Csongrád Megyei Hirlap, 1958. október (3. évfolyam, 231-257. szám)

1958-10-01 / 231. szám

Szerda, 1958. neóber 1. 4 150 frankkal a világ körül A 26 éves Max Fuks be­bizonyította sokrétű adott­ságait: villanyszerelő volt Tangerben, dalénekes Buenos Airesben, vasutas Kanadá­ban, színész a montreali te­levízióban és csomagoló­­mu­nkás San­ Franciscoban. Eredetileg gyémántcsiszoló­nak készült. Huszonegy éves korában Párizsban munka nélkül maradt. 1953 augusz­tusában, 150 frankkal a zse­bében, világkörüli útra in­dult. Spanyolországon át Ma­rokkóba és Szenegálba ment; onnan Brazíliába ha­józott. A riói tengerparton, mialatt fürdött, ellopták a ruháit; fürdőruhában ment be a városba, mire a rend­őrség letartóztatta. A sajtó nagy hűhót csapott körülöt­te; tulajdonképpen ekkor­a érkezett be­, mint világ­­­járó. Ezek után Észak-Ame­­rikába ment, ahonnan a Fidzsi-szigetekre hajózott; egészen Új-Zélandig jutott. Ausztrálián, az Új-Hebridá­­kon, Indonézián, Malájföldön és Ceylonon keresztül Aden­­be érkezett éppen akkor, amikor a legutóbbi háborús feszültség lehetetlenné tette a továbbutazást. Teherhajó­­val sikerült Nápolyba jutnia, Olaszországból Németorszá­gon keresztül még a skan­dináv államokba és Angliá­ba is ellátogatott, mielőtt Párizsba visszatért. A sajtó és a rádió figyelme elég volt ahhoz, hogy a világcsavargó ne üres zsebbel érkezzen­­haza­ Párizsba. Ki hát a tettes?! Ha a nemzeti vagyon vé­delméről beszélünk, általá­ban megszokott dolog, hogy mindig valami nagy érté­ket képviselő létesítmény­re gondolunk, és arról már megfeledkezünk, hogy az erdőkben legelésző vadaik, a folyók vizében úszkáló halak szintén ebbe a foga­lomba tartoznak, noha ér­tékük lényegesen kisebb, mint — teszem fel — a Kossuth-hídé, vagy a Du­nai Vasműé. Ha viszont ezekből a lényegtelennek tűnő állatokból exportá­lunk — mondjuk — egy vagonnyit, akkor már igen tetemes devizaösszeget ka­punk azokért. És éppen ez késztet ar­ra, hogy szót emeljünk egyes dolgok miatt. Ugyan­is már több egy hónapjá­nál, amikor a Rácz-út menti sárgaparti csatorná­ban, amelyik a szegedi Kossuth Halászati Szövet­kezet birtoka, egy gépko­csival utazgató, 14 főt számláló csoport nagyobb mennyiségű, mintegy 60— 70 kiló halat fogott — paxit segítségével. Ez egy bizonyos robbanóanyag, amely kiválóan alkalmas ilyen célok végrehajtására. A terület őre észrevette ezt a törvénybe ütköző dolgot, de mire szót érthe­tett volna a "társulat­ tag­jaival, azok tovatűntek az SB 332-es forgalmi rend­számú gépkocsival, hatal­mas porfelhőt kavarva az országúton. Mivel azonban egy nem változó tény a rendszám, az őr emlékezetében maradt, gyorsan felkereste felügyeleti szervüket, ahol jelentette az esetet ,majd onnan továbbkerült az Ma­kó városába. Ezek utáni pe­dig joggal gondolhatna ar­ra bárki, hogy ma már azon az úton halad az ügy, amelynek végén elveszik egyes személyek kedvét bi­­­zonyos cselekedetek meg­­­­­smétlésétől . Több, mint egy hónappal • később — amikor viszont­­ az illetékes már Pesten is , szóvá tette az ügyet —még­­ mindig hallgat az. Pedig­­ ideje lenne már megkeres­­­­ni (talán a rendőrség köz­­­­lekedési osztálya segítsé­­­­gével), kik is voltak a tet­­­­tesek, s érdeklődni afelől,­­ milyen meggondolás alap­­­­ján szánták rá magukat a­­ törvény megsértésére az , orvhalászattal. Mert tudni­illik, amennyi halat az­­ orvhalászok kifognak, vagy kirobbantanak egyes vizek­­­­ből — annyival kevesebb­­ jut nemcsak a belföldi, ha­­­­nem a