Csongrád Megyei Hírlap, 1972. január (17. évfolyam, 1-25. szám)
1972-01-01 / 1. szám
VILÁGHÍRADÓ Nixon „mié MÉG JAVÁBAN FOLYIK a világsajtóban a találgatás, mi is késztette Nixon elnököt és az amerikai hadvezetést arra, hogy öt napig tartó, de ritka kegyetlen „bombázási hullámot” indítson el a Vietnami Demokratikus Köztársaság ellen? A feltevések között szerepel az is, hogy az amerikai légierő talán most akart kipróbálni egy új fegyvert, egy új bombát ... Akik ezt állítják, arra hivatkoznak, hogy Laird amerikai hadügyminiszter három héttel ezelőtt Brüszszelben, a NATO-hadügyminiszterek értekezletén, az ún. védelmi tanács ülésén már bejelentette, hogy az USA-nak új fegyver áll a rendelkezésére. Februárban már hét esztendeje lesz annak, hogy az amerikai légierő megkezdte a terrortámadásokat. A hét év alatt gyakran volt alkalmuk az amerikai hadiipar kutatóinak „harcszerű körülmények közt” kipróbálni a „technikai újdonságaikat”. A láncosbombáktól a napalm új válfajaiig, a műanyag srapnellt tartalmazó (hogy a röntgen ne mutassa ki a sebesült testében!) bombától a „narancsbombáig” (amely gerezdekre hull szét robbanáskor). Meglehet azonban, hogy mégsem ilyen „üzleti és technikai” ok vezette Nixon elnököt és tanácsadó karát az ötnapos légitámadássorozat megindítására. Az erőfitogtatás texasi módszerét lehet felfedezni a „bombázási hullám” mögött. A PAKISZTÁNI PROBLÉMA nem mozdult el a holtpontról, mivel sem a világnak, sem az ázsiai ország közvéleményének nincs tudomása arról, hozott-e bármilyen csekély eredményt Ali Bhutto pakisztáni elnöknek és Mudzsibur Khaman sejknek, a bengál autonóm mozgalom vezéralakjának titkos találkozója? Valószínű, hogy a még mindig fogva tartott Rahman és a pakisztáni kormány alkudozásai nem érnek véget egyhamar. A KÖZEL-KELETI helyzetben figyelemre méltó, hogy a három arab ország államszövetségének szervezete fokozatosan testet ölt Egyiptom, Szíria és Líbia föderációjában most alakult meg a közös kormány: élére Ahmed el-Khatib szíriai politikus került. (Köztudomású, hogy a legfőbb szerv, az Elnöki Tanács elnöke viszont egyiptomi, Anvar Szadat.) Az egyiptomi fővárosban ugyanekkor ülésezett a kormány, a parlament és az Arab Szocialista Unió központi bizottsága. Az itt meghozott határozat a diplomáciai erőfeszítések folytatását írta elő, de megállapította,hogy a megszólt területek felszabadításának egyetlen módja a harc. Dr. PÁLFY JÓZSEF Számvetés és előretekintés (Folytatás az 1. oldalról.) Tessük, ezek között kétségtelen jelentős tényező az 1970- es árvíz és ennek következményei. De nemcsak ez. Alaposabban elemezve a tsz-ek helyzetét, mutatkoznak olyan hiányosságok, amelyek bekövetkezése nem objektív okok, hanem sokkal inkább, szubjektív tévedések következménye. A termelőszövetkezetek egy része anyagi erejét meghaladó —, s hozzátehetjük, nem kellően átgondolt és előkészített — fejlesztési programba kezdett. Szép számmal akadnak szövetkezetek, ahol az egyéni jövedelmek szintjét is túlméretezték vezetők és tagok esetében egyaránt, elrugaszkodtak a közgazdaságilag megalapozott lehetőségektől. Emellett továbbra is negatív tényezőként hat a homokterületek rossz természeti adottsága, a helyenként jelentkezett belvíz- és aszálykár. Mindezek miatt még nem mondhatjuk el, hogy leküzdöttük az 1970-es árvíz hatását, és azt is látnunk kell, hogy a termelőszövetkezeti mozgalom kezdeti helyzeti előnyét Csongrád megye nagymértékben már elvesztette. Ahhoz, hogy a megtorpanás ne következzék be, ne történjék