Székelyhon, 2018. november (13. évfolyam, 209-229. szám)

2018-11-26 / 226. szám

2 £ AKTUÁLIS 2018. n­o­v­e­m­b­e­r 26., h­é­t­f­ő ftautizmus ^játszótér ^tanácsülés RÖVIDEN Ingatlanvásárlás Döntöttek a Csíkszeredai önkor­mányzati képviselők: megvásá­rolja a város a helyi tömegközle­kedés számára a Gascom Rt. az Eco-Csík Kft., valamint a Harvíz Rt. szolgáltatók Akác utcai, kihasználatlan ingatlanjait. Az erről szóló határozatot pénteki rendkívüli ülésén szavazta meg a testület. A város az Akác utcai ingatlanok megvásárlására összesen 512 ezer eurót (2,39 millió tej) költ. Terveik szerint európai uniós finanszírozás­ból korszerűsítenék a városi tömegközlekedés járműparkját, a vásárolt autóbuszok számára pedig többek között műhelyt, garázst, töltőállomást alakítaná­nak ki az érintett ingatlanokban. A távolsági autóbusz-állomás melletti nagyáruház 45 négyzet­­méteres területének kisajátí­tásáról is döntött a testület. Gyakorlatilag a Penny nagyáru­házát működtető Rewe Projek­tentwicklung Románia Kft. egy kisebb, nem használt területéről van szó: a Villanytelep, valamint a Hargita utcák találkozásánál egy háromszög alakú területről. Erre a felületre azért van szük­sége a városnak, mert szerepel a távolsági buszállomás kor­szerűsítési terveiben az adott övezet megfelelő rendezése. Ezt a beruházást, mint már korábban beszámoltunk róla, európai uniós támogatásból valósítanák meg. Játszótereket avattak Három óvodai játszóteret avat­­­tak fel pénteken Csíkpálfalván a Kárpát-medencei Óvodafej­lesztési Program részeként. A Márton Ferenc Általános Iskola pálfalvi, csomortáni és delnei egységében épült új játszótér. „A játszóterek elkészülte való­ságos ünnep volt iskolánknak” - fogalmazott Fehér Ilona isko­laigazgató az avatóünnepségen. Soós Zoltán, Magyarország Csíkszeredai Főkonzulátusának konzulja szerint, noha amikor két éve útjára indult a magyar kormány által finanszírozott Kárpát-medencei Óvodafejlesz­tési Program, sokan kételkedtek annak sikerében, viszont ez az avatóünnepség is bizonyítja, jó úton halad a kezdeményezés. Ferencz Csaba, Csíkpálfalva polgármestere köszönetét fejezte ki a magyar kormánynak, amiért tudatos céllal támogatja az erdélyi magyar közösséget, jövőképet adva számukra. Székelyhon A CSÍKI HÍRLAP Csíkszék napilapja, az Erdélyi Médiatár Egyesület médiaportfóliójának tagja. Telefon: 0266-371100 Főszerkesztő Kozán István Főszerkesztő-helyettes Kovács Eszter Fiókszerkesztőség-vezető Iszlai Katalin Fotórovat-vezető Beliczay László Tartalomigazgató Szüszer Róbert Ügyvezető igazgató Zilahi Imre Szerkesztőségi tagok Tördelőszerkesztés Reklámgrafika Korrektor Tévéműsor, Szórakozás Apróhirdetés Reklám Lapterv Barabás Hajnal, Dobos László, Iszlai Katalin, Kovács Attila, Molnár Rajmond, Gecse Noémi (fotó) Bajkó Zsuzsa Tóth Szilárd Ravasz Réka Gráf Botond Kopacz Erika Kelemen Tímea (0726-720308) Mihály László, Tókos Attila 530211, Csíkszereda, Márton Áron u. 18. szám • E-mail: csikihirlap@csiki-hirlap.ro, reklam@csiki-hirlap.ro, hirdetes@csiki-hirlap.ro Az (X) szignóval ellátott szövegek fize­tett reklámok, közlemények. A megjelent írások nem feltétlenül a szerkesztőség véleményét tükrözik! Szerkesztőségünk fenntartja a jogot, hogy a beérkezett levelek és másféle írá­sok közléséről döntsön. Kéziratokat nem őrzünk meg, és nem küldünk vissza Hirdetésfelvétel és terjesztés a szerkesz­tőség címén hétköznap 8-16 óra között. Megjelenik munkanapokon. Kiadó: Príma Press Kft ISSN:1844-4318 A hivatalok hárítanak Nehézséget jelent a vidéki autista gyermekek iskolába szállítása Akár tiltakozó meg­mozdulásra is hajlan­dók azok a vidéken élő szülők, akik autizmus­­sal élő gyermekeiket csak nagy nehézségek árán tudják naponta iskolába szállítani Csíkszeredába. Iskola­buszt kérnek évek óta, de csak kitérő, hárító válaszokat és törvé­nyekre való hivatkozá­sokat kaptak. KOVÁCS ATTILA E­lkeseredettségük miatt ut­cai tiltakozó felvonulásra is gondoltak, hogy felhívják a figyelmet nehéz helyzetükre azok a csíki községekben, illetve Szent­egyházán élő szülők, akiknek au­­tizmussal élő, különleges nevelést, foglalkozást és bánásmódot igénylő gyermekeiket naponta kell Csík­szeredába, iskolába utaztatniuk. A gyermekek oktatását, fejlesztését a Csíkszeredai AntHelp Egyesület által kezdeményezett, a