Csongrád Megyei Hírlap, 1968. szeptember (13. évfolyam, 205-229. szám)

1968-09-01 / 205. szám

VaS számunk társaiméból:­­ OLDAT* Csalódott füllentők 3. OLD­AL: A bányásznap megyei ünnepségei 4. OLDAL: Városaink tisztasága 5. OLDAL: Őrségváltás a katedrán 6. OLDAL: Vásárhelyi históriák 7—8. OLDAL: Irodalom, művészet Huszonnégy órán belül szállítják a pótalkatrészt A Mezőgazdasági Gépalkatrész Ellátó Vállalat vidéki telepein és a központi raktárakban felkészültek az őszi mezőgazdasági munkák gépparkjának „kiszolgálására”. Különösen nagy az érdeklődés a nyári szárazságtól kiszikkadt földben elkopott ekevas- és kormánylemez­­cseregarnitúrák iránt. Az igény 50—80 százalékkal meg­haladta a tavalyit, ennek ellenére a nap mint nap érke­ző megrendeléseket hiánytalanul rá tudják elégíteni. Egyedül a régebbi típusú Pe—336-os ekénél számítanak kisebb alkatrészhiányra. A vállalat különben hozzáve­tőleg 30 féle szántóeszközhöz biztosított cserealkatrészt. A kukorica betakarításán országszerte 550 jugoszláv kombájn dolgozik. A vállalat a nyár folyamán többször is érintkezésbe lépett a gyártó céggel és kereskedelmi megbízottaival, ennek ellenére a kombájnalkatrész­ellátás jelenleg sem megnyugtató. Nincs fennakadás a vetőgépalkatrészek terén és ha szükség van, a szerelők gyorsan hozzájuthatnak a traktorok alkatrészeihez is. A Megév szakemberei a nyárihoz hasonló szervezett­séget biztosította az őszi mezőgazdasági munkáik idejére. A legtöbb alkatrészt 24 óra alatt szállítják a helyszínre. (MTI) . CSONGRÁD MEGYEI * Felavatták a 10.sz. AKÖV új telepét Szegeden, a Bakai Nándor utca végén az úgynevezett belső ipari körzetben 109 millió forint beruházási költ­séggel épült, illetve még épül a 10-es számú Autóközleke­dési Vállalat forgalmi és műszaki karbantartó telepe, együtt a XI. számú Autója­vító Vállalat főjavító műhe­lyével. A több szakaszban épülő nagy létesítmény első nagyobb részlegének ünne­pélyes átadására szombaton délelőtt került sor. Az ünnep­ségen megjelentek dr. Komó­csin Mihály, az MSZMP Csongrád megyei Bizottságá­nak titkára, dr. Per­jési Lász­ló, a szegedi pártbizottság el­ső titkára, dr. Biczó György, a Szeged­­j városi tanács vb elnöke, Juhász József, az SZMT vezető titkára, az Au­tóközlekedési Tröszt vezetői, a 31-es Állami Építőipari Vállalat, több testvérvállalat képviselői. A vendégeket Csiszár Ká­roly, a 10-es számú Autóköz­lekedési Vállalat igazgatója üdvözölte, majd Tapolczai Kálmán, az Autóközlekedési Tröszt, vezérigazgatója mon­dott avató beszédet. Ezután a vendégeknek bemutatták a komplex telepet Az új forgalmi és műszaki telep feladata, hogy biztosít­sa a Szegeden és környékén üzemeltetett 365 tehergépjár­mű, 114 autóbusz, több taxi, személygépkocsi, rakodógép és egyéb járművek tárolását, karbantartását és javítását. Eddig a februárban avatott kaposvári telepet tartották mintaüzemnek. Az országban elsőnek ezt szerelték fel a legkorszerűbb technikával. A szegedi ünnepségen elmon­dották, hogy az itteni beren­dezés beszerzésénél, felszere­lésénél a karbantartó techno­lógia kialakításánál figye­lembe vették a kaposvári ta­pasztalatokat, tovább tökéle­tesítették, s így most elmond­hatni, hogy az országban a szegedi forgalmi és műszaki telep a legkorszerűbb. A telep nagyjavító üzeme is épül. Ennek feladata lesz a kijelölt gépjármű típusok­nak megfelelően tehergépjár­művek főjavítása és gépjár­művek kettes szemléjének utójavításainak elvégzése. A központi irodaházban, annak egyik szárnyában ka­pott helyet a XI. számú Au­tójavító Vállalat irányító központja. A több mint 15 katasztrális hold területű te­lepen épül az Autójavító Vál­lalat új műhelye. Ezt előre­láthatóan 1969 első negyed­évében fejezik be. A nagy szerelőcsarnok (Fotó: Enyedl Zoltán) Szovjet-csehszlovák gazdasági tárgyalások kezdődnek • PR­ÁGA, MOSZKVA — MTI, TASZSZ A Pravda csehszlovákiai tudósítói a lap szombati szá­mában a helyzet további ren­deződéséről számolnak be. Az ipar, a közlekedés, a ke­reskedelem lassanként