Csongrád Megyei Hírlap, 1980. szeptember (25. évfolyam, 205-229. szám)

1980-09-01 / 205. szám

Kétnapos tanácskozás Szegeden Zajelhárítás és környezetvédelem A műszaki haladás vad­hajtásai között sajnos, egyre bántóbban számon kell tar­tanunk a zajhatást, amely napjainkban már a legjelen­tősebb civilizációs ártalm­ak közé sorolható. A­­ közúti járművek zajának a légka­lapácsok fülsüketítő ropo­gásának elsősorban a vá­rosi ember van kitéve. Ezek idegbántalmakat, szív- és hallási zavarokat idézhet­nek elő. A zajelhárítás tehát na­gyon fontos, népegészség­ügyi, össztársadalmi ér­dekeket szolgáló tevé­kenység. Joggal felmerülhet a kér­dés mindannyiunkban; ho­gyan mérik a hangerőt, és hol van az a határ,­­ ahon­nan már károsodással kell számolnunk? Az európai em­berek számára az afrikai né­gerek temtam zenéje, vagy magas hangú sípjaik hang­­ra elviselhetetlenek lehet­nek. Nem biztos azonban, hogy őnáluk Bach csodála­tos zenéje élvezetet vált ki. Vagyis: ugyanarra a zajra, hangerőre az emberek más­ként reagálnak. A különböző zajszinteket bel­lel jellemezzük, és en­nek tizedrésze a decibel, vagy, ahogyan rövidíteni szoktuk: a dB. A szakembe­rek ezzel érzékeltetik a hangerőt, a zajszintet. Az emberi suttogás körülbelül 30 dB. A normális beszél­getés mintegy 55 dB ere­­­jű. A nem nyitott kipufo­góval közlekedő gépkocsik hangereje 75, a hangtompító nélküli, pneumatikus kőfú­rók zaja viszont már 120 dB. A sugárhajtású repü­lőgépek zaja elérheti a 150 dB értéket is. A kutatókat széles kör­ben foglalkoztatja a zajel­hárítás. A közutak men­tén lakók védelmébe egyes országokban 90 centiméte­res hangelhárító falakat építettek a közutak és a lakóépületek közé. Másutt a házsorok és a közutak közé fasorokat telepítettek. Ezek félmeg­oldásoknak bizonyultak idő­vel. A gépjárművek okoz­ta zajnál ugyanis jóval na­gyobb problémát jelentenek a turbinás gépek, amelyek zajára az élőlényekben bi­zonyosfajta biokémiai re­akciók le sem játszódnak, avagy mások felfokozott hevességgel zajlódnak. Vé­gül is az élő szervezet bio­lógiai rendje felborul. Komplex feladatokat kell tehát megoldani a szakem­bereknek Ezért is üdvözöljük az MTESZ három tagegye­sületi csoportjának, az akusztikusoknak, az építő­iparosoknak és a közleke­déstudományokkal foglalko­zóknak a ma kezdődő, két­napos szemináriumát a sze­gedi Technika Házában. Ezen a települési környe­zet zajelhárításával, a zaj elleni védelem kérdéseivel foglalkoznak. A közös fó­rumon a kommunális za­jokra, a regionális környe­zetvédelmi együttműködés kérdéseire is kitérnek a szakemberek. Közben megtárgyalják a zajellen­őrző rendszereket, a helyi városi zajvizsgálatok ta­pasztalatait, a közlekedés­­eredetű zajok kérdését, a kialakuló zajszintek szá­mítását, a vasúti zaj ha­tását, és elméleti modell­jeit, s nem utolsósorban mind­ezek pénzügyi konzekven­ciáit. Szeptember 2-án ter­mékbemutató-kiállítás is nyílik KÖSZIG, a Hőtechni­kai Vállalat, a Szellőzőmű­vek,­­a FOTOBER, a Ligni­­fer Isz, a Heves megyei Ta­nácsi Építőipari Vállalat, a Ferroglóbusz és a KSZV részvételével. A kétnapos rendezvény programja ismét arra a nagy kérdésre figyelmeztet: a műszaki tudományos vál­tozások közepette a legfőbb szempont, hogy mindenkor és mindenhol az embert szolgálja a tudomány. DR. BÁTYÁS JENŐ, az MTESZ megyei szervezetének szaktitkára A külföldi vagonok esetében Milyen a „rakodási morál" a szentesi vasútállomáson? A MÁV berkeiben idegen kocsiknak nevezik azokat a külföldi tulajdonban levő tehervagonokat, amelyek árut hoznak az országba, il­letve kiviszik a rakományt. A nemzetközi