Családi Kör, 2011. július-szeptember (22. évfolyam, 27-39. szám)
2011-08-25 / 34. szám
SPORT Tíz érem, 14 kvóta Elfáradtak a hősök - Újabb világversenyek Az olimpiai kvóták teljesítése szempontjából elégedettek a magyar és a szerbiai sportkedvelők a szegedi kajak-kenu világbajnokságon elért eredményekkel. A magyarok 10 éremmel (6,1,3) gyarapították eddigi gazdag gyűjteményüket, s ami jelenleg még fontosabb: 14 olimpiai kvótát tudhatnak magukénak. A férfi kajakozók a lehető nyolcból hetet, a kenusok négyből egyet, a nők hatból hatot szereztek. A 48 tagú különítménytől az olimpiai vízum mellett azonban 10- 12 érmet is elvártak, s a minimum be is jött, azzal, hogy a Tóth, Kulifai K2-s győzelmére aligha számítottak, és a kenuzó Vajda is vb-címmel örvendeztette meg nagyszámú rajongóit. A hat aranyból Csipes Tamara - szintén kellemes meglepetésre - kettőt (1000 és 5000 méteren) megkaparintott. Két arany (négyesben és kettesben) fűződik a világcsúcstartó Kovács Katalin, immár 31-szeres világbajnok nevéhez is. Az éremtáblázaton ezúttal megelőzték a németek a magyarokat - ők is 6 aranyat és 3 bronzot, de 2 ezüstöt vettek birtokukba. A vb-k örök éremtáblázatán is főleg a két nemzet vetélkedett egymással, s ha összeadjuk az NDK, az NSZK, valamint az egyesített Németország érmeit, akkor a szegedi vb előtt 418-418 volt az eredmény közöttük, s Szeged után eggyel előrébb jutottak a németek. Az éremtáblázatot azonban hivatalosan külön országonként vezetik, így Magyarország fölényesen első. A magyarok 12 éremnél kevesebbet (11-et) utoljára 1992-ben szereztek, az előző két szegedi világbajnokságon pedig valóságos éremesővel árasztották el a küzdőteret: 2006-ban 18 (12, 2, 4), 1998-ban pedig 17 (7, 5, 5) versenyzőjük állt dobogóra. Az anyai örömök előtt álló Janic Natasával bizonyára most is több éremnek örülhettek volna. A szerbiaiak szerényebb reményekkel indultak, mégis kilenc új névvel gyarapították az olimpiára utazók listáját. Kvótát szerzett egyéniben az óbecsei Tomicevic (6. lett), a K4-s (Zoric, Aleksic, Terzic és a bezdáni Holpert) meg a női négyes, Nagy és Panda Antónia, s a Moldovan nővérek harcolták ki a londoni vízumot - nagy megelégedésünkre. Nem sikerült ugyanez a Zoric, Filipovic párosnak, de jövőre lesz még esélyük. Végeszakadt Novak Dokovic sikersorozatának. Minden rekordot megdöntve (59 idei fellépésén 57:2 az eredménye) az US Open tenisztorna előtti főpróbán Cincinnatiben állította meg a döntőben a kitűnő formát mutató Murray, a nagyfokú fáradtság s a teniszezők réme, a sérülés. Az elődöntőben Berdych vállsérülés miatt adta fel Dokovicnak az elvesztett első szett után a meccset, s ugyanezt tette Dokovic is a döntőben. Az első szettet 6:4-re elbukta, a másodikban még próbálkozott, de a vállát fájlalva 0:3-nál feladta. Reményét fejezte ki azonban, hogy az amerikai bajnokság kezdetéig rendbe jön, s folytathatja remek sorozatát. Zimonjic és Llodra a két trófea megszerzése után a harmadikért küzdött, de a döntőben alulmaradt az indiai párossal szemben. A nők vetélkedőjéről Clijsters és V. Williams sérülés miatt kimaradt, S. Williams pedig verseny közben volt kénytelen visszalépni. Ivanovic a második fordulóban kiesett, s ezúttal Jankovic szárnyalt. A negyeddöntőből könnyen előbbre lépett (Peng sérülés miatt feladta), utána pedig a sérülten játszó Petkovicot győzte le. A döntőben végül megtorpant, hosszan tartó nagy küzdelem után 2:1-re kikapott Sarapovától. A hősök kissé elfáradtak, nem indultak az e heti kisebb versenyeken, hanem a hétfőn kezdődő US Openre összpontosítanak. Európa kosárlabda-bajnoksága augusztus 31-én kezdődik Litvániában. Szerbia az utóbbi két felkészülési tornán nem valami biztató formát mutatott, különösen az angliain, amelyen a horvátoktól, az ausztráloktól és a franciáktól elvesztett meccsek után csak a 4. helyen végzett. Kevés remény van arra, hogy Ivkovic szövetségi kapitány varázsvesszője ismét éremhez juttatja a válogatottat. A magyarok el sem jutottak az Eb-re, a pótselejtezőn a finnek és a portugálok is jobbnak bizonyultak. Az Universiadén Kínában Szerbia kosárlabdázói megvédték elsőségüket, és lapzárta után a vízilabdázók is az aranyért játszottak. Ezeken kívül még 4 érem került a