külföldi fogyasztók­é­hoz is. Márpedig, ha ke­vesebb halat adunk el kül­földnek, kevesebb devizát­­ kapunk —, tehát szegé­­­­nyebbek is leszünk. Ezért lenne ideje már ’ megkeresni, hogy is, illet­­­­ve kik is voltak a tette­­­sek! . ­ Új tanév kezdetén a szegedi Vasútforgalmi Technikumban Fiatal iskola, friss szel­lem — ez az első gondolata az idegennek, aki a Szegedi Vasútforgalmi Technikumba először látogat el. A Marx tér környékének épülő új lakónegyedei között ugyan­csak szemmel láthatóan épül, fejlődik új iskolatípusunk, a Vasútforgalmi Technikum. A nagy épülettömbök külső falai még kopottan néznek szembe a nemrég épült la­kóházak sorával, de ha a kapun belépünk, már egé­szen más kép fogad. A ha­talmas, rendezett udvaron több mint 700 tanuló sétál fel-alá csoportokban, köny­vekkel. Az egész ország if­júságának mindennapi ta­lálkozója itt az óraközi szü­net, mert a tanulók Sopron­tól Záhonyig, Nagykanizsá­tól Miskolcig minden na­gyobb várost és sok kis köz­séget, tanyát képviselnek itt. Idejöttek tanulni, hogy majd négy év múlva ugyancsak az egész ország állomásai fogadják őket, mint fiatal forgalmistákat, kereskedelmi beosztottakat. Könnyűzene szűrődik a hangszórókon (nagy szünet­ben ez így szokás), hiszen a szünet a felfrissülés idő­szaka. Az épület belsejében nem az iskolák szokásos képe tá­rul a szem elé. A fehér színt, mely a tisztaság hordozója, de a szemre és hangulatra nincs jó hatással, már csak a mennyezet őrzi. A falak halványzöldje, a lábazatok és keretek lilás­ drappja már a korszerű iskolahigiénia kö­vetelményeit mutatja, csak a táblák ásítoznak még fe­ketén a jobb, de nálunk még nem használt mélyzöld he­lyett. A folyosók falain képek, tablók az iskola életéből, történetéből, az év végi gaz­dag kiállítási anyag kis ré­sze. Mellettük politikai tár­gyú képek és természetesen képek a vasútról. Az érett­ségi-tablók is egyre szapo­rodnak már, hiszen az is­kola 5 párhuzamos osztály­­lyal, tehát 20 osztállyal mű­ködik és az idén már a má­sodik évben bocsátották ki végzett hallgatóikat. A fia­talok tablói mellett már az öregek, az iskola levelező hallgatóinak tablói is meg­jelentek, akik vasúti szol­gálatuk teljesítése mellett végzik el a technikumot. A rendezettség és általá­nos kellemes benyomások mellett vannak különösen megemlítendő létesítmények is. A modern, hatalmas ebédlő, mely több mint ez­res befogadóképességével ko­moly előadóterem is, a szom­bat esti rendszeres házi film­vetítések helye, különleges hangszórószerkezetek beállí­tásával hamarosan hangver­senyterem szerepére is al­kalmassá válik. A klubszo­bában az ízléses berendezés­­egyik büszkesége a televí­ziós készülék. Az alig 5 éves múltú iskola immár négy­ezer kötetes könyvtárral rendelkezik. Az ízléses ta­nári szoba mellett már tapé­tázzák az állandó műsorral működő Ifjúsági Rádió stú­dióját. A műsort — tanári segítséggel — maga az if­júság készíti el és közli mindennap az első tanítási óra után. A sport számára szép sport- és asztalitenisz-terem áll rendelkezésre. Fájó pont még, hogy korszerű torna­termet még nem sikerült lét­­rehozniok. Részben ez is oka annak, hogy eredmé­nyeik mellett a különböző versenyeken még nem sike­rült a lehetséges eredményt biztosítaniuk. A tantestület fiatal, átla­gos kor 35 év, de minden tagja 5—10 éves pedagógiai és vasúti szolgálati tapaszta­lattal rendelkezik. Vasúti szaktanárok és közismere­tiek jól összeforrva dolgoz­nak azért, hogy művelt, szo­cialista vasúti tiszteket ne­veljenek. Katonás fegye­lem és derűs optimizmus jellemzi a tanárokat és ta­nulókat egyaránt. Az ifjúság derűs, vidám. Tudja, hogy mire készül fel a négy év alatt és tudja, hogy mily sok jelentkező közül sike­rült felvételt nyernie az is­kolába. Az ifjúság életét a KISZ- szervezet irányítja. 