Csongrád Megyei Hírlap, 1967. szeptember (12. évfolyam, 206-231. szám)

1967-09-01 / 206. szám

2 HÍRLAP 1961. SZEPTEMBER 1., PÉNTEK Rendelet a mezőgazdasági üzemek jövedelem­szabályozási rendszeréről és a földadóról Ülést tartott a Minisztertanács A kormány Tájékoztatási Hivatala közli: A Minisztertanács csütör­tökön ülést tartott. A me­zőgazdasági és élelmezésügyi és az igazságügyminiszter előterjesztette a mezőgazda­­sági termelőszövetkezetekről, valamint a földtulajdon és a földhasználat továbbfej­lesztéséről szóló­­ törvények tervezetét. Ezeket a kormány június 22-i ülésén már meg­tárgyalta, majd az ország­gyűlés állandó bizottságai­­­naiv javaslatait és észrevéte­leit figyelembe véve az elő­terjesztők több vonatkozás­ban módosították. A kor­mány a két törvény terve­zetét megvitatta, elfogadta, s úgy­­határozott, hogy az or­szággyűlés elé terjeszti. A pénzügyminiszter be­nyújtotta a gazdasági és pénzügyi ellenőrzés rendjé­nek szabályozásáról szóló törvényerejű rendelet terve­zetét. A Minisztertanács úgy határozott, hogy a terveze­tet a Népköztársaság Elnöki Tanácsa elé terjeszti. Az Országos Tervhivatal elnökének előterjesztése alapján a kormány megvi­tatta és­ elfogadta az 1968. évi népgazdasági terv kidol­gozásának­ alapjául szolgáló főbb célkitűzéseket és irány­elveket. A pénzügyminiszter és a mezőgazdasági és élelmezés­ügyi miniszter javaslatai alapján a kormány határo­zatot és rendeletet hozott a mezőgazdasági üzentek jöve­delemszabályozási rendsze­réről, továbbá a földadóról, valamint, a mezőgazdasági termelőszövetkezetek jövede­lemadójáról. A mezőgazdasági és élel­mezésügyi miniszter jelen­tést tett a nyári mezőgaz­dasági munkák végrehajtá­sáról és az őszi munkákra való felkészülésről. A kor­mány a­ jelentést tudomásul vette. Elismerését és köszö­netét fejezte ki a mezőgaz­dasági üzemek, a felvásárló vállalatok dolgozóinak és mindazoknak, akik odaadó munkájukkal elérték, illetve előmozdították, hogy a búza holdankénti átlagtermése meghaladta a 14 mázsát, s bár a vetésterület a felsza­badulás előttihez képest ke­reken 1 millió holddal ke­vesebb, ez a termés újig­ fe­dezi a lakosság teljes ellátá­sát. A kormány kötelezte az illetékes minisztereket és az országos hatáskörű szervek vezetőit, hogy az őszi mun­kák sikeres elvégzéséhez szükséges intézkedéseket te­gyék meg. Felkéri a mező­­gazdaság és­ valamennyi érintett vállalat,­­intézmény és szervezet dolgozóit: te­gyenek meg mindent a ka­pásnövények, a szőlő és a gyümölcs eredményes beta­karításáért és feldolgozásá­ért, s az őszi munkák gon­dos elvégzésével biztosítsák a jövő évi megfelelő termés feltételeit A Minisztertanács az Or­szágos Műszaki Fejlesztési Bizottság elnökének előter­jesztése alapján módosította a bizottság szervezetéről és működéséről szóló, 1962-ben kiadott határozatát. A kormány ezután egyéb ügyeket tárgyalt egészítéses támogatás stb.) többféle dotációs, formát le­het alkalmazni. A kedvezőtlen adottságú állami gazdaságok részére — a nyereségérdekeltségi rend­szerrel összefüggésben — az árbevétel arányában lehet támogatást biztosítani. A mezőgazdasági termelő­­szövetkezetek szakmai veze­tésének megerősítését jelen­tősen segítette a korábbi határozatok alapján folyósí­tott állami támogatás. Ezt a támogatást a jövőben foko­zottabban a fiatal szakem­berek munkába lépésének, illetve letelepedésének elő­mozdítására kell fordítani. A korábbi határozat alap­ján kihelyezett szakemberek részére a kiegészítő­­javadal­mazás