Csongrád Megyei Hírlap, 1971. május (16. évfolyam, 102-126. szám)

1971-05-23 / 120. szám

­ Nem leváltás kérdése (B. N.) Vezetőkről, a vezetés színvonaláról beszél­getve elég gyakran hallani véleményeket, amelyek lé­nyegét talán így foglalhatjuk össze: minden tiszteletem az öregeké, csak menjenek már nyugdíjba. S a summá­it után részletesen is kifejtik, hogy a korszerű veze­téstudomány alapvető elméleti tételei sem tudnak meg­­gyökeresedni, gyakorlatunkban, amíg a vezető poszto­kat ki nem vesszük az ötvenen felüliek kezéből. Kény­szerűségből ugyan szót ejtenek a tapasztalat jelentősé­géről is, de nyomban hozzáteszik: ma már nem alapoz­hat erre senki, hiszen a tudományok gyors fejlődése mindenképp elavulttá teszi a régi ismereteket. Egyszerű lenne mindezt a nemzedéki ellentét talán örök és nagyon is érthető kategóriájába sorolni. Annál is inkább, mert nyilvánvalóan részes is benne a fiatalok sajátos türelmetlensége, az egyetemen megtanultak mi­előbbi hasznosításának erőteljes vágya. Aki emlékszik rá, magáról tudja, hogy a munkahelyre illúziókkal telve lépett, be annak idején. Hitt a gyors sikerben, a karrier­ben, amelyet birtokolt ismeretmennyisége bőségesen in­dokolt. Szerinte. Aztán jött az első kudarc, és nyomában kialakult az ítélet: nem engedik az öregek. Szerencsés, embernek mondanám, aki megmenekült ettől a hely­zettől.­­ . . . " De ne maradjunk a dolgok felszínén, ds ne érvel­jünk az „öreg — tehát maradi” szemlélettel szemben a „fiatal — tehát türelmetlen”, nem kevésbé általános és hamis jelszóval. Ehelyett gondolkodjunk el kicsit komp­lexebb módon a vezetés színvonala, és vezető személye közötti, teljesen nyilvánvaló összefüggésről. Van iparvállalatunk, amelynek termékei és technikai berendezése felett régen túlhaladt az idő? Sajnos van. Esetleg olyan is, amelynek igazgatója történetesen hat­vanöt éves? Bizonyára akad példa erre is. Ha azonban a kettő egymásmellettiségéből azt a következtetést von­juk le, hogy először a vezetőt kell nyugdíjazni, s akkor majd magától ifjedik meg a géppark és a gyártmány­összetétel, biztosan holtvágányra jutunk. Egyszerűen azért, mert a hajóskapitány életkorának az égvilágon semmi köze nincs a minket utaztató hajó teljesítőké­pességéhez. A Diesel-mozdonnyal vontatott gyorsvonatot a hatvanas mozdonyvezető is Pestre viszi Szegedről 150 perc alatt, ha megtanulja a kezelését. Nem képes vi­szont ilyen bravúrra a kétdiplomás, harmincéves masi­niszta sem, ha a szerelvény elé holmi első világháborús gőzmozdonyt akasztanak. Amiben persze nemcsak az a tanulság foglaltatik benne, hogy jó feltételek mellett jó vezető a fiatal is. Ki kell tudnunk olvasni azt az igaz­ságot is, amely így hangzik: az ötvenen felüli vezető is képes megtanulni az irányítás tudományát, ha veszi a fáradtságot, amely ehhez óhatatlanul szükséges. Úgy vélem, azt már senki sem állítja komolyan, hogy nincsenek seregestől napról napra tanuló, a szak­ma legújabb eredményeivel is lépést tartó, egyébként deres fejű gyárigazgatóink, hivatalvezetőink, párttitkára­ink. Legfeljebb szemléletük védelmében felteszik az újabb kérdést: de mi legyen azokkal, akik nem kapha­tók a