Csongrád Megyei Hirlap, 1959. április (4. évfolyam, 76-100. szám)

1959-04-09 / 82. szám

Csütörtök, 1959. április 9. — OKLEVELET ADO­MÁNYOZTAK az elmúlt na­pokban fásítási eredményei­kért az ásotthalmi községi tanácsnak, a mindszenti le­geltetési bizottságnak és a hódmezővásárhelyi Dózsa Termelőszövetkezetnek. — JERUZSÁLEMBEN nagy sikert arattak az iránytűs kulcstartók, amelyeken az iránytű Jeruzsálem, illetve Mekka irányába mutat. Ki­ki vallási meggyőződése sze­rint vásárolhat. — ENGEDÉLY NÉLKÜL fuvarozott Kiss Péterné, Makó (Berzsenyi u. 12. alat­ti) lakos. Kontárkodásért 400 forintra büntették. — VARGA ROZÁLIA ki­rélyhegyesi szülésznő 45 éve végzi becsülettel szép mun­káját. A szolgálati jubileum alkalmából »Az egészségügy kiváló dolgozója« címmel, éremmel és oklevéllel tün­tették ki. Az idős­­ szülész­nőnek az elmúlt hét folya­mán a járási egészségügyi osztályon rendezett kis ün­nepség keretében dr. Szilá­gyi Géza járási főorvos adta át az oklevelet és érmet. — A SZENTESI JÁRÁS MINDEN KÖZSÉGÉBEN egészségügyi előadást ren­dez a járási Vöröskereszt a tisztasági hónap keretében A filmvetítéssel egybekötött előadásokat a községi orvo­sok tartják ’»Tiszta udvar, rendes ház« címmel. — NEM JÁRATTAK rendszeresen iskolába gyer­meküket Szotszkov Áchim és Tóth István makói (Dem­binszky u. 25. és Honvéd u. 39.) lakosok. A városi tanács igazgatási osztálya 100—100 forintra büntette őket. — összeszólalkozott Miklós János Ásotthalom VIII. kerület 1052. szám alatti lakos egy ve­le közös házban lakó idős as­szonnyal, akit vita hevében meg­lökött s az elesett és comb­­nyakörést szenvedett. Az idős asszony emiatt több mint 50 héten át feküdt ágyban, s vé­gül meghalt. A szakértői véle­mény megállapította, hogy a combtörés és a halál beállta kö­zött nincsen okozati összefüg­gés és Miklós Jánost csak gon­datlanság által elkövetett súlyos testi sértés bűntette miatt von­ták felelősségre és hathónapi felfüggesztett börtönbüntetésre ítéltéke.­­ NAGY ÉPÍTKEZÉS­HEZ kezdtek Pesten a Nagy­körút és a Rákóczi út ke­resztezésének környékén. Nagyobb járdaszigetek épül­nek, új gázvezetéket fektet­nek le. A Nagykörúton a villamosvasúti vágányok át­építését éjjel-nappali mun­kával május 10-ig befejezik. — KÉSZÜL A SZENTES­LAPISTÓI település ház­helyfelosztási terve. Lapis­­tón mintegy 20 új ház fog épülni a környékbeli tsz-ek dolgozói számára. Reménytelen szerelmes Köszönetnyilvánítás Köszönetet mondunk mindazoknak, akik drága jó férjem, szerető édes­apánk, PUNYECKI andrás temetésén megjelentek, ra­vatalára koszorút, virá­got helyeztek, részvétük­kel fájdalmunkat enyhí­teni igyekeztek. Külön köszönetet mondunk a Felszab­adulás Tsz, Barom­fifeldolgozó és Göngyö­legellátó Vállalat dolgo­zóinak a küldött koszo­rúért, pénzbeli segítsé­gért. Gyászoló család, szentes FELHŐÁTVONUL­ÁSOK, SOKFELÉ ESŐ Várható időjárás csütörtökön estig: további felhőátvo­nulások, sok helyen újabb eső, élénk déli, délnyugati, ké­sőbb helyenként erős nyugati, északnyugati szél, a hőmér­séklet átmenetileg kissé emelkedik. Várható legmagasabb nappali hőmérséklet csütörtökön 14—17 fok között. — AMERIKÁBAN Ithaca város egyetemén új szaktár­gyat iktattak be, amelynek elnevezése »ésszerű gondol­kodás«. A tanulóknak azt ígérik, hogy hároméves tan­folyam elvégzése után ké­pesek lesznek önálló véle­ményt alkotni a lapokban­­ megjelent hírekről és a vi­lágpolitikai eseményekről. — Háromezer forintos leltár­hiány mutatkozott Algyőn a rákóczitelepi italboltban. A tár­sadalmi tulajdon hanyag keze­léséért eljárás indult az ital­boltvezető ellen, közben azon­ban kiderült, hogy miből adó­dott a leltárhiány. Ifjú Török Lajos, Algyő, rákóczitelepi la­kos kedvező alkalomkor több esetben benyúlt a pult mö­götti kasszába, s minden eset­ben egy marék pénzt emelt ki. Egy alkalommal rajta is fogták, s most társadalmi tulajdon el­leni lopás miatt indult ellene eljárás. A Szegvári Földművesszervet kezelnél ELADÓ 1 db kézi fagylaltkocsi, két tégellyel. 