Csongrád Megyei Hirlap, 1957. október (2. évfolyam, 229-255. szám)

1957-10-16 / 242. szám

.2 Jugoszlávia elismerte a Német Demokratikus Köztársaságot A nemzetközi politika legutóbbi eseményei PÉNZCSERE A NÉMET DEMOKRATIKUS KÖZ­TÁRSASÁGBAN. Vasárnap délután a Német Demokrati­kus Köztársaságban és Ber­lin demokratikus körzetében nagy fontosságú eseményre került sor: pénzcserét hajtot­tak Pépre vgy, hogy a réai papírmárkát új bankjegyek­kel cserélték ki, 1:1 arány­ban. A réai fémpénz tovább­ra­ is érvényben marad. A pénzcsere — mint az NDK kormányának elnöke, Otto Grotewohl bejelentésé­­ben közölte — azért vált szükségessé, mert Berlin nyugati szektoraiban, továb­bá Nyugat-Németországban a spekulánsok és egyéb szemé­lyek sok millió márkát ösz­­szevásároltak, négy és fél keletnémet márkáért adtak egy nyugatnémet márkát. Az így összegyűjtött nagy­­összegű keletnémet márkát az NDK elleni gazdasági ak­namunkára kívánták a to­vábbiakban felhasználni, de rajtavesztettek. A márka beváltása — mint már közöltük — egy az egyhez történt, így a dolgozókat károsodás nem érte. Annál nagyobb dilem­ma előtt álltak a nyugat­­berlini spekulánsok, akik megkísérelték, hogy Berlin demokratikus övezetébe hoz­zák , át a keletnémet már­káikat, de erre — az átke­lőhelyek­­ lezárása miatt — nem kerülhetett sor: meg­motozás nélkül senki sem jöhetett Berlin demokrati­kus övezetébe. Az áthozni szándékozott keletnémet márkákat a rendőrség lefog­lalta. Többmillió márka gyűlt így össze. A Német Demokratikus Köztársaság kormányának gyorsan és ügyesen végre­hajtott intézkedése nagy gazdasági megrázkódtatástól mentette meg a NDK gaz­dasági életét. JUGOSZLÁVIA ELISMERI A NÉMET DEMOKRATI­KUS Köztársaságot. Kvederm, Jugoszlávia bonni nagykövete hétfőn este felkeres­te Hallstein nyugatnémet kül­ügyi államtitkárt, akii a beleg von Brentano nyugatnémet kül­ügyminisztert pillanatnyilag he­lyettesíti és bejelentette, hogy Jugoszlávia a keddi nap folya­mán — tegnap — el fogja is­merni a Német Demokratikus K­öztársaságot. A bonni jugoszláv nagykö­vet bejelentése nagy megütkö­zést keltett a nyugatnémet fő­városban, hivatalos nyugatné­met állásfoglalás azonban nem hangzott el, minthogy a még hi­vatalban levő Adenauer- kor­mány csak a jövő héten ta­nácskozik más problémákkal együtt e kérdésről is. Nemzet­közi politikai körökben nagy érdeklődéssel tekintenek a jugo­szláv kormány lépésének vár­ható következménye elé. Ugyanis a bonni kormány ed­dig — a Szovjetuniót kivéve — nem volt hajlandó olyan állam­mal diplomáciai kapcsolatokat létesíteni, amelyek elismerték a Német Demokratikus Köztár­saságot, mivel Bonn véleménye­ szerint egyedül a nyugatnémet kormány illetékes arra, hogy Németország nevében beszéljen, illetve fellépjen. Természetesen aligha lehet szó arról, hogy­ e lépés miatt Bonn megszakítsa diplomáciai kapcsolatait Jugoszláviával, azonban az NDK de jure — jo­gilag való — elismerése döntés elé állítja a nyugatnémet kor­mányt: vagy tartja magát to­vábbra is az eddigi gyakorlat­hoz és ebben az esetben saját magát szigeteli el, vagy pedig olyan államokkal is kapcsolatot létesít, amelyek az A­DK kor­mányát is elismerték. Lapzártakor érkezett jelentés szerint­ Jugoszlávia és a Német demok­-ratikus Köztársaság köl­csönösen követeket nevez ki egymás fővárosaiba. Ez a lé­pés