150 KISZ- tag van csupán, mert csak a legkülönbek kerülnek a Kommunista Ifjúsági Szövet­ség soraiba. De a Szövetség az egész ifjúság szervezője és irányítója — nincs az is­kola életének egyetlen mozz­zanata sem, ahol a KISZ ne venné ki részét a munkából. Most éppen az évi munka­terven dolgoznak. Sok terv, mely mind megvalósítható és nem egynek már több éves hagyománya van. Ki­rándulások (ingyenes utazás­sal, szállással), politikai elő­adássorozat, táborozásra ké­szülődés, kultúrmunka, szak­köri munka és sport —olyan gazdag program, hogy önálló beszámolót kíván. A KISZ- szervezet minden támogatást megkap az iskola igazgató­jától, Olasz István elvtárs­tól és a segítőtanár, Szabó László elvtárstól. De az egész tantestület szívesen foglalko­zik az ifjúsági szervezettel, mert tudatában van annak a ténynek, hogy a szocialista pedagógia alapja a közös­ség, s az ifjúság közösségi­­ mennyezetről lelógó /a sűrű ködfátyol szinte az ember szemébe csíp és elhomályosítja az ar­cokat. Az egyik sarki aszta­lon — vagy nyolcan ülnek körüle, közöttük István, tör­ténetem hőse — csak annyi hely szabad, ahol elfér a kártya, megfér a bank. Hogy mennyi pénz van az aszta­lon? Nehéz lenne megszá­molni. Talán ezer forint, de lehet annál is több... — Tölts az anyád! — Ütöm a bankot! — Nyert! Megcsördül a pénz és Ist­ván zsebéből ismét előkerül­nek a gyűrött százasok. Ha­vi keresetének utolsó ma­radványai. Az, ki bankba tette, felhajtja a poharat. Pálinka van benne. Két korty — egy deci méreg. Elfúló káromkodás. Fizet a vesztes. És iszik. Nem, nem iszik , vedel. • Nem messze innen, egy szegényes, de rendesen bú­torozott szobában a korán őszülő fiatalasszony könnyes szemmel simogatja meg két kicsi fia arcát. És ki tudja hányadszor, de ismét arra gondol, hol­napra lesz-e még kenyér? • A kártya ismét körbe jár. Ezúttal szerencséje volt, ő nyert. Igaz, nem sokat, de tekintet mered a lapra. Nincs szerencséje. Elment a nyeremény. De nem baj, zse­bében van még a társak pénze — ő vette fel, hogy átadja majd nekik. Asztalra, majd a más zsebébe kerül. De mit számít az? Itt a kártya — a szeren­cse. S ha nincs? Majd lesz még fizetés! — Bank! — Kétszáz! — Marha! És a sejtés nem sejtés már. A többiek tudják, mi­re megy a játék. És ezért is itatják olyan szorgalmasan Istvánt. A kunfajta fiatal­ember pénze, itala kell ne­kik. Meg a család boldogsága. • A szegényes, de rendesen bútorozott szobában a korán őszülő fiatalasszony könnyes szemmel simogatja m­eg két kicsi fia arcát. És ki tudja hányadszor, de ismét arra gondol, hol­napra lesz-e még kenyér. • — Te... te az anyád... s a hang csuklásba fullad. Kö­vetelné már a könnyűszerrel eldobott pénzt — talán a lelkiismeret szólalt meg ben­ne, de hol vannak már a cimborák? Pár füstölgő csikk, rakás üres pohár s pár üveg. Az egyikben csil­log még ital. Ez, csak ez ma­radt mindenből. — Meg ... meg ... me­giszlak az anyád. Hukk... Még, hogy nem tetszik? Hát ki vagy te? Az óra négyet mutat. Nyílik az ajtó s egy ember szeszmarta idegekkel és iz­mokkal kitántorog az éjsza­kába. Homályos szemével az utat keresi, keze a falat tapogatja. Kop-kop-hupp. Elvágódik a földön. — Akkor is ... akkor is ... hukk... az anyád istenit... Rogyadozó lábai ismét koppannak már, öntudatla­nul lépked, s arra gondol talán, hogy holnap hol ta­lálja meg a pénzt, amit Er­zsi kötéssel keresett, hogy azt is borrá, rummá változ­tassa. Igen, mert évek óta dugni kell előle a pénzt, tő­le, akiről akkor hitte Er­zsi, támasza, biztonsága lesz­­, s aki otthont teremt majd neki. Nem, nekik. Az alig húsz hónapos Pistának, meg Jós­kának, az iskolás fiúnak. De hol vannak már az áb­rándok? Tovatűntek, mint a fél év­tizede be nem tartott, oly sok ígéret. Mert azóta majd minden fizetésnél így van. — Tööök vagy tee nécé­­kem — üvölt bele egy hang a messzeségbe. És ismét hukk. Zörren a kapu és Fidi a ház éjjeli őrzője kissé ne­heztelten, alázatosan lábá­hoz dörzsölődik. — Az anyád — és egy bi­zonytalan rúgás messze re­píti a nyüszítő, szerencsét­len állatot. Panaszos vona­tására fiai válaszolnak síró hangon. Azután kivágódik a kony­ha ajtaja. Köp­, köp... és ismét hopp. E házban jól is­merik már ezt a zajt. A szegényes, de rendesen bútorozott szobában egy ko­­ronőszülő fiatalasszony köny­­nyes szemmel megsimogatja két kicsi fia arcát. És ismét tudja, holnapra nem lesz már kenyér. • Talán lehetne még segí­teni ezen az emberen — és Erzsikén. Még lehetne szebb az életük, még lehetne ke­nyerük — ha mód lenne ar­ra, hogy a súlyos alkoholis­tákat — amint azt több lap is javasolta már — családi és közérdekből elvonókúrá­ra vigyék — saját akarata ellenére is! Mert ez a törvény jó, emberséges és igazságos lenne. Legyen hát még egy ilyen törvény — éppen a család, a feleség, a gyerme­kek érdekében, írásom szereplői élő sze­mélyek. Hogy mégsem való­di nevükön neveztem őket, annak több oka van. De leg­főbb mégis az, hogy Erzsit, ezt a sok sírástól megvörö­­södött szemű fatalasszonyt nem akartam kiszolgáltatni valakinek. Valakinek, aki jobban sze­reti Dionysos istenét, mint családját. —­m — életének irányítója az ifjú­sági szervezet.­­ Tanár és diák szívesen, de­rűsen él az iskola és kollé­gium falai közt és az ország legtávolabbi részeiből is szí­vesen látogat el a szülő. A szülői értekezleteken 400— 500-an szoktak megjelenni, s a családlátogatásokon kívül a nevelők táj­szülői értekez­leteket is tartottak az elmúlt évben 4 ízben, komoly ne­velési tárgyú előadásokkal, úgynevezett szülők iskolájá­val. Nem lenne teljes a ké­pünk, ha nem szólnánk a ta­nítási anyagról. Nos ez, tanár és diák egyöntetű megállapítása sze­rint sok, 13 tantárgy van már az első osztályban és "­potya tárgy­ nincs. A ma­gyaron kívül az orosz és né­met nyelv kötelező, hiszen a forgalmista legkönnyebben találkozik a hazánkba jövő külföldiekkel, a vasúti tár­gyak és közismereti tárgyak komoly tananyagot közvetí­tenek, így ezután akad bu­kás, ismételtetés is elég. Amikor Hruscsov elvtárs az elmúlt évben nálunk járt, azt mondotta: a vasút nem­csak a személyek és áruk hordozója, de a kultúráé, a szocializmus eszméié is. Nos, a szegedi Vasútforgalmi Technikum is erre készíti fel ifjúságát... (—G —r.) mégis valamit. És ez ismét ok­a az ivásra. — Lapot!