Csíki Hírlap, 2016. október (11. évfolyam, 191-211. szám)
2016-10-20 / 204. szám
2 Csíki Hírlap *2016 . október 20., csütörtök KIt J Á I ELŐFIZETÉS» ÁRAINK lapkihordóinknál 25 lej postai előfizetés 28 lej » 0266-372370 « Csíki Hírlap Csíkszék napilapja . Megjelenik munkanapokon. Kiadó: Udvarhelyi Híradó Kft. ISSN: 1844-4318 BRAT S' Lapunk eladási statisztikáit a Romániai Példányszám-auditáló Hivatal (BRAT) hitelesíti. Ügyvezető: Székely Róbert Tartalomigazgató: Sziszer-Nagy Róbert Főszerkesztő: Kozán István Szerkesztőségi tagok: Barabás Hajnal (Aktuális) Dobos László (Sport, Szieszta) Iszlai Katalin (Aktuális) Kovács Attila (Aktuális, Ezüst évek) Kemény Kamilla (Aktuális, Gazdavilág) Molnár Rajmond (Aktuális) Péter Beáta (Aktuális, Művelődés, Egészségünkre, Színes mindennapok) Pinti Attila (Aktuális, Lóerő) Korrektúra: Lupány István, Pál Éva,Ravasz Réka Fotó: Veres Nándor, Gecse Noémi Tördelőszerkesztés: Bajkó Zsuzsa, Elekes Zsolt Tévéműsor: Gráf Botond Reklámgrafika: Tóth Szilárd Apróhirdetés: Kopacz Erika Reklám: Karda Zsófia Lapterv: Elekes Zsolt, Szabó Zsolt ■ Az (X)-szignóval ellátott szövegek fizetett reklámok, közlemények. ■ A megjelent írások nem feltétlenül a szerkesztőség véleményét tükrözik! ■ Szerkesztőségünk fenntartja a jogot, hogy a beérkezett levelek és másféle írások közléséről döntsön. ■ Kéziratokat nem őrzünk meg, és nem küldünk vissza! MTI HÍRFELHASZNÁLÓ ELŐFIZETÉSEKÉRT HÍVJANAK! A Csíki nu lapra ewethet lapnora címl és a szerkesztőségben. Ha a szerkesztőség telefonszámát, a 0266-372370-et tárcsázza, és bemondja pontos címét, lapkihordóink felkeresik Önt otthonában, náluk megrendelheti lapunkat. 530182, Csíkszereda, Fortuna Park sétány 2A. Telefon: 0266-372 370 t-r csikihirlapiffcsiki-hirlap.ro marketingicsiki-hirlap.ro hirdetesicsiki-hirlap.ro elofizetesicsiki-hirlap.ro Fax:0266-372 360 Hirdetésfelvételes terjesztés a fenti címen hétköznap 8-16 óra közt Honlap: www.csiki-hirlap.ro Telefonszolgálat: 0266-371100 Észrevételét, panaszait, megjegyzéseit a szerkesztők fogadják naponta 8-20 óra között! Egyesek szerint „fura” volt, mások szerint könnyű az igazgatói versenyvizsga Másként értelmezett írásbeli FOTÓ: TAMÁS ATTILA Megoszlanak a vélemények a múlt szerdán megtartott igazgatói és aligazgatói tisztségekre kiírt versenyvizsga írásbeli tesztjéről: míg egyesek szerint kimondottan nehéz volt megoldani a kapott feladatokat, vannak, akik azt állítják, hogy kevés rákészüléssel is jó eredményt lehetett elérni. Csíkszeredából négy igazgatójelölt nem érte el az átmenő jegyet Miben hasonlít a forradalom és az evolúció, mi a közös a kesztyűben és a zokniban, mije van mindig a szamárnak - többek között ezekre a kérdésekre is válaszolniuk kellett azoknak, akik az iskolaigazgatói állásokra versenyvizsgáznak. 91,4 százalékos átmenés Az igazgatói tisztségre pályázók közül Hargita megyében tizenkét pedagógusnak nem sikerült az írásbeli vizsgája - tudtuk meg a Hargita Megyei Tanfelügyelőség által közzétett eredményekből. A száznegyvenegy pályázó közül négyen nem jelentek meg a próbán, egy személy pedig vizsga közben lépett vissza. Két pályázó tesztlapját még nem javították ki, ugyanis nem volt teljes létszámú az értékelő bizottság - tudtuk meg Bartoli Hedvig tanfelügyelőtől. A megyében sikeresen vizsgázók aránya 91,4 százalék. A tanfelügyelőség honlapján közzétett eredmények szerint Csíkszeredából a következő igazgatók nem érték el az átmenet: Kizmájer Enikő (Nagy István Művészeti Szakközépiskola), Tankó István (Székely Károly Szakközépiskola), Bürüs András Csaba (Szent Anna Speciális Iskola), Szente Ibolya (Micimackó Napközi Otthonos Óvoda). Az eredmények egyébként megtekinthetők a tanfelügyelőség honlapján (www.isjhr.edihr.ro). Az írásbeli tesztről A megpályázott tisztségek elnyeréséhez a feladatlapon szereplő hatvan kérdésnek legalább hetven százalékára kellett helyesen válaszolni. A vizsgázóknak két órájuk volt arra, hogy kitöltsenek egy, a tanügy-minisztérium által kidolgozott tesztlapot, amely a szaktudásukat és a menedzseri képességeiket mérte fel. Ezek között voltak egyszerű, logikai, ugyanakkor komolyabb, menedzsmenttel kapcsolatos kérdések is. A versenyvizsga menetrendje szerint a következő két próba a személyes interjú - ennek keretében az iskola fejlesztési tervének bemutatása - és az önéletrajz kiértékelése lesz, a beszélgetéseket október 17. és november 17. között tartják. A