tarsolyukba. A magyarok 11-et szereztek, 5 aranyat, melyek közül hármat Cseh László úszó érdemelt ki. A női röplabda Grand Prix sorozaton Szerbia eljutott a 8 legjobb záróküzdelmére, s tegnap már meg is mérkőzött a rendező kínaiakkal. A labdarúgó-BL selejtező visszavágóit lapzárta után játszották, az Európa-ligában pedig ma dől el, hogy kik jutnak tovább. A Partizán 1:1-et játszott a Shamrock otthonában, és jók az esélyei, a C zvezda viszont nemigen reménykedhet a mai, Rennes elleni visszavágón, saját pályáján ugyanis 2:1-re kikapott. A spanyol bajnoki idény rajtját elhalasztották, de a bevezető, a színvonalas és sportszerűtlenségekkel tarkított szuperkupadöntő (melyet a Barcelona a madridi 2:2 után 3:2-re megnyert a Real ellen) alapján továbbra is e két sztárcsapat versenyfutása várható. A héten a legjobb cselgáncsozók harcolnak az olimpiai kvótáért, az év egyik legjelentősebb vetélkedője, az atlétikai vb (14 magyar és 9 szerb is részt vesz) szombaton kezdődik Dél-Koreában. P.J. JÖN A JÖVŐ Két lábon vagy négy keréken Amikor megjelent az első autó 125 évvel ezelőtt, a kétségkívül forradalmi jármű legfontosabb része a motor volt, amely lehetővé tette, hogy a négykerekű jármű lovak nélkül is haladjon előre. Gyorsan kiderült azonban, hogy a motor mellett még sok minden szükséges a zavartalan közlekedéshez: a többi között megbízható fékek, hogy szükség esetén azonnal meg lehessen állni, aztán kormánykerék az irányításhoz, nem utolsósorban pedig egy jó hangú duda is kellett, amely jelezte az autó érkezését. Kezdetben állítólag az inas vagy a szolga szaladt elöl és kiabálva figyelmeztette a járókelőket, hogy jön az autó, illik félreállni. Aztán kiderült, hogy sötétben is lehetne és kellene autózni, csak a világítást kell megoldani. A jól ismert német Bosch cég ezt már 1913-ban meg is tette a Bosch-rendszerű világítás bevezetésével. A Bosch márkajelzés kétségkívül nem ismeretlen az autósok előtt, és már a kezdő amatőrök is tudják, mi a Bosch-pumpa vagy legalább névről ismerik. A Bosch 125 éve jelen van a gépkocsigyártásban, és találmányaival lényegesen felgyorsította a gépkocsi forradalmi előretörését és fejlődését. Ma a Bosch kompánia mintegy 170 ezer embert foglalkoztat, ebből körülbelül 26 ezer a mérnök. A cég tavalyi összbevétele 30 milliárd euró volt. A Bosch-találmányokat és szabadalmakat szinte lehetetlen felsorolni, de azt meg lehet állapítani, hogy szinte valamennyi találmány a biztonságot, a gazdaságosságot és a környezetvédelmet szolgálja. A jövő autójának születésében kétségkívül vezető szerepe van a Bosch cégnek, és a Bosch-elektronika lényegében forradalmasította a gépkocsigyártást. Az elektronika csodákra képes a gépkocsigyártásban is. Neki köszönhetően a fogyasztás lényegesen csökkenthető: lehetővé teszi, hogy egy aránylag kicsi, 1200 köbös motor akár 100 lóerőt is kifejtsen, a fogyasztás pedig ne haladja meg az 5 litert. A kevesebb fogyasztás és a jobb üzemanyag-felhasználás eredményeként csökken a környezetszennyezés is. A biztonságot illetően a Bosch ugyancsak élenjár. A blokkolásgátló ABS-fékrendszert 1978-ban szabadalmazta a Bosch cég. Az utóbbi 3-4 év találmányai közül meg kell említeni a stop-start rendszert, melynek segítségével a pirosat jelző lámpa előtt automatikusan leáll az autó motorja, s aztán a zöld fénynél azonnal beindul, ha rálépünk a gázpedálra. De még ennél is jelentősebb az a radar, amely követi az előttünk haladó jármű tempóját, és ügyel a követési távolságra, majd szükség esetén automatikusan fékez. Hasonló rendszer ügyel arra is, hogy parkolásnál ne tolassunk neki a mögöttünk álló járműnek vagy a falnak, esetleg fának. Az érdekesebb találmányok közül megemlíthetnénk, hogy 1932- ben gyártották le az első Bosch autórádiót, 1967-ben az elektromos üzemanyag-befecskendezőt, 1975-ben pedig az ABS-fékrendszer örvendeztette meg a gépkocsigyártást. Az elektronikának köszönhetően az autó ma már kétségkívül okosabb, mint a gazdája, aki gyakran képtelen követni a gyors fejlődést. Ezért ma már a legbiztosabb, ha az autó elektronikájára és automatikájára bízzuk magunkat, és követjük az utasításokat. És természetesen beismerjük, hogy autónk okosabb, mint mi vagyunk. NAGY Nándor 42 2011. augusztus 25.