Csongrád Megyei Hírlap, 1981. szeptember (26. évfolyam, 204-229. szám)
1981-09-01 / 204. szám
VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! CSONGRÁD * HEGYES Vásárhelyi kiadás A MAGYAR SZÖGI LISTABUNKÁS.PÁRT ALAPJA 1981 SZEPTEMBER 1., KEDD 38. ÉVFOLYAM, 204. SZÁM ÁRA: 1 40 FORINT Az őszi forgalom előtt általában az év második fele a nehezebb a közlekedés és a szállítás dolgozóinak. Még csúcsforgalom van a személyszállításban, ugyanakkor egyre több a szállításra váró áru, s tetemes mennyiségű, zömében gyorsan romló mezőgazdasági terméket kell mielőbb rendeltetési helyére juttatni. Fokozza az év hátralevő feladatait, hogy az idén is számolni kell az év végi exportszállítási dömpinggel. Az év első felén túl a közlekedés és a szállítás helyzetét röviden úgy lehet értékelni, hogy szállítási okból a népgazdaság egyik ágában sem csökkent a termelés, a közlekedési alágazatok — a fuvaroztatókkal együttműködve — maradéktalanul teljesítették szállítási feladataikat. Az év első hónapjaiban jelentős előszállításokra került sor, amelyek valamelyest könnyítik az őszi forgalom lebonyolítását. Ebből a szempontból különösen eredményesnek kell megítélni a vasút kezdeményezését : rakodási versenyt indított az előszállítások fokozására. Ennek eredményeként az első negyedévben — a tavalyi azonos időszakhoz képest — mintegy 1,2 millió tonnával több árut adtak fel vasúti fuvarozásra. Lesz, az őszi forgalom 11 előtt az a cél, hogy az éves szállítási feladatainkat maradéktalanul teljesítsük. A vasúti szállításban számolni kell azzal, hogy az igények kielégítése — helyenként és időnként, — a vasút erejének maximális latba vetését teszi szükségessé. Ezt is figyelembe véve időben kell lebonyolítani az exporttal — ezen belül főként a tőkés exporttal —, a gyorsan romló árukkal — élelmiszerekkel —, a tavalyihoz képest várhatóan nagyobb cukorrépa-forgalommal, a tüzelőanyagokkal — szénnel, tűzifával — kapcsolatos szállításokat Ugyanakkor a népgazdaság egyéb területein is zavartalannak kell lenni a szállításoknak. Az elmúlt években az év utolsó hónapjaira a Külkereskedelmi Minisztériummal együttműködve külön szállítási terv készült, amely tíznapos bontásban tartalmazta az elszállításra váró áruk mennyiségét és a viszonylatokat. Ez a módszer az idén is segítheti az igények rendszerezését, a külkereskedelmi szállításokban az év utolsó napjaiban gyakorta tapasztalható torlódások elkerülését. A Volántól elsősorban azt, várjuk, hogy a zöldség-gyümölcs forgalom, a lakossági igények kielégítése, a vasútállomási forgalom- zavartalan lebonyolításában nyújtson segítséget. A vasútállomási forgalomban — a fel- és elfuvarozásokhoz — általában napi 1500—1800 tehergépkocsira van szükség. Igen fontos, hogy a Volán ennyi tehergépkocsi munkáját — szoros együttműködésben a vasúttal — pontosan megszervezze. Az áruszállítások zavartalan lebonyolítása érdekében továbbra is számítunk a megyei szervek, a megyei szállítási bizottságok aktív közreműködésére. Sokrétű feladataik közül rendkívül fontos, hogy a fáradságos munkával megtermelt nagy értékű mezőgazdasági terményeket mindenütt időben elszállítsák. Ezért— szoros együttműködésben az érdekelt mezőgazdasági szervekkel — kézben kell tartaniuk a zöldség-,gyümölcs forgalommal, az egyéb mezőgazdasági terményekkel kapcsolatos közúti szállításokat, ha szükséges, a tehergépkocsik megfelelő csoportosításával kell biztosítani a gyors szállítást. Ugyanilyen fontos a vasúti fuvarozások fokozott figyelemmel kísérése is. Különösen nagy a jelentősége a hétvégi, vasárnapi, munkaszüneti napi be- és kirakások növelésének. A Központi Szállítási Tanács Titkársága — a MÁV-val együtt — az ősszel rakodási