visszaesés, a mezőgazdasági termelésben is hatékonyabb gazdálkodásra van szükség. Tulajdonképpen ennek a feltételei is adottak. Zömében nagyszerű vezetőgárda nőtt fel a termelőszövetkezetekben, mind több a hozzáértő, a szövetkezetét magáénak érző, lelkiismeretesen dolgozó termelőszövetkezeti tagok száma, és kialakultak, vagy kialakulóban vannak az optimális nagyságrendű, egészséges termelési struktúrával működő szövetkezetek. És ha vannak is külső, a szövetkezeti gazdálkodást nehezítő körülmények, ha nem mindenben kielégítők a közgazdasági és egyéb feltételek, mégis ott cselekednek helyesen a termelőszövetkezeti vezetők, ahol a gazdasági eredmények romlásánál nem a külső okokat állítják előtérbe, hanem szembenéznek saját gyengeségeikkel. Azok a szövetkezetek, amelyek a törvényeket és a gazdálkodási szabályokat betartották és betartják, azok a szövetkezeti vezetők,, akik nem tértek le a szilárd elvi alapokról „egy tál lencséért” — és ilyen a túlnyomó többség —, azok most is számíthatnak a kormány segítségére. Mi nem értünk egyet azokkal a kevesekkel a szövetkezeti mozgalomban, akik évek óta nem fejlesztettek semmit, nem kezdeményezték, kockázatot sem vállaltak, ezért talán most semmi gondjuk sincs, és arra hivatkoznak, hogy azok, akik hallgattak a kormány szavára, például asertésprogram megvalósításában, azok az új létesítésével együtt járó gondok, nehézségek miatt magukra vessenek. Lehetséges, hogy a közös sertéstelepek megvalósítása és más létesítmények építése — különösen ha nem kellő gonddal volt előkészítve —, okoz átmeneti feszültséget egy-egy termelőszövetkezetben. De ami a jövőt illeti, nem kétséges, hogy ők jártak jól, hiszen olyan hatékony termelőerőket állítanak a termelőszövetkezet fejlesztésének szolgálatába, amelyek éreztetni fogják hatásukat nemcsak a szövetkezetek alapjainak növekedésében, de a termelőszövetkezeti tagok jövedelme emelkedésében is. Ugyanakkor meggondoltságra, megfontoltságra biztatjuk a tszvezetőket. A lehetőségek elszalasztása, kihasználatlanul hagyása is hiba, de nem kevésbé azok túlbecsülése, ami rendszerint túlzott kötelezettségvállalásokba torkoll. A X. kongresszus határozatainak érvényt szerezni a mezőgazdasági termelés területén arra kötelez bennünket, hogy elmélyülten elemezzük megyénk termelőszövetkezeti mozgalmának legújabb tapasztalatait, és átgondolt javaslatokkal, a tsz-tagok és kollektívák érdekeit messzemenően figyelembe véve, segítsük elő, hogy mielőbb valóban korszerű szocialista nagyüzemekké váljanak a termelőszövetkezetek, és megvalósuljanak az országos jelentőségű nagy célkitűzések, a húsprogram, a zöldségtermesztés fejlesztése stb. Nem kétséges, hogy megvan a lehetősége, hogy Csongrád megye mezőgazdasága, termelőszövetkezeti mozgalma rangos helyét megőrizze a megyék között a jövőben is. Nem öncélú tevékenység a gazdaság kérdéseivel foglalkozni. A gazdasági front a szocialista építő munkának az a fő területe, amely megalapozza az életszínvonal alakulását, és egyben jó feltételeket teremt népünk szocialista tudata kialakításához, ami szintén elengedhetetlen a szocializmus teljes felépítéséhez. A X. kongresszus előtt is, de azóta is sok szó esett arról, hogy közgondolkodásunkban jelen vannak és hatnak olyan nézetek, amelyek akadályosó tényezői a jobb, eredményesebb gazdasági munkának, a szocialista építésnek. Ennek érdekében is többet kell tennünk a tudatformálás, a társadalom iechológiai állapota viszonylagos elmaradottsága megszüntetése érdekében. Tapasztaljuk, amikor