vasúti együtt­működés keretében termé­szetesen a magyar vagono­kat is igénybe veszik Euró­pa vonalain a külföldi part­nerek. Mind a két esetben közös vonás, hogy a felek valutában számolják el­­egy­másnak a kocsik haszálatát. Összehangolt munkával . A „bérleti díjat" a népgazdaság fizeti. Ezért nagyon fontos valutatakaré­­kossági érdek, hogy minél kevesebb legyen a kocsik tartózkodási ideje a rako­dás tartamára, az érkezés, valamint az indítás között. Nálunk, a vasútnál össze­hangolt, pontos csapatmun­kára van szükség a cél elé­résére, de ebből a körből nem hagyható ki a szállító ipari és mezőgazdasági üze­mek közreműködése és meg­­értése sem — mondja a MÁV szentesi forgalmi iro­dájában Szabó László állo­­másfőnök-helyettes. Ugyan­csak ennek a feladatnak a felelőse Bíró Ferencné, a vasúti áruszállítási részleg egyik vezetője. ő a követ­kezőket mondja: _ Nagyon sok múlik a vasút és az érdekelt szállító partnerek kapcsolatán. • El­mondhatom: ebben az év­ben észrevehetően javult a fuvaroztatók, a megrende­lők rakodási készsége. Ez összefügg a jobb szemlélet­tel, a szervezéssel és az egyre több kisegítő gép al­kalmazásával. Persze azért vannak javítani való mo­mentumok a közös munká­ban. A szentesi vasútállomáson 24 óra az idegen kocsik megállapított és előírt tar­tózkodási ideje és minden „plusz, mínusz eltérés” hoz­za vagy viszi a valutát az ország számára. Ezt jól tudják a vasutasok, de nem ennyire jól a szentesi üze­mek, mert esetenként — az elhúzódó rakodás miatt — ugyan kifizetik­ a rájuk rótt kocsiálláspénzt, de a ma­gyar államnak nem forint­ban, hanem valutában kell kiegyenlítenie a késedelmet és ez nagy különbség! Az ügy jelentőségére konkrétan utal az, hogy­­a tiszántúli vasúti csomópontok közül a szentesi tekintélyes számú idegen kocsival dolgozik, ami egyébként tíz-tizenöt százaléka az összesen moz­gatott „saját” tehervagon­­állomány­nak. Nem ritka az olyan hónap, amikor közel kilencezer tonna­­áru érke­zik Szentesre, illetve indul el több mint ötszáz idegen kocsi által. — Az eredményeket szem­lélteti, hogy az esztendő első felében 22—25 óra volt az ide­gen kocsik átlagos tartóz­kodási ideje. Ebben szere­pelnek azok is, amelyek három-négy óra alatt el­hagyják az állomást, de olyanok is vannak, amelyek pénteken érkeznek és csak hétfőn indulnak tovább. Sajnos, a szombati és vasár­napi vagonkiürítés még nem erőssége a megrendelőknek. Holott ez sokkal olcsóbb megoldás — még a rakodók kétszeres hétvégi órabérét is beszámítva —, mint a kocsiállások miatt kifizetett összeg! Ezek után felmerül a kér­dés, hogy milyen a szentesi fuvaroztatók „rakodási mo­rálja”? A legjobban érde­kelt ügyfelek közé tartozik — az áruk mennyiségét nézve — az erőtakarmány­­gyár, a Termál és az Árpád Tsz, valamint kisebb mér­tékben a Kontakta gyár, a Pankotai Állami Gazdaság és 5 c söripar. A rakodási teljesítményekben is hasonló a sorrend. Plusz kiadások — Az elmúlt évben ja­nuártól júliusig 5827 óra után fizettek kocsiálláspénzt a szentesi üzemek és válla­latok. Ez számmal kifejezve mintegy 300 ezer forint plusz kiadással terhelte meg őket. Persze a tények ked­vező alakulásához és a ra­kodási magatartás javulá­sához tartozik, hogy 1980. első hat hónapjában már csak 2360 órára rúgott a kocsiállás és ezzel együtt a felére csökkentek a válla­latok és üzemek­ ezzel kap­csolatos kifizetései. Mindebből több tanulsá­gos következtetés adódik. Az egyik az, hogy ott inté­zik­ jól a szállításokat, ahol ez a munka szerves része az­­üzemi, vállalati irányítás­nak. Ott, ahol külön fuvar­szervező vagy -szállítási