versenyt indít a hétvégi munka ösztönzése érdekében. Azt várjuk a megyei szállítási bizottságoktól, hogy segítsenek ezen a téren, adott esetben az érdekeltekkel együtt vizsgálják meg a hétvégi rakodási helyzet javításának lehetőségeit. Az idei őszi forgalom jelentőségét az fttnapos munkahét bevezetésének megkezdése hangsúlyozza. Már most nagymértékű egyenetlenség tapasztalható a vasúti szállításokban. Átlagos munkanapon a vasúti hálózaton a kocsimegrakások száma 10 500, szombaton már csak 8500, míg a vasárnapokon 5500— 6000 körül mozog. Ha figyelembe vesszük, hogy hétfőn mindig tetemes kirakatlan maradvány — 3—4000 kocsi — van a hálózaton, különösebb szakértelem nélkül is érzékelhető, mennyire nehéz ellensúlyozni a szállítókapacitás egyenetlen kihasználásából adódó nehézségeket.Mint mindig, ezúttal is fontos, hogy a fuvaroztatók és a fuvarozóvállalatok, valamint a megyei szállítási bizottságok együttműködjenek. Mint területük gazdája, a megyei szállítási bizottságnak rendkívül alaposan kell ismerniük a szállítási helyzetet, mert csak így tudnak gyorsan intézkedni. Az őszi hónapokban rendszeres ügyeletet tart a Tárcaközi Operatív Bizottság és a Mezőgazdasági Szállítási Operatív Bizott-ság. Előbbi a vasúti szál lításokat kíséri figyelem-nel, utóbbi pedig a köz- úti zöldség-, gyümölcsforgalom zavartalanságára ügyel. A megyei szállítási bizottságoknak pedig fontos feladata, hogy jelezzék, ha fennakadás lépne fel a szállításokban. A,, áruszállítási helyzet ” jelenleg általában kiegyensúlyozott. Arra kell törekedni, hogy ez legyen a helyzet az egész őszi időszakban is. Ennek érdekében minden rendelkezésre álló erőforrást mozgósítani kell, számolva azzal is, hogy ősszel az időjárá-si körülmények is zavarhatják, nehezíthetik a munkát. TAKÁCS BÉLA, a Központi Szállítási Tanács titkára Vietnami küldöttség A Hazafias Népfront Országos Tanácsának meghívására vietnami delegáció érkezett Budapestre Hoana Quoc Vietnek, a Vietnami Kommunista Párt Központi Bizottsága tagjának, a Vietnami Hazafias Front elnökének vezetésével. A küldöttséget, amely a Hazafias Népfront propaganda-, művelődési és gazdaságpolitikai tevékenységét tanulmányozza, valamint részt vesz az őszi szolidaritási akció rendezvényein. Kovács Béla, a Hazafias Népfront Országos Tanácsának titkára fogadta a Ferihegyi repülőtéren. A delegáció a nap folyamán a Hazafias Népfront, székházában megbeszélést folytatott Sarlós Istvánnal, az MSZMP Politikai Bizottságának tagjával, a Hazafias Népfront főtitkárával. (MTI) Országos szeminárium az üzemmérnökképzésről Egy évtizede létezik Magyarországon üzemmérnökképzés s eddig több mint huszonötezren szereztek ilyen diplomát. A képzés tapasztalatairól, fejlesztésének lehetőségeiről országos szeminárium kezdődött. Hétfőn Pécsett, a Pollack Mihály Műszaki Főiskolán. Jéki László, az MTESZ főtitkárhelyettese vitaindító előadásában foglalkozott azzal a tanulmánnyal, amely egy 30 tagú szakembercsoport vizsgálatának alapján készült az üzemmérnökképzés helyzetéről. A felmérés alapvető tanulsága: az üzemmérnökképzés tartalmi módosítása sürgető feladat annak érdekében, hogy a hallgatók tudása már a képzés alatt közelebb kerüljön a gyakorlati igényekhez. Kívánatos, hogy az oktatók is gyakorlati tapasztalatokat szerezzenek. Példamutató szervezés Páratlan hagymaexportrekord a makói Lenin Tsz-ben A makói Lenin Tsz tagsága az idei hagymaszezon kezdetén — amire eddig még nem volt példa — ezer tonna nyugati exportvöröshagymára kötött szerződést a TSZKER-rel. Ezt az árumennyiséget — amint Benkő Antal elnökhelyettes elmondotta — az év végéig kellett volna kibocsátani. A munka új típusú megszervezése azonban lehetővé tette, hogy