azt mondjuk, hogy tiszteletben tartjuk az anyagi érdekeltség elvét, ezt sokan eltúlozva úgy értelmezik, hogy megtűrjük, vagy éppen támogatjuk az anyagiasságot. Egyesek kevés munkával, vagy munka nélkül magas jövedelmekre tesznek szert. Most a kormány egy sor jó intézkedést hozott a munka nélkül szerzett jövedelmek megakadályozására, a harácsolás, az önzés leküzdésére. Hiba volna azt gondolni, hogy ez csupán törvényekkel, rendeletekkel kiküszöbölhető. Olyan közvélemény kialakítására van szükség, amelynek légkörében nem élhetnek sokáig az antiszociális és immorális jelenségek. Szükségesek az intézkedések, rendeletek, ezeket csak szemléletformáló agitációval, propagandával nem lehet pótolni, de fordítva is igaz, csak rendeletekkel az emberek szemléletét nem lehet átformálni. Sok tudatformáló munkára van szükség, hogy az emberek értsék, és egyetértsenek a munka szerinti elosztás szocialista elvével. Nem ritka eset, hogy a végzett munka szerint differenciált bérezéssel szembeállítják az egyenlőség elvont, valójában kispolgári elvét. E tekintetben is jó támaszt kaptunk a kormánytól azokkal a rendeletekkel, amelyek a bérezési besorolást egységes elvek alapján szabályozzák, és segítik kiküszöbölni, hogy ugyanazért a munkáért a különböző ágazatokban más és más bért fizessenek. Valljuk, hogy nemcsak az osztályok, nagyobb közösségek sorsával, érdekével kell foglalkoznunk, hanem figyelembe kell venni a csoport és a kisebb közösségek, az egyén érdekét is. Sokan ezt úgy értelmezik, hogy az egyéni érdeket a csoport, a vállalat érdeke elé sorolják, és nem kevésbé hibás szemlélet és gyakorlat, amikor a vállalati vagy a csoportérdeket helyezik a közérdek fölé. Ebből táplálkozik az a magatartás, ami a gazdaságirányítás reformjából is csak azt fogadja el, ami egyénileg vagy a kollektívának közvetlenül és azonnal előnyös. Éppen ilyen körökben feltételezik, hogy gazdasági gondjaink fő oka a reformban keresendő. Nem a reform okozta a problémákat, legfeljebb élesebben megmutatta azokat. Nem a szabályozó rendszer következményei ezek , bár a szabályozó rendszer egynémely hibája hozzájárult, ha nem is a keletkezésükhöz, de a fennmaradásukhoz. Gazdasági problémáink megoldása sem a mai gazdaságirányítási rendszer ellenére, hanem éppen annak segítségével, azzal összhangban levő eszközökkel történhet. E tekintetben is egységes szemléletre van szükség. Ha vannak a gazdasági építő munkát gyengítő helytelen szemléletek, és találkozunk torz gyakorlattal, antiszociális tendenciákkal, és olykor ezek erősödésével, akkor arra van szükség, hogy a szocializmus hívei jobban hallassák hangjukat. A szocialista demokrácia terebélyesedő lehetőségeivel ők éljenek elsősorban, ne azok, akik visszaélnek vele, csak a saját egoista törekvéseik útját egyengetik. A szocializmust igenlő emberek sokkal többen vannak, mint elenzői. Legyen erősebb a hangjuk is. Ez is szükséges ahhoz, hogy jobban dolgozva, magasabb szinten folytassuk a szocializmus építését, megvalósuljanak céljaink, s a szocializmus mind többet nyújtson, s kellemesebb legyen azok számára, akik építik. ------------------------------------------------------------------- Hit nap eseménykrónikája SZOMBAT: Nyugat-Pakisztánban, több vezető politikust őrizetbe vettek VASÁRNAP: Leonyid Brezsnyev Leningrádba érkezett, Alekszej Koszigin pedig a Tatár Autonóm Köztársaság néhány városát kereste fel. Az amerikai légierő újból megkezdi a VDK bombázását. HÉTFŐ: Willy Brandt nyugatnémet kancellár