tanulásra, az önképzésre? Őket pusztán tapasz­talatuk, régi érdemeikre való tekintettel most már örök­re hagyjuk meg az egykor rájuk bízott vezetői poszton? Senki sem hirdet ilyen elveket. Ennek megfelelően senki sem tartja elképzelhetetlennek, netán embertelen­ségnek, ha egy-egy kis képességű, fejlődni nem tudó és nem is akaró vezetőt leváltanak posztjáról, amikor erről megbizonyosodnak, az­ arra illetékesek. S ha az eddigiekből, még nem lenne teljesen világos, afféle summázatként írom le véleményemet: a vezetés színvonalának szüntelen, és kötelező emelése nem old­ható meg leváltással. Kis és nagy gyárban, helyi, vagy országos hatáskörű hivatalban sem. Több reményt ad a helyes döntésre, ha a vezetők rendszeres minősítésekor az életkor objektív ténye he­lyett azt vizsgálják az arra illetékesek, hogy az éppen szóban forgó személy tud-e kialakítani maga körül al­kotásra ösztönző légkört. Egyszóval: rendelkezik-e ve­zetési készséggel, vagy sem. S ha ez gyakorlattá válik, remélhetőleg tompul a nemzedéki ellentét éle is, ve­zető posztot kap az arra méltó harmincéves, de ott ma­rad a tapasztalat pótolhatatlan előnyével rendelkező, vezetni képes hatvanöt éves is. /SSO* Mai számunk tartalmából: ROMÁNIAI NAGYKÖVETÜNK LÁTOGATÁS AI ERDÉLYBEN NIXON MEGEGYEZÉSRE TÖREKSZIK? HÍREK KÖZEL-KELETRŐL • AZ SZMT KIBŐVÍTETT ÜLÉSE SZEGEDEN GONDOLATOK M­É­RT BUDAPESTI KÖZGYŰLÉSE UTÁN • ÉREMHULLAS GYULÁN SZOMBATI SPORTEREDMÉNYEKI Páter János és Stefan Jedrychowski befejezte tárgyalásait A lengyel külügyminiszter szombaton hazautazott Péter János és Stefan Jedrychowski, a Lengyel Népköztársaság külügymi­nisztere tegnap befejezte tanácskozásait. A két kül­ügyminiszter megbeszélései­ről záróközleményt adtak ki. Stefan Jedryczhowski szombaton délután hazauta­zott Budapestről. A Ferihe­gyi repülőtéren Péter János külügyminiszter, Marjai Fe­renc külügyminiszter-he­lyettes és a Külügyminiszté­rium több vezető munkatár­sa búcsúztatta. Stefan Jedrychowski len­gyel külügyminiszter szom­bat délelőtt Péter János külügyminiszter társaságá­ban megtekintette a buda­pesti nemzetközi vásárt. El­kísérte őket Marjai József külügyminiszter-helyettes, Némety Béla, hazánk varsói nagykövete, továbbá Tade­­usz Hanuszek, budapesti lengyel nagykövet és a len­gyel külügyminiszter kísére­tének tagjai. Stefan Jedrychowski a nemzetközi vásáron szerzett benyomásairól kedvezően nyilatkozott az MTI munka­társának. Korom Mihály Bulgáriában A magyar igazságügyi küldöttség, amely dr. Ko­rom Mihály igazságügyi mi­niszter vezetésével pénteken érkezett Bulgáriába, egyna­pos szófiai tartózkodás és a Szvetla Daszkalova igazság­ügyi miniszterrel folytatott baráti megbeszélés után, szombat délelőtt a bolgár fővárosból vidékre utazott. Vidéki programja szerint a delegáció Északkelet- és Kelet-Bulgáriában, Tirnovó­­ban, Várnában és még mi­hány más városban tesz lá­togatást. Szlovák miniszter Budapesten Szurdi István belkereske­delmi miniszter meghívásá­ra hazánba érkezett (K­. Goga, szlovák kereskedelem­ügyi miniszter. Tárgyaláso­kat folytat a magyar belke­reskedelem időszerű kérdé­seiről és a két ország keres­­­­kedelmét kölcsönösen érin­tő