Családi Lapok, 1857. július-december (6. évfolyam, 2-27. szám)

1857-10-22 / 17. szám

214 tájos könyveiben, mellyek a Vatikánban tartatnak, e személyiségek teljes egyházi öltönyben állnak lerajzolva. A német ,Kir­­chenschmuck- újság dús bányát talál ezek­ben, és nincs is biztos­ mód egyházi öl­tönyeinket a szabók divatositó önkényétől és már-már torzulni kezdő szabálytalan alakjaitól megóvni, mint épen eme minia­tűrök , mellyek a szöveget illy szép törté­netiességgel kiegészítik, mivel a lélek köré­ből a testi szemek elé helyezik. Milly becs­ben áll Varró 700 arczképe a pogány kor­szaki férfiakról, mi által történelmi mun­káját annyira jelentékenyité?! Ezt téve a keresztény kor keleten és nyugaton. A mon­zai antifonás, IX. századbeli mű, sz. Ger­gely pápát jelképezi, galambbal feje fö­lött !), melly­ben a közvéleménynek e nagy, bölcs és szent pápáról kifejezést kölcsönzött. Művészeti oldalról pedig a VI. század igen jeles példányokat szolgáltatott; a VII. és VIII. század száraz, sokszor aránytalan compositioiban bizonyitó hanyatlását; a IX. század rögtön nagy tökélyre emelkedett; sz. Medárd, sz. Emm­eron, sz. Genoveva, sz. An­gilbert, Lothár és Coelestin evangeliomo­­sai; Drogon és az autuni misekönyv fény­re , szinelevenségre, szabályra, az ecset gyöngédsége s a kéz ügyességére mit sem hagy kívánni valót. A X. század folytatá e tökélyt, Landolf capuai püspök, Ethel­­worthnak Godeman káplántól írott szent könyve vetélkedik az előbbiekkel. Macedoi Vazul monológja a vatikáni könyvtárban, a tárgyak ezreit egyetemesíteni látszik, ki­vált a történeti személyiségek, férfiak s nők, császárok, vezérek, püspökök, tudósok és nők teljes öltönyükben lefestvék; minden kép pedig a festész nevét alul hordozza * 2). A XI. század nemcsak a festészetek száma, hanem tökélyében is alábbszállt; Didier cassinói apát s ennek utódja Oderis breviá­riuma a Mazarini könyvtárban csak 10 mi­­niaturral van ékesítve. A XIII. század Olasz­hon dicsőségének halhatlanítója, mivel mű­vészetében egészen határozott alakot nyert. Giotto a kéziratok miniaturozásában napo­­kat-éveket töltött s az olasz stylt szülemé­­nyezte. Említenünk kell a sz.-benedekieket, kik az életnek annyi szakain, úgyszintén a festészetben hősökként küzdve­ törve, a flo­­renczi festésziskolának Sylvester és Jakab tagjaiban alapját megvetették. A sajátságos ízlésű X. Leo pápa Romába vitett e nemes gyűjteményt, egyet sajnálván csak rajta : hogy a vatikáni székesegyházban nem hasz­­nálható, mivel a sz.-benedekieknél az iste­ni tiszteletnek rendje elüt a romaitól. Milly becsnek valának ez imakönyvi festészdara­­bok, egy esetből ítélhetni, melly szerint Ott­­ley lord egyetlen egy darabért 100 font sterlinget adott, hogy megvehesse­­). Ezek közül vala a genuai Cybo, lerinai bencze (+ 1408.), ki arragoniai Jolántha számára királyi ajándékul szűz Mária Officiumát csuda festvényekkel díszítve készítette­k). Ugyanis e században szokásba jött, némelly részt a breviáriumból külön használatul le­írni, mellyet a templomban imakönyvül le­hetett venni; innen a gradualék, énekes­könyvek stb. Materai Benedek, cassinói szerzetes, Mattei Gábor servitával gyönyö­rű könyveket készítettek a sienai székes­­egyház számára, mellyek közül néhányat a kalandos Burgos gróf és bibornok majd­nem olly módon Spanyolországba vitetett, mint e század elején I. Napoleon Parisba a vatikáni könyvtár kincseit. Gátta Bertalan, arezzoi apát a luccai templom és IV. Sixtus ’) F r i s i, Memorie di Monza. T. 3. 2) Pantaleon , Simeon , Blachernita , György , Mé­­na, Mikros, Nestor. Monoi. Graee. Basil. Imp. Urbin. 1727. Vol. 3. in föl. ’) I.e. R. P. Cahier. — Gueranger 1. c 387. 1. 2j D i b d i n , Bibliograph. Decamer. T. 1.

Next