Gyermekünk, 1971 (22. évfolyam, 1-12. szám)

1971-02-01 / 2. szám

nincs a zsúfolt intézményekben a korszerű nevelésre. Alig van olyan párt vagy szer­vezet a Német Szövetségi Köztár­saságban, amely ne tárta volna álláspontját az iskolaelőkészítésről a közvélemény elé, különféle kí­sérleti jellegű csoportokat szervez­nek saját párthíveiknek, a befo­lyásuk alatt álló iskolák vagy óvo­dák mellett, ahol 50—200 márka tandíj fejében hetenként tizenkét órában foglalkoznak szakemberek a gyerekekkel. A hannoveri nevelési kongresz­­szus szenvedélyes vitákat kavart, amelyek tovább gyűrűznek, most már nemcsak a Német Szövetségi Köztársaságban, hanem világszer­te. Néhány ott elhangzott jellegze­tes állásfoglalást és példát érde­mes megismerni. MAJDNEM MINDEN­ SZABAD A szabad nevelés elvét valló svájci Waldorf-iskolák képviselője szerint a kisgyerek egészséges fej­lődésének alapfeltétele, hogy őt mindenkor szeretetteljes szülői gondoskodás vegye körül. Valósá­gos tulajdonságaiért szeresse a környezete, akár szép, akár csú­nya, akár tehetséges, akár bu­tácska — ő az és lehessen önmaga. Az oktató-nevelő munka alapja a Waldorf-iskola hívei szerint a mű­vészi élmény, amit a természetből, a környezetéből merít a gyerek. Másfelől ő maga is művész, alkotó, minthogy fest, rajzol, táncol, éne­kel , játszik. Az angliai Summerhill-interná­­tus kiváló vezetője A. S. Neill tel­jesen elveti a tekintély elvét és ezzel megszünteti a gyerekek füg­gőségét a felnőttektől. Itt semmire sem kényszerítik a gyerekeket, önkéntes az oktatásban való rész­vétel, nem kötelező a házimunka, nincsenek vizsgák. Mindenféle pa­pír és festék hever kezük ügyé­ben, barkácsoláshoz való lim­ lom, nyersanyagok, szerszámok, hogy kedvet szítsanak az alkotó mun­kára. Vannak barkácsműhelyek, sportpályák, melegházak és tan­termek. Ha egy gyereknek akár egész nap játszani van kedve , megteheti. A tanulás, a játék, s a munka is csak belső érdeklődésből táplálkozhat, erőltetni nem sza­bad. De van határa is a szabad­ságnak. Az osztályteremben pél­dául nem trombitálhat, ott nem zavarhatja a többieket. A tanító dolga, hogy kedvet csináljon a munkához és bizonyos mederbe terelje azt. A nevelők nem fel­jebbvalói, hanem barátai a gyere­keknek. A módszer kiválónak tű­nik, ám a Summerhill internátus mindössze ötven gyereket tud be­fogadni és a hozzá hasonlók sem népesebbek. NINCS TITOK Pedagógiai módszereikben is szélsőséges nézeteket vallanak az anarchista politikai csoportok. A politikai nevelést helyezik előtér­be és mindenféle tekintély felszá­molását sürgetik. Vietnamot ját­szanak például a gyerekekkel, re­pülőtámadást és háborút, harci jelszavakból raknak össze mondó­­kákat. Sztrájkról, gyárról, lakás­uzsoráról mesélnek a kicsiknek. Nem csukják be a szülők a háló­szoba ajtaját, az élet minden te­rületét nyitva hagyják a gyerek előtt. Apák és anyák működnek ezek­ben a napközikben — többségük­ben anyagilag független értelmi­ségiek — akik rengeteg időt és pénzt áldozva gyakran egész nap­jukat a gyerekek között töltik és esténként a többi szülővel vitat­ják meg önvizsgálattal egybekötve nézeteiket. A Nyugat-Berlinben működő John F. Kennedy iskola előkészí­tő osztályában a nevelők szinte a detektívek szívósságával vetik magukat a gyerekek érdeklődése után. Ha kíváncsi a gyerek arra, hogy hogyan kerül a tej a zacs­kóba, kiviszik őket a tejgazdaság­ba, ahol mindent töviről-hegyire megnézhetnek. Az ötévesek cso­portja eleven pólyást dajkál, így élik át, hogy milyen kicsik és véd­telenek voltak maguk is egyszer, s hogy most már mennyivel na­gyobbak és okosabbak. ÚJ IPIN­UYilK Az iskolaelőkészítés témájának szakirodalma rövid idő alatt egész heggyé növekedett. A folyóiratok és szakkönyvek mindenféle játé­kokat, betűszekrényeket, tanuló­gépeket ajánlanak — valóságos új iparág fejlődik ki hatásukra. El­készült például egy gramafonle­­mez szülők számára, akik vona­kodnak attól, hogy maguk oldják meg a nemi felvilágosítást. Az állami oktatásügyi szervek fő gondja az iskolaelőkészítés megszervezése: tartozzon-e az óvo­dához a 3—4 évesek előkészítése, vagy az iskolában legyen ilyen tanfolyam csak az 5 éveseknek, legyen egységes,­ mindkét intéz­ménytől függetlenül, a 3—6 éve­sek számára. A módszerekről vallott nézetek eltérőek, olykor hevesen ütköz­nek. Az azonban már bizonyos, hogy a hagyományos óvodai eljá­rások tarthatatlanok: minden hiá­bavaló, ha a gyerek kérdéseire nem a tapasztalás ad választ, ha­nem csak, vagy főként szavakba foglalt „kioktatásban” részesül. Az általános zsúfoltság miatt az óvodákban nevelés helyett paran­csolgatással, büntetésekkel fe­gyelmeznek. A gyer­ekek termé­szetes mozgási, közlési, kérdezési vágyát visszaszorítják. Az akceleráció — a fejlődés fel­­gyorsulása — és a technikai fej­lődés újra és újra felveti az okta­tás, a nevelés megreformálását. A siker előfeltétele, hogy a gyere­kek más felkészültséggel lássanak hozzá az immár ijesztő méretűvé növekvő ismeretanyag elsajátítá­sához. A hogyan kérdésében a külön­féle próbálkozások vitathatóak és vitatottak. A hannoveri kongresz­­szus nem teremtett egységes ál­lásfoglalást. KUN ANNA

Next