ügyintéző van, ott a vasúti értékelés szerint is kielégítő a helyzet. Vannak üzemek, ahol ugyan jó előre tudnak a vagonok érkezéséről, de már kevesebbet­­tesznek a­­rakodások­­jó előkészítésé­ért. Az is jó módszer, ha csúsztatott vagy lépcsőzetes munkaidőt állapítanak meg a rakodók számára, ezzel is igazodva a vagonok beér­kezéséhez. Fontos tennivalók A további gépesítés, a hétvégi­ rakodások szorgal­mazása ugyancsak fontos tennivaló. Csak így lehet újabb eredményt, esetleg újabb szép sikert elérni a rakodások és ezen belül az idegen kocsik használatá­ban. SZABÓ RÓBERT KEDD. man. SZUN ZEM&LE ?- Elhunyt Törőcsik István Hetvennégy éves korában elhunyt Törő-­Sik István, a munkásmozgalom régi har­cosa, volt BM-dolgozó, nyug­díjas, akit a Szocialista Ha­záért Érdemrenddel, a Fel­­szabadulási Jubileumi Em­lékéremmel, a Szolgálati Ér­deméremmel, Kiváló Szolgá­latért Érdeméremmel, a Köz­­biztonsági Érem bronz és ezüst fokozatával tüntettek ki. A munkásmozgalomban 1936-tól vett részt, ettől kez­dődött párttagságának kelte is. A BM szolgálatába 1944 októberében lépett és nyug­díjazásáig látta el a szolgá­latát. Szegedre költözése után a móravárosi pártalap­­szervezetben tevékenykedett. Temetése szeptember 3-án 11 órakor­­lesz a nagyszénási te­metőben — közölte az MSZMP Szeged városi Bi­zottsága. Meghalt Ivánovics György A Magyar Tudományos Akadémia, az Egészségügyi Minisztérium és a Szegedi Orvostudományi Egyetem mély fájdalommal tudatja, hogy dr. Ivánovics György nyugdíjas egyetemi tanár, a Magyar Tudományos­­ Aka­démia tagja szeptember 1-én, életének 76. évében, hosszú szenvedés után el­hunyt. Ivánovics György 1904. június 11-én született Bu­dapesten. ■ Orvosi diplomá­ját a budapesti Pázmány Péter Tudományegyetemen szerezte 1928-ban. A sze­gedi egyetem mikrobiológiai tanszékére 1943-ban tan­székvezető egyetemi tanár­rá nevezték ki. Az 1948 49­. tanévben dékáni, 1949/50. tanévben prodékáni tisztsé­get­ töltött be. Az MTA-nak 1946-tól levelező, majd 1955- től rendes tagja. Elnöke volt a Magyar Mikrobioló­gusok Társaságának és tag­ja a Tudományos Minősítő Bizottságnak, a Szegedi Akadémiai Bizottság veze­tőségének, a Magyar Élet­tani Társaságnak, a Magyar Kémikusok Egyesületének, az Angol, a Kanadai és a Francia Mikrobiológiai Tár­saságnak. Éveken át töltöt­te be a TIT Csongrád me­gyei orvosi szakosztályának elnöki tisztségét. Egyebek között kétszer tüntették ki Kossuth-díjjal, háromszor kapott Munka Érdemren­d kitüntetést. Halálával, mind a magyar tudományos életet, mind a felsőoktatást súlyos veszte­ség érte Temetése Szegeden szep­tember 12-én 11 órakor a Belvárosi temetőben lesz. Munkásnők a gép mögött A HÓDIKÖT csongrádi üzemegységét 1967-ben ala­pították, majd 1973—77 kö­zött milliókért bővítették, korszerűsítették. Ekkor lé­tesült a 700 négyzetméteres üzemcsarnok, a hozzá tar­tozó szociális épület, az ebédlő, a tanműhely, a bü­fé és az orvosi rendelő. Az adottságok négyszáz dolgo­zó igényeit is tökéletesen kielégítenék. Ezzel szemben csak 273-an tartoznak az állományhoz, közülük is 76- an szülési szabadságukat töltik. — Főhet a feje emiatt az üzemegység-vezetőnek... — Így igaz — ért egyet Keller János. — Húszan sem vagyunk itt férfiak. Dolgozóink átlagéletkora 32 év. Ez a tény váltja ki egy­szerre legtöbb örömünket és gondunkat. Hiszen majd minden héten köszöntünk egy boldog kismamát! Más­részt rendkívül érzékenyen érinti az üzemegységet, hogy a jól képzett, begya­korlott munkásnők 3-­6, esetenként 9 évig távol maradnak.