József At­tila Általános Iskolában működő Puzzle Oktatási Központ biztosítja, ahová naponta kell beutazni. Mint az érintett tizenkét madéfalvi, dán­falvi, madarasi, gyimesközéploki, csíkszentkirályi, szentsimoni és szentegyházi családot képviselő, a hivatalos szerveknek évek óta kéréseket, beadványokat küldöz­gető madéfalvi Constantin Stan, az egyik gyermek édesapja elmondta, a legnagyobb segítség egy iskola­busz lenne számukra. Ez reggel is­kolába tudná vinni a gyermekeket, a szülők nagy része ugyanis nagy nehézségek árán tudja megoldani az utaztatást. Kitérő válaszok „Előfordul, hogy Gyimesközép­lökön az út szélén autóstopra vár a szülő, miközben a gyermeket is tar­tania kell, mert nem engedheti el. A szülők, ha eljutnak Csíkszeredába, valahol meg kell várniuk az okta­tás végét, majd ismét hazajutniuk a gyermekekkel. A legtöbben ezt sem anyagilag, sem fizikailag nem bírják hosszú távon” - jellemezte a helyzetet a madéfalvi szülő, aki az elmúlt négy évben több kérést is elküldött a Hargita Megyei Tan­felügyelőséghez, a Hargita Megyei Tanácshoz, járt a prefektusnál is, azt kérve, hogy biztosítsanak egy iskolabuszt, vagy béreljenek egy megfelelő járművet a gyermekek utaztatásához. „A szülők megkap­ják a minimálbérnek megfelelő, a fogyatékkal élő személyek otthoni gondozásáért járó ápolási díjat, illetve még 500 lejes juttatást, ez azonban nem fedezi a költségeket és a szükségleteket” - ismertette a panaszos, aki a beadványaira ka­pott válaszokat kitérőknek, a hiva­talok viszonyulását érdektelennek nevezte, noha szerinte a 2011-ből származó 1-es számú tanügyi tör­vény több rendelkezése is előírja az állami intézményeknek az utazási költségek megtérítését ilyen esetek­ben. A tavaly, illetve idén írt vála­szaikban a tanfelügyelőség, illetve a gyermekvédelmi igazgatóság a tanügyi törvényre hivatkozva azt ír­ták, hogy a különleges bánásmódot igénylő gyermekek szállítását a he­lyi önkormányzatoknak kell megol­daniuk. Mint megtudtuk, a József Attila Általános Iskola vezetősége azt is vállalta, hogy iskolabusz be­szerzése esetén a sofőrt, illetve a jármű karbantartását is vállalják, kértek is buszt a tanintézet számá­ra, de nem kaptak. Ki mit fizet? Görbe Péter, Hargita megye fő­tanfelügyelője jól ismeri a helyze­tet, és megérti a szülőket, de mint rámutatott, a megoldás nem egy­szerű, és ez meghaladja az intéz­mény lehetőségeit. „Ha adunk egy buszt Csíkszeredának, hogy oldjuk meg a szállítás finanszírozását? A törvény szerint annak az önkor­mányzatnak kötelessége a szállí­tást fedezni, ahová való a gyerek. .Ez egy törvényes patthelyzet, ha lenne egy busz, nem tudjuk, hogy lehetne a működtetését törvényesen megoldani, mert a gyermekek több településről valók” - vázolta Görbe, aki fájdalmasnak tartja a helyzetet. Úgy vélte, az érintett polgármeste­rekkel közösen kellene megtalálni az együttműködés lehetőségét a költségek fedezésére. A már említett tanügyi törvény hiányosságairól beszélt Adrian Panescu, a Hargita megyei prefektusi hivatal szóvivő­je is, miután ők felterjesztették a részletesen ismertetett helyzetet a munkaügyi és szociális minisztéri­umhoz, és onnan érdembeli választ nem, csak a törvény 84. szakaszá­ban előírtakra való hivatkozást kaptak. A jogszabály a különleges oktatást igénylő diákok esetében csak a helyi közszállítás ingyenes használatát biztosítja, a távolsági utaztatás esetében pedig 50 száza­lékos költségtérítésről beszél, de általánosságban, minden diákra vonatkoztatva. Panescu szerint, mivel a különleges bánásmódot igénylő, fogyatékkal élő diákok más településre történő szállításának fi­nanszírozására, módjára a törvény nem tér ki, jogszabály-módosításra lenne szükség annak meghatáro­zására, hogy az ilyen költségeket milyen alapból lehet törvényes módon biztosítani. Amúgy ebben az esetben egy gépjárművel nem is lehetne megoldani az utaztatást, mivel a települések távol esnek egy­mástól, és különböző útvonalakon közelíthetők meg. Hargita Megye Tanácsától is érdeklődtünk, hogy tudnák-e támogatni a gyermekek utaztatását szállítóeszköz biztosítá­sával vagy az üzemanyagköltségek fedezésével, de kérdéseinkre még nem érkeztek válaszok. íTIAiWORT Iskolabuszra lenne szükségük, ám egy jármű nem biztos, hogy megoldja a problémát ILLUSZTRÁCIÓ: BARABÁS ÁKOS

Next