Csongrád Megyei Hírlap, 1980. december (25. évfolyam, 282-305. szám)
1980-12-02 / 282. szám
VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! CSONGRÁD ★ MEGYEI ÜLÉVFOLYAM, 282. SZÁM Támad a tél, hótorlaszok az ulakon Országszerte súlyos helyzetet teremtett a tartós havazás és a helyenkénti viharos szél Operatív bizottság alakult Beköszöntött a tél, s nyomban országszerte súlyos helyzetet teremtett. A hazánk nagyobb részén tartósnak ígérkező havazás szinte teljesen megbénította a közlekedést a Dunántúl legnagyobb részén, és másutt is súlyos gondot okozott. Az eltakarítást mindenütt nagymértékben nehezítette az erős hófúvásokat okozó viharos szél. Az alábbiakban beszámolunk a tartós havazás és szélvihar okozta helyzetről, a tél elleni küzdelemről. SZÉLES KÖRŰ TÁRSADALMI " ÖSSZEFOGÁSSAL A Minisztertanács rendkívüli időjárás okozta közlekedési, szállítási és ellátási feladatok irányítására és összehangolására operatív bizottságot hozott létre a közlekedés- és postaügyi miniszter vezetésével. Az operatív bizottság a helyzet normalizálása érdekében utasította a vasúti, közúti és tanácsi szerveket, hogy minden eszközzel nyújtsanak segítséget a közlekedési, szállítási és hírközlési feladatok ellátásához, amelyek most a legsürgősebb tennivalók közé tartoznak. Intézkedések történtek a lakosság ellátása, a munkába járás feltételeinek megteremtése és a folyamatos munkarendben dolgozó üzemek, gyárak termelésének megszervezése érdekében is. A rendkívüli nehézségek elhárításához széles körű társadalmi összefogásra van szükség. A bizottság ezért felszólította a helyi tanácsokat, üzemeket, termelőszövetkezeteket, hogy — megszervezve a lakosság közreműködését, ide értve a közerők kirendelését is — haladéktalanul kezdjék meg, illetve folytassák a munkálatokat. A hadsereg alakulatai is részt vesznek az akadályok elhárításában. CSONGRÁD MEGYEI HELYZETKÉP Az ország időjárásában beállt hirtelen változás megyénket is érintette, bár a havazás sem a szállításban, sem a szolgáltatásokban nem okozott olyan gondokat, mint a dunántúli területeken, vagy a fővárosban. Hétfőn, a megye útjai közül mindössze kettő, a 44.06 jelű Szentes—Orosháza közötti út Lapistónál, és a 45.17 jelű Csongrád—Gátér közti, Kéttemetői út volt járhatatlan. AzUTINFORM jelentése szerint ezeket az akadályokat is sikerült az esti órákra leküzdeni, azonban az utak minősége a letaposott hó miatt alaposan megromlott, így a KFM megyénkben dolgozó 26 gépére az E5-ösön és a megyeszékhelyet a megye városaival összekötő főutakon is nagy feladat hárul. A havazás, és az ezt kísérő, sok helyen heves szél fennakadásokat okozott a vasúti közlekedésben is. A szegedi igazgatóság területéről két gyorsvonat — a Szeged és Budapest, valamint a Békéscsaba és Budapest között közlekedő — nem tudott hétfő délután elindulni, helyette személyvonattal oldotta meg a MÁV ezeken a vonalakon a személyforgalmat. Tovább bonyolította a helyzetet a Békéscsaba—Szolnok közötti felsővezeték-szakadás. A vonatok átlagos késése elérte az egy órát, míg az igazgatóság területén áthaladó nemzetközi vonatok késése meghaladta az 500 percet is. . A Volán autóbuszjáratai közül a pusztamérgesi és a zákányszéki nem tudott elindulni,míg Zalaegerszegről hétfő délutánig nem érkezett meg a távolsági járat. A megyén belül közlekedő autóbuszok általában 15— 20 perces késéssel érkeztek meg, a távolsági vonalakon ez az idő egy órára is nőtt. Nagyüzemet bonyolított le az Állami Biztosító szegedi kirendeltsége. Két nap alatt 90 kárbejelentés érkezett, ez egyben több mint tíz „totálkáros” gépkocsit jelentett. Az „útviszonyoknak megfelelő vezetés, a fokozott figyelem” közhelynek tűnhet ugyan, de ezek a „közhelyek” most a biztosítónak közel 700 ezer forint kifizetését, a figyelmetlen autósoknak pedig összetört autók tucatjait jelentette. Hétfő délutánig szerencsére „csak ennyit”, mivel a mentőállomás tájékoztatása szerint súlyosabb sérülés nem történt, a személyi sérülések száma nem haladta meg a hét végi átlagot. Mentővel egyébként a megye minden pontja elérhető, de megyén kívüli szállításokat a rossz idő, a hóakadályok miatt csak közvetlen életveszély esetén vállal a szegedi központ. A legfontosabb szolgáltatások — így az áramszolgáltatás is — jól bírták a tél hirtelen rohamát. Mint a DÉMÁSZ igazgatóságán elmondták, Pest és Bács- Kiskun megyével ellentétben, Csongrád megyében mindenki hozzájutott az elektromos energiához, hálózatszakadás nem történt. VESZTEGLŐ JÁRMŰVEK, ELZÁRT TELEPÜLÉSEK Az országos fűútvonalak közül Zala megyében Nagykanizsa és Letenye között a 7-es, továbbá egy-egy szakaszon a 74-es, a 75-ös, a 76-os és a 87-es út járhatatlan. Vas megyében a hótorlaszok miatt elakadt gépkocsik teszik több ponton járhatatlanná a 8-as utat Jánosháza térségében, s leállt a forgalom a 84-es, a 86-os, a 87-es, a 89-es és a 74-es út e megyén átvezető szakaszán is. Győr-Sopron megyében az országhatártól Mosonmagyaróvárig bénult meg a közlekedés az 1-es úton, leállt a forgalom a 86-oson, továbbá megszakadt az öszszeköttetés Csorna és Kapuvár között. A többi főútvonal is csak egy nyomsávon, igen nehezen járható. A Veszprém megyében közlekedő gépjárművek nem képesek megközelíteni a bakonyi településeket, s bár folyamatosan ekézik a többi főútvonalat, azokon sem ajánlatos elindulni. Somogyban a 70-es út, Szabadi térségében, a 76-os Balaton,szentgyörgynél, a 68-as Balatonújlaknál, a 7-es főút pedig Balatonmáriánál vált járhatatlanná. Tolnában a 61-es úton Tamási térségében emelt méteres akadályokat a hófúvás, s másutt is csupán fele szélességben tudták megtisztítani a pályát. Heves megyében a 31- es útvonal közlekedése bénult meg, Borsodban pedig a 3-as főúté, az Emőd és Vatta községek közti szakaszon. Súlyosbodott a helyzet az Alföldön is: Szolnok megyében a 27-es és a32-es utakat ajánlatos elkerülni, Bács-Kiskunban pedig a 44- esen akadt ela forgalom, és a megye déli részén mind nehezebben birkóznak meg az erőspek a növekvő hótömeggel. Pest megyében a fővárosból kivezető utak legtöbbjén ugyancsak hótorlaszokat emelt a szél: az 1-es utat változatlanul zárva tartják, az M7-es, M3-as, a 6-os és 3-as út egy nyomsávra szűkült. A felsoroltakon kívül az ország számos más főútvonalán csupán igen lassan, hosszú szakaszokon egy nyomsávon haladhatnak a járművek, az alsóbbrendű utak 80—90 százaléka járhatatlan. KÉSNEK A VONATOK A MÁV Vezérigazgatóságától kapott tájékoztatás (Folytatás a 2. oldalon.) Sószóró gép az 55-ös számú út szegedi városi bevezető szakaszán A behavazott Széchenyi tér a megyeszékhelyen Csúcsforgalom az Állami Biztosító szegedi kárfelvételi irodája előtt. (Fotó: Enyedi Zoltán) Vásárhelyi kiadás ÁRA: 1,20 FORINT 1980. DECEMBER 2., KEDD Ülést tart az MSZMP Központi Bizottsága A Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottságának ülését december 2-re összehívták. A Politikai Bizottság az időszerű nemzetközi kérdésekről szóló tájékoztató, valamint az 1981. évi népgazdasági terv és állami költségvetés irányelveiről készült előterjesztés megvitatását javasolja a Központi Bizottságnak. (MTI) Egy hónappal az év vécé előtt Gazdaságosat!!! export, növekvő