továbbra is fizethető. A kedvezőtlen adottságú termelőszövetkezetekben a határozat alapján engedélye­zett kiegészítő javadalma­zásokat egy alkalommal két évre meg lehet hosszabbíta­ni és kivételesen új kiegé­szítő javadalmazást is lehet engedélyezni. A jövedelemszabályozás rendszerével összefüggésben az új intézkedések módosít­ják a mezőgazdasági terüle­teket általában érintő föld­adót, valamint a mezőgaz­dasági termelőszövetkezetek jövedelemadóját. Az 1968-tól alkalmazásra kerülő földadórendelet sze­rint az adózók köre bővül, mert a rendelkezés többek között az állami gazdasá­gokra is kiterjed. A földadó továbbra is a föld kataszte­ri­­,i£áta jövedelmét veszi alapul, de mértéke a közös gazdaságokra nézve a föld minőségét jelző átlagos aranykorona-érték szerint differenciáltan kerül meg­állapításra A földadókulcsok a föld értékével együtt arányosan növekednek. Az a gazdaság, amelynek egy holdjára eső aranykorona-érték 4-nél ke­vesebb, mentesül a földadó fizetése alól. A földadót pénzben kell fizetni. A jövedelemadó a terme­lőszövetkezetekben tovább­ A termelőszövetkezeti al­fa is a tagok részesedése, halmazottak bére után 1968. alapján kerül kivetésre. A január 1-től 17 százalékos százalékos adókulcs alkal- társadalombiztosítási járulé­­mazásávalé­kot kell fizetni. Intézkedések a mezőgazdaság anyagi­­műszaki bázisának további fejlesztésére A mezőgazdasági nagyüze­mek jövedelemszabályozási rendszeréről szóló kormány­határozat egységes szerke­zetben foglalja össze a m­e­­zőgazdasági nagyüzemek (ter­melőszövetkezeteknek, álla­mi gazdaságoknak, egysze­rűbb mezőgazdasági szövet­kezeteik közös gazdaságai­nak) a gazdaságirányítás új rendszerében érvényesülő tá­mogatási, anyagi érdekeltsé­gi és adózási rendszerét Így a közismert — a mezőgazda­sági termelőszövetkezetek támogatását tartalmazó — •­1004-es kormányhatározat megújítása nem szükséges. A közelmúltban meghir­detett árinézkedések követ­keztében a mezőgazdasági felvásárlási árszínvonal emelkedik. Mivel a mező­­gazdasági nagyüzemek még ennek eredményeként sem tudják termelési, beruházási költségeiket teljes egészében az árbevételből fedezni — bár az intézkedések hatásá­ra a­­ saját források aránya a korábbihoz képest számot­tevően növekszik —, tovább­ra is szükséges a mezőgaz­daságban felhasznált ipari anyagok, beruházások és szolgáltatások után állami támogatások, kedvezmények nyújtása. Az alkalmazásra kerülő ártámogatási rend­szer alapvető célkitűzése, hogy a mezőgazdasági üze­mek beszerzési árszívonala számottevően ne emelkedjék. Az új jövedelemszabályozási rendszer az üzemi érdekelt­ségen keresztül ösztönöz a gazdaságpolitikai célkitűzé­sek megvalósítására. A mezőgazdaságban ter­melési célra felhasznált ipari eredetű eszközök, anya­gok, szolgáltatások ártámo­gatásánál a határozat abból indul ki, hogy az új gépek, alkatrészek ára és a gép­ja­vítási díjak között olyan arányt kell kialakítani, amely helyes irányban be­folyásolja a mezőgazdasági üzemeket új gépek vásárlá­sára, a gépek felújítására, javítására. A kormányhatározat fon­tos intézkedése, hogy a me­zőgazdaság gépesítéssel kap­csolatos költségei, az új gé­pek és a pótalkatrészek be­szerzési árai, valamint a gép­javítás és gépi munka díjai számottevően nem emelked­hetnek. Ez az intézkedés elő­segíti az anyag­-műszaki bá­zis további fejlesztését. A különböző mezőgazda­­sági üzemek közötti különb­ségek csökkentése és az egyéni­ feltételek megterem­tése érdekében, a növényvé­dő- és