Székelyhon, 2018. szeptember (13. évfolyam, 166-185. szám)

2018-09-11 / 172. szám

2 ^ AKTUÁLIS 2­0­1­8 . s­z­e­p­t­e­m­b­e­r 11., k­e­d­d #tanügy S oktatás #miniszter Nem zárták ki a tanítókat Csíkszentdomokosra látogatott Valentin Popa oktatási miniszter­ ­ Miközben számos erdélyi magyar oktatási intézmény japán sztrájkkal fejezte ki tiltakozását a tegnapi tanévnyitón a román nyelv magyar elemi osztályokban történő­ oktatására vonatkozó kormányrendelet ellen, a módosítást kezdeményező Valentin Popa két Hargita megyei iskolában köszöntötte a tanévet. A tanügyminiszter szerint a tanítókat nem zárták ki a román nyelv oktatásából, csak a prioritáslista változott meg, amely alapján ezeket az órákat kiosztják. ISZLAI KATALIN Az ország számos magyar, német és szerb iskolájában japán sztrájkkal kezdődött tegnap a tanév, miután a kormány mindenféle szakmai egyeztetés nél­kül, tíz nappal a tanévkezdés előtt rendelettel módosította a tanügyi törvényt, amely immár a tanítók helyett a román nyelv és irodalom szakos szaktanárokra bízza a ki­sebbségi elemi iskolák ro­­mánnyelv-oktatását. A vitatott módosítással szintén egy időben röppent fel a hír, hogy Valentin Po­pa oktatási miniszter két Hargita megyei helyszínen is részt vesz az iskolai tanévnyitókon. A szaktárca vezetője betartotta ígéretét, tegnap reggel ellátogatott a Csíkszeredai Octavian Goga Főgimnázium ün­nepségére, majd a csíkszentdomo­­kosi Márton Áron Általános Iskola tanévnyitóján is megjelent. Vidéki iskolák támogatása A csíkszentdomokosi oktatási intézmény sporttermében a több mint 666 gyerek, szüleik és pe­dagógusaik mellett számos po­litikus is összegyűlt a miniszter fogadására, akinek köszöntőjét tolmács közvetítette. „Azért vá­lasztottam azt, hogy önökkel le­gyek ma itt, mert az esélyegyen­lőség biztosítása a mandátumom egyik fő célkitűzése. Amikor az esélyegyenlőségről beszélek, az összes iskolás és egyetemista közötti egyenlőségre gondolok, mind a városon, mind a vidéken tanuló diákokra. Az esélyegyenlő­ségnek azonban egy másik vonza­­ta is van azon gyerekek esetében, akik valamely nemzeti kisebbség nyelvén tanulnak. A jelen esetben mindkét szempont érvényesül: egy vidéki iskolában vagyunk, ahol kisebbségi nyelven zajlik az oktatás. De mit kell és mit kelle­ne tennünk a minisztériumban az esélyegyenlőség biztosítása érde­kében? Elsősorban tankönyveket próbálunk biztosítani, és olyan tanügyi kádereket, akik lefedik az összes tantárgyat” - hangsúlyozta a miniszter. Hozzátette, ez az első fa dolgozik. A három elemből álló kezdeményezés által magasabb béreket biztosítanának azoknak a pedagógusoknak, akik órabér szerint fizetett tanórák megtartá­sát vállalják a vidéki iskolákban. Ezen túl legkevesebb 50 ezer 1500 A legkisebbeket érinti A minisztert követően Görbe Pé­ter Hargita megyei főtanfelügyelő köszöntötte a tanévnyitón megje­lent diákokat, szüleiket és a peda­gógusokat, szerencsét és kitartást kívánva mindannyiuknak. Beszéde után Korodi Attila parlamenti kép­viselő szólt a jelenlévőkhöz, első­ként kitérve a japán sztrájkot kiváltó kormányrendeletre. Mint mondta, a megszorítás a legkisebbeket érin­ti, azokat a gyerekeket, akik még csak írni és olvasni tanulnak. „Nem volt egy jó döntés, hiszen azokat az egyetemet végzett tanítókat, akiket pontosan arra képeztek ki, hogy a legkisebbeknek megtanítsák a ro­tanév, amikor 153 olyan tanköny­vet adtak ki, amelyeket kilenc ki­sebbségi nyelven bocsátottak az iskolák rendelkezésére. Emellett szintén ez az első olyan év, ami­kor külön államilag támogatott, ingyenes helyeket biztosítanak a felsőoktatási intézményeknél a vidéki tanintézetekben végzett diákok számára. A miniszter to­vábbá egy több mint 200 millió eurós projektre is kitért, amelyen