Gyárfás István: A jász-kúnok története 3. 1301-1542 (Szolnok, 1883)

A jászkúnok belélete a XIII. és XIV. században

elintézése iránt rendelkezik, s igy­­i jászoknál ez időben a szántásvetés már szokásban volt. A barom, különösen a lótenyésztés kezdettől fogva igen nagy terjedelemben űzetett, mit eléggé igazol az, hogy mivel a jászkúnok leg­inkább lovasíjászok voltak, s hadjáratban mindegyik leg­alább 1—2 pótlóval volt ellátva: 1260-ban kiállított 40 ezernyi lovasságukhoz legalább százezer lóra volt szük­ségük ; ezenkívül — mint fentebb láttuk — a milliókra menő nyílvesszők szállítására szinte még egy-két ezer ló kiválhatott. Hogy a jászkúnoknak — mint más országos neme­seknek— ez időben a baromtenyésztés és földmiveléshez szükséges jobbágyaik is voltak, ezt Roger tudósításán kí­vül Erzsébet királynénak 1367-ben Karla János kún ka­pitányhoz, ennek kánjaihoz s hatósága alatti jobbágyok­hoz intézett levele mutatja. A jászkán szállások — községek — közül a XIV. szá­zad végéig a következők említtetnek: az 1261-ik évi ok­levélben előforduló Pohanara, Tiszakeddi és Kevegyházon kívüli), 1311-ből Hegyesegyház, 1352-ben a mai Kar­­czaghoz tartozó Hatház, 1353-ból Kerekegyház, 1357-ben Jászberény és Jákóhalma, 1365-ből Árukmelléke — a mai Árokszállás —, 1370-ben Mizse, 1371-ben Tompa, 1382. előtt Apátiszállás, 1380-ben Félegyháza, 1389. és 1395-ben­ Fábiánsebestyén, Waychunnipe, Alonnipe, Abchykszállás, Besemihál szállása, Csonkaszentmiklós, Csorbaján­osszállása, Csiviaegyház, Homokszállás, Kolbász­­szállás, Kisszállás, Ujszállás, Zakegyház, 1391-ből: Négy­szállás, Kysi­, Madaras, Bugacz, 1396-ból e néven Árok­szállás, 1397-ben Kákát, 1399-ben Alsószentgyörgy, La­dán, öszvesen 33. Úgy látszik, hogy Apáthyszállást kezdetben a ké­sőbb Temesváry előnevet nyert jásznemzetségi ág szál­lotta meg, mert utódai e szállást magok között előbb I. Lajos, majd Zsigmond alatt felosztották, sőt határjelekkel is, úgy egymás között, mint Négy szállástól, melynek la­kosai azt jogtalanul elszántották, elkülönítették, s Apáthy­­ ­) , in. II. k. 302-30­1.

Next