1 db kézi fagylalt-fagyasztógép, 1 db fagyalt-apparát, négy tégelyes, könyv szerinti érté­kben. 6 HÍREK • HÍREK • HÍREK • hírek • HÍREK MOTOROS VÉLEMÉNY a vásárhelyi benzinkútról ás a MÁV szentesi sorompódról A motorkerékpár gyönyö­rű alkotmány, mondhatnám, a legszebb a világon. Ha az embernek ideje van és ráül a gondosan ápolt motorra, szinte elszakad a hétköznapok összes gondjaitól. Sajnos egyesek nemcsak a gondoktól szakadnak el, hanem a józanságtól is és ezzel lejáratják a tisztességes, becsületes, józanéletű motorosok tekinté­lyét. Dehát most nem­ az effélékről, hanem kimondottan a rendes motorosokról van szó, meg a rendes autós nép­ségről is, mert ők is cimborák. Szóval, felül ugye az ember a motorra, szépen, nyu­godtan, mondjuk április 5-én, és indulna. Ha indulhatna. Mert a rendes motoros addig nem indulhat, amíg teljes vizsgálat alá nem veti a motort, mint komolyabb gépjár­művet. Mármost ugyancsak előfordul, hogy a tervezett út­hoz kevés az üzemanyag. Sebaj — gyerünk a kúthoz. Me­gyünk nyomban, s mit látunk: nicsak egy egész motoros­­gyűlés. Valódi, igazi gyűlés, sok ízes hozzászólással — verné, csapná, enné az a hajdebetyár stb . . . hát nincs benzin. Tényleg nem volt a vásárhelyi Sztálin úti kút­ban ben­zin április 5-én, s volt, hogy máskor sem, mert a kút ke­vés az igényekhez. Persze, már régóta kevés az egyetlen kutacska — ám akiktől függ, úgy látszik ők is hijjával vannak, mert csak adnának Hódmezővásárhely megye­­székhelynek egy olyanféle üzemianyagtöltő állomást, mint 1959 ÁPRILIS 9. CSÜTÖRTÖK Erhart napja A Nap kél 5 óra 08 perckor és nyugszik 18 óra 24 perckor A Hold kél 5 óra 48 perckor és nyugszik 19 óra 49 perckor mondjuk, amilyen Orosháza nem megyeszékhelynek ju­tott. Ennyit az ÁFOR ügyében. A következő sorok a MÁV ügyében íródnak. Mert ké­rem én a MÁV-nak régebb óta igazán őszinte­­köszönettel tartozom, amire akkor határoztam el magamat — mint rendes motoros —■, amikor megtudtam, hogy Szentesen a városból Kunszentmárton felé vivő országút vasúti átjáróját lezárják és a forgalmat a fábiáni útra irá­nyítják át. Ily módon — hallottam én akkoriban — a vas­úti tolatás is, meg a közlekedés is zavartalanabbul történhetik. Hát ami a tolatást illeti, zavartalanul is megy, de amit én, mint rendes motoros tapasztaltam, nemcsak a le­zárt országúti MÁV-pályaszakaszon, hanem a fábiáni út­nál levő szakaszon is. Olyan nyugodtan tolatnak az én kedves vasutas cimboráiul, hogy néha negyedórácskát is álldogálhat az ember a tolatás miatt lezárt sorompó előtt. Pedig az út, amivel a két országutat összekötötték jóné­­hány forintba kerülhetett. Hát emiatt nem illeti köszönet a MÁV-ot. Egyelőre. S a választ annál is inkább szeret­ném mielőbb megkapni, minthogy gondolom, a MÁV motorosainak és mozdonyosainak sem tetszenék, ha ne­gyedórákat­­ kellene veszíteniük a sorompó miatt. Tisztelettel sok száz járművezető nevében: Egy rendes motoros MEGYEI TANÁCSTAGOK FOGADÓÓRÁI Április 10-én, pénteken dél­­előtt 9—12 óra között id. Balogh Imre a felgyői, Kiss Károly a tióci tanácsházán tart fogadó­órát. Széll József a kisteleki ta-­ nácsházán délelőtt 10—12 óra között fogad. — ÁPRILIS 19-IG