gyomirtó­szerek 1968­. évi beszerzési árszintjét va­lamennyi mezőgazdasági fel­használó részére egységesen határozzák meg. A mezőgazdasági nagy­üzemek beruházásainak tá­mogatása a jövőben is fenn­marad, de a támogatások módszere megváltozik: az eddig férőhelyenként és az ültetvényeknél katasztrális holdanként meghatározott támogatást a jövőben egy­szerűbb módon, a beruházá­sok költségének százaléká­ban kell meghatározni. A támogatás összegének meg­határozásához alapul vehe­tő beruházási költségek fel­ső határát normatívák ki­adása útján szabáyozzák. Az ártámogatást a terme­lőszövetkezetek és az álla­mi gazdaságok külön enge­délyezési eljárás nélkül — beruházási forrásként — vehetik igénybe ha a beru­házások megvalósításához előírt hatósági engedélyek­kel, tervdokumentációval rendelkeznek, valamint a beruházás költsége és az ár­­kiegészítés közötti különbö­zetet saját erőből, illetve hi­telből biztosí­tották. A gazdaságpolitika érvé­nyesítése érdekében az ár­támogatás mértéke különbö­ző lesz. Például 70 százalé­kos az ártámogatás a szarvasmarha- és a sertés­­tenyésztés épületeire az ül­tetvények közül a cseresz­nye, a meggy, a kajszi és a bogyós gyümölcsök, vala­mint a történelmi borvidé­keken végzett minőségi bor­szőlő-telepítésekre; 50 száza­lékos a támogatás az öntö­zőtelepek létesítésére, a fel­dolgozó- és tárolóépületek, valamint az üzemi járulé­kos beruházások megvalósí­tása esetén: 30 százalékos a támogatás pédául a cseme­geszőlő és az egyéb gyü­­mölcstelepítések után. Nem nyújtható támoga­tás a termeléspolitikai szem­pontból nem indokolt beru­házásoknál, például ősziba­rack és télialma-telepítések után. Továbbra is teljes egészé­ben a központi költségvetés terhére lehet megvalósítani a mezőgazdasági üzentek bekötőútjainak, távvezeté­keinek építését, valamint­ az új erdőtelepítési és fásítási beruházásokat. A határozat rendelkezései kiterjednek a mezőgazdasági üzemek talajvédelmi, tala­j­­javítási, vízrendezési és a rét, valamint legelőjavítási, munkálatok támogatására is. A talajvédelmi munkák nö­velése és az üzemi erőfor­rások fokozott bekapcsolása érdekében a jövőben a tel­jes állami támogatás meg­szűnik, folyósítása az összes költség meghatározott száza­lékában (70, illetve 50 szá­zalék)­ történik. A vízrende­zés céljára nyújtott állami támogatás összege a jelentős belvízkárok mielőbbi elhárí­tása érdekében növekszik. A kormány határozata — nagy népgazdasági fontossá­gára tekintettel — tovább­ra is jelentős támogatást biztosít az állattenyésztés, különösen a szarvasmarha­­tenyésztés és a gyapjúter­melés fejlesztéséhez. 1968-­­ tól kezdve a termelőszövet­kezetek a jelenlegi támoga­tás helyett a közös tulajdon­ban levő tehenek és előhasi üszők élveszületett borjai után egységesen 2000 forint állami támogatást kapnak. Az állami gazdaságok szarvasmarha-tartását az ér­tékesített tej mennyisége és az értékesített vágó- és, hí­zott marha árbevétele után megállapított ártámogatással kell segíteni. Fontos népgazdasági érdek a háztáji, a kisegítő- és az egyéni gazdaságok szarvas­marha-állományának fenn­tartása és fejlesztése. Ezért csak a gazdaságok adás-vé­teli szerződés keretében a jelenlegi 3000 forintos tá­mogatással szemben 6OOO fo­­rintos árkedvezménnyel vá­sárolhatnak vemhes üszőt. A gümőkór elleni védeke­zés folytatása érdekében a jelenleg biztosított állami támogatások továbbra is fen­n­m­ara­d­na­k. A kedvezőtlen adottságú termelőszövetkezetek és ál­lami gazdaságok továbbra is pénzben­ állami támoga­tásban részesülnek, mint­hogy áruértékesítésből szár­mazó alacsonyabb bevéte­leikből az átlagosnál na­gyobb termelési költségeik nem térülnek meg. A támo­gatás célja, hogy a saját erőfeszítések kiegészítése­képpen állami eszközökkel is csökkentse ezen üzemek­nél a kedvezőtlen természe­ti tényezők negatív hatását, lehetővé tegye a vállalatsze­rű önálló gazdálkodást, ösz­tönözzön a termelés növelé­sére, a jövedelmezőség foko­zására. 