Csongrád Megyei Hírlap, 1982. augusztus (39. évfolyam, 179-203. szám)

1982-08-26 / 199. szám

VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! " CSONGRÁD * MEGYE/ 39. ÉVFOLYAM, 199. SZÁM ÁRA: 1­40 FORINT 1982. AUGUSZTUS 26., CSÜTÖRTÖK Csúcsforgalomra készül a vasút Munkahelyi vezetők és szakszervezeti bizalmiak tanácskozása Késnek az expresszvonatok­­ Több konténer Olyan szerény eredménye­ket értek el az év első fe­lében a vasutasok, mintha csak bizonyítani akarták vol­na, mennyire indokolt a leg­utóbb bejelentett viteldíj­­emelkedés. Országos viszony­latban a tervezettnél 3,1 szá­zalékkal kevesebb utast szál­lítottak és megközelítően 10 százalékkal kevesebb árut fuvaroztak célba. S miután jelentős mértékben romlot­tak az eszközkihasználási mutatószámok is, sok száz millió forinttal szerényebb üzemi eredménnyel kell be­érnie a legnagyobb magyar vállalatnak. Bár a MÁV nagy gépeze­tén belül a szegedi igazgató­ság dolgozói viszonylag jobb eredményeket értek el, azért javítani való bőséggel van. S hogy az év hátralevő ré­szében — tulajdonképpen a hagyományos őszi csúcsfor­galom idején — ténylegesen javuljanak is a MÁV Sze­gedi Igazgatóságának több mint ötezer dolgozója által produkált eredmények, an­nak érdekében tegnap, szer­da délelőtt munkaértekezle­tet tartottak a megyeszék­helyen. A megjelenteket — az igazgatóság szolgálati he­lyeinek vezetőit, a szakszer­vezeti bizalmi testület tagja­it, valamint a párttitkárokat — Acsay Mihály, a Vasuta­sok Szakszervezete területi bizottságának elnöke köszön­tötte. Kevés importáru érkezett Az értekezleten referátu­mot tartó Lovász Lázár, a MÁV Szegedi Igazgatóságá­nak vezetője igen sok adat­tal tette érzékletessé, miként csökkentek a vasút teljesít­ményei az egy évvel koráb­bi fényekhez képest. Már most csupán a Dél-Alföld forgalmát bonyolító egység­ről szólva: csaknem 11 mil­lió utast szállítottak az első félévben, s ez lényegében megegyező a tavalyival. Sokkal vegyesebb a kép az árufuvarozásban. Az 5,3 millió tonnás szállítási ter­vet például csupán 97 száza­lékra teljesítették. Főleg azért, mert az importból származó és vasúton a Dél- Alföldre érkezett árumeny­­nyiség 35,6 százalékkal, az átmenőforgalom pedig 12 százalékkal elmaradt a ta­valyi évi teljesítmény mö­gött. Világos beszéd ez: a gazdaság lassan forgó kere­kei bizony a kisebb fuvar­­mennyiségekben tükröződ­nek. Meggyűlt a vasutasok baja az ötnapos munkahéttel is. A termelő vállalatok nem szí­vesen fogadnak, s még ke­vésbé szívesen raknak meg tehervagont szombaton vagy vasárnap. Ami persze a kü­lönböző gyárak részéről né­miképpen érthető magatar­tás is, hiszen a törvényes munkaidőn túli rakodás töb­be kerül, mint a hétköznapi, ráadásul a túlóradíj a kü­lönben sem vastag bérkere­tet terheli. Bizonyosan bele­játszik ez a tény a summá­ba, amely azt mutatja, hogy az év első felében a hétré- Népszerűek az irányvonatok Próbált-e a vasút szolgál­tató vállalatként valamit tenni a rakodási gondok eny­hítéséért? A szakszervezeti bizalmiak előtt elhangzott referátum szerint igen. Je­lentős mennyiségű előszállí­tásra kötöttek szerződést a legnagyobb volumenű áru­tömeget fogadó és feladó vállalatokkal. Huszonhárom százalékkal több értéket to­vábbítottak korszerű, köny­­nyen kezelhető konténerek­ben, és irányvonalból is 25 százalékkal többet indítottak, mint egy évvel ezelőtt. Mindez azonban nem tudta ellensúlyozni a másik tényt: az igazgatóság hat hónap alatt több ezer vagont nem tudott kiállítani megbízói számára a szerződés szerinti napra. Első az export A második félévben még megoldásra váró feladatok igen nagyok. Önmagában a 11,8 millió tonna áru célba­­juttatását előíró terv teljesí­tése is érzékelteti, hogy a vasutasok számítanak a ha­gyományos őszi csúcsforga­lomra. Ennek zavartalan bo­nyolítása érdekében renge­teg intézkedést kell életbe­léptetni a szegedi igazgató­ságon. Igen fontosnak tekin­tik például a menetrendsze­rűség növelését mind a sze­mély- mind pedig a teher­szállításban. Minden körül­mények között biztosítani akarják az exportszállítások­hoz szükséges vagonok ter­melővállalati igények sze­rinti kiállítását, a