Családi Kör, 2002. október-december (13. évfolyam, 40-52. szám)

2002-10-10 / 41. szám

A „LEVÉLGYŰJTŐK" lett a szülők tanácsának elnöke, Rókus László is. Főleg magánvállatoktól kaptunk trikót, baseball­sapkát, tésztát, pizzát, ingyenes mopedvizsgát, uszodalátogatást, péksüteményeket, szörpöket. Az alsósok rendezvényeinek programfelelő­se Turzai Valéria tanítónő. Boldog, hogy végre kifejezésre juthatott a kreativitása. - A kolléganőkkel a tanáriban együtt meg szoktunk mindent beszélni - mondja. - Most el­mondtam az elképzelésemet, hogy játékos prog­ramokkal töltsük ki a hetet. Dusica Dudvarski, Dragica Krstic, Bankó Ibojka, Jelisavka Svonja, Tufegdzic Mónika, Hain Tünde, Berta Anabella, Csernyák Szilvia, Vastag Géber Ju­dit, Molnár Lóti Irén és Máté Ágota tanítónők hozzáadták a saját ötleteiket, és így kerekedett ki a végső program. Az első napon minden tanítónő a saját osztályában egy mesét, szöveget dolgo­zott fel a Barátkozás az iskolában című témakör­ből. Azért ezt, hogy a gyerekek ráhangolódjanak arra, milyen nagyon fontos, hogy itt az iskolában is egy nagy családnak a képviselői. Egymást vé­deni kell, vigyázni kell egymásra. A Gyermekhét lényege, hogy elmélyítsük a gyerekekben ezeket az érzéseket. A beszélgetés után rajzban fejez­ték ki, hogyan is látják ezt. A rajzokat kiállítottuk az iskola folyosóján, és a legjobbakat díjaztuk. A felsősök az alsósok számára könyveket, já­tékokat, apró ajándékokat gyűjtöttek az igazgató­nő beleegyezésével. A felsősökkel karöltve, egy­másra épülnek a dolgok. Kedden énekes-táncos játék volt. Az elképzelésem valóra váltásához egy jó humorérzékű, belevaló, táncos lábú segítőre volt szükségem. Ricz Róbert tánctanár szemé­lyében meg is találtam. A gyerekek almás táncot, taspát és tvisztet tanultak. Nagyon jó volt a han­gulat, és a tátikás éneket is nagyon élvezték, akárcsak a sóbálványos játékot. A szerdai sportnapon a csapatok 10-10 tagú­­ak, mert egyes osztályokban csak 10 tanuló van. A nagyobb létszámú osztályokból kerültek ki a szurkolók. A feladatok korosztá­lyonként nehezedtek. Az elsősök bokaugrálásban és talicskázásban versenyeztek, a másodikosoknál sánta róka járás, labdaadogatás fej felett, láb között volt „műsoron”, a harmadikosoknak pókjárás, kosár­labda a hason, kockák kerülgeté­se a célig volt a feladata. A negye­dikeseknél alagútutazás volt külön­böző feladatokkal összekötve. Burgonyaültetés karikákba, jelké­pesen rongylabdákkal. A verse­nyen Jáger István tornatanár volt a bíró, és a szervezésben Csábi Krisztina torna­tanárnő segített. A játékokat hobbi gyűjtemény­kiállítás követte. Az alkotás napján minden tago­zatnak titokban egy közös dolgot kellett produkálnia. A lényeg, hogy nem papírból, ha­nem bármilyen anyagból, pl. őszi terményekből egy közös alkotást kellett készíteniük. Szabad a pálya, mindenkinek a kreativitása kifejezésre jut­hatott. Azután megnéztük egymás alkotását és ki­állítást rendeztünk. Pénteken ünnepi műsor lesz a Petőfi Sándor Magyar Kultúrkörben. A kis elsősöket beavatjuk a Gyermekszövetség nagy családjába. A gyakor­lat szerint az ünnepi műsort a másodikosok ké­szítik. Ezután az iskola udvarában elültetjük a ge­neráció fáit. Minden tagozatnak lesz egy fája, amit a nyolcadik végéig