nyereség Az év zárása előtt egy hónappal sok vállalattól érkezik jelentés arról, hogy — a helyenkénti bizonytalanságok, megtorpanások után — sikerült felzárkózni az új követelményekhez, s 1980-as tervüket, beleértve a nyereség növelésének programját is, sikerrel teljesítik. A jövő évi felkészülés irányát és módjait is jelzi az a tapasztalat, hogy a legstabilabb eredményeket ott érték el, ahol a termékek jobban megfelelnek a piaci igényeknek és a minőség is kifogástalan. A Péti Nitrogén Művek termékeinek növekvő versenyképességét elsősorban az fejezi ki, hogy 22 ország cégei az idén a tavalyinak több mint kétszeresét vásárolták. Ma már az eredmények bizonyítják, hogy a vállalat vezetői megalapozottan jártak el, amikor az exporttervet a tavalyinak kétszeresére emelték, s 64 millió dolláros bevételt tűztek ki célul. A tervtől anynyiban tértek el, hogy a kapacitásokat a számítottnál jobban használták ki, így a vállalat már októberre teljesítette eddigi legmagasabb exporttervét és az év végéig még várhatóan 18—20 millió dollár értékű árut készít külföldi megrendelésre. A salgótarjáni kohászati üzemekben még áprilisban is úgy számítottak, hogy az előző évi 250 millió forinttal szemben az idén a legjobb esetben 100 millió forintos nyereséget tudnak elérni, s ezért is igen keményen meg kell dolgozniuk. Tíz havi gazdasági gyorsmérlegük szerint korábbi számításaik túlzottan, pesszimistának bizonyultak: a prognosztizált egész évi 100 millió forint helyett eddigi nyereségük 112 millió forint, és minden jel arra mutat, hogy az év végére elérik a 200 milliót. A Szegedi Ruhagyárban a létszám növelése nélkül 7500 férfi öltönyt gyártottak az idén terven felül, nyereségük pedig hétmillió forinttal haladja meg a tervezettet. Már a jövő évi feladatokat készítik elő, különösen az exportot, amely az eddigi rendelések alapján körülbelül 200 százalékkal nő. A budapesti Bőripari Vállalat 85 millió forintra tervezett nyereségét az eddigi számítások szerint várhatóan öt millió forinttal túlteljesíti, amit elsősorban a költségek csökkentésével és olcsóbb beszerzési források feltárásával alapozták meg. Számítástechanika az orvosbiológiában Országos kollokvium Szegeden A Neumann János Számítógéptudományi Társaság megyei szervezetének orvosbiológiai szakosztálya háromnapos kollokviumot rendez Szegeden, a Technika Házában. Közlekedési nehézségek miatt a tervezettől ’eltérően késve, tegnap, hétfőn délután nyitották meg a tanácskozást. Gécsey Ferenc, az NJSZT megyei szervezetének elnöke többek között elmondotta, hogy az orvostudományban és a biológiában a számítástechnikai és a kibernetikai módszerek alkalmazása tíz esztendővel ezelőtt kezdődött. Az évenként megrendezésre kerülő kollokviumok elősegítették a továbbképzést, s a számítógépek elterjedését Jelenleg mintegy 200 ember, orvos és biológus foglalkozik a különböző módszerek alkalmazásával it bázis intézményben. A háromnapos kollokviumon több mint 50 előadás hangzik el; beszámolnak a közelmúlt tapasztalatairól. Ma már a számítógépeket felhasználják a nyilvántartásoknál, az új diagnosztikai eljárások bevezetésénél. Baranya megyében a terhesek adatnyilvántartása már számítógéppel történik. Bács- Kiskun, Békés és Csongrád megyékben pedig a szívbetegek műtétre történő behívását, a beépített műszerek ellenőrzését, számítógép felhasználásával végzik. A háromnapos kollokviumon vázolják a jövő feladatait is, rámutatva arra, hogy ma már az orvostudományban és a biológiában a számítástechnikai és kibernetikai módszerek alkalmazásai s nélkülözhetetők