­­— Mégegyet te... te! — Nesze. Ködbenúszó szem, réveteg Mielőtt utolsót ütne az óra Jankó Alexy szlovák festőművész levele pálya indulásáról A közelmúltban nyílt meg Hódmezővásárhelyen a szlo­vák festészet doyenjének, Jankó Alexy festőművésznek képkiállítása a Medgyessy­­teremben. Kiállításának sem budapesti, sem vásárhelyi megnyitására az öreg mester betegsége miatt nem utazha­tott el. A vásárhelyiek üd­vözlő levelére azonban ki­merítően válaszolt és rend­kívül értékes dokumentumo­kat tartalmaz e levél pálya­­indulásáról, valamint a nagy magyar szobrász, Stróbl Ala­jos emberi magatartásáról Az alábbiakban néhány szemelvényt közlünk Jankó Alexy leveléből. • — Apám úri kocsikat gyár­tott, majd kéményseprő­­kerületet bérelt. Anyám ap­ja pék volt s alig volt al­kalma magyarul beszélni. Nehéz életünk volt. Anyám 13 gyermeknek adott életet s az utolsónál gyermekágyi lázban halt meg. Sokat sírt, — akkor is, amikor Stróbl Alajos pesti szobrász 1910- ben megállt szánkójával há­zunk előtt és megszólította apámat német nyelven: »Hallja kérem, hallottam, hogy magának talentumos fia van, aki fest és mintá­zik.« Pár perc múlva ott álltam az utcán két famet­szetre temperával festett ké­pemmel. »Adja ezt nekem ajándékba szólalt meg is­mét. — Holnap eljövök ma­gához és elviszem Király- Lehotára, ahol éfttermem van és matúra után eljön Pestre az akadémiára, ahol én és Benczúr Gyula dirigá­lunk­. — Stróbl másnap tényleg eljött. Nagy volt a meglepe­tésem, amikor Király-Leho­­tán a kis várkastélyt meglát­tam. Stróbl műterme tele volt Mátyás királyra és fe­leségére vonatkozó művek­kel. Ekkor mintázta Má­tyás király szobrát Vajda­­hunyad vára részére. A mel­lékszobában ült »János bácsi«, egy komáromi juhász, aki mo­dellt ült Arany János szobra mellékalakjához. A család olaszul beszélgetett, de ebéd után Stróbl egy szirtes repro­dukcióra mutatott: »Nézze ezt Székely Bertalan, a ma­gyar Michel­ Angelo festette: "Zrínyi Miklós kirohanása Szigetvárból”. Ezt a nyúlta­­nulmányt Michel Angelo fes­tette. Ha már így fog raj­zolni, leveszem maga előtt a kalapot­. S Stróbl levette fejéről a házisapkát és mé­lyen meghajolt előttem, a kis hatodikos előtt. Mélyen meg voltam hatva. — Persze a mai fiatalok azt hiszik, hogy nem kell rajzolni. Tanulmányok nél­kül kenik fel képeiket a vá­szonra. Borzasztó dekadencia! A történelmi festészet ha­nyatlik, föl kell éleszteni. Vegyen hát könyveket, csi­náljon történelmi vázlatokat, azután hozza el Pestre, az epreskerti műtermemben fog aludni. És rajzoljon folyton és folyton. És ne akarjon­­modern festő- t enni, ez a végét jelenti. — Szánkóra ültünk és haj­tottunk a liptóújvári rom­hoz. Közben Stróbl megállí­totta a szánkót és falusi asz­­szonyoktól vásárolt túrót, to­jást, vajat. Folyékonyan be­szélt szlovákul, hiszen liptói születésű volt. A várrom mellett Stróbl magyarázni kezdett: »Ez vízi vár volt. Maga fesse meg a várat, ahogy a XV. században ki­nézett. Kiváncsi vagyok mi­lyen a fantáziája. Ha jól oldja meg a dolgot, a maga terve szerint oldjuk meg a vár tetejét. Érdeklődik a várak iránt?* — Hogyisne! Már vizifes­­tékkel megfestettem az ár­vát, a lékovai és a Bácsi várat. — Érdekes, hogy így ta­lálkoztunk ... — Csak egy bajom van, hogy a szemem nagyon re­meg. Borzasztó fájdalmat érzek a szememben, olvas­ni sem birok sokat. «— Majd Pesten elviszem magát Grosz Emil tanárhoz. Jó szem nélkül nem mehet festőnek. Kedves festő barátaim! Reggel 5 óra van, a felesé­gem még alszik. Nem sza­bad tudnia, hogy én írok. Az orvosok megtiltottak nekem minden munkát a szívbaj miatt. Délután a Dunához megyünk, odakiáltom majd a hullámoknak: »Vigyétek a Duna és a Tisza mentére üd­vözletemet és jókívánato­­mat Hódmezővásárhelyre a művésztelep művészeinek! • Amikor megköszönjük az ősz mester kedves sorait, üdvözletét, közöljük vele: tárlatának Hódmezővásárhe­lyen megérdemelt, szép si­kere van...

Next