Washingtonba érkezett. Összeült az egyiptomi parlament. KEDD: Nixon Brandt találkozó az amerikai elnök floridai üdülőjében. Borrícos kubai elnök elutazott Moszkvából. SZERDA: Nixon pekingi útjának előkészítésére delegáció utazott a srinai fővárosba. '■Bejelentették, hogy az angol csapatokat kivonják Malta szigetéről. CSÜTÖRTÖK: Szovjet kormánynyilatkozat a vietnami kérdésről. Abbahagyták a VDK elleni amerikai légitámadásokat. PÉNTEK: Belpolitikai tárgyalások Nyugat-Pakisztánban Bhutto és Rahman megbízottai között. Deficittel zárult az USA külkereskedelmi mérlege, 1893 óta először. Magyar vezetők üdvözlő távirata Kádár János, az MSZMP Központi Bizottságának első titkára, Losoncai Pál, a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke és Fock Jenő, a forradalmi munkásparaszt kormány elnöke táviratban fejezte ki jókívánságait dr. Fidel Castro Ráznak, a Kubai KP KB első titkárának, a forradalmi kormány elnökének és dr. Osvaldo Dorticos Torradónak, a Kubai Köztársaság elnökének a kubai forradalom győzelmének évfordulója alkalmából. „Meggyőződésünk, hogy a szocializmus építésében pártjaink és kormányaink között kialakult sokoldalú internacionalista együttműködés a jövőben még tovább erősödik, szorosabbá válik. Szívből kívánjuk, hogy további sikerek gazdagítsák a kubai nép életét — hangoztatják egyebek között üdvözlő táviratukban a magyar vezetők. A hét egyik nagy fontosságú eseménye Máltával kapcsolatos: a kis, földközi-tengeri szigetországból ugyanis az angol csapatoknak el kell távozniuk. Képünkön: Dom Mintoff máltai miniszterelnök (jobbról) csütörtökön Líbia fővárosába, Tripoliba érkezett, hogy tárgyaljon Kadhafi ezredessel, líbiai elnökkel 1972. január 3-tól Megváltozik néhány iparcikk fogyasztói ára Az Országos Anyag- és Árhivatal és a Belkereskedelmi Minisztérium közleménye Az Országos Anyag- és Árhivatal elnöke, a Belkereskedelmi Miniszterrel, valamint az érdekelt árhatóságok vezetőivel egyetértésben 1972. január 3-án megváltoztatja néhány termék fogyasztói árát. Az intézkedés révén emelkedik egyes építőanyagok ára. A legfontosabb árváltozások a következők: — A kisméretű, I. osztályú ■ tömör falazótégla fogyasztói maximált ára ezer darabonként lakatba rakva 914,— Ft. Kereskedelem telephelyén 989,— Ft. — Az I. osztályú, kettős méretű, sok lyukú falazótégla ára ezer darabonként a termelőüzem telepén 2290 Ft, a kereskedelem telepén 2480 Ft. Az I. osztályú magasított tégla ára, ha termelőüzem telepén vásárolják meg 1240 Ft, illetve ha a vétel a kereskedelem telepén történik, maximálisan 1340 Ft lehet; — A kevés lyukú, X. osztályú B 30-as blokktégla ezer darabonként maximált ára a termelőnél, 4060 Ft, a kereskedelmi vállalat telepén 4400 Ft; — Az I. osztályú, sok lyukú B25-ös blokktégla ára pedig 4930 Ft, illetve 5340 Ft; — A válaszfaltégla áradba az I. osztályú minőségű, ezer darabonként a termelőnél 3200, a kereskedelmi vállalatnál 3460 forintnál nem lehet magasabb. — A B 29-es falazóblokktégla termelőnél ezer darabonként, I. osztályú minőségben 4750 Ft-ért, kereskedelmi válallatnál 5140 forintért árusítható; — A 100-as nyormiszilárdságú, előregyártott tégla, középbloikk m3-enkénti ára termelőnél 900 Ft, a kereskedelem telepén 975 Ft; — A hornyolt szalagtetőcserepet és a hódfarkú tetőcserepet a termelőnél ezer darabonként legfeljebb 1420 Ft-ért, kereskedelem saját telepén pedig 1540 Ft-ért értékesíthetik. A vasbeton áthidalógerendák közül az A—12 jelű, 150 cm hosszú, szabványos minőségben gyártott gerenda