Csongrád Megyei Hírlap, 1968. november (13. évfolyam, 230-258. szám)
1968-10-19 / 246. szám
Műszaki Ifftrtov- CSONGRÍOönyv MEGYEI * napok Az idén október 19. MHaKSSHH és november 5 között rendezik meg országszerte a műszaki könyvnapokat; ebben az időszakban csaknem 40-féle új kiadvány gazdagítja a mszaki szakirodalom választékát. Mint a Műszaki Könyvkiadó vezetői tájékoztatásul elmondották, mától kezdve az országban 450 gyárban, kutatóintézetben, intézménynél és vállalatnál rendezik meg a műszaki könyvnapokat, amelyeken a könyvnapi újdonságok mellett még mintegy ezer hasznos szakmai-tudományos kötetet kínálnak , a könyvterjesztők az érdeklődő munkásoknak, technikusoknak, mérnököknek. Csaknem három évvel ezelőtt alakult — a MTESZ és a Műszaki Könyvkiadó közös kezdeményezésére — a Műszaki Könyvklub; tagjai minden negyedévben tartalmaz füzetet — ezekben a hetekben is egy 50 oldalas ismertetőt kapnak kézhez az újdonságok, a fontos szakmai problémák megoldásához hasznosítható szakmai irodalom ismertetésével. A Műszaki Klubnak jelenleg már 35 ezer tagja van, s tömegesen kérik felvételüket a klubba nemcsak mérnökök és technikusok, hanem szakmunkások is.indez tükrözi azt a HM az egyre szélesebb körben terjedő felismerést, hogy a műszaki könyvek olvasása egyszerűen nélkülözhetetlen. Különböző számítások bizonyítják: az egyetemen tanultak például — természetesen az alapokat nem számítva — öt-hat esztendő alatt elavulnak. Aki tehát nem tart lépést a műszaki fejlődéssel, nem olvassa rendszeresen a műszaki könyveket, lapokat, rövid időn belül alkalmatlanná válik munkája ellátására. A dolog másik oldala persze az, hogy korunk műszaki irodalmával nem könnyű lépést tartani. A Műszaki Könyvkiadó ezért a legjobb szakemberek, tudósok bevonásával, nagy gonddal tervezi meg egy-egy szakmai terület különböző szintű könyvkiadását. A mostani műszaki könyvnapok talán legnagyobb slágere a régi hiányt pótló Vegyészmérnökök Kézikönyve I. kötetének megjelenése. Nagy előnye, hogy a milliónyi adatot, angol mértékrendszerről metrikus rendszerre számították át, s az ábrák is ehhez igazodnak. De jelentős, nem egy alkalommal, valóban hézagpótló művek kerülnek ezekben a napokban a könyvesboltokba a gépipar, a híradástechnika, az építőipar, a műszeripar, a matematika, az automatizálás, a fotózás területéről is. Az idei műszaki mbwmhmwuw Könyvnapok jelentőségét még egy esemény növeli: a jövő héten Budapesten rendezik meg a szocialista országok műszaki kiadóinak nemzetközi konferenciáját. . UJLAKI LÁSZLÓ M VILÁG PROLETÁRJAI. EGYESÜLJETEKI fr y?*igi7 * fvylirWi-Vfr Befejeződött az országgyűlés őszi ülésszaka Elfogadta az új vasút- és népi ellenőrzési törvényt Pénteken délelőtt 10 órakor folytatta tanácskozását az országgyűlés. Az ülésen részt vett Losonczi Pál, a Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke, Kádár János, az MSZMP KB első titkára, Fock Jenő, a forradalmi munkás-paraszt kormány elnöke, valamint Apró Antal, Biszku Béla, Gáspár Sándor, Kállai Gyula, Komócsin Zoltán, Nyers Rezső, az MSZMP Politikai Bizottságának tagjai, továbbá a Politikai Bizottság póttagjai, a Központi Bizottság titkárai és a kormány tagjai. Az ülésen részt vett az országgyűlés vendégeként Budapesten tartózkodó uruguayi parlamenti küldöttség Luis Rinon Perrez képviselőházi elnök vezetésével. A diplomáciai páholyokban a budapesti diplomáciai képviseletek számos vezetője foglalt helyet. Az ülést az elnöklő Vass Istvánná nyitotta meg. Bejelentette, hogy napirend szerint folytatódik a vita a beterjesztett új vasúttörvény-tervezet és közlekedéspolitikai koncepció fölött. 1975-ben évi 12 ezer autóbuszt gyártunk Dr. Horgos Gyula kohó-és gépipari miniszter emelkedett szólásra, aki többek között a hazai járműipar fejlesztéséről beszélt. A közúti járműipar műszaki színvonalának gyors növelésére a kormány határozata alapján megvásároltuk a Renault—Man—Ferrostaal konzorciumtól a 192— 230 lóerős dieselmotorok gyártási jogát, a gyártástechnológiai eljárást és a gyártó berendezések jelentős részét. Ezzel hosszú élettartamú, gazdaságos üzemi, nagyteljesítményű dieselmotorokat gyárthatunk és építhetünk autóbuszainkba, tehergépkocsijainkba és egyéb járműveinkbe. A járműprogramon belül is kiemelkedik az autóbuszgyártás fejlesztése. 