nemzet­közi vagongazdálkodási egyenleg javítását, és a le­hető legnagyobb mértékben Számos korszerűsítési mun­kát is be akarnak fejezni a szegedi igazgatóság dolgozói. Ezek közé sorolják a szegedi konténerrakodó pályaudvar bővítését, a térközbiztosító berendezések üzembiztonsá­gának fokozását, a mozdony és vagonjavítási idők lehető­ség szerinti csökkentését, va­lamint az energiafelhaszná­lási előírások betartását. Gyorsabban rakodni Nem lesz könn­yű dolguk az elkövetkező hónapokban a vasutasoknak. Az idei, több mint kétszázfős lét­számcsökkenés következtében a helytállókra, vasút mellett kitartókra lényegesen több munka hárul, mint eddig. Számítanak például arra, hogy az emelkedő személy­­szállítási díjak ellenére az utasok kulturáltabb utazási­­ körülményeket igényelnek, s ha ezt nem kapják meg, gyorsabban tesznek majd panaszt minden társadalmi és állami fórumon. Hasonló meggondolásból kell csök­kenteniük a gyors- és ex­presszvonatok még mindig elég magas késési arányán. Az összevont munkaérte­kezleten számos szolgálati hely vezetője, szakszervezeti bizalmija szólalt fel. Közü­lük többen is elmondták, hogy a népgazdaság jelenle­gi, csöppet sem könnyű hely­zetének javításáért a vas­utasok készek minden em­berileg teljesíthető feladat megoldására. A napokon be­lül meginduló őszi csúcsfor­galom zavartalan bonyolítá­sához azonban még szüksé­gük van a fuvaroztatók, a vállalatok segítségére is. Ez elsősorban a nagyobb rakó­­í­rási készségben nyilvánulhat­­ meg. B. N. í­zeken mintegy hat százalék- igyekeznek csökkenteni a kar alacsonyabb volt a ra- külföldi vasúti kocsik­­ar­­kodási arány, mint tavaly tózkodási idejét az igazga­­ugyanazon időszakban, tóság területén. A tíztonnás konténert is könnyedén teszi tengelyre a daru (Fotó: Pintér József) Gyenes András­­ Heves megyében Gyenes András, a Magyar Szoc­ilista Munkáspárt Köz­ponti Ellenőrző Bizottságá­nak elnöke szerdán Heves megyébe látogatott. Eger­ben, az MSZMP székházá­ban fogadták és tájékoztat­ták a megye politikai, társa­­dalmi és gazdasági helyzeté­ről. Délután Kiskörére utazott ahol megtekintette a terebé­lyesedő víztárolót és a Tisza —2 vízlépcsőt. A KEB elnöke ezután Detkre látogatott, a négy község határát átfogó és hatezer hektáron gazdálko­dó Magyar—Bolgár Barátság Tsz-be. Vásárhelyi kiadás Közszükségleti cikkek 168 millió rubelért Bővül a KGST-tagországok belkereskedelmi árucsere-forgalma A KGST-tagországok a la­kosság jobb áruellátása, a választék színesítése, az el­látásban mutatkozó hiányok enyhítése, illetve megszün­tetése érdekében évről év­re növelik az egymás kö­zötti belkereskedelmi vá­lasztékcsere-forgalmat. Hazánkban 1981-ben az import 18 százalékát, ebben az évben már 20 százalékát teszik ki az importált cik­kek, amelyekért hasonló ér­tékű termékekkel fizetünk. Különösen az elmúlt 5 év alatt növekedett jelentősen — mintegy kétszeresére a választékcserét annak ered­ményeként, hogy 1977-ben a KGST-tagországok belkeres­kedelmi minisztereinek nem­zetközi tanácskozásán jóvá­hagyták a „választékcsere­rendje” című dokumentu­mot. A belkereskedelmi válasz­­tékcsere-forgalom ebben az évben több mint 168 millió rubel értékű árut biztosít a hazai fogyasztásicikk-keres­­kedelemnek, s ugyanilyen ér­tékben juttatja a magyar termékeket a KGST-tagor­­szágokba. Korszerűsödő széll­övelés Készülnek a nagyüzemek és a kistermelők a szőlőszü­retre, feljavítják a szállító­­eszközöket, tisztítják, fer­tőtlenítik a hordókat, a pré­seket, a legtöbb helyen a szedési menetrend pontos terve is kész, s összeálltak a munkabrigádok. Néhány korai érésű fajta — mint az irsai, a Csabagyöngye, a korai csemege — máris be­érett —, szüretelhető, a munkák nagyobbik része azonban szeptember első napjaiban kezdődik. A várható jó terméshez az elmúlt évek tervszerű te­lepítései, a rekonstrukciós munkák is hozzájárulnak. Az idén is 4500 hektár új telepítésű, most termőre for­dult szőlőben kezdődhet a szüret, s ugyanennyi terü­leten ültettek fiatal hajtá­sokat. A magyar bor továbbra is keresett termék, jól eladha­tó cikk a külpiacon, az át­vételi árak is kedvezők, ami végső soron a termelési ked­vet élénkíti. A