vizsga második szakaszára e hét hétfőjétől beosztás szerint várják a jelentkezőket a Csíkszeredai Székely Károly, Kájoni János, illetve Venczel József Szakközépiskolákba, valamint a Márton Áron Főgimnáziumba. Itt a szakmai önéletrajzot kell bemutatni, és egy interjún kell, hogy részt vegyenek a vizsgázók - tudatta a tanfelügyelő, hozzátéve, hogy míg az írásbeli tesztlapján románul voltak feltüntetve a kérdések, az interjú magyar nyelven zajlik. „Fura volt az írásbeli" Lőrincz Juli, a Csíkszeredai József Attila Általános Iskola igazgatója szerint az írásbeli vizsgára nem kellett sokat tanulni, anélkül is el lehetett érni az átmenő pontszámot. „Nem volt nehéz a teszt. A válaszok és a kérdések is többféleképpen voltak értelmezhetők" - fogalmazott az igazgató. Tegnapi megkeresésünkkor egyébként épp sietett, mivel ő volt a soros az igazgatók személyes interjúinak a meghallgatásán. „Fura volt az írásbeli" - válaszolt ezzel kapcsolatos kérdésünkre László Károly, a Csíkszeredai Petőfi Sándor Általános Iskola igazgatója. Mint kifejtette, sok logikai jellegű kérdés volt, így a teszt összpontszámának a felét nem szakmai kérdések alapján lehetett összeszedni. Hozzátette, ennek ellenére nem minősítené kimondottan nehéznek a feladatsorokat. „Nyilván ha az ember nem készült, nem olvasta el a könyvészetet, nem tudott válaszolni a feltett kérdésekre" - húzta alá László Károly. A logikai kérdések szerepe Varga László, a Csíkszeredai Márton Áron Főgimnázium igazgatója úgy véli, hogy „elég nehéz" volt az írásbeli teszt. „El kellett olvasni a megadott szakirodalmat, abból voltak a legfontosabb és a legnehezebb kérdések. Három könyvet adtak fel a felkészüléshez" - fejtette ki Varga. A logikai kérdésekkel kapcsolatosan megjegyezte, tudomása szerint a világ minden táján ilyen és az ittenihez hasonló kérdésekkel mérik fel a vezetők megoldóképességét. „Az igazgató mint vezető, hamar kell döntéseket hozzon. A tesztben található húsz logikai kérdés épp ezért volt fontos, hogy ezt a vezetőjelöltek meg tudják-e gyorsan oldani” - folytatta kérdésünkre az előbb megkezdett gondolatsort Gábor János, a csíkkarcfalvi Mártonffy György Általános Iskola igazgatója. Elmondta, véleménye szerint, ha valaki már dolgozott a szakmában, nem volt nehéz a teszt tanüggyel kapcsolatos része sem. Azt is megjegyezte, hogy a román nyelv kiváló ismerete nélkül nehéz dolguk lehetett az igazgatójelölteknek Egyértelmű válaszlehetőség nélkül „Nem volt egyszerű a teszt" - fogalmazott tömören Kajtár Csaba, a csíkdánfalvi Petőfi Sándor Szakközépiskola igazgatója. Az első húsz kérdés esetében ábrák voltak - mondta -, azokat nagyon figyelmesen kellett nézni. „Voltak olyan kérdések is, amelyekre nem volt egyértelmű a válaszlehetőség. A teszt utolsó része pedig tömör oktatáselméleti és statisztikai kérdésekből állt. Ezek mellett nagyon jól kellett románul tudni, mert olyanok voltak a megfogalmazások, hogy ha valaki nem ismeri kiválóan a nyelvet, akkor félreértelmezhette a dolgokat" - magyarázta a dánfalvi igazgató. Szabó Mező László, a csíkszentkirályi Vitos Mózes Általános Iskola igazgatójának véleménye szerint az írásbeli vizsga kérdései testhezállóak voltak. „Aki készült, annak nem volt nehéz, viszont túl könnyűnek sem mondanám" vélekedett Szabó. MOLNÁR RAJMOND t £ J E3 igazgatói, aligazgatói teszt. Megoszlanak nehézségéről a vélemények A második félév kezdetéig maradnak Hargita megyében az előzetesen meghirdetett 134 igazgatói tisztség esetében 110 állásra 120 személy jelentkezett. Tehát 24 megyei tanintézetben senki sem pályázott a vezetői tisztségek betöltésére. Az aligazgatói állások esetében a 66 meghirdetett tisztségből 31-re 34 személy iratkozott. Eszerint 35 aligazgatói állás maradt üresen. Király András oktatási államtitkár a Krónikának úgy nyilatkozott: a jelenlegi igazgatók és aligazgatók mindenképpen tisztségben maradnak a második félév kezdetéig, azaz február 13-áig, addig kiderül, hány tanintézet kerül ilyen helyzetbe, a minisztérium pedig a pontos számok tükrében meghozza a döntést. A módszertan egyelőre csak arra tér ki, hogy a tanfelügyelőség nem hosszabbíthatja meg annak a kinevezését, aki nem vett részt a vizsgán, vagy nem sikerült átmenő osztályzatot elérnie. Sokan abban bíznak, hogy ezt az előírást módosítja a szaktárca, különben tucatnyi iskola kerülhet például olyan vezetők irányítása alá, akiknek nincs tapasztalatuk e téren.