1965-ben még 2700 autóbusz készült hazánkban, ez 1970- re 7000-re emelkedik, 1973- re pedig már 10 000—12 000 autóbusz gyártását tervezzük. Nagy gondot fordítunk arra, hogy járműveink kényelmesek legyenek, a program végrehajtásával a magyar autóbuszgyártás a világ élvonalába kerül. Kitért arra, hogy a közlekedéspolitikai koncepció számol a személygépkocsiállomány jelentős növekedésével is. Ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy a kohó- és gépipar, eddigi fejlesztési irányának megfelelően, nem kíván személygépkocsik gyártására berendezkedni. A számítások ugyanis azt mutatják, hogy a személygépkocsi-gyártás akkor gazdaságos, ha évente legalább 150 000— 160 000 készül belőle, ez a mennyiség azonban többszöröse a várható igényeknek. Gazdaságosabb, ha részt veszünk a Szovjetunió személygépkocsi-gyártásában kooperációs szállításokkal. A két ország között létrejött megállapodás alapján a szovjet gépkocsigyártás fejlesztéséhez különféle alkatrészek szállításával csatlakozunk. Ezeket az alkatrészeket évi 300 000-res példányszámban állíthatjuk elő, ami gazdaságos. Az alkatrészekért a Szovjetuniótól évenként 12— 14 000 személygépkocsit kapunk majd, amit a FIAT- licenc alapján gyártanak. Arra törekszünk, hogy ehhez hasonló megállaodások más államokkal is létrejöjjenek. Több felszólalás után Csanádi György miniszter válaszolt a közlekedéspolitikai koncepció és az új vasúttörvény-tervezet feletti vitában elhangzott javaslatokra. Ezután az országgyűlés a vasútakról szóló törvényjavaslatot általánosságban és részleteiben is elfogadta. A napirend szerint a népi ellenőrzésről szóló törvényjavaslat tárgyalása következett. Erősödik a népi ellenőrzés társadalmi jellege A népi ellenőrzésről szóló törvényjavaslatot dr. Dobrónaki Gyula államtitkár, a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság elnöke terjesztette az országgyűlés elé. Tizenegy évvel ezelőtt az 1957. évi törvénnyel hívta életre az országgyűlés a népi ellenőrzést. — Az országgyűlés a népi ellenőrzés intézményével sajátos szervet hozott létre. A feladatok jellegét, az államszervezetben betöltött helyét, felépítésének rendjét és hatáskörét tekintve e szervet az állami szervek vonásai jellemzik, ugyanakkor — a társadalmi erők szervezett részvétele folytán — egyre erőteljesebben kidomborodik társadalmi, népi jellege. Az eltelt csaknem 11 év alatt a népi ellenőrzésnek e kettős, állami és társadalmi jellege tovább erősödött. Ezt a vonását erősítették azok a módosító jogszabáyok is, amelyek nyomán hatásköre és tömegkapcsolatai egyaránt erősödtek. Az új törvényjavaslat mindezeket az állami és társadalmi jelleg erősítésére vonatkozó intézkedéseket átveszi, sőt egyes vonatkozásokban tovább is fejleszti. Az 1957. évi 7. törvény értelmében a népi ellenőrzési bizottságok tagjai az arra illetékes államhatalmi szervet meghatározatlan időtartamra választották. A jövőben — a törvényjavaslat szerint — a népi ellenőrzési bizottságokat az országgyűlési képviselőkkel, illetve a tanácstagokkal azonos időtartamra, tehát általában négy évre választják. Az új szabályozás a korábbinál jobban megfelel a szocialista demokratizmus követelményeinek, jobban hangsúlyozza, hogy a népi ellenőrző bizottságok választott tagjai és tisztviselői közvetlenül felelősek az őket megválasztó tanácsoknak. Részletesen elemezte a vizsgálatok körét és megállapította: — A szociális, kulturális, egészségügyi ágazatokat vizsgálva például olyan tapasztalatra jutottunk, hogy a támogatást, a szociális juttatásokat sok eseben nem a legrászorultabbak kapják. Felmérésünk szerint az utóbbi tíz évben a dolgozó anyák 60 százaléka egyszer sem vette igénybe a kedvezményes üdülést. Az ezekben a témákban végzett vizsgálataink tapasztalatai azt mutatják, hogy célszerű felülvizsgálni a béren kívüli juttatások körét. Más témát is érintve kitért arra, hogy minden vizsgálatukban helyet kaptak a társadalmi tulajdon védelmét biztosít feladatok. E munkánkhoz sok és értékes segítséget kaptunk