­­ Hogyan befolyásolják a munkaerő-gazdálkodást a vállalati tervek? — Divatkötöttárut gyár­tani: ma rendkívül nagy terheket ró vállalatunkra, és egyben az üzemegység­re. A kül- és belföldi piac egyaránt igényes. A lehető legkorszerűbb alapanyagok­ból, a legkülönfélébb fazo­nokban kell gyártanunk ki­váló minőségű felsőruházati cikkeket. A csongrádi üzemegység síkkötött árukat konfekcionál. Amikor a körkötött anyagokról az idomkötöttre kellett áttér­nünk, átmeneti teljesít­ménycsökkenés állt be Csongrádon. Sokan kedvü­ket vesztették a korszerűbb, de nehezebben elsajátítható eljárás bevezetésekor. .Az idei első­­félévben újra túl­teljesítettük a darabtervet, annak ellenére, hogy a túl­órák­ tovább csökkentek. Egyre­ jobban gazdálkodunk az idővel, így aztán a bére­ket is lehet emelni. Egyet­len dolgozó sem lépett ki az utóbbi években, mert nem találta volna meg a számí­tását A nekünk különösen fontos szakmunkások jutal­mazását is sikerült megol­dani. — Mekkora sorozatokat gyártanak? — Körülbelül 500—15 ezer darabot készítünk fazonon­ként. Jelenleg 70-féle mo­dell fut felváltva a szala­gokon. Mivel a dolgozók 80 százaléka teljesítménybéres, nem nagyon örülnek a kis sorozatnak, a divat diktálta gyakori fazoncserének. Hi­szen a széria nagyságával egyenes arányban emelke­dik a teljesítményük és a keresetük. Az új fazonok, az eddig ismeretlen anya­gok konfekcionálását újra és újra be kell gyakorolni­uk, ami időszakos vissza­eséssel jár. De majdnem mindannyian megértik, hogy a legigényesebb pia­cokon csak akkor marad versenyképes a­ HÓDIKÖT, ha lépést tart.­­ Milyen a szakmunká­sok aránya? — Az elmúlt öt évben megduplázódott. Ma 137 szakmunkásunk van. Sajnos az is tény, hogy negyven személy nem fejezte be a nyolc általánost. Többségük már abban a korban van, amikor nehéz erre rábeszél­ni őket Az állami oktatás különböző intézményeibe most 25-en járnak.­­ Hol tart a szocialista brigádmozgalom ? — Tíz brigádunk szerve­ződött. Közülük öt aranyko­szorús, egy pedig idén újra megkapta a Vállalat Kiváló Brigádja címet. A kollektí­váknak jók a kapcsolataik a város gyermekintézményei­vel. Szívesen vállalnak szakmába vágó társadalmi munkát, amivel kedvesked­hetnek a kisgyermekeknek. — Elégedettek-e a szociá­lis és kulturális ellátással? — Jórészt igen. Megszer­veztük az üzemorvosi ren­delést, heti 12 órában. Ezzel sok munkaidőt takarít meg az üzemegység. Az orvos jól tölti be feladatát. Mivel sok itt a leány, az asszony, cél­szerű lenne legalább heti egyszeri alkalomra a nőgyó­gyászati szakrendelést is bevezetni. Az üzemegység­ben zajártalom nincs, a korszerű gépek már csende­sek Baleset az utóbbi két évben jóformán nem fordult elő. Dolgozóink üzemi ét­keztetésben részesülnek. A jogos igénylőknek lakásépí­tési kölcsönt nyújt a válla­lat. A szakszervezeti üdülő­jegyekből viszont sosem ka­punk eleget! Rendszeressé tettü­k a ,.11 és 19 órai mun­kaközi tornát. Jó kedvvel kapcsolódnak be a frissítő testmozgásba. Több száz kötetes házi könyvtárunk 120 olvasót számlál. Dolgo­zóink fele újságot járat. A KISZ-rendezvények viszont megritkultak az Utóbbi idő­ben.­­ © Az üzemegység legfőbb idei céljai?... — A konfekcionálási hi­bák kizárása, a varrodán belüli visszáru csökkentése, takarékosabb, alacsonyabb költségű gazdálkodás. Idén is több mint egymillió ol­csó, illetve elfogadható árú kötött­ terméket akarunk ad­ni a népgazdaságnak — fe­jezte be válaszát Keller Já­nos. J. SZÓRÁTH gyula Kvarclámpák - sorozatban A MEDICOR debreceni orvosiműszer-gyárának egyik legrégebbi terméke a kvarclámpa, melyből évente három változatban nyolcvanezer darab készül. (MTI-­ fotó : KS.) 3

Next