elmondása szerint már hat hónap­és 2000 lej közötti ösztöndíjat osz­tanának ki vidéki középiskolások számára. Harmadsorban a vidéki iskolák felszereltségének fejlesz­tésébe is fektetne a miniszter 22 ezer euróig terjedő tanügyi csoma­gok biztosítása által, hogy felsze­reljék a különböző laboratóriumo­kat. „Őszintén értékelem a Hargita megyei iskolák eredményeit, és támogatásomról biztosítom önö­ket” - zárta domokosi beszédét Valentin Popa­­mán nyelvet, kivették a rendszer­ből, és átadták ezt a feladatot a szaktanároknak. A probléma az, hogy utóbbiaknak sohasem taní­tották az egyetemen, hogyan kell kisgyerekeket tanítani” - nehezmé­nyezte a politikus. Nincsenek teljesen kizárva A tanévnyitó után újságírói kér­désre válaszolva reagált a Korodi által vázolt problémára az okta­tási miniszter. Kihangsúlyozta: a kisebbségi iskolákban a román nyelvórák megtartását eddig is a norma fölötti óradíjjal fizették, és most csupán annyi változik, hogy az iskoláknak meg kell próbálniuk szakképzett romántanárt keresni az órák megtartására. Ennek ellenére a tanítók nincsenek kizárva, csak a prioritáslista változott meg, amely alapján a román órákat kiosztják. Hozzátette, hasonló történt már korábban is az elemi oktatásban, amikor a testnevelésórákat, a val­lásórákat és az idegennyelvi órákat szaktanárokra bízták. Most nem vették ki teljesen a tanítók feladat­­ á. De mit kell és mit kellene tennünk a minisztériumban az esélyegyen­lőség biztosítása érdekében? köréből a román nyelvórák megtar­tását, de a törvénymódosítás után ez már nem lesz az ő kizárólagos feladatuk. A tárcavezető kitért arra is: bár a törvénymódosító kormány­­rendelet érvénybe lépett, időközben a parlament elé került, és ott a kép­viselők módosíthatják azt. Valentin Popa egyébként azzal indokolta a törvénymódosítást, hogy - mint fo­galmazott - számtalan nagykövet, oktatási miniszter, mi több, még Nav­­racsics Tibor oktatásért felelős euró­pai biztos is felkérte, tegyen valamit azért, hogy a kisebbségi nyelven tanuló diákok jobban elsajátítsák a román nyelvet. Felelevenítette, hogy a Hargita megyei önkormány­zat elnöke, Borboly Csaba a románi­ai Országos Diszkriminációellenes Tanácsnál (CNCD) is bepanaszolta a minisztériumot amiatt, hogy nem biztosítja a román nyelv megtanu­lásának a lehetőségét. Mindezen felkérésnek eleget téve döntöttek a törvénymódosítás mellett. Valentin Popa oktatásügyi miniszter Csíkszentdomokoson FOTÓ: GECSE NOÉMI Székelyhon A CSÍKI HÍRLAP Csíkszék napilapja, az Erdélyi Médiatér Egyesület médiaportfóliójának tagja. Főszerkesztő Főszerkesztő-helyettes Felelős szerkesztők Vezető szerkesztők Fotórovat-vezető Tipográfia Szőke László Szószer-Nagy Róbert Kristály Lehel, Pataky István Kozán István, Rostás Szabolcs Beliczay László Tőkos Attila, Mihály László Ügyvezető igazgató Zilahi Imre Szerkesztőségi tagok Barabás Hajnal, Dobos László, Iszlai Katalin, Kovács Attila, Kemény Kamilla, Molnár Rajmond, Gecse Noémi (fotó) Tördelőszerkesztés Reklámgrafika Tévéműsor, Szórakozás Apróhirdetés Szerkesztőség Reklám Bajkó Zsuzsa Tóth Szilárd Gráf Botond Kopacz Erika 0266-371100 Kelemen Tímea (0726-720308) 530211, Csíkszereda, Márton Áron u. 18. szám • Telefon: 0266-371100 • E-mail: csikihirlap@csiki­hirlap.ro, reklam@csiki-hirlap.ro, hirdetes@csiki-hirlap.ro Az (X) szignóval ellátott szövegek fize­tett reklámok, közlemények. A megjelent írások nem feltétlenül a szerkesztőség véleményét tükrözik! Szerkesztőségünk fenntartja a jogot, hogy­ a beérkezett levelek és másféle írá­sok közléséről döntsön. Kéziratokat nem őrzünk meg, és nem küldünk vissza. Hirdetésfelvétel és terjesztés a szerkesz­tőség címén hétköznap 8-16 óra között. Megjelenik munkanapokon. Kiadó: Príma Press Kft ISSN: 1844-4318

Next