visz­­szaállítja normális tevékeny­ségét. Ez nem könnyű dolog, mivel Csehszlovákia gazdasá­gi élete jelentős mértékben függ az importtól: a nyers­anyag körülbelül 50 százalé­kát külföldről hozzák be. Ezért igen fontos, hogy a Szovjetunióból újra megin­dultak az ércet, szenet és ga­bonát szállító szerelvények. Helyreállt a Prága—Moszkva nemzetközi vasúti közlekedés is. A tudósítók ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy a hely­zet rendeződése nem megy simán. A prágai repülőtér vezetői például nem akarják helyreállítani a repülőtér normális tevékenységét, bár ezt a szovjet fél többször ja­vasolta. Jellemző, hogy a repülőtér vezetői megtiltották még azoknak a szovjet repü­lőgépeknek a kiszolgálását is, amelyek a Szovjetunióban üdülő csehszlovák gyereke­ket hozták haza. A gyereke­ket szovjet katonai autóbu­szok juttatták vissza szüleik­hez. Ülésezik a CSKP Központi Bizottsága Szombaton Prágában meg­kezdte tanácskozását a CSKP Központi Bizottsága. A nagy érdeklődéssel várt ülésszak munkájáról nem kaptunk részletes jelentést, valószínű­leg a tanácskozás ma is foly­tatódik. A prágai rádióban ismertetett közlemény csak arról tájékoztat, hogy a plé­­numon megvitatják az ország jelenlegi helyzetét, valamint a központi bizottság összeté­telét az e héten megtartott szlovák pártkongresszus ered­ményeivel összefüggésben. A rövid közleményből messzemenő következtetése­ket még korai lenne levonni. Mindenesetre annyi már most is megállapítható, hogy az ülésszakon a párt normái­nak betartásával megválasz­tott központi bizottsági tagok vesznek részt. Ez — egyelő­re közvetett módon ugyan — annak kifejezése, hogy az augusztus 22-én megtartott, úgynevezett „14. kongresz­­szust” nem tekintik érvé­nyesnek. A makói járásban: Útfenntartási üzem létesül a tanácsi kezelésű utak karbantartására (Tudósítónktól.­) A makói járásban jelentős összegeket fordítanak évente új utak építésére, a meg­levők korszerűsítésére. Maroslelén a na­pokban fejeződött be a Hunyadi és a Vá­sárhelyi utcában a több mint egy kilomé­ter hosszúságú, kiemelt szegéllyel és föld alatti szennyvízcsatornával ellátott útsza­kasz építése. A Petőfi utca korszerűsíté­sére is sor kerül rövidesen. Az anyag ki­szállítása napokkal ezelőtt megkezdődött. A fenti munkákra több mint négymillió forintot fordítanak. A lakosság bízik ab­ban, hogy az utak rendbehozása után nem lesz akadálya annak, hogy az autóbuszok bejárjanak a község főterére. Néhány hó­nap óta ugyanis a falu szélén áll meg az autóbusz, s különösen télen, rossz időben kellemetlen több kilométert gyalogolni, s a szabad ég alatt várakozni. A földeákiak és az óföldeákiak is hason­ló problémával küzdenek. A két községi bekötő út az utóbbi időben nagyon meg­rongálódott, s a tervezett hódmezővásár­helyi autóbuszjáratot emiatt nem indítot­ták be. Erre azonban rövidesen sor kerül­het, mivel tervbe vették az utak felújítá­sát. A Földeákot, Óföldeákot és Gencshá­­zat összekötő út építését a Hódmezővásár­helyi Közúti Üzemi Vállalat végzi három és fél millió forintos költséggel. A Pitvarost, Ambrózfalvát és Nagyért összekötő régi makadám, illetve nagykoc­­­ka-kövekből épült utat is jócskán megvi­selte az idő és a megnövekedett forgalom. Felújítására, szélesítésére a közúti igazga­tóság makói telepének kivitelezésében ke­rül sor. A Makó-Rákos és Pitvaros közöt­ti útszakasz felújítása befejeződött, az el­múlt napokban átadták a forgalomnak. A fenti munkák elvégzése után is akad azonban tennivaló, mivel igen sok még a rossz, korszerűtlen út a járás községeiben. Éppen ezért a járási tanács végrehajtó bi­zottsága javaslatára tervezik, hogy egy útfenntartási üzemet létesítenek a tanácsi kezelésű utak karbantartására, a kisebb­­nagyobb javítások és felújítások elvég­zésére. KOSZO­ JÓZSEF VILÁG PROLETÁRJÁT. EGYESÜLJETEK! A MAGYAR SZOCIALISTA MUNKÁSPÁRT LAPJA Rendkívüli intézkedések a sajtó területén Péntek este közleményt ad­tak ki Prágában a csehszlo­vák kormány üléséről. A közlemény bejelenti, hogy a