1968-ban — területi elha­tárolással — az eddigi kí­sérleti módszerek további kiterjesztésével és tovább­fejlesztésével (például árki. Mindenki becsületes? REMÉLI, HOGY VISSZAKAPJA A közelmúltban olvastam a lapban, hogy a Szeged— Makó között közlekedő au­tóbuszban találtak egy árat. Olyan jó érzésem támadt, hogy vannak még becsüle­tes emberek, s milyen sze­rencséje van az óra tulajdo­nosának. De nem így ne­kem! Augusztus 10-én utaztam Miskolcról haza, Vásárhely­re. Népkertnél leszálltnál a vonatról, s kiderült, hogy a kosztümkabátom fennma­radt a vonaton. Azonnal szóltam a forgalmistának, aki telefonált a nagyállo­­másra. Ott azonban már hűlt helye volt a kabátnak. A fülkében, ahol utaztam, rajtam kívül csak egy ma­gas, barna fiatalember ült. Nem akarom gyanúsítani, de kin kereshetném a kabátot máson, mint egyetlen úti­­társamon? A veszteség érzé­kenyen érintett­, hiszen nyugdíjas vagyok, s bizony be kell osztanom a pénzem. A kosztümöt pedig két nap­pal előbb kaptam ajándék­ba Miskolcon, a lányom­tól. Jó lenne, ha a becsületes megtaláló jelentkezne, s visszajuttatná a kabátot, ami neki nem nagy érték, de nekem az! ÖZV. K. MIHALYNÉ Vásárhely Bővítik az OMFB feladatkörét Az országos műszaki fej­lesztési bizottság eddigi alapvető feladata a kormány gazdaságpolitikai döntéseit és a népgazdasági terv mű­szaki megalapozását szolgá­ló tanulmányok, koncepciók készítése volt. Ez a fel­adatköre a jövőben is meg­marad, de bizonyos vonat­kozásban megváltozik: mi­vel ezután a minisztériu­mok saját, ágazatuk fejlesz­tési irányzatairól szélesebb kör­ben készítenek majd ta­nulmányokat, koncepciókat, az OMFB jobban koncent­rálhatja erőit olyan átfogó műszaki-gazdasági tanulmá­nyok, irányelvek, koncepciók kidolgozására, amelyek több ágazat összefüggéseit, együt­tes fejlesztési lehetőségeit komplexen tartalmazzák. Az OMFB készíti elő azo­kat a kormányhatározatokat, amelyek a műszaki kutatás általános fejlesztését moz­dítják elő. Egyezteti a mi­nisztériumok és a főhatósá­gok álláspontját a kormány műszaki kutatásokat érintő tudománypolitikai dönté­seinek előkészítése során. Javaslatokat tesz a kor­mánynak a nagy népgazda­sági jelentőségű műszaki ku­tatások elvégeztetésére. Az új gazdasági mecha­nizmusban az állami szer­veknek új módon kell befo­lyást­ irányító hatást gya­­korolniuk a vállalatok mű­szaki fejlesztési tevékenysé­gére. Ezért szükség van a gazdasági szabályozó eszkö­zök hatásának állandó fi­gyelemmel kísérésére és an­nak vizsgálatára, hogy előse­­gítik-e a tudomány és a kor­szerű technika gazdaságos alkalmazását. Ezt a felada­tot valamennyi minisztéri­umnak és országos hatáskö­rű szervnek el kell látnia. Az OMFB-re — mint a kor­mány műszaki tanácsadó szervére — az a feladat há­rul, hogy a népgazdaságban ezen a területen általában jelentkező kedvező, vagy káros tendenciákat feltárja és az előbbiek támogatásá­ra, az utóbbiak korrigálásá­ra alkalmas intézkedéseket kezdeményezzen. Az OMFB feladata, hogy tanulmányoz­za a több tárcát is érintő műszaki jellegű hatósági