Családi Kör, 2021. január-március (32. évfolyam, 1-12. szám)

2021-03-11 / 10. szám

KEPHISTORIAK Pest, Buda, Szeged, Debrecen, Nagyvárad, Kecskemét, Nagykőrös, Sátoraljaújhely, Bécs, Gyoma, Szarvas, Gyula, Csaba, Orosháza, Hódmezővásárhely, Kiskőrös, Szeg­halom, Izsák, Dunaegyháza, Csákó, Kondoros, Gensersdorf (vagyis az ausztriai Gän­serndorf), Botzen (vagyis az olaszországi Bolzano, német nevén Bozen), Rozenau és Merán - ezek az ifjabb Petőfi, tehát Zoltán (1848-1870) rövid életének legfontosabb állomáshelyei, amelyeket ő maga is érdemesnek tartott feljegyezni. Hiszen egy hó­nappal és tíz nappal a huszonkettedik születésnapja előtt vitte el a tüdőbaj, épp tavaly november 5-én volt halálának százötvenedik évfordulója. Mindenképp indo­koltnak tekinthetjük hát életrajzírójának, Szinnyei Józsefnek (1830-1913) a szavait, aki szerint „soha nem volt sehol igazi otthona". És halála óta, tehát az utóbbi másfél évszázadban sem lelt méltó nyugovásra.­ ­ A forradalom gyermeke A szemérmetlen utókor esete az apja árnyékától szabadulni képtelen ifjúval és a magyar dekadenciával, fáradt mélasággal, avagy akácok és sírok közt, késő délután, ősszel ár kezdetben még mindenki fordít­va gondolta, Petőfi Zoltán tulajdon­képpen jelentős helyzeti hátrányból indult, valójában már születése pil­lanatában, 1848. december 15-én, dél tájban­­ olyan lemaradásból, aminek a ledolgozá­sára nyolcvannyolc esztendő is kevés lenne, alig adva esélyt az igyekvőnek, nemhogy huszonkettő, semmire sem kellő, semmire sem elegendő­­, s talán ezért is Debrecent, a várost kellene hibáztatnunk, ahogy Petőfi Sándor (1823-1849) is tette a Zoltán fiam életrajza hét hónapos koráig című írásában: „Született Zoltán fiam december 15.1848. déli tizenkét órakor Debrecenben, a Harmin­cad utcában, Ormós szabó házában, az utcá­ra nyiló kapu melletti szobában. Szeptemberben beállván katonának, fe­leségemet szüleihez vittem Erdődre, de az ottani lakás később az oláh lázadás miatt nem lévén eléggé biztos, Debrecenbe szál­­lítom őt, hol zászlóaljammal feküdtem. így érte szegény fiamat az a szerencsétlenség, hogy Debrecenben született. Debrecenben és ami több: pénteki napon. Azaz jobban mondva: »pénteki napon és ami több Debrecenben!« mert Debrecen még a pénteknél is veszedelmesebb, elan­­­nyira, hogy ha a magyar függetlenség balul üt ki, azt nem másnak köszönhetjük, ha­nem annak, hogy Debrecenben kiáltatott ki. Micsoda gondolat is volt az, egy nemzet függetlenségét olyan városban proklamál­­ni, hol a házak kapujára ez van írva: »Aki bejön az udvarra, tegye be az ajtót, mert kimegy a disznó.« Legalább annak a háznak a kapuján, ahol fiam született, ez állott." Hát igen, az idősebb Petőfi, tehát Sándorunk - a nemzet Sándora - minden jel szerint egyáltalán nem rajongott Debrecenért, de szerintem mára ezt már a debreceniek is elnézték neki, és a szeretetükbe, a lelkükbe fogadták. De később aztán Kosztolányi Dezső (1885-1936) is alaposan leminősítette az ifjabb Petőfit: „Olyan, mint egy álom ár­nyéka, az apja kontár másolata, tragikumát humorossá teszi az, hogy csak irodalmi am­bíciót kerget - gyermekes és gyermeki am­bíciót­­, petőfies verseket akar írni, nem a saját verseit. Az apa­ utánzásba pusztul el, amelyről az új lélektani kutatások óta tud­juk, hogy öntudatosan vagy öntudatlanul sokkal több életet irányít és vág el, mint hisszük. Vajon csakugyan ilyen passzívan fogadta-e a sorsát? Nem voltak renitens pillanatai, amikor szembe akart szállni az apjával, le akart térni a szolgaösvényről, és nem éppen ez a küzdelem gabalyította be a végzetébe, abba, hogy letegyen az egyé­niségéről és a haláláig - a halálában is - tö­redék maradjon?" No jó, tegyük hozzá, hogy Kosztolányi ezeket a sorait Krúdy Gyula (1878-1933) színművéről, a Zoltánka című szomorújátékról jegyezte fel - mintegy szí­nikritikaként a Nyugat című folyóirat 1913. december 1-én megjelent, sorrendben huszonharmadik számában -, tehát az itt láttatott Petőfi Zoltán-kép nem a valós ifjú leképeződése, hanem a darabbeli megjele­nítéséé. Ahogyan Krúdy láttatta őt... Mert, ahogy Kosztolányi is megfogalmazta ezt: „Krúdy Gyula mindig elégiákat ír. Akárme­lyik könyvét nyitod ki, úgy érzed, hogy egy kisvárosi magyar temetőben jársz, az aká­cok és sírok közt, késő délután, ősszel. De­kadens és magyar. Ez a magyar dekadenci­ája - fáradt mélasága - vezette egy hőshöz, akinek összes cselekedete az, hogy meghal, egy hektikus irodalmi princhez, aki inkább az irodalomban pusztul el, mint a tüdővész­ben, egy korhoz, amelynek unalma minden­nél szegényebb és mindennél magyarabb. Petőfi Sándor eltűnt. A pesti vendéglőkben fehér fröccs mellett egy éhenkórász fiúcska utánozta a gesztusait, a rímeit, a pózait, az édes fia." Ez hát a színmű tartalma röviden összefoglalva... Bár kezdetben még mindenki fordítva gondolta, Petőfi Zoltán tulajdonképpen je­lentős helyzeti hátrányból indult, valójában már születése vagy talán inkább foganta­tása pillanatában. A szemérmetlen utókor ugyanis immár százhetvenhárom esztende­je ott leselkedik Szendrey Júlia (1828-1868) és Petőfi Sándor hálószobájának kulcslyu­kánál. Zoltánka ugyanis napra pontosan kilenc hónappal a március 15-i forradalmi események után született. Vajon mit is csi­nálhattak ők aznap este? A forradalmi hevü­let még otthon is kitartott? S vajh, valóban aznap este fogantatott a gyermekük? Petőfi Zoltán legnagyobb tragédiája a közeg - a korabeli magyar társadalom - és a család, amelybe beleszületett. Színészként, költőként, de még az utolsó szusszanásnyi levegő vételében is apjához mérték. Ez pe­dig egy olyan helyzeti hátrány egy Petőfi Sándor mellett, amelyet nyolcvannyolc esz­tendő alatt sem lehetett volna leküzdeni. Helyzetét már születése pillanatában - s már a Debrecenben összetolt kétkaros szal­maszéken is, amely az első ágyacskája volt - az határozta meg, hogy mit vártak el tőle, és nem az, hogy ő maga mire lehetett volna képes, ha megadatik neki: ettől válik ő és az ő alakja a szememben a reménytelenség­gel való szembesülés legszemléletesebb példáinak egyikévé. Ekként őrzöm emlékét, akárcsak a mai képünknek választott em­léktábla is. (szpray) 38 2021. március 11.

Next