Családi Kör, 2001. július-szeptember (12. évfolyam, 27-39. szám)

2001-08-02 / 31. szám

Sport Arany után ezüst... Kovács Ágnes a vb-n is első - Thorpe „csak" hatszoros világbajnok M­eghalt a király, éljen a király! Azaz véget ért egy látványos világverseny, az úszó- és vízilabda-világbajnokság, de már hol­naptól kezdve 10 napon át a sportok ki­rálynője, az atlétika kerül az érdeklődés homlok­terébe: megkezdődik ugyanis a kanadai Edmond­­tonban a világbajnokság. Akárcsak a fukuokai vb­­-, ezen is világsztárok (elsősorban a legalább 4 aranyéremre pályázó Marion Jones) vetélkedőinek lehetünk szemtanúi a tévé jóvoltából. Köztük lesz 13 magyar és 3 jugoszláv atléta is, de tőlük már az is nagy teljesítmény lesz, ha bejutnak a döntőbe. Az úszó- és vízilabda vb-n ennél jóval több­re számítottunk, s a magyar férfi vízilabdázók kivé­telével teljesítették is az elvárásokat. Egyénileg különösen Kovács Ágnes, a 200 m-es mellúszás olimpiai bajnoka remekelt: 100 m-en bronzot, 200 m-en pedig felejthetetlen hajrával és vb-csúccsal aranyérmet szerzett. Azon ritka olimpiai bajnokok közé tartozik, aki ismételni tudott: nem sokkal az olimpia után a vb-n is legjobbnak bizonyult. Nem így a magyar vízilabda-válogatott. Már a budapes­ti Eb-n is botladozott, de végül is bronzérmes lett, és a szakértők azt várták, hogy majd Japánban a vb-n kiköszörüli a csorbát. Ez azonban nem sike­rült, mert akárcsak az Eb-n, itt is kikapott a jugo­szláv válogatottól. Ettől azonban még akár világel­ső is lehetett volna, ha nem veszít (3:2­) ismét az olaszoktól, mint Budapesten is. A legjobb négy között Jugoszlávia az utolsó másodpercekben do­bott góllal 9:8-ra legyőzte az olimpiai ezüstérmes oroszokat, a spanyolok pedig 4:2-re az olaszokat. A spanyol védelem, különösen a kapusa, a dön­tőben is remekelt, így 4:2-re legyőzte az addig gólerős (Sapic a vb gólkirálya) jugoszláv csapatot, és megvédte világbajnoki címét. Jugoszláviának az ezüstérem is siker, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy már hatodszor áll vb-dobogón, és hogy a tavalyi olimpián bronzot, egy hónappal ez­előtt pedig az Eb-n aranyérmet szerzett. Magyar­­ország az 5. helyen végzett, miután legyőzte az amerikai, majd a görög válogatottat. A magyar ví­zilabdázónők az Eb megnyerése után a vb-n is je­leskedtek. Veretlenül haladtak a döntőig, ahol a többszörös világbajnok olaszokkal találkoztak, és vége szakadt a 15 meccsen át tartó veretlenségi sorozatuknak: 7:3-ra kikaptak. Az Eb-arany után a vb-ezüst azonban nagy siker! A bronzérem Kana­dáé lett (6:5-re verte az amerikai együttest). Visszatérve az úszókhoz, a magyarok - Ko­vács Ágnessel az élükön - mind a heten helytáll­tak. Hét országos csúcsot megjavítottak, a dön­tőkben jó helyezéseket is elértek, és a résztvevő 137 ország éremlistáján (3 éremmel) a 13. helyen végeztek. Az ausztrál úszók voltak a legjobbak 13 arany-, 4 ezüst- és 6 bronzéremmel. Közülük is el­sősorban Jan Thorpe tűnt ki: a 7 remélt aranyból 6-ot megszerzett, közben négy új világcsúcsot is javított. Fantasztikus világrekordot ért el 1500 m­­en az ausztrál Hackett is, a nők között pedig a holland Inge de Bruijn volt a legeredményesebb, három aranyat szerzett. A többi jelentős eseményről röviden: a sport­lövő Eb-n Zágrábban a jugó és a magyar felnőtt versenyzők közül is többen dobogóközelbe kerül­tek, Jasna Sekaric pedig bronzérmes lett. A juni­or magyar válogatott kisöbű puskával a 2. helyen végzett. A cselgáncs-vb-n a magyar Kovács ezüstérmes lett, a jugoszlávok ezúttal nem voltak eredményesek. Az utánpótlás (23 évig) evezős­­vb-n első helyen végzett a jugoszláv négyes és kettes, bronzérmes a kormányos négyes. A fran­cia kerékpáros körversenyt sorrenben harmad­szor az amerikai Armstrong nyerte. A Forma-1 autós vb németországi versenyén R. Schumacher győzött Barrichello előtt. Hosszú idő után fellépett egy tenisztornán Kaliforniában Szeles Mónika, s az elődöntőig jutott, de ott útját állta Davenport. Casablancában Gubacsi Zsófia lett az első, miu­tán az elődöntőben Kapros Anikót, majd azután olasz ellenfelét is legyőzte. A serdülő asztalite­nisz Eb-n aranyérmet szerzett a vajdasági Pető Zsolt, Tápai Éva páros, valamint a Tápai Éva, Kmotorkov (szlovák) leánypáros