azoktól a dolgozóktól, akik közérdekű bejelentéseikkel gyakran hívták fel figyelmünket a beavatkozást igénylő esetekre. — A lakosságtól a bizottságainkhoz évente csaknem tízezer bejelentés, panasz érkezik. Ezek a jelzések arról is információt nyújtanak, hogy a lakosság miként vélekedik egyes állami intézkedésekről, a közélet tisztaságáról, az állami szervek és a lakosság kapcsolatáról. A gazda felelősségérzetével írják meg észrevételeiket, javaslataikat, amelyeknek túlnyomó része a közös ügy féltéséből fakad. A lakosságtól érkezett közérdekű bejelentés hívta el a népi ellenőrzés figyelmét például arra, hogy az illetékes szervek közömbössége miatt jelentős összegű állami bevételtől esünk el. Ismeretes, hogy az utóbbi időben megnőtt az ingatlanok iránti kereslet, amit egyesek úgy használnak ki, hogy földjeiket parcellázzák és magas áron értékesítik. Az így szerzett, nemegyszer milliós jövedelem után azonban adót nem fizetnek. Pedig a 3/1961. PM. számú rendelet szerint a mezőgazdasági ingatlanok parcellázás útján elért jövedelemtöbblet progresszív jövedelemadózás alá esik. Ez a rendelkezés azonban elsikkadt a bürokrácia útvesztőjében, — mondotta többek között előterjesztésében. A törvényjavaslat vitájában felszólalt dr. Korom Mihály igazságügyminiszter is. Egyebek között rámutatott: Társadalmi fejlődésünk jelenlegi és jövőbeni követelményei nagyobb igényeket támasztanak a népi ellenőrzéssel szemben. Ezért szükséges az ellenőrzési tevékenység színvonalának növelése, módszereinek továbbfejlesztése. Ezt szolgálja az új törvényjavaslat. Az Országggyűlés a népi ellenőrzésről szóló törvényjavaslatot általánosságban és részleteiben elfogadta. Ezután sor került az interpellációkra. Az interpellációkra adott válaszok elhangzása után Kállai Gyula az Országgyűlés háromnapos őszi ülésszakát berekesztette. XXV. ÉVFOLYAM 246. SZÁM SZOMBAT, 1968. OKTÓBER 19. Ára: 70 fillér Szolidaritás Vietnammal Ez a hét a vietnami néppel való szolidaritás hete. Kiemelt jelentőségű abban a törekvésben, hogy minden eszközzel támogatjuk a vietnami nép önvédelmi harcát az amerikai agresszorok ellen. Országgyűlésünkön, a miniszterelnök expozéjában ez a támogatás kormányszinten is kifejezésre jutott, de — hogy úgy mondjuk — össznépi szinten is megnyilatkozik különös erővel az ezen a héten országszerte megrendezett szolidaritási gyűléseken. Képeink felvillantják ennek a hős népnek nehéz harcát. Szüntelenül zsongnak a „halálmadarak’ a dzsungel felett. Minden mozgásra tüzelnek az amerikai támadók A vietnami városokban ilyen betongyűrűkbe menekülnek az amerikai repülők támadása elől a gyerekek Levélírás tűzszünet közben valahol a dzsungelben, valahová a sokat szenvedett Vietnamba... Találgatások Washingtonban és Párizsban * SAIGON — MTI Az amerikai hadsereg és az Egyesült Államok oldalán harcoló más külföldi csapatok egységeinek saigoni parancsnoksága által kiadott közlemények szerint a vietnami háború harcainak hevesssége csökkent. Ez változatlanul hozzájárul azokhoz a washingtoni és párizsi találgatásokhoz, amelyek szerint jelentős fordulat várható a VDK amerikai bombázásának felfüggesztése tekintetében. Szovjet segítség Vietnamnak A vietnami szolidaritási hét keretében fokozott figyelem irányul arra az internacionalista segítségre, amelyet a Szovjetunió nyújt a harcoló Vietnamnak. A növekvő arányú szállításokról Tyimofej Guzsenko, a Szovjetunió tengeri flottaügyi miniszterének első helyettese nyilatkozott az APN szovjet sajtóügynökségnek. Hangsúlyozta, hogy a szovjet tengeri flotta hajói éeenként több százezer tonna rakományt szállítanak szovjet kikötőkből a VDK- ba. Jelenleg Haiphongban 14 szovjet hajó kirakodása folyik. Ugyanakkor a Fekete-tengeri kikötőkből négy, a távol-keleti kikötőkből három hajó indult útnak Vietnam felé, megrakodva különféle felszerelésekkel, szállítóeszközökkel és olajtermékekkel. A Szuezi-csatornának az izraeli agresszió következtében történt lezárása miatt a Fekete-tengerről Vietnamba tartó szovjet hajók kénytelenek Afrikát megkerülve, szinte kétszeres utat megtenni. Ennek ellenére a szállítmányok mennyisége az idén jelentősen megnőtt.