a Német Demokratikus Köz­társaság elismerését jelenti a Jugoszláv Szövetségi Népköztár­saság részéről. RÉGI IDŐK szép szokása elevenedett meg vasárnap délután Csanyteleken. Szí­nes, tarka ruhás, népi öltö­zetű leányok, s legények vo­nultak végig a falun. Elöl a délceg legények lóháton, mint apáik, nagyapáik tették valamikor, a leányok pedig kocsival, muzsikaszóval, nó­­tázva utánuk. A vidám me­net útközben a földműves­szövetkezet előtt, a Kádár­­saroknál, a Sajó-sa­roknál és más helyeken megállt, a ze­nekar rázendített, erre a leá­nyok táncra kerekedtek az út közepén. Semmi sem vonz­za, hevíti tán jobban az em­ber szemét, s szívét, mint a karcsú derekú, piros arcú, szép lányok tánca, vagy a vért, a talpat bizsergető nó­taszó. Bizony, a vigadó me­net falu hosszat az utcára csalogatta az embereket. a kivált fiataljait. De hiszen éppen ez volt a cél. A ke­cses leánytánc arra biztatta a legénynépet, a lovasok ke­csessége meg a leányokat, hogy estére bál lesz a falu­ban, szüreti bál, jöjjön el, aki táncolni akar velük. — Hát az a siheder gyerek amott a szamár hátán, a me­net élén, ugyan mit jelente­ne — mondhatná, aki látta. Nos, Gyarmati Gyuri azon nemes szándékkal nyer­gelte meg a vén fülest, hogy éde­sebbre ízesítse a menetet csudálók mosolyát, hirdet­vén, hogy a szüreti mulatság­ban kacagni is lehet, mert ott osztán sokféle furfang megesik. Szüreti bál, szüreti bál... Erre toborozta hát a népet a vidám menet. Történt ugyan­is, hogy az öregebbek itt-ott néha elmosolyodtak, amikor mulatni látták az ifjabbakat. ..Ez mulatság? Hjahaj. Volt itt mulatság valamikor. De még milyen. Különösen szép volt a szüreti bál.’’ A KISZ-SZERVEZET meg­értette, mire gondolnak az öregek. A kiszisták összera­kosgatták az emlékezésekből a régi szüreti bálok képét és ... és sok év után sok jó öreg csanyteleki szívét meg­­melengette a jól sikerült, ha­gyományos, szép szüreti bál. Eszébe hajlott a nap, mi­re a táncos menet a népmű­velési otthonba ért. Nyomá­ban szinte a fél falu. Persze, az új bor igazi köszöntése, a bál még ilyenkor nem kezdő­dik meg, mert, a csőszleányok és csőszlegények az ünnepi alkalom tiszteletére, feláldo­zott birka illatozó bogrács­­paprikájának elfog r­asztásá­val (Somodi bácsi csudás jó­ízűre főzte), no meg egy-két pohár savanyú, de jó bo­rocskával előbb eltüntetik a legénye­s leánycsalogatás fáradalmait. Csak 1—2 po­hárra­, mert a bor olyan, mint a szép lány, könnyen magával ragadja az ember eszét. Márpedig a csősznek a szüreti bálban eszénél kell lennie, másként sose fogja meg a tolvajokat, akik bi­zony ugyancsak dézsmálják a bálterem díszes mennyeze­téről lefelé mosolygó szőlő­fürtöket, körtét, almát s egyebet. GYŰLIK A NÉP. A bálte­rem egyik végében a csanyi KISZ-szervezet segítségére jött a csongrádi honvéd­zenekar: Földi Imre prímás, Hefler Pál, Molnár Gyula, Magyar Istv­án, meg a többi­ek. Kezdődik a bál úgy, ahogy régen volt szokás, a csőszök nyitó táncával. A zenekar csárdást­­ját­szik, kinyílik a bálterem aj­taja és kecses léptekkel kö­zépre táncolnak a csőszleá­nyok: Forgó Erzsike, Hevesi Júlia, Kovács Rozika, Borda Marika meg Széll Marika. Melléjük csatlakoznak a csőszlegények: Dóka Mihály, Bagi Dániel, Pintér Antal, Kiss Mihály meg Pintér And­rás. Andrist egyébként mind­untalan csipkedik szóval a többiek, mert nem