az év végéig vállalt teljes exportáru-kontingenst egyetlen hónap alatt — már augusztusban — átadják. Sőt, az év végéig szóló exporttervet nagymértékben túlteljesítették: vasárnap már az 1300-ik tonna, nyugati országokba szánt vöröshagyma is vagonba került. A teljesítményt rekordnak ítélik a gazdaságban eddig ugyanis augusztusban 150— 200 tonnánál több exportra szánt vöröshagymát az ,,egyéb elfoglaltságokra” való tekintettel sohasem tudtak előkészíteni. A mostani újszerűség a munka megszervezésében az, hogy a háztájiban a hagymát csak egyféle osztályzatra válogattatták, csak egészséges, tiszta osztályzatra. A méretre történő osztályozást ezután már szinte játszi könnyedséggel tudták elvégezni az automata gépsorok. Az exportszállítmányok előkészítését természetesen a tervteljesítés után is tovább folytatják. A makói hagymának ugyanis a nyugati és a közel-keleti nemzetközi kereskedelemben mindenütt ott kell lenni állandóan, ahol keresik, mert csakis így képes a versenyre. A Lenin Tsz-nek mintegy 10 ezer tonna vöröshagymája termett az idén. Van tehát miből folytatni az exportszállításokat, ugyanakkor a tsz-nek idehaza is megvan a kialakult vevőköre, nem marad tehát eladatlan a megtermeltár»* - ■ ■ Mindez kínálja a következtetést: ami a Lenin Tszben lehetséges, lehetséges az más makói termelőszövetkezetekben is. A többieknél azonban sajnos egyelőre az a helyzet, hogy az eddig, időarányosan vállalt exportszállítási kötelezettségeiket sem teljesítették, nemhogy az egész évre szóló árumennyiséget átadták volna a külkereskedelemnek. Jóllehet tudják: külkereskedőink számára csak olyan áru létezik, amely azonnal, vagy pedig szigorúan kikötött határidőre szállítható. Eggyel ismét több hát a bizonyíték arra, hogy nem a makói vöröshagyma, minőségével, hanem a szemléletben — a szállítói készségben— van a hiba. S bizony igen sokszor csak mondvacsinált ürügy az, hogy „nincs munkaerő hagymaválogatáshoz, válogasson, csomagoljon a kereskedelem, ha kell neki az áru”. A Lenin Tsz vezetői most a csomagolás nagy problémáját is szépen megoldották. Öt, tíz és 25 kilogrammos egységcsomagokban szállították a termést, a kereskedelem igénylése szerint. S érdekes,hogy a tsz mostani exportrekordját minden eddiginél kevesebb kézi munkaerővel érte el... Gera József, Gedó Illés és Nagy István, a tsz rakodómunkásai az 1300-adik tonna export vöröshagymát rakják vagonba. (Fotó: Sebők Árpád) A az MSZB felhívása Hétfőn, a Hazafias Népfront Országos Tanácsának székházában ülést tartott a Magyar Szolidaritási Bizottság. A tanácskozáson a magyar közvéleményhez szóló felhívást fogadták el. A dokumentum bevezetőben jelzi : A Magyar Szolidaritási Bizottság szeptember 1-től — a nemzetközi antifasiszta világnappal kezdődően — meghirdeti hagyományos őszi szolidaritási akciósorozatát. Ez újabb alkalmat ad arra, hogy az állampolgárok állást foglaljanak, s ezzel részt vállaljanak mindazoknak a támogatásában, akik a világ különböző részein áldozatokat vállalva küzdenek nemzeti függetlenségükért, a társadalmi haladásért és a békéért.. A Magyar Szolidaritási Bizottság felhívással fordul a magyar közvéleményhez, a társadalmi és tömegszervezetekhez, az egyházakhoz, állásfoglalásaikkal, sajátos eszközeikkel segítsék elő e nemes célok megvalósítását fejeződik be a felhívás. Szerszámgépek - kiállításra A Csepel Művek Szerszámgépgyára a hagyományokhoz híven, az idén is részt vesz a hannoveri szerszámgépipari világkiállításon. Hatféle szerszámgéppel szerepelnek, közülük legérdekesebb és a legújabb a Yasda japán cég licencével készülő precíziós megmunkálóközpont. A képen: a precíziós megmunkálóközpont vezérlőberendezését ellenőrzik. (MTI-fototó : KS.)