Családi Kör, 1864 (5. évfolyam, 1-52. szám)

1864-10-23 / 43. szám

1011 1012 De — vetik tán ellen — mi lesz a házi­rendből, ha a nő kenyérkereseti munkával foglalkozik? Ki ügyel a tisztaságra, csinra, kényelemre ? És a­mi még ennél is fon­tosabb : ki viseli gondját a gyermekeknek? Ezeknek árán nem volna-e a női munkásság nagyon is drágán megfizetve ? Úgy van, és ha a társadalomnak akár az egyiket, akár a másikat nélkülözni kellene, igen szomorú volna ugyan a nőkre nézve, de azért mégis jobb volna, tovább is úgy ma­­radniok, a­mint eddig voltak. De hála az isteni gondviselés­nek, ez nincsen úgy; sem a házi rend, sem a gyermekek nem veszítenek, sőt inkább nyernének általa. Mielőtt azonban an­nak bebizonyításába ereszkednénk, engedjenek ismét az életre vetnünk egy tekintetet. Van a hazában egy pálya, melyen a nők csaknem any­­nyira el vannak foglalva, mint a férfiak, és mondhatni, és olyan sikeresen is töltik be helyüket. A gazdasági pá­lya ez. A­ki némileg be van avatva e hasznos iparág miné­­műségébe, az tudja, mennyi mindenféle dolga van itt a házi­asszonynak, nem a tulajdonképi háztartással, hanem az úgy­nevezett belső gazdasággal. Ő főzet a cselédeknek, ő ügyel az éléskamrára , a padlásra, a pinczére; ő neveli az aprómarhát; az ő felügyelete alatt állnak a sertések, a tehe­nek, malaczaikkal és hornyaikkal; továbbá a zöldséges bert, a gyümölcsös, a káposztás-, dinnye-, kender- vagy lenföld mind az ő kormánya alá tartoznak; és ő mindenre időt talál, sőt r­áadásul még egy kis virágos­kert­ is diszlik háza előtt, az apró marha mellett egy pár galamb, egy-két páva vagy gyöngytyúk nevelésére, a lábas­ jószág között pedig egyné­hány különös szépségű bárány szelidítésére is jut idő; szó­val, ha tíz keze és száz szeme volna, mindnek jutna dolga, és ő ezt mind a legsikeresebben végzi, elannyira, hogy e té­ren a jólétnek nem megvetendő tényezője, és azért­­ el van-e hanyagolva háza ? nem vetekedik-e a mi vidéki birto­kosaink hajléka rend, tisztaság és kényelemre a főváros bár­mely úrhölgyével, a­kinek pedig egyéb dolga nincs, mint az, hogy erre ügyeljen ?­­És gyermekeik? váljon roszabbul vannak-e nevelve a nagyvárosiakénál ? Nem tünnek-e ki mind­azon testi és lelki jelességekben, melyek csupán csak gondos anyai nevelés eredményei: virító egészségben, derült elmében, jóra fogé­kony szívben, kegyelet és engedelmességben ? Avagy melyik osztály nevelte a hazának a legtöbb jeleseket ? nagy költőin­ket? önfeláldozó hőseinket? nagyhírű tudósainkat és tün­döklő erényü honleányainkat ? Nem-e a gazdasági, azaz azon anyák, kiknek a szoros értelemben vett háztartáson kívül még külön foglalkozási körük van, még­pedig olyan, a­melynél elfoglalóbb tán egy sincs a polgári életben? Nos tehát hol veszik ez anyák az időt, eleget tehetni ilyen hármas kötelességnek? Hol? úgy, hogy először be tudják osztani az időt és a munkát; másodszor, hogy a­mit örömmel te­szünk, az — hogy a jó gazdasszonyok műnyelvén szóljunk — magától megy, és harmadszor végre, mert mind a ház­tartást, mind a belső gazdaságot alaposan értik. A tudom­ány, az alapos ismeret, az a süker záloga. Ez tanítja, hogy kell „keveset markolva is sokat lendíteni,“ szóval, hogy kell valamely pályán foganatosan mű­ködni. Egy szakmáját alaposan értő elme tíz, száz alá­rendelt embert el tud foglalni, azért mégis ő végzi, az ő lelke kormányoz és őrködik a siker fölött, és ez a legfőbb. Avagy a férfiak, hát ezek mindent maguk végeznek ? Korántsem! Sokszor hetekig vannak távol gyakor­lati munkásságuk helyéről, vagy feküsznek betegen, a­nélkül, hogy az általuk vezetett vállalatok fenakadnának, mert jó­­eleve úgy intézkednek, hogy távollétük alatt, is minden az ő szellemükben folyjon, és mindig találkozik egy-egy aláren­delt egyéniség, a­ki őket egy időre helyettesítheti. A fő: az értelem, az irányadás. Hasonképen tesznek tehát a nők is a gondjaikra bízott gazdasági ügyekben és a háztartásban. Az idő drága, azért a kevésbbé fontos dolgot alárendelt egyé­niségek, cselédek, napszámosok által végeztetik, az ő útmu­tatásuk szerint és ellenőrködésük mellett; Így telik mindenre idő, gyarapodik a jólét és azért házuk is a rend, tisztaság és kényelem tükre. És a városokban is találunk ilyen női példányokat, a­kik a n­a­p l­e­g­n­a­g­y­o­b­b részét boltban vagy műte­remben töltik és házukban azért mégis rend és tisztaság uralkodik. A tisztaság-szerető nőnek egy körültekintés alatt egy porszem sem kerüli ki figyelmét, a jó gazdasszony meg jól utána tud számolni a szakácsnénak, és ez a fő, mert a­mely cseléd ezt tudja, az nem is hagy egy porszemet sem a bútoron és az utósó fél negyedig be tud számolni úrnőjének. De a szegény ember, a­kinek nincsen módjában, cselé­deket tartani, mi lesz ennek a házából, gyermekeiből, ha a nő a kereseti pályán el van foglalva ? Helyes kérdés, de melyre a felelet is igen egyszerű. Mert fordítsuk meg a kérdést. Segítve van-e a szegény em­beren az által, hogy neje nem tud egyebet, csak tisztán tar­tani a házat? Tud-e ilyen ember nőt, házat és családot el­tartani ? Ha nem tud, nem jobb-e reá nézve, meg sem háza­sodnia, semmint még egy nőt is, egy egész családot a nagy nyomornak kitenni ? És nem-e jobb az ilyen nőre nézve, soha sem menni férjhez, semmint örökös teher, örökös özölénk lennie egy szegény ember nyakán ? És nem vergődhetnek-e ki könnyebben a szegénységből, ha mind a kette­n kereset­képesek? Aztán a gyermeknevelés! Képes-e ilyen szegény ember gondoskodni gyermekei neveléséről, a­ki élelmükről sem gondoskodhatik? És nem részesülhetnek-e inkább czél­­szerű nevelésben, ha az anya is keres a házhoz ? Mind olyan kérdések, melyekre a mindennapi élet felel, ha­ elég emberszeretetünk van, a szegénység hajlékait fölkeresni. Minél kevesebb munkaképessége van ott az a­n­y­á­­nak, annál kevésbbé nevelheti gyermekeit, és annál ke-

Next