témákról. Itt-tartózkodá­­sa során tanulmányozza a magyar kereskedelmi, ven­déglátó- és szállodai hálóza­­­tot ­ Átütő siker a BNV-n Hat Csongrád megyei termék a kitüntetettek között Cso­­grád megye iparának fejlődése, termékeinek színvonala egyaránt kitűnő minősítést kapott az idei Budapesti Nemzetközi Vásáron. A nagyközönség és a szakemberek megkülönböztetett érdek­lődésén túl meggyőző bizonyíték az a tény, hogy a kiállítók és kiállított termé­kek közül kettő elnyerte a fővárosi ta­nács nagydíját, továbbá négy a vásár dí­ját kapta meg. Sok éves rendszeres gyártmányfejlesz­tő tevékenység elismerését jelenti a Ken­derfonó és Szövőipari Vállalat .tricoplan’’ ponyvájának kitüntetése. A gyár szakem­berei öt esztendeje foglalkoznak a külön­böző alapanyagú ponyvák kenés útján történő impregnálásával. Ez a kísérletso­rozat vezetett el a már jó néhány hónap­ja gyakorlatban is kipróbált­­ tricoplan ponyva előállításához. A teljes egészében műszálas alapanyag sokkal jobban bírja az igénybevételt és a vízzel szemben is ellenállóbb, mint a hagyományos taka­róponyvák. Minden bizonnyal részes a kitüntetésben az a tény is, hogy ebben az évben már 300 ezer négyzetmétert ad­nak a kereskedelemnek ebből a keresett cikkből a szegediek. Kétéves termelési és üzemelési tapasz­talat birtokában nevezte be a díjakért folyó versenybe a négysoros kukoricabe­takarító adapterét, a BMG makói gyára, a francia licenc alapján gyártott, kombájnra szerelhető csőtörővel. A bíráló zsűrit meg­előzően számos kukoricatermelő gazda­ság nyilatkozott a gyártmányról teljes el­ismeréssel, így azt is mondhatnánk, hogy a fővárosi tanács nagydíjának elnyerése inkább az eddigi sikeres munka elismeré­se, sem mint egy új gyártmánynak adott ajánlólevél. Nem kevésbé kitüntető az az elismerés, amelyet fogyasztási cikkeket gyártó válla­lataink arattak a magyar és a nemzetközi ipar nagy seregszemléjén. A Hódmezővá­­sárhelyi Divat Kötöttárugyár vásári díjas triacetat keveréki alapanyagból gyártott női és férfi pulóverei olyan keresettnek örvendenek a piacon, amelyet egyelőre megközelítően sem tudnak kielégíteni a vásárhelyiek. Ez egyszerre fejezi ki a ter­mék tetszetőségét, kiváló tulajdonságait, de azt az egyre feszítőbb ellentmondást is, amelyet oly gyakran tapasztalunk iparvál­lalataink gyártmányfejlesztő tevékenysé­ge és kapacitásnövelési lehetőségek kö­zött. Gyorsan fejlődő fiatal nagy­vállalatunk az Alföldi Porcelángyár Krisztina étkész­letének kitüntetése minden bizonnyal je­lentős mértékben hozzájárul majd a vá­sárhelyi porcelán minősége elismerésének, miként a Minőségi Cipőgyár hírneve nö­vekedésének a BNV-díjat­ nyert bőrhelyet­tesítő anyagból készült női csizma kollek­ció. Dél-Magyarország élelmiszeriparától szintén elvárjuk a sikert valahány kiál­lításon csak megjelenik. A Szegedi Papri­kafeldolgozó Vállalatnak köszönhető, hogy ez évben sem kellett csalódni. Gulyásle­ves kockájának BNV-díjjal való kitünte­tése nem csak egy termék minőségének, de annak elismerése is, hogy ez a válla­lat új és új termékeivel hozzájárul a dol­gozó nők második műszakjának megköny­­nyítéséhez. BEDŐ NÁNDOR Néhány * HÓDEKÖT nagysikerű termékei