TART NYITVA a makói művelő­dési ház fotókörének mű­­vészfotó kiállítása. A kiállí­tás mindennap megtekint­hető a József Attila Múze­umban. A vásárhelyi Tornyai Múzeumban még látható Hans Er­­vinnek, a világhírű svájci grafikusművésznek kiállításai Különösen megragadók a magyar plakátok. Az atomháború­ellenes plakátja amely egy óriási hidrogénbomba fel­robbanása által elpusztuló Földet, visszataszító koponyá­nak ábrázolja — minden becsületes embert harcra mez­­mozgósít a béke védelmére. (Siflis felv.) Ahol a háború és a spanyolnátha pusztított Negyvenezer tengerész temetője Paidban Most már végefelé tart a könnyű lefolyású influenza­­járvány, amellyel kapcsolat­ban annyiféle mende­monda terjengett megyeszerte. Vol­tak, akik tömeges halálozás­ról beszéltek, amiből termé­szetesen egy szó sem volt igaz. Az öregek már-már aféle »spanyolnátháról« be­széltek amilyenre az első há­ború utánról emlékeztek. Amikor az Adria-tenger­­parti pulai kikötőben a spa­nyolnátha pusztított, egész hajók legénysége került egyszerre a temetőbe — ha­lott tengerészek, halott kapi­tányok, Veruda, Pula mellett egy kis domb, a tengerparton. Bejáratánál nincs felirat. Ne­m ÁTADTÁK A MUNKA­HELYET a makói Úttörő és József Attila Termelőszövet­kezetekben a Csongrád me­gyei Állami Építőipari Vál­lalatnak. Ezzel mindkét tsz­­ben megkezdődött a 100— 100 férőhelyes szarvasmar­­haistálló építése. Két vasajtaja már berozsdá­sodott. Évek óta nem nyitot­ták ki. Kőfalak közé rejtve ott van ez az egész világon páratlan temető, tengerész­temető. Negyvenezer tenge­rész utolsó kikötője, ahon­nan soha többé nem hajóz­nak ki a messzi tengerekre. Az öt világrész minden or­szágából, minden népéből, minden fajból, minden val­lásból. Az eső már rég le­mosta nevüket a sírfeliratok­ról és a sírokat benőtte a ta­rack és a fű. Amíg a ciprusok szinte kí­sértetiesen hajladoznak, az öreg temetőőr, aki még gyer­mekkorában kezdte ezt a szokatlan foglalkozást, felele­veníti a letűnt embereket és a letűnt korszakot. Az Osztrák—Magyar Monarchia dicsőségét és nyomorát. Egyik oldalon ott vannak a nagyszerű síremlékek, az idő fogától már kikezdett angya­lokkal, versikékkel, porce­lán-képekkel. Itt nyugszik az úri osztály, amely akkor uralkodott. A másik oldalon pedig apró fakeresztek, név­telen tengerészek sírjai, aki­ket még itt is feletteseik és uraik alá rendeltek. Száznegyven éves ez a te­mető. Viaszszagú, poros, régi könyvek jegyezték fel az el­temetett tengernagyokat, ka­pitányokat, s egész flották legénységét. — A szegényeket még meg-meglátogatja valaki — mondja az öreg csősz. Arra azonban nem emlék­szik, hogy valaha is meglá­togatta volna valaki a gaz­dagokat. Mintha senkijük sem volna. Az öreg temetőcsősz em­lékezik 1918-ra, amikor a spanyolnátha pusztított Pu­­lában és aratott a halál, a tengerészek soraiban. T . — Régen volt, de azért jól emlékszem. Egész nap dol­goztunk, mégsem tudtunk elég sírgödröt ásni, ötvenen is meghaltak egy éjszaka ... Négy-ötöt temettünk el egy sírgödörbe, egymásra rakva őket, mert nem volt hely. Az emberek féltek egymástól. Elnéptelenedtek a kávéházak és az utcákon nem sétáltak szerelmespárok. Mindenki rettegett, és minden percben feltette a szörnyű kérdést: »A mikor kerül rám a sor?