Családi Kör, 2018. április-június (29. évfolyam, 14-26. szám)

2018-06-14 / 24. szám

KÖZELET Beati monoculi in terra caecorum A vakok birodalmában boldogok a félszeműek­­ avagy csapongó gondolatok múltról és jelenről Időben és térben kalandozva Családom „legendáriumában" szájról szájra terjedt, hogy az egyik ősöm nemesi rangban harcolt a törökök ellen. Megkísé­reltem nyomára jutni, valószínűleg sikerült is, hiszen ma már ez internet mindenben segítséget nyújt. Így akadtam rá Bácsi Bal­la Vince nevére, aki Hunyadi János Bács várában tevékenykedő várkapitányaként jeleskedett. Arra pedig, hogy ő lehetett az ősöm, a család névadásának hagyománya lehet a bizonyíték, hiszen a Vince nevet fontos örökségként továbbadták generációkról generációkra. A híres-neves várkapitány leszármazottai egyszer csak eltűntek, majd a XIX. században bukkant elő a következő Balla Vince Adorjánon, a Kőrös-patak szom­szédságában. Arra már nem tudtam seho­gyan sem rájönni, honnan és hogyan került a Tisza mentén található faluba, de mind a település, mind pedig a patakocska (Bács várához hasonlóan) szintén említésre ke­rül a honfoglalást követő időszakban. Erre valamikor magiszter Dobos János derített fényt, hiszen a Budapesten található óriási dokumentumanyag „átnyálazásával" fedez­te fel azt a feljegyzést - amit ma már bárki meglelhet -, amelyet Anonymus, III. Béla névtelen jegyzője az általa írt krónikában említ, hogy 896 táján Zuárd, Kadocsa és Baj­­ta vezérek a Caesa pataknál (településnél?) keltek át a Tiszán, hogy a folyón túli terüle­teket meghódítsák. Hogyan lett e patakból Kőrös, amelyik Kisszállás mellett ered, majd Magyarkani­­zsa előtt öt ágra szakadva ömlött a Tiszá­ba, nem tudtam megfejteni. Ma már csak egy ága létezik, az is inkább szabályozott csatorna, amely Sárga-Kőrös (népnyelven Sárga-árok) néven fut Adorján mellett a Tiszába. Ugyanez a helyzet Adorjánnal (Adryánnal) is, hiszen az 1271-ben kelte­zett bizonyságlevélben két templommal rendelkező, virágzó településként említik. Ez annak köszönhető, hogy a mongolok első támadása (tatárjárás) elkerülte a Tisza mentét, de 1285-ben a következő hullám itt is átvonult, mert az 1299-ből eredő fel­jegyzésben azt olvashatjuk, pusztulófél­ben levő monostoros település, így az sem lehet véletlen, hogy néhány évtizeddel később már Ol- és Feel-Adrianról találunk említést. De kanyarodjunk vissza Balla Vincéhez, akiről csak azt tudtam megtalálni, Zentá­ra került valahogyan, a nevét pedig egyik fia (úgy tűnik, nagyapám), majd annak legidősebb fia vitte tovább. Dédapámat soha nem láttam, de nem felejthetem, hogy nagyapám büszkén mesélte, szép szál férfi volt, magassága meghaladta a két métert. Nagyon keveset tudtam meg az őseimről, ez volt az eset apai nagy­apámmal és nagyanyámmal is. Évente egyszer kötelezően találkoznunk kellett, mégpedig Szent András napját követő­en, december elején. Mai ésszel úgy ma­gyarázhatom, ez volt a bizonyítás ideje, hiszen a kezdetben napszámosként és kubikosként tevékenykedő ősöm így mu­tatta meg, felküzdötte magát a földmű­vesek közé, ami által a disznóvágás szinte kultikus tevékenységnek számított, mert bizonyíthatta, hogy így segítheti három lányát és három fiát, valamint az unoká­kat. Mindez számomra ettől sokkal többet jelentett. Itt ismerkedtem meg azokkal az ízekkel, amelyekkel a mai fiatalok