ült lóra, nem talált elég nyugodt ter­mészetű lovat, amelyik nem mozog. A csőszkoszor­ú sü­­rög-forog, aztán szétnyílik négyes párosba, majd kettes­be. Száll a nóta, dong a pad­ló, tíz pár tüzes láb ropja a csárdást, emelkedik a hangu­lat. Amikor a nyitó csárdás véget ér, Forgó Erzsike sze­me a jóképű prímás katona­legényre villan: Keringőt — súgja. A kérés teljesül és pár perc múlva, húsz—ötven ■—százötven vár kering önfe­ledten, mosolygón. Áll a bál. Az újságíró meg odamegy a fal mellett üldögélő vagy ácsorgó idősebbekhez, hogy mondják meg: milyen volt régen a bál, hogy mulattak valamikor a csanytelekiek? — Valamikor itt csak kocs­ma volt. Aki akart, ott mu­lathatott. Holicsnál, vagy Mihály Pistánál, a községi­ben, esetleg a gazdakörben — emlékezik Laczkó Feri bá­csi, a tanács őszülő kocsisa. — És Feri bácsi szeretett-e táncolni legénykorában? — Csak szerettem. Kivált Cifra Margitkával, a szőke hónapszámos lánnyal. Mert tudja, én meg kisbéres vol­tam. Az uraságnál. Azé volt itt minden akkoriban. Aztán, hogy Margitkát elvettem, nem jártunk táncolni többet. Más volt a gond. Más volt a gond. Erről be­szél a 65 éves Fazekas Lajos bácsi is, akit hivatali köte­lessége, az önkéntes tűzoltói tisztség szólított a szüreti bálba. — Szerettem táncolni én is valamikor. Legszívesebben Maszlag Veronkával, aki a feleségem. Más volt itt ré­gen. Szegényebb volt a név. Sötétségben éltünk, most meg nézze, pár éve villany világít még a bálban is. Az uraság volt itt akkor .. . Egy­felől Palovics­, másfelől Ká­rolyi. SZÓL A ZENE, ropog a csárdás, vigad a nép. Kívül csak néhány ácsinkódzó su­tyorog, meg jó öreg Répás István őrzi a bicikliket, vagy kétszázat, meg öt motorke­rékpárt a hűvösen mosolygó holdvilág alatt. — Hány éve nézegeti már a holdat István bácsi? — Nyolcvanhárom eszten­deje. Hej, régen nem így vöt. Se a bál, se más. Akkor a kocsmában délután kettősül másnap hajnalig táncolt a nép, onnét ment aztán a munkába is. No, már akinek kedve volt. A legény­féléknek. Most csak előballaa az idő­sebbje is. — És volt bicikliőrző ak­kor is? — Minek? Kinek vöt itt régen biciklije?­­ Áll a bál. Táncol, vigad a CSanyi nép virágja, az ifjúság és mosolygóan, nyugodtan nézik a mamák. Egy jóked­vű ifjú belekurjant a mikro­fonba, hogy a pécsi bányák­ban dolgozó 25 csanyteleki fiatal üdvözli az itthoniakat, majd újra nóta szól, régi, szép nóták, és újak, mosta­niak. A csőszök dolgoznak, 10 óra felé szaporodik a lo­pás, Fejes János tanácsel­nök, az öttagú „büntetőbíró­­ság” elnöke sorra kiszabja az ítéleteket: Paksi Mihály szőlőt lopott, 10 forint. Pus­kás József körtét lopott, 20 forint, amott, meg épp most kapta el Balogh. Misi Somo­di Janit, a KISZ-titkárt, sző­lőt lopott, 10 forint, Juliská­nak lopta, — ez még 10 fo­rint. A „bíróság” nevetgél: — Csak ellopná már vala­ki azt a kocka­ csomagot, ott a középső lámpa alatt. Fel­bontaná, oszt nagyot nézne, mert a dobozból kiugrana egy veréb, hahaha ... SZÁLL A NÓTA, szövi a tréfát meg a szerelmes gon­dolatokat. Bizonyára sokáig emlékezetes lesz a csanyi szüreti bál... — Kaczúr — MAI KOMMENTÁR­J­AK: Október 13-án, vasárnap légi és haditengerészeti kö­telékek kíséretében egyipto­mi csapatok érkeztek a tö­rök—szíriai határ közvetlen közelében fekvő Latakia szí­riai kikötővárosba. Az egyip­tomi csapatok Szíriába