Csongrád Megyei Hírlap, 1963. október (8. évfolyam, 229-255. szám)

1963-10-10 / 237. szám

Mi­­den erővel az őszi forgalom sikeréért­ ­Tudósítónktól.) Az őszi forgalom első hónap­ja is megmutatta, hogy milyen nagy feladatok megoldása vár a vasutas dolgozókra, így a Szegedi Igazgatóság dolgozóira is. A teendők idő­beni elvégzése az ipar és a mezőgazdaság tervteljesítésé­nek megsegítése éppen a vas­útra háruló szállítási fel­adatok megoldásán keresztül kettőzött feladat elé állít minden vasutas dolgozót. A népgazdasági tervek teljesítése attól függ, hogy a vasút hogyan teljesíti tervét, hogy a közlekedés dolgozói a nagy őszi forgalmi felada­tokban hogyan állnak helyt. A közlekedés bármelyik te­rületén soha nem volt olyan összefogásra szükség, mint napjainkban. A népgazdaság számára múlhatatlanul szükséges árukat kell az őszi forga­lom időszakában elszállí­tani. Mint ahogy a népgazdaság többi ágában, így a vasút területén is operatív intéz­kedési tervet dolgoztak ki az őszi forgalmi feladatok si­keres elvégzése érdekében. Igazgatóságunk területén a szolgálati helyek vezetői és dolgozói a párt és szakszer­vezeti vezetők irányításával az operatív tervek teljesí­tése érdekében mozgósíta­nak minden dolgozót. A mezőgazdaság zöldség- és gyümölcstermelése a múlt évihez viszonyítva 30 száza­lékkal emelkedett országo­san. Csaknem minden mező­­gazdasági áru elszállítása az őszi forgalom hónapjaira esik, és ezek túlnyomórészt olyan szállítások, amelyek nem tűrnek halasztást. Október, november és de­cember hónapokban 8—10 százalékkal többet kell el­szállítani, mint a tavalyi őszi forgalom azonos idő­szakában. Fejlődött ugyan a vasút az előző évihez mérten techni­kai eszközeiben is, de még nem a szállítási igényeknek megfelelően. Éppen ezért a jelenlegi helyzetben vala­mennyi vasúti szolgálati ág együttműködésére és összefo­gására van szükség. A szál­lítók és a vasút dolgozói tudják, hogy a vonatok, a kocsik feltartása, ácsorgása milliós károkat jelent nem­­zetgazdaságunknak. Nem le­het megtűrni azt, hogy a nagy szállításokra való hi­vatkozással kedvezőtlenül alakuljon a személyvonatok és a teher­vonatok menetrendszerinti közlekedése. Feltétlenül szükséges a hosz­­szú vágányzárak, a sűrű las­sújelek csökkentése, illetve felszámolása. Ezek a ténye­zők is nagymértékben be­folyásolják a gyors és pon­tos közlekedést, illetve áru­­továbbítást. A Szegedi Igazgatóság a legutolsó országos kiértéke­lés eredményeként a hat igazgatóság között a harma­dik helyen végzett 101,88 százalékos teljesítéssel. Le­maradtunk a kocsikihaszn­á­­lási terv teljesítésében, mert azt a 12,98 százalékos ton­naterv helyett 12,27 tonná­ra, tehát 96,9 százalékra teljesítettük. Az őszi forgalom idején a vasutas dolgozóknak egy per­cig sem szabad megfeledkez­ni a forgalom biztonságáról sem. Nem szabad elfeledni azt, hogy egyetlen elhamar­kodott lépés, vagy meggon­dolatlan cselekedet felmérhe­tetlen károkat okozhat. Már most gondoskodunk a téli forgalomra való felkészülés­ről, a téli forgalom felada­tainak elvégzéséről. A zord időjárás, a hó és a köd, a síkossá vált pálya magában