kormány elengedhetetlennek tartja rendkívüli intézkedé­sek bevezetését a sajtó terü­letén. Ezért megbízta a mű­velődésügyi és az igazságügy­minisztert, hogy dolgozzon ki tervezetet a sajtó ellenőrzé­sére. Ezenkívül a miniszterta­nács mellett sajtó-, rádió- és tv-hivatalt állítanak fel, amelynek vezetője Josef Vohnout lesz. Frantisek Hamouz minisz­terelnök-helyettes tájékoztat­ta a kormányt azokról a gaz­dasági tárgyalásokról, ame­lyek a közeljövőben kezdőd­nek Moszkvában, hogy meg­oldást találjanak a csehszlo­vák gazdasági helyzetre. Michel Debré: Továbbra­ is az enyhülés politikája Debré francia külügymi­niszter a nemzetgyűlés kül­ügyi bizottságának ülésén is­mertette kormányának ál­láspontját a csehszlovákiai eseményekkel kapcsolatban. Debré elítélte ugyan az öt szocialista ország lépéseit, hangoztatta azonban, hogy a francia kormány véleménye szerint továbbra is az eny­hülés politikája az egyedüli lehetséges politika. Azokra a jobboldali követelésekre reagálva, amelyek intézkedé­seket sürgettek a Szovjet­unióval és a másik négy szo­cialista országgal szemben hangoztatta, hogy kormánya nem fog ilyen, lépéseket tenni. XXV. ÉVFOLYAM 205. SZÁM VASÁRNAP, 1968. SZEPTEMBER 1. Ára: 1 forint A konszoli­dáció útján Csehszlovákiából Ma érkező tudósítások nyilvánvalóvá teszik, hogy határozott állásfoglalások­kal, konkrét intézkedések­kel megkezdődött a kibon­takozás az utóbbi hetek, hónapok, válságos és zava­ros politikai helyzetéből. Érthető, ha a csehszlovák kormány arra törekszik, hogy mennél hamarabb megszüntesse az ellátás, a termelő munka, a közleke­dés terén azokat a rendelle­nességeket, amelyeket a szocializmus ellenségeinek fellépése és mesterkedése okozott. Ezzel egy időben párt- és az állami szervek olyan aktivitásba kezdtek, amely politikai vagy admi­nisztratív eszközökkel a moszkvai megállapodások megvalósítására irányul. Az országban terjed a felisme­rés, hogy a Szovjetunió és Csehszlovákia képviselőinek moszkvai tárgyalásain ve­tették meg az alapját a kon­szolidációnak. Illúzió lenne természete­sen azt hinni é s a ma­gyarországi ellenforradalom leverése után szerzett ta­pasztalataink alapján a ma­gyar közvélemény koránt­sem ringatja magát ilyen illúzióban, hogy Prágában vagy másutt egyszeriben mindenki a realitások alap­ján formálná meg állásfog­lalását, vagy hogy a szocia­lizmus ellen fellépett erők nyomban feladták volna a harcot. Szórványos és je­lentéktelen tüntetések csakúgy előfordulnak, mint ahogy a rémhírterjesztők sem hagyták abba lélek­mérgező munkájukat. De ahogyan hozzálát­­tak a házfalakról az uszító plakátok, felira­tok eltávolításához, épp­úgy megindul a meggyőző­désen alapuló politikai munka. Az első jelszó az állampolgári fegyelemre ap­­pellálás: a rend helyreállí­tásához az szükséges, hogy Csehszlovákia népe fegyel­mezetten és higgadtan foly­tathassa a termelő munkát. A konszolidáció egyik döntő feltétele, hogy a saj­tó a szocialista Csehszlová­­­­kia érdekeit szolgálja. Cer­­nik miniszterelnök bejelen­tette, hogy a kormány rend­kívüli intézkedéseket hozott a sajtóban előállott egész­ségtelen helyzet felszámo­lására. A népi hatalom megszi­lárdításában jelentős szerep vár a népi milíciára. (Em­lékezetes, milyen hisztéri­kus kampányt folytattak korábban a szocializmus el­lenségei a népi milícia el­len, követeléseik közép­pontjában ennek a testület­nek a feloszlatása állott.) A népi milícia főparancsnoka most maga Alexander Dub­­cek, a CSKP első titkára lett. A­ szocialista országok Mi vezetőinek állásfog­lalásai, sajtójának és né­peinek véleménynyilvání­tásai hozzájárulnak a cseh­szlovákiai kibontakozás meggyorsításához. Annak kategorikus leszögezése, hogy senki sem kívánja Csehszlovákiában a január előtti hibák, bűnök, rossz módszerek visszatérését, hanem épp ellenkezőleg, a szocialista testvérpártok és a kormányok a csehszlová­kiai szocialista demokrácia kiteljesedését akarják elő­mozdítani, hathatósan se­gítheti a csehszlovákiai konszolidációt. PÁLFY JÓZSEF

Next