« A tengerészeket orvul rohanta meg a betegség: görcsökben fetrengtek, és szörnyű láz­ban pusztultak el. Orvos nem volt, de úgysem segít­hetett volna... A raktárból minden élelmiszert egy ha­jóra raktak és elsüllyesztet­ték, mert azt hitték, hogy onnan származik a baj. Még ma is valahányszor vissza­gondolok ezekre a napokra, szörnyű képek vonulnak el előttem. Soha életemben nem fogom elfelejteni, pedig megszoktam foglalkozáso­mat. Csikorog a nehéz vasajtó, susognak a ciprusok. A fa­lakat nyugtalan­­ hullámok nyaldossák. Csendes és kí­sérteties itt minden. Itt, az utolsó tengeri kikötőben, ab­ban a kikötőben, amely nincs rajta a világ egyetlen tengerészeti térképén se. .halló... halló... halló — Csongrádi Bútorgyár? Az üzemi bizottság elnökét kérjük a telefonhoz! — Itt az ü. b.-elnök beszél! — Azt szeretnénk megtudni, hogy a bútorgyáriak mi­lyen arányban teljesítették első negyedéves tervüket és a második negyedévre hogyan készültek fel? — Első negyedéves eredményünkről csak annyit: ter­vünket 103 százalékra teljesítettük és a választék bőví­tése érdekében többféle konyhabútor-típust készítettün­k. Ilyenek például a fűszeres-, a kihúzható­ mosogatás- és középcsúsztatós fiókok beépítése, valamint a takarékosság szempontjából fontos műgyantaragasztás bevezetése.­­ Ami további feladatainkat illeti: a második ne­gyedévben alaposan fel­ kell gyűrkőznünk, ha nem aka­runk szégyent vallani. Arról van szó ugyanis, hogy a má­sodik negyedévben tíz százalékos termelésemelkedésünk van az első negyedévhez viszonyítv­a. Az emelkedésről már az év elején tudtunk, ezért a tőlünk telhetőt igyekez­tünk megtenni, hogy semmilyen zavar ne fordulhasson elő. A nagyobb feladatok megkövetelték, hogy dolgozóink emeljék szakképzettségüket, hogy az új típusú bútorok gyártásában sem legyen fennakadás. Ezért még január­ban gépmunkásképző tanfolyamot indítottunk, mintegy húsz fővel, amelyet az elmúlt napokban fejeztünk be. A tanfolyamon elért eredmény és a dolgozók aktivitása biztató.­­ Még egy pár szót arról, hogy az első negyedévben a legjobb eredményt a Tégla- és az Vlasik-brigád érte el 110—115 százalék átlagos termelési eredménnyel. Mun­kánk megkönnyítése és a terv maradéktalan végrehajtása érdekében bevezettük a hidraulikus meleg préselést s igy minden reményünk megvan ahhoz, hogy a megnövekedett második negyedéves tervünket is jó eredménnyel fejez­zük be. Megerősítették a gázoló operaénekes büntetését Ilosfalvi Róbert vásárhe­­tiltotta. Az ítélet indoklásá­ét származású operaénekes ban a bíróság megállapítot­­múlt év október 2-án halál­­ta, hogy ha Ilosfalvi tompí­­ra gázolta dr. Kontarik Gyar­tött világítással halad, előbb la 75 éves tanárt, s azután látja meg az úttesten már­­tovább robogott. A Budapes­ go alakot, s nem következik ti Központi Kerületi Bíróság be a halálos baleset. Áldó­­kétévi börtönnel, 3000 forint zala is nagyfokú mulasztást pénzbírsággal sújtotta és a követett el és a közvilágítás gépkocsivezetéstől két évre sem volt megfelelő. Figye­­eltiltotta. Fellebbezés fele­­lemmel volt a bíróság arra tán került tegnap ügye a Fő­ is, hogy Ilosfalvi a hely­városi Bíróság elé, amely az színre visszatérés után sem­­­elsőfokú bíróság ítéletét mit sem tett segélynyújtás helybenhagyta azzal a vál­ érdekében, holott volt ideje jottatással, hogy Ilosfalvit ráeszmélni erre a kötelezett­­,az autóvezetéstől örökre ele­ségére. CSONGRÁD MEGYEI HÍRLAP a Magyar Szocialista Munkáspárt megyei lapja — Szerkeszti a szerkesztőbizottság — Felelős kiadó: a­z MSZMP Csongrád megyei végrehajtó bizottsága Szerkesztőség és kiadóhivatalt Hódmezővásárhely, Sztálin út 22. telefon 305. 315. 271 — A lapot árusításban és előfizetésben a Csongrád megyei postahivatalok terjesztik — Előfizetési ~ , •v egy hónapra a forint — Előfizethető bármely postahivatalnál és kézbesítőnél — Szegedi Nyomda Vállalat — Felelős vezető: Vincze György

Next