rejti a balesetek lehetőségét. Ezért a vasút dolgozói foko­zott figyelemmel készülnek fel a téli forgalom zavarta­lan lebonyolítására is. SZILÁDI SÁNDOR Átadta megbízólevelét a svájci és a szíriai nagykövet Szerdán Adalbert Koch, a Svájci Államszövetség első nagykövete hazánkban átad­ta Kisházi Ödönnek, az Elnö­ki Tanács elnökhelyettesének megbízólevelét Ugyancsak szerdán adta át megbízólevelét Kisházi Ödön­nek dr. Ali Assaud Al- Khandji, a Szíriai Arab Köz­társaság első magyarországi nagykövete. Szovjetunióbeli körútra indult a magyar katonai küldöttség A Czinege Lajos vezérezredes, honvédelmi miniszter ve­zetésével a Szovjetunióban tartózkodó magyar katonai kül­döttség szerda reggel Moszkvából repülőgépen Jerevánba, az Örmény Szovjet Szocialista Köztársaság fővárosába in­dult A küldöttség kilenc nap alatt felkeresi Örményorszá­got, Grúziát, Üzbegisztánt, majd az Ural-vidékre látogat. A magyar katonai vezetők megismerkednek a szovjet fegyveres erők harcosai, a dolgozó lakosság mindennapi éle­tével, a déli és keleti köztársaságok nemzeti kultúrájával A küldöttséget Malinovszkij marsall képviseletében el­kíséri útjára Szergej Rugyenko, a szovjet légierők marsall­­­ja. (MTI) . VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! "ÓdA ÜLT A MUNKÁS­PÁ­R­T MEGYE­ L­APJA + XX. évfolyam, 237. szám Ára: 50 fillér Csütörtök, 1963. október l1st Újabb állam• Algériában Fegyveres incidens az algériai-marokkói határon Ben Bella algériai állam­elnök, az FLN algíri szék­házában tartott sajtóértekez­letén közölte, hogy a marok­kói határ közelében sajnála­tos eseményekre került sor. Colomb Becharnál kedden délután­­ellenőrizhetetlen elemek­ harcba keveredtek az algériai kormánycsapa­tokkal. A harcokban tizen meghaltak. Az államelnök sajnálatos­nak nevezte, hogy erre az incidensre akkor került sor, amikor az ország belsejében a lázadók bűnös tevékenysé­get fejtenek ki. Ami a zendülőket ületi — hangoztatta Ben Bella —, "alkudozásoknak nincs he­lye«. »Bűnözőkkel nem tár­gyalunk« — mondotta. Hoz­záfűzte: ha szükséges, több százezer algériai fegyverbe áll, hogy véget vessen a lá­zadásnak. Néhány napon be­lül mindenki láthatja majd, hogy »a világon senki sem tartóztathat fel bennünket« — hangoztatta. Az újságírók megkérdez­ték az algériai vezetőtől, mi­lyen intézkedéssel akarja felszámolni a fegyveres pártütést. Ben Bella így vá­laszolt: »Majd elolvashatják az újságban. Voltaképpen nincs is berber pártütés, csak Ali Ahmed és El Hadzs pártütése van­«. Az algériai elnök azt is bejelentette, hogy október 24-től 27-ig tartják meg az algériai prasztság kongresz­­szusát, hogy megvitassák a földreform-intézkedéseket. Ez a kongresszus teljesíti ki azt az elvet, hogy azoknak kell adni a földet, akik raj­ta dolgoznak. A kongresz­­szus tükrözi, hogy Algéria határozottan rálépett a szo­cializmus útjára. A fellahok kongresszusa méltó választ ad mindazoknak, akik a "de­mokratizmust" csak gurgu­­lázzák. A tényleges demok­rácia azt jelenti, hogy a munka hasznát maguk a dolgozók élvezik. Algéria több nagyobb vá­rosában tömeggyűléseket tartottak. A tömeggyűlé­sek