darabonkénti maximált ára a gyártelepen, szállítóeszközre felrakva, a kereskedelem telepén szállítóeszközre való felrakás nélkül 67 Ft. — A fecskefarkú, 1. osztályú minőségű tölgyfaparketta maximált fogyasztói ára mienkért 198 Ft, a normál csaphornyos tölgyfaparketta maximált ára 200 Ft. Ezek, az extra „K” osztályba sorolt minőségben maximálisan 238, illetve 240 Ft-ért hozhatók forgalomba. Az egyéb faféleségekből (kőris, akác stb.) készített parketták maximált ára nem változik. Az előzőekben ismertetett építőanyagárak a termelőüzem, illetve a kereskedelem telephelyén alkalmazott, fuvar nélküli árak. A fuvardíjat külön számítják fel. A színesfémek, az alumínium és a hőre lágyuló műanyagok, valamint az öntvények termelői ára 1972. január elsejével felemelésre kerül. A termelői árak emelése a legtöbb esetben végrehajtható volt a fogyasztói árak változtatása nélkül, mivel a termelői áremelés következményét a forgalmi adó csökekntésével a költségvetés viseli. Egyes cikkek fogyasztói árát azonban még így is emelni kellett, de ezek a teljes lakossági fogyasztás értékének csak kis hányadát képviselik, így a garzon gáztűzhely korábbi 977 Ft-os maximált fogyasztói ára 1972. január 3-tól 1030 Ft-ra, a zuhanytál (Z 90) eddigi555 Ft-os ára 646 Ft-ra, a mosogatómedence (Tip. 106) 326 Ft-os ára 381 Ft-ra, a 187 Ft-os falikúsé 196 Ft-ra, a 93,50 Ft-os főzőlapé 106 Ft-ra, a 4 literes kuktáé 157 Ft-ról 193 Ft-ra, a 6 literesé 185 Ftról 226 Ft-ra, míg a 18 emes, félmagas, vágott szélű, csiszolt, lakkos füllel készült fazekaké 28,30 Ft-ról 30,73 Ft-ra változik. Ugyancsak emelkedik a mosógép, a centrifuga ára 30—60 Ft-tal, a gázbojlereké 70—80 Ft-tal, a gáztűzhelyeké 20—50 Fttal. A kerékpárok fogyasztói ára a jelenleginél 120—140 Ft-tal lesz magasabb. Nem emelkedik viszont a motorkerékpárok ára, továbbá a kályha, tűzhely, a hűtőszekrény, a rádió, valamint a tv-készülékek csoportjába tartozó iparcikkek ára, és általában a kis méretű alumínium edényeké sem. Ezen termékeknél is a termelői árak emelkednek, de a forgalmi adó csökkentésével a költségvetés átvállalja a terheket a fogyasztói árak változatlanságának biztosítása érdekében. Emelkedik néhány, nem alapvető műanyagcikk ára is. A személygépkocsi gumiabroncs- és tömlőféleségek fogyasztói ára mintegy 20 százalékkal emelkedik, így például a Trabant gépkocsihoz használt gumiabroncs jelenlegi 340 Ft fogyasztói ára 408 Ft-ra emelkedik. Az intézkedés eredményeként csökken a mosószerek (porok és paszták), tisztítószerek, valamint a szappanféleségek ára. Eszerint a leggyakrabban használt termékek ára az alábbiak szerint módosul: A 200 grammos Optima régi fogyasztói ára 6,20 Ft, új fogyasztói ára 4,60 Ft, a Tisztaság mosópor régi fogyasztói ára 6 Ft, az új fogyasztói ára 4,40 Ft. A 250 grammos Tomi Super és a 350 grammos Tomi Automat mosóporok ára 1 Ft-tal lesz alacsonyabb.A Bio automate 10 Ft-ról 7,40 Ft-ra, a Tip mosogatópor ára 8 Ft-ról 5,90 Ft-ra, az Ultra mosogatóporé pedig 5,80 Ft-ról 5,— Ft-ra csökken. A pillírozott mosószappan ára 20,— Ft helyett 15,20 Ft, a márkázott 1/6-os pipereszappanok kg-kénti ára 35,40 Ft helyett 27,— Ft, darabonként pedig 5,90 Ft helyett 4,50 Ft. A babaszappan ára a jelenlegi 4,40 Ft-ról 3,40 Ft-ra csökken. A borotvakrémek ára is csökken. A hatóságilag megállapított új árak 1972. január 3-án lépnek életbe. A szabadáras termékeknél az áremelkedéseket a vállalatok a piaci helyzet alakulásának hatására fokozatosan valósítják meg (MTI) SZOMBAT. .m. .LMBKÁS .