szólok bele mások életébe, de egy fej­­csóválást nem tudtam el­nyomni. — Mondd — kérdeztem óvatosan — nem kényezte­ted el te egy kicsit ezt a gyereket? Az apa fürkészve nézett rám. — Hogy érted ezt? Kissé bátrabban folytat­tam: — Ne haragudj, de nagy marhaságot csinálsz. Meg akarod vigasztalni ezt a kis csibészt az intőkért? Mi lesz belőle, ha cirkuszt meg csokoládét kap ilyen­kor? Egyszer még nagy böjtje lesz ennek a majom­szeretetnek. Majd még mind a ketten keservesen megbánjátok az elmulasz­tott pofonokat. Az apa legyintett. — Ki van próbálva, nem ér semmit sem. Ide hall­gass! Azelőtt én is, mint minden sablonos régimódi apa az egész világon, meg­vertem a fiút, ha rossz fát tett a tűzre. Nem mehetett moziba, cirkuszba, nem mehetett ki játszani, nem kapott süteményt, ha intőt hozott. Kitérdepeltettem, bezártam és olyan erkölcsi prédikációkat intéztem hozzá, hogy hozzájuk ké­pest Kölcsey Parainesise merő pornográfia. Nem ért semmit, ő rosszalkodott, én pofoztam. Mi ennek a jövője, töprengtem. Egyre unalmasabbá vált a dolog, egyre kevésbé éreztem azt a friss szenzációt, amely a gyerek első megpofozása­­kor eltöltött. Ekkor hatá­roztam el, hogy taktikát változtatok. Nem büntetek, hanem jutalmazok. Rossz voltál? Cukrot kapsz! In­tőt hoztál? Elviszlek a cir­kuszba. Minden betört ab­lakért egy tábla csokoládé. — Mit akartál ezzel el­érni? — kérdeztem elké­pedve. — A lelkiismeretét akar­tam felébreszteni. Hogy szálljon magába. Hogy kezdjen el tűnődni, én ezt a sok jóságot nem érdem­lem meg, hiszen rossz va­gyok, de megpróbálom leg­alább utólag kiérdemelni ezt a sok jutalmat. Azt akartam, hogy a megbo­csátás, a szelídség keltse fel a jobbik énjét. — És felkeltette? — Nem. Tudniillik min­den gyerek szeret cir­kuszba menni, szereti a csokoládét, a süteményt, s még sok minden mást, amivel elhalmoztam. A gye­rek mindent elkövetett, hogy elnyerje szeretetem minden látható és ehető je­lét. Nem hibáztathatom, hogy olyan eszközökkel, olyan tettekkel igyekezett mindezt elnyerni, amelye­k megállták a tapasztalat vizsgáját. Ez a csőd, gon­dolod magadban, mert nem ismered az én fiam fékte­len dacos természetét. A gyerek az évek folyamán érthetően megcsömörlött az olcsó sikerektől. Lázadó természetét egy ideig fé­­kentartotta az édesség és a szórakozás, de aztán meg­unta, hogy minden tilos cse­lekedet nélkül élje le gyer­mekkora legszebb éveit. Át akart törni a konvenció, a legalitás korlátain, ki akarta tombolni engedet­len, zabolátlan hajlamait. Észrevettem például, hogy hazudik. Egy alkalommal azt hazudta, hogy három ablakot tört be. Megtud­tam, hogy egyet sem tört be, de nem szóltam neki. Az iskolában is példásan viselkedett. Ennek ellenére, nem akarván lemaradni a jutalomról, különféle rabló­históriákat talált ki. Titok­ban szorgalmasan kezdett tanulni, ma már ő az osz­tály legjobb tanulója, de ezt igyekszik eltitkolni elő­lem, én pedig úgy teszek, mintha nem tudnám. Mert azt akarom, hogy élelmes, furfangos, a jég hátán is megélő ember legyen be­lőle, nem is valami tutyi­­mutyi legény. — És az intők? — kér­deztem csodálkozva. Az apa vidáman legyin­tett. — Ugyan! Ma délelőtt beszéltem az osztályfőnö­kével. Mindenből kitűnőre áll. Felvette az asztalról az intőt és diadalmasan meg­lobogtatta: — Ez a csibész még sokra fogja vinni. Ide nézz! Intőt hamisított magának. SZŰR-SZABÓ JÓZSEF rajza

Next