Családi Kör, 2011. július-szeptember (22. évfolyam, 27-39. szám)

2011-08-25 / 34. szám

SPORT Tíz érem, 14 kvóta Elfáradtak a hősök - Újabb világversenyek A­z olimpiai kvóták teljesítése szem­pontjából elégedettek a magyar és a szerbiai sportkedvelők a szegedi kajak-kenu világbajnokságon elért eredményekkel. A magyarok 10 éremmel (6,1,3) gyarapították eddigi gazdag gyűjteményüket, s ami jelenleg még fontosabb: 14 olimpiai kvótát tudhatnak magukénak. A férfi kajakozók a lehe­tő nyolcból hetet, a kenusok négyből egyet, a nők hatból hatot szereztek. A 48 tagú különít­ménytől az olimpiai vízum mellett azonban 10- 12 érmet is elvártak, s a minimum be is jött, az­zal, hogy a Tóth, Kulifai K2-s győzelmére aligha számítottak, és a kenuzó Vajda is vb-címmel örvendeztette meg nagyszámú rajongóit. A hat aranyból Csipes Tamara - szintén kellemes meglepetésre - kettőt (1000 és 5000 méteren) megkaparintott. Két arany (négyesben és ket­tesben) fűződik a világcsúcstartó Kovács Kata­lin, immár 31-szeres világbajnok nevéhez is. Az éremtáblázaton ezúttal megelőzték a németek a magyarokat - ők is 6 aranyat és 3 bronzot, de 2 ezüstöt vettek birtokukba. A vb-k örök érem­táblázatán is főleg a két nemzet vetélkedett egymással, s ha összeadjuk az NDK, az NSZK, valamint az egyesített Németország érmeit, ak­kor a szegedi vb előtt 418-418 volt az eredmény közöttük, s Szeged után eggyel előrébb jutot­tak a németek. Az éremtáblázatot azonban hi­­vatalosan külön országonként vezetik, így Ma­gyarország fölényesen első. A magyarok 12 éremnél kevesebbet (11-et) utoljára 1992-ben szereztek, az előző két szegedi világbajnoksá­gon pedig valóságos éremesővel árasztották el a küzdőteret: 2006-ban 18 (12, 2, 4), 1998-ban pedig 17 (7, 5, 5) versenyzőjük állt dobogóra. Az anyai örömök előtt álló Janic Natasával bizo­nyára most is több éremnek örülhettek volna. A szerbiaiak szerényebb reményekkel indultak, mégis kilenc új névvel gyarapították az olimpi­ára utazók listáját. Kvótát szerzett egyéniben az óbecsei Tomicevic (6. lett), a K4-s (Zoric, Aleksic, Terzic és a bezdáni Holpert) meg a női négyes, Nagy és Panda Antónia, s a Moldovan nővé­rek harcolták ki a londoni vízumot - nagy meg­elégedésünkre. Nem sikerült ugyanez a Zoric, Filipovic párosnak, de jövőre lesz még esélyük. Végeszakadt Novak Dokovic sikersorozatá­nak. Minden rekordot megdöntve (59 idei fellé­pésén 57:2 az eredménye) az US Open tenisz­torna előtti főpróbán Cincinnatiben állította meg a döntőben a kitűnő formát mutató Mur­ray, a nagyfokú fáradtság s a teniszezők réme, a sérülés. Az elődöntőben Berdych vállsérülés mi­att adta fel Dokovicnak az elvesztett első szett után a meccset, s ugyanezt tette Dokovic is a döntőben. Az első szettet 6:4-re elbukta, a má­sodikban még próbálkozott, de a vállát fájlal­va 0:3-nál feladta. Reményét fejezte ki azonban, hogy az amerikai bajnokság kezdetéig rendbe jön, s folytathatja remek sorozatát. Zimonjic és Llodra a két trófea megszerzése után a harmadi­kért küzdött, de a döntőben alulmaradt az indiai párossal szemben. A nők vetélkedőjéről Clijsters és V. Williams sérülés miatt kimaradt, S. Williams pedig verseny közben volt kénytelen visszalép­ni. Ivanovic a második fordulóban kiesett, s ez­úttal Jankovic szárnyalt. A negyeddöntőből könnyen előbbre lépett (Peng sérülés miatt fel­adta), utána pedig a sérülten játszó Petkovicot győzte le. A döntőben végül megtorpant, hos­­­szan tartó nagy küzdelem után 2:1-re kikapott Sarapovától. A hősök kissé elfáradtak, nem in­dultak az e heti kisebb versenyeken, hanem a hétfőn kezdődő US Openre összpontosítanak. Európa kosárlabda-bajnoksága augusztus 31-én kezdődik Litvániában. Szerbia az utóbbi két felkészülési tornán nem valami biztató for­mát mutatott, különösen az angliain, amelyen a horvátoktól, az ausztráloktól és a franciáktól el­vesztett meccsek után csak a 4. helyen végzett. Kevés remény van arra, hogy Ivkovic szövetségi kapitány varázsvesszője ismét éremhez juttat­ja a válogatottat. A magyarok el sem jutottak az Eb-re, a pótselejtezőn a finnek és a portugálok is jobbnak bizonyultak. Az Universiadén Kíná­ban Szerbia kosárlabdázói megvédték elsősé­güket, és lapzárta után a vízilabdázók is az ara­nyért játszottak. Ezeken kívül még 4 érem került a