Családi Kör, 2006. július-szeptember (17. évfolyam, 27-39. szám)

2006-08-10 / 32. szám

Sport Kilenc fényes érem Fenomenális úszó-Eb­­­­ Egymást érik c­ saknem két héten keresztül Magyaror­szágra - az úszó-Eb-re - irányult a sport­világ figyelme. Volt is mit látni, hiszen re­­­kordszámú ország közvetítette a tévén - a magyar tévések jóvoltából - világszinten, így szinte reggeltől estig testközelből lehetett élvez­ni a nagy eseményt. Láthattuk a pompás létesít­ményeket, érezhettük valamelyest az Eb kiváló hangulatát, hallhattuk a szervezésről szu­perlatívu­­szokban szóló nyilatkozatokat, részesei lehettünk a felejthetetlen rendezvénynek, ünnepelhettük a kontinens úszóinak nagyszerű teljesítményeit, a 4 világcsúcsot, a 6 Európa-rekordot, a számos Eb-, a 13 magyar országos és 38 egyéni csúcsot, a magyarok páratlan eredményeit: a 9 (2 arany-, 2 ezüst-, 5 bronz-) érmet, amelyek, ha nem is egy­formán, de mind fényesen csillognak. A 36 éves Kovács Rita 10 km-en váratlanul szerzett ezüstér­mével, Cseh Lászlónak az utolsó napon 400 m ve­gyesen fölényes győzelemével elért aranyérmmel végződött. A legsikereseb hazai úszó (és az egyé­ni számokban az Eb legjobb férfiversenyzője) mindenképpen Cseh László volt (200 és 400 ve­gyesen is arany-, és 200 háton ezüstérmes), s ezért egy autót kapott ajándékba. Mégsem telje­sen elégedett, mivel nem hozta a legjobbját 100 háton, és lecsúszott a dobogóról. Nagy volt az el­várás vele szemben, s talán ez a nyomás hatott rá az első napon, de azután érmekkel, országos és egyéni rekordokkal bizonyított. Vk- után Vl-győzelem világversenyek A 25 éves Kovács Ágnes minden várakozást fe­lülmúlt: példát mutatott a fiatal reménységeknek (a visszavonult Risztov Évának is), hogy nem sza­bad egy-egy hullámvölgy miatt feladni, a hos­­­szú kihagyás, távollét és betegségének leküzdése után fáradhatatlanul készült, s meg is lett az ered­ménye. Több mint fél évtized elteltével (2000-ben volt olimpiai bajnok) ismét dobogóra állhatott, méghozzá háromszor. Arannyal felérő bronzérme­ket szerzett (50,100 és 200 mellen), és a bajnokok közül is kevesen tudtak úgy örülni a sikernek, mint ő. Végül a 4x100-as vegyes váltóban is hozzájárult a 6. helyhez, és a 10 év után kétszer is megdön­tött országos csúcshoz, amelynek a kivívásában az 1996-os olimpián Egerszegi Krisztinával együtt ő is részt vett. Mint a legjobb hazai nőversenyző vigaszdíjként egyéves használatra kapott egy ki­váló autót, sikeres „visszatérésével", megnyerő vi­selkedésével pedig nemcsak a lelátókon lévő, ha­nem a tévénézők, a sportrajongók rokonszenvét is kiérdemelte, a világcsúcsokat úszó és 4-4 aranyat szerző német Steffennel és a francia Manaudouval együtt. A bronzérmes Kerékjártó Tamás, és a mű­ugró Barta Nóra is dicséretesen teljesített, csakúgy mint a dobogóról kétszer is egy árnyalattal lemara­dó Boulsevicz Beatrix, továbbá a szintén döntős Ja­­kabos Zsuzsanna, Szepesi Nikolett, a műugró Barta és Kormos, meg a többiek - a váltókkal együtt -, akik helyezést értek el, pontokat szereztek. A négy szerbiai úszó a középdöntőig sem jutott. Alighogy véget ért az úszók seregszemlé­je, megkezdődött Göteborgban az atlétikai Eb, amelyen 18 magyar és 9 szerb is fellép. A rajt nem a legjobban sikerült, lemaradtak a döntő­ről a kalapácsvetőnők (Orbán, Divós és Dickl), a Németh fivérek 100 m-en, valamint Rujevic és Jovanovic súlylökő is. Magas helyezésre Zsivóckynak, Parsnak illetve Olivera Jevticnek van elég jó esélye. Az SCG vízilabdázói a Világ­kupa megnyerése után elsők lettek a Világligá­ban is. Az athéni hatos döntőn legyőzték Fran­ciaországot, az USA-t és Ausztráliát, majd a trófeáért Spanyolországgal mérkőztek, és 6:4-re győztek. A röplabda Világliga folytatásán az SCG válogatottja 3:1-re nyert, majd 3:1-re vesztett Amerikában, s mivel a lengyelek kétszer is győz­tek Japánban, az első hely sorsa attól függ, a len­gyelek vagy a szerbek érnek-e el jobb eredményt hazai pályán az amerikaiak és a japánok ellen. A Formula-1 autós vb Magyar Nagydíját megle­petésre a brit Button (Honda) nyerte, De la Rosa, Heifeld stb. előtt. Alonsót és M. Schumachert a szabadedzésen történt szabálytalanságuk miatt megbüntették, s a 15., illetve 11. helyről indultak versenybe, s még az autójuk is meghibásodott, úgyhogy csak Schumacher jutott egy ponthoz. A dortmundi sakktornán az éllovas Lékó az utol­só fordulóban kikapott Kramnyiktól, és a 4. he­lyen végzett. Labdarúgásban is egyre több az