már csak a mesében vagy a hagyományápoló rendezvényeken találkozhatnak. Remé­lem, hasonlóan szép emléket fogok az ál­talam leírtakkal felidézni Önöknél is: reg­gelire sültek, hagymás vér, tokaszalonna és disznóagy, ebédre csontleves (voltak olyanok, akik azt mondták, orjaleves) disz­nópaprikással, vacsorára töltött káposzta (szárma), sült kolbász és hurka savanyított uborkával, diós és lekváros hájas kifli, na meg a gyerekek kedvence, a csörögefánk. Sajnálom azokat, akik mindezt nem élték át, mert nálam nemcsak az étel kinézete jelenik meg írás/olvasás közben, hanem érzem az ízeket és az illatokat is! És a valóság? Lehet, hogy ezzel kellett volna kezde­nem, de így a vége felé talán mindenki megérti, mi is volt a mozgatórugóm. Apai nagyapám és nagyanyám arcára nem em­lékszem. Magam előtt csak a napbarnított, esőtől és széltől cserzett bőrüket látom. Most már megértem a mokányságukat és konokságukat is. Az öreg Bálla még csak a házunkba sem lépett be, apámnak kel­lett kivinni a részére az egy fityók pálinkát, hogy elmondja azt a pár mondatot, ami miatt a Pepesfaluból­ eljött a Tópartra­. Nagyanyám egy kicsit tovább ment. Szin­te látom görnyedt, a 150 cm magasságot alig meghaladó termetét, ahogyan bejön a gangba, hallom halk, mindenbe beletö­rődő hangját, de érzem azt a boldogságot is, amit sugárzott, amikor mi, az unokák körbefogtuk. Mindketten keveset beszéltek. Nagya­nyán bizonyítékul mindenre azt jelentette ki: - Ahogyan apátok/nagyapátok mondta! (Attól függően, hogy fiához vagy unokái­hoz szólt.) Nagyapám - talán - még szűkszavúbb volt. Amikor kijelentette: - Megmondtam! - tudtuk, nincs apel­láta. Habár nem beszélt durván, nem ká­romkodott, egy mondatára mégis nagyon emlékszem: - Nem csinálok s...ez a számból! Az utóbbi időben jó pár rendezvényen meg kellett jelennem, hallanom kellett némely tisztségben levő egyén ömlengé­sét. Ezek közül kettőt kell kiemelnem, de hozzá kell azt is tennem, mindkettőjüket régóta ismerem, így még emlékszem, mit képviseltek 25-30 évvel ezelőtt, valamint arra is, mit hangoztattak. Egyikük a múlt század kilencvenes évei kezdetén elle­nezte a nemzeti alapon történő szervez­kedést, így a nemzeti pártok létrejöttét is, azokat a nacionalizmus és sovinizmus előidézőinek nevezte. Mára már azt han­goztatja, ki kell állni a nemzeti érdekeink mellett, hiszen azt még Magyarország kormánya is támogatja. A másik akkori­ban kijelentette, hogy állampolgári köte­lessége mindenkinek a haza védelme ott, ahol él (ezért támadta azokat, akik elle­nezték a hadkötelességet és az erőszakot), most pedig a magyar nemzet államára esküszik, azt állítva, nem az a fontos, hol él, hanem az, melyik (kultúr)nemzethez tartozik. Ami pedig a legröhejesebb, meg vannak győződve (miként a politikai szer­vezetük minden vezetője is), helyesen cselekednek, mert ez semmi más, mint pragmatikus hozzáállás! De nekem vala­hogyan jobban tetszik nagyapám prag­­matikussága, hiszen nála minden az elvei tiszteletben tartása mentén megvalósított gyakorlati eredményességről szólt, azaz nem lehetett megvádolni simulékonyság­gal, az elvei feladásával, gerinctelenséggel, sőt, sok minden mással sem!! BÁLLA Lajos Zentán a Tornyosi úttól a Gödrökig terjedő városrész Zentán a híd melletti lejárótól a Szent Ferenc-templomig terjedő északi városrész 14 cHfo 2018. június 14.

Next