is. Több ország­ban is elkezdődött a labdarúgó-bajnokság, Ma­gyarországon pedig már a 3. fordulón is túl van­nak. A Fradi közben BL-selejtezőt is játszott (0:0 a spliti Hajduk ellen), a Zvezda pedig 1:1-et ért el Cipruson az Omoniával. A visszavágók tegnap voltak. A JUGOSZLÁV AUTÓGYÁRTÁS ELSŐ EMBERE Két lábon vagy négy keréken ■jjalnem Henry Ford vagy Adam Opel, hanem rJtrl csupán Prvoslav Rakovic, aki 1954-ben, [ H I talán a leginségesebb időkben vállalta. ■ÄShogy az országban nemcsak ágyúkat és tankokat, hanem autókat is gyártani kell. 1954- től ’74-ig állt a kragujevaci Zastava élén, a Fi­­tyótól a Zastava 101-ig, amikor már évi 170 ezer autó volt a sorozatgyártás, és a jugoszlávok - a szocialista tábor többi országától eltérően - nem kerékpárt, hanem autót vásároltak hitelre és tör­lesztésre. Karrierjét természetesen nem az utcán kezd­te, hiszen a jugoszláv hadügyminisztérium magas rangú hivatalnoka volt, később népképviselő és a rendszer kegyeltje. Igazgatói tisztségbe való kine­vezését maga Tito írta alá. Kitartott célkitűzései mellett, hogy Sumadijában nemcsak bocskort és szilvapálinkát lehet előállítani, hanem autót is. El­gondolását csupán néhány szövetségi (szerb) mi­niszter támogatta, a többiek, például­­ a horvátok és a szlovének­­ úgy viselkedtek, mintha őket egyáltalán nem érdekelné a jugoszláv gépkocsi­­gyártás. A horvátok később tiltakozni kezdtek, a szlovének viszont senkit sem kérdezve beindítot­ták az együttműködést a Citroennel, az angol Austinnal, később pedig a Renault-val. Kragujevacnak több szempontból szeren­cséje volt. Először is azzal, hogy a legfelsőbb pártvezetés nem figyelt rájuk, aztán azzal, hogy az egyik legmagasabb rangú pártvezető, Mijalko Todorovic egy Kragujevac melletti faluból számlá­zott, nem utolsósorban pedig azzal, hogy a kara­kán Prvoslav Rakovic vezette a gyárat, aki ma a 90. évéhez közeledve is elismeréssel gondol vis­­­sza az olasz Fiatra, amely valami miatt annyira ro­konszenvezett a kragujevaciakkal, hogy 30 mil­lió dolláros hitelt adott a Zastavának, amikor Jugoszlávia követelése Olaszország irányában 25 millió dollár volt. Azonnal megkezdték a Fiat 600-as típusok szerelését, amely néhány év múl­va kizárólag Jugoszláviában gyártott autó lett. Majd jött a Zastava 101, később a Yugo, amely még Amerikát is megpróbálta meghódítani. Rakovic, az első igazgató, 20 éven át vezet­te a gyárat, visszaemlékezése szerint, amikor kezdték, ’54-ben, 17 mérnöke és 70 techniku­sa volt, míg távozásakor, ’74-ben, már több mint ezer magas szakképzettségű munkás dolgozott a gyárban. Több mint 200 jugoszláv vállalattal kooperáltak és több tízezer - állítólag 60 ezer - dolgozónak és családjának biztosított megélhe­tést a Zastava. Amikor ’74-ben távozott a gyár­ból, 60 éves korában, a napi termelés 800 gép­kocsi volt. Ma körülbelül ennyit gyártanak havonta, de abban sincs köszönet. Prvoslav Rakovic nyugalmazott igazgató szerint a Zasta­­vát nem az embargó és a NATO-bombázások tették tönkre, hanem a politika. Azzal kezdődött, hogy amikor a magas párt­vezetőség rájött, hogy a hatalmas, erős és önálló Zastavának már nehezen tudnak parancsolni - félretették a magabiztos igazgatót, és szófoga­dó embereket vezényeltek a gyár élére. Szerin­te akkor, 1974-ben kezdődött Jugoszlávia szét­hullása. Mit mondhatnánk még a haldokló jugoszláv gépkocsigyártásról? Japánban például csak két évvel korábban kezdték a gépkocsigyártást, és nézzük meg, ma hol tartanak. Vagy a cseh Skoda, amely annak idején még labdába sem rúghatott a Zastava mellett. Hogyan veszett el egy gyár, amely a végén már 220 ezer autót gyártott évente? Nem a NA­TO bombázta le, hanem együtt halt meg Jugo­szláviával. Tehát többé nem lehet az, ami az ele­jén volt - de milyen legyen, amikor még azt sem tudjuk, hogy maga az ország milyen lesz. Sőt azt sem tudjuk, hogy kell-e nekünk egyáltalán hazai gépkocsigyártás. Egyelőre azonban maradjunk Prvoslav Rakovic frappáns kijelentésénél, amikor a hetve­nes évek elején megmagyarázta a népautó (a Fi­­tyó) fogalmát. Azt mondta, hogy a népautó az nem más, mint mellébeszélés, mert ők az autót nem a népnek gyártják, hanem azoknak, akik­nek pénze van. NAGY Nándor 44 2001. augusztus 2.

Next