közül (Fotó: Enyedi Zoltán) Tovább nő a tanácsok gazdasági szerepe Befejeződtek a balatonfüredi jogásznapok Balatonfüreden szombaton befejeződtek a hagyományos jogásznapok. A résztvevők két szekcióban üléseztek. Megvitatták a szövetkezeti jogfejlődés időszerű kérdé­seit. Az államigazgatásban dolgozó jogászok csoportja dr. Papp Lajos államtitkárnak, a Minisztertanács Tanácsi Hivatala elnökének ,,A ta­nácsi tevékenység továbbfej­lesztése” címmel megtartott előadását hallgatta meg. Az előadó elemezte azt az 1956 óta céltudatosan szervezett folyamatot, amelynek főbb eseményeit a szövetkezeti mozgalom megszilárdítása, a gazdasági reform bevezetése, a munkahelyi demokrácia teljesebbé tétele, szövetke- zetpolitikánk korszerűsítése jellemezte, most pedig e fo­lyamatnak lényeges része az államelmélet demokratizmu­sának további tökéletesítése. Az államtitkár kitért arra a fejlődési folyamatra, amely településhálózatunk igazga­tásában bekövetkezett. Meg­említette, hogy 1960-ban ha­zánkban 3024 községi tanács működött, napjainkra pedig a száma 1827-re csökkent. Tervszerűen igyekeztek lét­rehozni a körzetközpontokat. Ennek jele, hogy ma már hazánkban 253 nagyközséget tartunk nyilván, a községi lakosok 34 százaléka nagy­községekben él. Beszélt az előadó a járási szervek meg­változott szerepéről. A tanácsok önállóságát bi­zonyítja, hogy tovább nő gazdasági szerepük. Ezt ta­núsítja, hogy 1970-ben a ta­nácsok már 25 milliárd fo­rintos költségvetéssel gazdál­kodtak, és a közös fejlesz­tési alap is elérte a 20 mil­liárd forintot. 28. évfolyam, 120. szám 1971. MÁJUS 23., VASÁRNAP Megjelenik hétfő kivéte­lével mindennap, hétköz­nap 8, vasárnap 12 oldalon ÁRA: 1 FORINT M­agyar—szovjet határ­­forgalmi tárgyalások A debreceni vasútigazgató­­ságon véget értek a május 17-én kezdődött magyar— szovjet határforgalmi tárgya­lások, amelyeken a kor­mányszinten egyeztetett áru­szállítási terv idei négy és fél hónapjának mérlegét vonták meg. Magyar rész­ről Szegedi Nándor, a deb­receni vasútigazgatóság ve­zetője, szovjet részről G. I. Bogdanovics, a lvovi igazga­tóság vezetője értékelte a két ország határmenti vas­­útigazgatóságainak együtt­működését. Megtárgyalták a fokozódó magyar almaex­port lebonyolítását, és a Szovjetunióból egyre na­gyobb számban érkező Zsi­guli személygépkocsik záho­nyi átrakásának problémá­ját. Szó volt a Szovjetunió­ból Jugoszlávia és Ausztria felé irányuló, Magyarorszá­gon átmenő tranzitforgalom lebonyolításáról is. A felek megállapodtak, hogy az egy­re növekvő árumennyiség át­rakása a gépesítés fokozását teszi szükségessé. Szovjet részről ehhez műszaki és technológiai segítséget bizto­sítanak a MÁV számára. A két vasútigazgatóság veze­tője ezután a konténeres áru­­szállítás és az újfajta zsu­gorfóliás konzervek vasúti szállításával és átrakásával foglalkozott. A tárgyalások jegyzőkönyvét szombaton ír­ták alá a debreceni vasút­­igazgatóságon. Egyébként G. I. Bogdano­­vicsot, akinek a szovjet kor­mány az elmúlt napokban a Szocialista Munka Hőse ki­tüntetést adományozta, Bu­dapesten baráti beszélgeté­sen tagadta dr. Mészáros Ká­roly miniszterhelyettes, a MÁV vezérigazgatója.

Next