való vezénylésének célja az, hogy ilyenképpen is megerősítsék a török—szíriai határ bizton­ságát egy esetleges Szíria elleni török támadással szem­ben. A Latakiába érkezett egyiptomi csapatok — ame­lyek létszámát angol kor­mánykörökben három-négy­ezerre teszik — a korábban létesített szíriai—egyiptomi­­ megállapodás alapján érkez­­­­tek Latakiába. Ez a megálla­­­­podás a szíriai és egyiptomi­­ csapatok közös parancsnok-­­­ság alá való helyezéséről­­ szólt és ezek a tárgyalások továbbfolynak, hogy végül is megvalósítsák Szíria és Egyiptom unióját. Szíria arab szomszédait­­ meglepte az egyiptomi csa­patok Szíriába érkezése és­­ azt a véleményüket hangsú-­­ lyozzák, hogy e csapatok Szíriába való küldésére nem volt szükség. Az a tény azon­ban, hogy egyik oldalon, Tö­rökország felől továbbá iz­raeli részről állandó táma­dás fenyegeti Szíriát, indo­kolttá tette, hogy megfelelő katonai erők védelmezzék Szíria határát. Az Egyesült Államok kül­­­minisztériu­m­ában hétfőn­­jelentették, előre tudtak­­ letérni csapatok Szíriába való küldéséről, azonban sem hétfőn, sem kedden nem voltak hajlandók kommen­tárt fűzni a történtekhez. Angol részről kijelentették, hogy egyiptomi csapatok La­takiába érkezése »nem bont­ja meg« a közép-keleti egyensúlyt. Perényi István Egyiptomi csapatok Síit Miért tartózkodó a szentesi pedagógusok nagy része? Talán a cím olvasásakor sokan csóválják a fejüket: — Na már megint kezdik .. . — mások esetleg arra gon­dolnak, hogy sohasem árt a „fejmosás­’. Kijelentjük: egyik vélemény sem igaz, mert amiről írni akarunk, nem hajánál fogva előránci­­gált probléma, másrészt pe­dig távol áll tőlünk a bűn­bak­keresés. A pedagógusok társadalmi súlya miatt — ke­zükben az ifjúság nevelése — könnyelműség lenne bizo­nyos jelenségek mellett ész­revétlenül elhaladni, viszont az öncélú felelősség­áthárítás sem oldja meg a helyzetet. Mi éppen a közeledés, a köl­csönös barátság, a kibontako­zás érdekében teszünk meg­jegyzéseket, hogy véglegesen eltűnjék a pedagógusok hom­lokáról az indokolatlanul odaragasztott bélyeg, s hogy tényleg „ne beszéljünk állan­dóan a nevelőkről”. Maguk az érdekeltek köve­telik legjobban, hogy rendez­zük a dolgaikat és alakítsuk ki az igazi fejlődés légkörét. Mert mit tapasztaltunk a so­rozatos beszélgetések folya­mán? A középiskolai tanárok és az általános iskolai tanítók egy részének még nincs tel­jesen egészséges eszmei-poli­tikai ,,közérzete” és egyes vonatkozásokban a tartózko­dó magatartás és a várakozó álláspont a jellemző rájuk. Jószándékú emberekről van szó, akik politikai beállított­ságuknál fogva lényeges kér­désekben a néphatalom vé­delmét, a béke biztosításai és a szocializmus építése szükségszerűségét illetően egyetértenek, de a gyakorlati életben látszik rajtuk a nem teljes feloldódás, a hűvösség és a bizalmatlanság. A Kossuth téri általános iskolában például félelemmel párosulva különleges elsőbb­ségi jogokat ruháznak a párttagokra, a gimnázium­ban a­ tanárok már mernek nyilatkozni ugyan, de a „fej­­beveréstől” tartanak és a Köztársaság téri általános is­k­­lában, a pedagógusok som­más elítélésének veszélyét ér­zik. Helyenként az is előfor­dul, hogy csak azért jelent­keznek az ideológiai tovább­képző tanfolyamra „nehogy hátrányba kerüljenek.” Nyilvánvaló, hogy a peda­gógusok ilyenfajta viselkedé­se