résztvevői tiltakoztak a kabiliai ellenforradalmárok üzelmei ellen. A legjelentő­sebb tömeggyűlést Tizi Ou­­zouban, Kabilia központjá­ban tartották, ugyanott, ahol tíz napja az ellenforradalmá­rok hívták egybe pártütő gyűlésüket. A gyűlésen Bou­maza nemzetgazdasági mi­niszter — aki maga is kabil származású — a résztvevők lelkes tetszésnyilvánítása kö­zepette hangoztatta, hogy az algériai népnek erélyesen szembe kell szállnia az im­perializmussal. Rámutatott arra, hogy a Nyugat, kivált­képpen az Egyesült Álla­mok, uszító hadjáratba kez­dett Algéria ellen. Erről sze­mélyesen is meggyőződött a múlt héten az Egyesült Ál­lamokban tett látogatásakor. Viszont a Szovjetunió 500 millió frank hitelt adott Algéria felépítésére. Bizo­nyos — mondotta Boumaza —, hogy az algériai nép ép­pen úgy megbirkózik belső nehézségeivel, mint ahogyan a héve­s háborúban meg­­llt Franciaország csa­pat Az­­ francia hírügy­nökség újabb algériai álla­mosítási intézkedésekről számol be. A hírügynökség elmondta, hogy Bone térsé­gében több gőzmalmot, só­bányát, két szállodát és egy sörgyárat államosítottak. Az államosított üzemekben csak a vezetés változott: mind az algériai, mind az európai alkalmazottakat megtartot­ták. Macmillan megbetegedett chitt­őh­e­ni i­ta­tó­­Párizsban Séta egy bérház körül Szerdai sporteredmények A „Flora” tájfun szörnyű pusztításai A megyei tanács végrehajtó bizottsága tárgyalta. A kenyérgabona vetési tervét 67,2 százalékra teljesítette megyénk­kél estig • Jövőre 46 millió forintot fordítanak a közutakra® Tervezet a községek vízellátásának megoldására Szerdán délelőtt ülést tar­tott a megyei tanácsi végre­hajtó bizottsága Szegeden, a megyei tanácsházán. A vég­rehajtó bizottság a megtar­tott vizsgálatok tapasztalatai alapján értékelte a hódme­zővásárhelyi városi tanács és végrehajtó bizottság irányí­tó és ellenőri munkáját A tanácskozáson a város veze­tői is részt vettek. Meghall­gatta a vb az őszi mezőgaz­dasági munkákról szóló tá­jékoztatót, s megfelelő hatá­rozatokat hozott. A KPM Közúti Igazgatósága és a megyei tanács vb építési, közlekedési és vízügyi osz­tálya terjesztette elő jóváha­gyásra az 1964. évi útkorsze­rűsítési és felújítási terveze­tet. Jóváhagyta a végrehajtó bizottság — a megyei terv­osztály előterjesztése alapján — a községek vízellátásának megoldására kidolgozott ter­vezetet is. Az őszi munkákról szóló jelentés beszámolt arról, hogy megyénkben kedden estig a vetőszántásra kijelölt te­rületnek 77,3 százalékán végezték el a munkát. A kenyérgabona-vetésterv 67,2 százalékos eredményt mutatott, ezen belül a rozs vetési tervét 100,3, a búza­vetés tervét 56,5 százalékra teljesítette megyénk. Az őszi árpánál az eredmény 79,2 százalék. A szegedi járásban 76, a szentesi járásban 65, a makói járásban 51,8, Vásár­helyen 67, Szentesen 50, Ma­kón 52,2, Csongrádon 44 szá­zalékos volt a kenyérgabo­na-vetésterv eredménye kedd estig. Ugyanekkor a kuko­rica törése 70,7, a naprafor­gó aratása 80,5, a cukorré­pa szedése 20,4 százalékos eredményt mutatott. A KPM Közúti Igazgató­sága a jövő évre Csongrád megye területére 46 millió 848 ezer