Halis István: Zalavármegyei évkönyv a millenniumra (Nagykanizsa, 1896.)

64 A középiskolákat Nagy-Kanizsán látogatván, a jogi tanfolyam elvégzése után, 1851 — 1853-ig Bécsben, Gráazban és Weimarban műtanulmányokat tett, kiváló zongoraművészszé képezve magát. Nyilvános szereplését 1850-ben mint a gazdasági egyesült alakító bizott­ságának jegyzője kezdte meg. Ugyanezen egyesületnek 1867-ig volt titkára, 1867-ben alelnöke, 1868-tól egész máig elnöke. A Sennyey-Majláth korszakban 1865-ben tiszteletbeli főjegyzővé ne­­ze­tetvén ki, mint ilyen a vármegye központi választmányának állandó jegyzője volt. Zalaegerszegi központi főszolgabíró lett 1867-ben; már 1868. évi augusz­tus hóban valóságos vármegyei főjegyzőnek választatott. Ep úgy a következő tisztujitásokon is egész 1878-ig, midőn a vármegye bizalma az alispáni székbe, 1886. évi november hó 9-én pedig (­ felsége kegye, az egész vármegye álta­lános és legnagyobb örömére, annak élére, az Öntödék s Zrínyiek örökébe emelte. Családot 1866-ban alapított, nőül vevőn egyéni és társadalmi erényekben gazdag rokonát, bocsári Svast és Paulát. Frigyüket az ég nyolcz gyermekkel áldotta meg. A példás, hú­s önfel­áldozó szülői érzésekből mennyi részt vett ki apai szive, erről csak az alkot­hat tiszta fogalmat, ki tudja és ismeri gyermekeiért való rajongásért. Nincs a megyei kormányzatnak ága, melyben rendkívüli képességeivel, kiváló egyéniségével s lankadatlan buzgalmával megyéjének nagy szolgálato­kat nem tett volna. A régi alkotmányos órában lendületet vett, de később hanyatlásnak indult muraközi lótenyésztést, mely az ottani lakosoknak jelentékeny kereseti forrá­sát képezi, érdeklődésének egész melegével felkarolta és felvirágoztatta. A­­tá­lában pedig jó­ apaállatok beszerzése, a községeknek kamatnélküli több évi részletfizetésre birtokbaadása, a helyes irányú termesztésnek szigorú felügye­lettel való biztosítása által jelentékenyen fejlesztette az egész vármegye lóte­nyészetét is. Alispánsélgának egyik nagy érdemét képezi a közlekedési viszonyok javí­tása, gyökeres átalakítása. A tervszerű új hálózatok alapján készített utak a megyei közlekedést nagyban és közelismerésre emelték. Az ő buzgalmával létesült a vármegye délnyugati végpontjától egész a határszéli Csáktornyáig, 138 kilométernyi hosszúságban épült ukk-csáktornyai helyi érdekű vasút. Ukktól Sümegig, illetve Tapolczáig 36, Keszthelytől Szent- Györgyig 10 kilométernyi vasút adatott át a forgalomnak. Az épülőfélben levő zalavölgyi vasút hossza 42 kilométer. Ezen új közlekedési eszközökkel nem­csak a Göcsej vidék lendült fel anyagilag; fellendült a központ, de az egész vármegye is, hiszen a déli vasút régi útvonalával szemben immár több mint kétszáz kilométernyi új pályája van ! A Mura és Dráva által okozott károknak és egyéb vízbajoknak részleges szabályozása és védműveletek általi elhárítása is kiváló gondját képezte alispán­­ságának. Az 1879-ben fellépett phylloxera alkalmával teljes erejével odatörekedett, hogy a meglepett területek kázmegtérités utján kiirtassanak s a baj lehetőleg orvosoltassék. A Horvátországban 1878-ban kiütött marhavészt éberségével s gyors el­járásával nyomban megakasztotta s az országba hurczoltatását meggátolta. A gazdasági téren általában nemcsak hivatali, de társadalmi befolyásántik teljes hatályával javításra s okszerű haladásra törekedett. Sokat köszönhet ügybuzgalmának Zala-Egerszeg város fejlődése is. Ezen időbe esik a pénzü­gyigazgatóság új palotájának felépítése, társadalmi téren a Casino újból szervezése.

Next