tarsolyukba. A magyarok 11-et szereztek, 5 aranyat, melyek közül hármat Cseh László úszó érdemelt ki. A női röplabda Grand Prix soroza­ton Szerbia eljutott a 8 legjobb záróküzdelmére, s tegnap már meg is mérkőzött a rendező kína­iakkal. A labdarúgó-BL selejtező visszavágóit lapzárta után játszották, az Európa-ligában pe­dig ma dől el, hogy kik jutnak tovább. A Partizán 1:1-et játszott a Shamrock otthonában, és jók az esélyei, a C­ zvezda viszont nemigen remény­kedhet a mai, Rennes elleni visszavágón, saját pályáján ugyanis 2:1-re kikapott. A spanyol baj­noki idény rajtját elhalasztották, de a beveze­tő, a színvonalas és sportszerűtlenségekkel tar­kított szuperkupadöntő (melyet a Barcelona a madridi 2:2 után 3:2-re megnyert a Real ellen) alapján továbbra is e két sztárcsapat versenyfu­tása várható. A héten a legjobb cselgáncsozók harcolnak az olimpiai kvótáért, az év egyik leg­jelentősebb vetélkedője, az atlétikai vb (14 ma­gyar és 9 szerb is részt vesz) szombaton kezdő­dik Dél-Koreában. P.J. JÖN A JÖVŐ Két lábon vagy négy keréken Amikor megjelent az első autó 125 évvel ezelőtt, a kétségkívül for­radalmi jármű legfontosabb része a motor volt, amely lehetővé tette, hogy a négykerekű jármű lovak nélkül is haladjon előre. Gyorsan kide­rült azonban, hogy a motor mellett még sok minden szükséges a zavar­talan közlekedéshez: a többi között megbízható fékek, hogy szükség esetén azonnal meg lehessen állni, aztán kormánykerék az irányítás­hoz, nem utolsósorban pedig egy jó hangú duda is kellett, amely je­lezte az autó érkezését. Kezdetben állítólag az inas vagy a szolga sza­ladt elöl és kiabálva figyelmeztette a járókelőket, hogy jön az autó, illik félreállni. Aztán kiderült, hogy sötétben is lehetne és kellene autóz­ni, csak a világítást kell megoldani. A jól ismert német Bosch cég ezt már 1913-ban meg is tette a Bosch-rendszerű világítás bevezetésével. A Bosch márkajelzés kétségkívül nem ismeretlen az autósok előtt, és már a kezdő amatőrök is tudják, mi a Bosch-pumpa vagy legalább névről ismerik. A Bosch 125 éve jelen van a gépkocsigyártásban, és találmányaival lényegesen felgyorsította a gépkocsi forradalmi előre­törését és fejlődését. Ma a Bosch kompánia mintegy 170 ezer embert foglalkoztat, ebből körülbelül 26 ezer a mérnök. A cég tavalyi összbe­vétele 30 milliárd euró volt. A Bosch-találmányokat és szabadalmakat szinte lehetetlen felsorolni, de azt meg lehet állapítani, hogy szinte valamennyi találmány a biztonságot, a gazdaságosságot és a környe­zetvédelmet szolgálja. A jövő autójának születésében kétségkívül ve­zető szerepe van a Bosch cégnek, és a Bosch-elektronika lényegében forradalmasította a gépkocsigyártást. Az elektronika csodákra képes a gépkocsigyártásban is. Neki köszönhetően a fogyasztás lényege­sen csökkenthető: lehetővé teszi, hogy egy aránylag kicsi, 1200 köbös motor akár 100 lóerőt is kifejtsen, a fogyasztás pedig ne haladja meg az 5 litert. A kevesebb fogyasztás és a jobb üzemanyag-felhasználás eredményeként csökken a környezetszennyezés is. A biztonságot ille­tően a Bosch ugyancsak élenjár. A blokkolásgátló ABS-fékrendszert 1978-ban szabadalmazta a Bosch cég. Az utóbbi 3-4 év találmányai közül meg kell említeni a stop-start rendszert, melynek segítségével a pirosat jelző lámpa előtt automatikusan leáll az autó motorja, s az­tán a zöld fénynél azonnal beindul, ha rálépünk a gázpedálra. De még ennél is jelentősebb az a radar, amely követi az előttünk haladó jármű tempóját, és ügyel a követési távolságra, majd szükség esetén auto­matikusan fékez. Hasonló rendszer ügyel arra is, hogy parkolásnál ne tolassunk neki a mögöttünk álló járműnek vagy a falnak, esetleg fá­nak. Az érdekesebb találmányok közül megemlíthetnénk, hogy 1932- ben gyártották le az első Bosch autórádiót, 1967-ben az elektromos üzemanyag-befecskendezőt, 1975-ben pedig az ABS-fékrendszer ör­vendeztette meg a gépkocsigyártást. Az elektronikának köszönhetően az autó ma már kétségkívül okosabb, mint a gazdája, aki gyakran képtelen követni a gyors fej­lődést. Ezért ma már a legbiztosabb, ha az autó elektronikájára és automatikájára bízzuk magunkat, és követjük az utasításokat. És ter­mészetesen beismerjük, hogy autónk okosabb, mint mi vagyunk. NAGY Nándor 42 2011. augusztus 25.

Next