forint hitelkere­tet kapott. A vb a tervezetet módosítá­sokkal elfogadta. Eszerint a jövő évben befejezik a vá­sárhelyi—maroslelei—makói út korszerűsítését (beleértve a vásárhelyi átkelési sza­kasz, vagyis a Síp utca út­jának átépítését is), amelyre több mint 2,5 millió forintot kell fordítani. Elkészül a maroslelei út makói átkelési szakasza is, 1,2 kilométer hosszúságban. A Kölcsey ut­ca jelenleg földút, s az út kiépítése közel 2,4 millió fo­rintot igényel. A csongrádi Tisza-hídnál a mintegy 600 méter útszakaszt korszerűsí­tik 600 ezer forintos költ­séggel. Tervezik a szegedi— kiskunmajsai útnak a megye­­ határáig történő korszerűsí­­t­­ését is — 19,3 kilométer hosszúságban —, mely 20 millió forintot igényel. Jö­vőre előkészítik a Rákoson áthaladó makói—békéscsa­bai út korszerűsítését, mely­re 13,5 millió forintot költe­nek. Jövőre tervezik a Tö­mörkény belterületére eső pál­monostori—csanyteleki útszakasz kiépítését, rend­be hozzák a csanyteleki— csongrádi utat, a szegedi gyeptéri repülőtérhez veze­tő, továbbá a röszkei vasút­állomáshoz vezető utat. A vb a tervezet tárgyalá­sa során úgy foglalt állást: felterjesztést tesz a Közleke­dés- és Postaügyi Miniszté­riumhoz, hogy amennyiben lehet, már 1964. évre is és a későbbiekben minden , évben biztosítson beruhá­zási hitelkeretet megyénk területére is a kiépítetlen összekötő utak kiépítésére. Állást foglalt amellett is, hogy az előzetes tárgyalá­soknak megfelelően, jövőre kezdjék meg a szentesi fő­útvonal kiépítését. Megyénk községeinek víz­ellátására távlati terv ké­szült. A tervezet készítése­kor számoltak azzal, hogy a mezőgazdaság fejlődésével, a tanyavilág felszámolásával — főleg magánerőből — nagyarányú lakásépítkezés valósul meg a községekben. Emellett középületek léte­sülnek, a tsz-ek is építenek szociális és kulturális célo­kat szolgáló épületeket. A tervezet szerint — a lehető­ségeket figyelembe véve — 1980-ra megyénk falusi la­kosságainak nagyobb ré­szét már vízvezetéki vízzel lehet ellátni. A II. és a III. ötéves terv időszakában elsősorban a 3—5000 lakosnál nagyobb községekben épülnek törpe vízművek. Az ivóvízellátás megoldása, illetve törpe víz­művek építése természete­sen gyorsabb ütemű is le­het, ha ehhez az egyes köz­ségek lakossága anyagilag is hozzájárul. Előreláthatólag — a helyi erőfeszítésekkel, a lakosság hozzájárulásával — jövőre megépül a törpe vízmű Kiszomboron, Maros­­lelén, Nagyéren, Pitvaroson, Mindszenten, Bordányon, Kiskundorozsmán és­­Illésen. Ezután a vb több előter­jesztésben döntött. Többek között engedélyez­te, hogy a szentesi városi, járási esz­közi építőipari vállalkozás csőkutakat ké­szíthessen; jóváhagyta a Derékegyházán 1964—65-ben megépülő négy tantermes általános, és a Mindszenten szintén ezek­ben az években megépülő négy tantermes középiskola beruházási programját, s en­gedélyezte a kiviteli tervek elkészítését. si (Liebmann Béla felv.) kutat fúrnak a vásárhelyi Viharsarok Tsz gazdasági központjában. A tervek szerint öt hét múlva ad vizet a létesítmény. Képünkön Olasz László fu­rómester irányításával készítik e­­ a torony felállítását

Next