esemény. Lapzárta után BL-meccseket (Milan-D­ zvezda stb.) játszottak, s a héten lép fel az UEFA- kupában a Partizán, a kúlai Hajduk, az OFK Beog­rad és a Fehérvár is. Rajtoltak a honi szuperligá­ban (Hajduk-Vojvodina 1:0, idegenben nyert az apatini Mladost és a nagybecskereki Banat), az alacsonyabb fokozatokban a hét végén kezde­nek, a jövő héten pedig a válogatottak játszanak előkészületi mérkőzéseket. P.J. A minap akaratlanul is megálltam egy autó mellett. Nem azért, mert egy hangzatos világ­márka legújabb típusát láttam, hanem éppen ellenkezőleg: egy 50 évvel ezelőtt gyártott au­tóról. A francia Citroen gyár DS 19 jelzésű típu­sáról volt szó, melyet szinte azonnal Cápának becéztek, mert igencsak emlékeztetett erre a tengeri ragadozóra. Szerencsémre szinte ab­ban a pillanatban érkezett oda az autó - szem­mel láthatóan - büszke tulajdonosa is. Öröm­mel mondta el, hogy az ő Cápáját 1960-ban gyártották, másodkézből vette a 70-es évek vé­gén, és azóta is vidáman közlekedik, az immár 46 éves Citroennel, de azt már természetesen nem tudja, hogy hány kilométert futott le. Aztán elkezdtem feleleveníteni a történelmi tényeket. A Citroen DS 19 jelzésű típusa, a Cápa, a 20. század autóinak mezőnyében a minden idők legjobbjainak ranglistáján a 3. helyet fog­lalta el! Ezt a „Miss" választást 2000-ben szer­vezték meg, és a világ 32 országának 126 szak­embere mondott véleményt. A döntés nem lehetett könnyű számukra, hiszen mintegy 14 ezer típust és modellt kellett elbírálni, gyakran csak utólag, mert már régen nincsenek forga­lomban. És akkor hadd mondjam már el, hogy a 20. század autós ranglistájának­ első helyére az amerikai Ford legendás T-jelzésű típusa került, a második az angol Mini lett, a harmadik pedig a Citroë­n DS 19 típusa, a Cápa. Amikor 1955-ben „megszületett", első pil­lantásra az emberek nem tudták, hová tegyék. Ötvenéves cápa két lábon vagy négy keréken Egyesek szerint a jövőbe vezető fantáziát­ enged­­ték szabadon a tervezők, mások szerint a DS 19 új korszakot nyitott a gépkocsigyártásban. És ez van közelebb az igazsághoz, mert a Cápa nem­csak attraktív kinézésű volt, hanem rengeteg mű­szaki újdonságot is hozott. Nem véletlen tehát, hogy megélt fél évszázadot, és igen sok példány­ban még ma is fut. Meglepte pl. a világot lég­párnás lengéscsillapítóival, azzal a lehetőséggel, hogy tetszés szerint lehet állítani és szabályozni a karosszéria és az úttest közötti távolságot. Ab­ban az időben még nem volt ritkaság a rossz álla­potban lévő kátyús-gödrös út, ezért nagy előnye volt ennek a Citroennek, hogy karosszériáját meg lehetett emelni. Nemcsak szervófékei voltak, ha­nem a kormány is így működött, ezért irányítá­sa igen könnyű, egyenesen élvezetes. Különle­gessége volt még a hidraulikus sebességváltó, ami hihetetlenül megkönnyítette a gépkocsive­zető munkáját. Az elsőkerék-meghajtásnak kö­szönve padozata egyenes volt, és a foteleknek is beillő ülésekkel maximális kényelmet kínált. A Citroen DS 19 még ma is a világ legkényelme­sebb személygépkocsijai közé tartozik. 12 évvel később, 1967-ben megjelent a DS 21 jelzésű Citroen, a Cápa felújított változa­ta. Egy évvel később tovább korszerűsítették, de szinte alig változtatták meg a karosszériá­ját, amely továbbra is a tengeri ragadozóra, a cápára emlékeztetett. Ennek a típusnak egyik érdekessége, hogy a fényszórók együtt mo­zognak a kormánykerékkel és amerre fordul az autó, arra fordulnak a fényszórók is. Tehát a szó szoros értelmében bevilágított a kanyar­ba. De a fényszórók követték a kocsi magassá­gát is, és ha többen ültek benne a fénycsóvák megemelkedtek. A cápának becézett Citroent gyártották limuzin, karaván és kabriolet válto­zatban is. Legerősebb motorja 115 lóerős volt, 190 kilométeres végsebességgel. Stabil úttar­tása legendás volt, és a kiváló balanszírozásnak köszönve, szükség esetén 3 keréken is lehe­tett hajtani. Ha a mai, elkényeztetett autósok jobban szemügyre veszik, talán el sem hiszik, hogy már 50 évvel ezelőtt is gyártottak ilyen korszerű autókat. A Citroen Cápa a DS 19 és a DS 21 jelzésű tí­pus a francia elnök Charles de Gaulle kedvenc és állandó hivatali autója volt. Több merény­letben életét is megmentette, amikor az algé­riai terroristák és az OAC fegyveresei támad­tak rá. Mindenesetre ha véletlenül találkozunk a Citroen Cápával a közlekedésben, érdemes megfordulni utána. Esetleg, ha lehetőség van rá­­ jobban is megnézni. NAGY Nándor 2006. augusztus 10. 41

Next