ápolniuk kell. Azt mond­ják a kínaiak, ha valami szép történik velünk, ül­tessünk fát. Szép esemény iskolánk életében, hogy az idén 56 elsős iratkozott hozzánk, 42-en magyar, 14-en szerb tannyelvű tagozatra járnak. A Gyermekhetet nagyon jó dolognak tartom. Alkalom ez arra, hogy a gyerekek megérezzék, mi­lyen fontosak az életünkben. A közös élmények is hiányoznak. Minden osztály bevonul a saját tanter­mébe és teszi a dolgát, nincs alkalmunk egymással közös élményekben részesülni. Most ennek a lehe­tőségét látom, és számomra nagyon fontos, hogy a szerb tagozatokkal karöltve dolgozzunk együtt. A gyerekek, de mi is felejthetetlen élményekkel let­tünk gazdagabbak. A tanárok lelkesedése kiárad a gyerekekre is. Ha látják, hogy együtt vidáman jö­vünk ki a tanáriból, meghallgatjuk egymást, akkor ez a tanterem hangulatára is sugárzik. Most bebi­zonyosodott, hogy közösen is tudunk szervezni. Máskor is szervezünk ilyen dolgokat. Az összes rendezvényen termé­szetesen nem vehettünk részt, de két napra „beköltöztünk” az iskolába, és rengeteg gyönyörű élménnyel gazda­godtunk. Sportnap a felsősöknek. A tanárok csapata a diákok csapatával mérte ös­­­sze tudását, ügyességét röplabdában, kosárlabdában és akadályversenyben. Az eredmény ez utóbbinál volt nagyon szoros, végül a tanárok tapasztalata ju­tott kifejezésre az ügyességi feladatok­nál is, ők lettek az abszolút győztesek. De nem is ez volt a lényeg. A sportsze­rű meccseken diák­bírók fújták a sípot, a szurkolók mindkét csapatot buzdították, a tanárnők, tanárok magukat nem kímélve futottak, ugrottak, bukfen­ceztek, kockából tornyot építettek. A nevetéstől már a könnyeink is hullottak, boldog volt tanár, di­ák, szurkoló. Az igazgatónő fáradhatatlanul osztot­ta az apró ajándékokat. A diákok füzetet, a tanárok tésztacsomagot kaptak. A megvendégelés az ebédlőben volt, de a tanároknak csakúgy sorba kellett állniuk, mint a diákoknak. Tették is ezt vidá­man, csintalankodva. Egyenrangú volt mindenki. Másnap vendégek érkeztek Ómoravicáról. A Zabhegyező egyesület játékanimátorai vezetésé­vel fergeteges buli kerekedett. A hangulat csak fokozódott, amikor meglepetésként az egyik ta­nár megérkezett a zenei együttesével. A táncos bulin a tanárok is részt vettek. Az alsósok almás táncán a tanítónők is részt vettek. Nem kímélték a derekukat, kis tanulóikkal páros táncot jártak úgy, hogy a homlokukkal al­mát tartottak. A hivatalos munkaidő már régen lejárt. De Bénák Erzsébet, Ferenc Edvin, Kákonyi Erika, Csábi Krisztina fáradhatatlanul „gyártották” a csa­­patversenyes Falujáték feladatait. Sajnos lapzár­ta miatt ezen már nem lehettünk jelen, de biztos volt móka és nevetés, mert az iskola udvarába be kellett vezetni a legnagyobb pocakú alsóvárosi embert, a legszebb hableányt, aláírást hozni a kovácstól, a Zöldfás utca kínálatából vadgeszte­nyepürét készíteni, s mint a tanárok elmondták, a gyerekek hihetetlenül találékonyak szoktak lenni, biztos számos remek megoldás születik. Az is bizonyos, hogy lám, vannak még lelkes tanárok, akiknek fontos, hogy a diákok az iskolá­ban jól érezzék magukat, és a kötelező tantárgya­kon kívül is foglalkozzanak velük. BERETKA CSÁBI Éva FERÓ FERENC AZ ALMÁS TÁNC A PALACSINTASÜTŐK 2002. október 10 15

Next