szabályozást és amennyiben szükséges, javaslatokat te­gyen a kormánynak megfe­lelő intézkedésekre. A jövőben jelentősebbé válik az olyan műszaki jel­legű szolgálatok megszer­vezése, amelyek megköny­­nyítik, elősegítik a vállala­tok racionális működését. Specializált intézmények rendelés, megbízás alapján ilyen jellegű szolgáltatásokat végeznek majd vállalatok, intézmények számára. E szolgálatok megszervezése, ezzel foglalkozó vállalatok létesítése és fejlesztése, va­lamint a felettük a felügye­let gyakorlása az illetékes minisztériumok és orszá­gos hatáskörű szervek fel­adata, amennyiben a válla­lat tevékenysége egy ágaza­tot szolgál. Az általános ér­dekű műszaki szolgálatok megszervezése viszont az OMFB-re hárul. Az OMFB kibővített fel­adat- és hatásköre ellenére sem válik a műszaki fejlesz­tés adminisztratív funkcio­nális szervévé, továbbra sem lát el felügyeletet más­­ mi­nisztériumok vagy főható­ságok műszaki fejlesztéssel kapcsolatos tevékenysége fe­lett. Az új kormányhatáro­zatnak ez az intézkedése is a gazdasági mechanizmus reformjának szelleméből fa­kad, amely szerint a műsza­ki kutatás és fejlesztés a gazdasági fejlődés szerves, el nem választható része, s ezt a tevékenységet — min­den szinten —­ alá kell rendelni a konkrét társadal­mi és gazdasági céloknak. (MTI) •1­­0 ,1 ... 01 .. . OLVASÓINK LEVELEIBŐL ................ Válaszolnak az illetékesek A PÉNZKEZELÉS MEGFELELŐ... Lapunk augusztus 11-i számában — egyik olvasónk­nak válaszolva — cikket közöltünk „Pénzkezelés — bi­zonylat nélkül?” címmel. A cikk írója bírálta a vásárhelyi Somogyi Béla Tsz-t, mert eltűrik a bizonylat nélküli pénz­kezelést a szövetkezet kezelésében levő Csillag utcai da­rálóban. A Somogyi Tsz vezetősége nevében Kiss Gábor elnök válaszolt, visszautasítva a bírálatot, s kérve a cikkben foglalt megjegyzések helyesbítését. Ennek helyt adunk: „Megfelel a valóságnak, hogy a magánosoknak számlát nem adunk — írta a tsz-elnök. — A pénztárbevételi zónák csak közületek részére van kiadva, ha pénzbeli térítés el­lenében daráltatnak. Ilyen viszont kevés fordul elő dará­lónkban, s ezért kevés is abban a bejegyzés. A magáno­sok részére a sz­álastakarmány-őrletés szintén pénzért tör­ténik, mázsánként egységesen 13 forintért. A vám-, illetve a pénzért való darálást szabályozó rendelkezések, továbbá a házipénztár pénzkezelését szabályozó rendelet a tűz-da­­rálóknál a pénztárbevételi bizonylat használatát nem írja elő. Termelőszövetkezetünk egy nyilvántartás felfektetésé­­vel oldja ezt meg, melyben a daráló vezetője a behozott mennyiséget, valamint az érte járó fizetett forintösszeget beírja és a szolgáltatást igénybe vevő daráltatóval alá­íratja. E tételekről számlát nem állítunk ki, viszont a da­­rálókezelő elszámoltatását, a daráltató aláírásával okmány­ként megfelelőnek tekintjük.” A vásárhelyi tanács vb mezőgazdasági és élelmezés­­ügyi osztálya is megerősítette: a darálónál vezetett nyil­vántartás alkalmas arra, hogy annak segítségével a da­ráló vezetőjét a tsz elszámoltassa. „A jövőben hasonló pa­naszok elkerülése végett, az osztály arra törekszik, hogy a tsz-darálókban a darálási díjról bizonylatot adjanak” — közölték szerkesztőségünkkel. Megjegyzik azonban, hogy pénztárbevételi bizonylat bevezetése vitatható, mert a rendelkezések nem írják elő, sőt, van több kereskedelmi szolgáltató tevékenység (tsz-zöldségbolt, fodrász ktsz), ami­kor — a darálóhoz hasonlóan — az­­ igénybevevő a pér­ befizetéséről nyugtát nem kap.

Next