eszmei okokban gyökere­zik. A régebbi hibák és nap­jaink ellenséges demagógiá­­ja miatt egyes kérdések tor­zítva merülhetnek fel az egyéni felfogásban és mindez gátja a tisztánlátásnak, a nyugodtságnak és a­­mara­déktalan őszinteségnek. Nem világos egészen az együttmű­ködés a pártonkívüli értel­miséggel. kétségek kísérik az értelmiség tevékenységé­nek értékelését, problémák állnak elő a marxizmus—le­­ninizmus elsajátításával és a viták szabadságával, vala­mint szükségszerűségével kapcsolatban. Mindezek ki­fejtésére most hely és mód hiányában nem vállalkozha­tunk, de mégis ki ke­­l tér­nünk az értelmiség megíté­lésének kérdésére, ami leg­jobban foglalkoztatja a ma a szentesi pedagógusokat. Az értelmiség megítélésé­nél a szocializmus érdekében kifejtett munkásság a leg­több politikai és emberi mér­ce. Nincs külön elbírálás azért, mert valaki értelmi­ségi, de aki az ellenforradal­mi eseményekből kifolyólag I bűnt követett el, az bűnhöd­­j­­ék és a félrevezetett, de be­­­­­sületes, vagy kő­tömbös ré­teget pedig kritizálni, meg-­s győzni kell a közös munka­­ érdekében. Ugyanakkor a bírálat nem jelenti a társa­dalmi életből való kirekesz­tést, hanem éppen ellenke­zőleg, az elvi alapokon tör­ténő együttműködést segíti elő. Mi lenne ezek után a kive­zető út a jelenlegi állapot­ból? Erre maguk a pedagógu­sok válaszoltak: iskolánként rendezzenek vitaestet, anké­­tot, közös megbeszélést (ne nagy tömegeket összevonva! és alkalmas vitavezető rész­vételével ott minden gátlás nélkül nyíltan elmondják problémájukat, napirendre tűzik a feloldható ellent­mondásokat és leleplezik, el-­­­szigetelik az ellenséges néze­teket, így a mesterséges egyetértés helyett valóban a meggyőződésen alapuló elve­ket vall mindenki. Természetesen nagyon sok függ a kommunista pedagó­gusok példamutatásától, ba­ráti felvilágosításától !­" re­méljük, hogy működésük — az egyéb törekvésekkel együtt — megoldja a közös feladatot. Szabó Róbert Egyéb külpolitikai híreink Párizs: Pinay: kijelölt fran­cia miniszterelnök ma közli Coty köztársasági elnökkel, hogy vállalja-e az új kor­mány megalakítását, vagy sem. Párizsi politikai körök­ben nem sok sikert jósolnak Pinay vállalkozásának. . * Ljubljana: Borisz Krajger, a Szlovén Végrehajtó Ta­nács elnöke hétfőn Ljublja­nában díszebédet rendezett Zsukov marsall és kísérete tiszteletére. Az ebéd során pohárkőszüm­lők hangzottak el. Szerda, 1057. október I1f. Arany János emlékest Szentesen A TTIT, valamint a Haza­fias Népfront rendezésében Szentesen október 20-án, va­sárnap este 6 órakor a Tóth József Színházteremben, Arany János halálának 75. évfordulója alkalmából em­lékünnepély lesz. Előadó: Nagyajtósi István gimnáziu­mi­­ tanár, közreműködik Lászlófi Katalin, a Buda­pesti Néphadsereg Színház, Joó László, a Szegedi Nem­zeti Színház tagja és Szabó András zongoraművész. Je­gyek 3—6 forintos árban kaphatók a művelődési ház­ban. Peking: Nagyon érdekes és tanulságos módszert vezetnek be s terjesztenek el mind szélesebben a népi Kínában. Azok a végzett egyetemi hallgatók, akik az állami élet valamelyik területén nyertek felvételt, munkahelyük el­foglalása előtt fizikai mun­kát végeznek a gyárakban, a bányákban és a falvakban. Ennek a munkának az a cél­ja, hogy közelebb hozza egy­máshoz ,a néptömegeket és az új értelmiséget.

Next