fajtaváltásnál a szaporí­tóanyag-előállítók messzeme­nően figyelembe veszik a piaci igényeket. Általános törekvés a minőségi borok arányának növelése, a rizlin­­gek, furmintok nagyobb ará­nyú telepítése, a vörös bor alapanyagául szolgáló ka­darka, az oportó, a kékfran­kos, a merlot és a burgundi szélesebb körű elterjesztése, összességében több mint 50 értékes hazai nemesítésű és külföldről átvett fajta kö­zül válogathatnak a szőlőte­lepítők. Mind általánosabbá válik a korszerű technológiák al­kalmazása. Az új telepíté­seknél többnyire műszerrel pontosan bemérik a talaj tápanyagszükségletét, s a metszésnél is a tudományos eredményekre támaszkodnak a termésátlagok további nö­velésére. Kiegyensúlyozott tanácsi gazdálkodás Vásárhelyen Tegnap, szerdán délután — Lehmann Istvánnak, a ta­nács általános elnökhelyettesének vezetésével — ülést tar­tott a vásárhelyi városi tanács végrehajtó bizottsága. A testület korábban hozott határozatai végrehajtásának átte­kintése után, megvitatták a költségvetési gazdálkodás és fejlesztési alap tervének első félévi végrehajtását. Ezt kö­vetően, a soron következő tanácsülés előkészítéseként, meg­vitatták a tűzrendészeti feladatok megvalósításáról, az öt­napos munkahét, eddigi tapasztalatairól, majd a város te­rületi tervéről szóló tájékoztatókat. A testület végül sze­mélyi ügyeket tárgyalt, amelyekben ugyancsak a legköze­lebbi ülésén hoz majd határozatot, illetve dönt a városi tanács. A költségvetés első félévi bevételi előirányzatait a he­lyi tanács és intézményei 59,4 százalékra teljesítették. A saját és a megosztott be­vételek teljesítése időará­nyos. A testület megállapí­totta, hogy az első félévben a városi tanács és intézmé­­ny­ei mindenkor fizetőképe­sek voltak, fedezethiány nem fordult elő. Vásárhelyen is általános gond az áremelkedések költ­ségnövelő hatása. Az intéz­ményi gazdálkodás legfeszí­­tettebb területei az élelme­zés, a textilutánpótlás, a gyógyszerbeszerzés, az orvo­si műszerek utánpótlása és az energiaköltségek biztosí­tása. Másik probléma, hogy a nem alapellátású szervek­nek a központi költségvetés csak részben tudja biztosíta­ni az áremelkedések fedeze­tét. A tanácsi kezelésben levő utak, hidak, járdák fenntar­tását megfelelő ütemben végzik. Az év végére várha­tó tervteljesítés előre látha­tóan eléri majd a 100 száza­lékot. Az intézmények az évi bérfejlesztési kereteiket már felhasználták. A betöltetlen álláshelyek száma legmaga­sabb a kórház bérgazdálko­dási körébe tartozó intézmé­nyeknél és az oktatási intéz­ményeknél. A bérfelhaszná­­lás kedvező. A fejlesztési alap felhasz­nálását elemezve, a testület megállapította, hogy a cél­­csoportos beruházású lakás­építés a tervezettnek meg­felelően alakult az első fél­évben. A telepszerű több­szintes magánlakásépítés évi terve 168 lakás, ebből az el­ső félévben átadtak 98-at. A tervezett 100 családi házból az első félében 25 készült el. Az egyes ágazatok pénzfel­használása egymástól na­gyon eltérő, de többnyire az ütemezések szerint alakult. A beruházási célú felhasz­nálás 40,8 százalékos. Összes­ségében az 1982. évi fejlesz­tési alap 43 százalékát hasz­nálták fel az első félévben. A tervezett beruházások a megfelelő ütemben valósul­nak meg. Jól alakult a társadalmi munkák megvalósítása is. Az 1982-re tervezett közva­gyont gyarapító és fenntar­tó társadalmi munkák 53,5 százaléka, a lakosság pénz­beli hozzájárulása 256 szá­zalékban valósult meg; ezek együttes értéke több, mint 29 millió forint. Az egy lakosra jutó társadalmi munka értéke az első félév­ben 538 forint. A tanácsta­gok, a kerületi társadalmi szervek által szervezett és a lakosság által végzett társa­dalmi munka értéke közel 12,5 millió forint. A tervek végrehajtását tárgyalva, a testület végül megállapította, hogy az álla­mi lakóházak felújítását és fenntartását ellátó Hódme­zővásárhelyi Városgazdálko­dási Vállalat az 1982. évi tervét időarányosan teljesí­tette. A tanács vb pénzügyi, terv- és munkaügyi és mű­szaki osztályainak közös be­számolóját és az előterjesz­tett határozati javaslatot — a vitában elhangzott ész­revételek figyelembe vételé­vel­ — a testület elfogadta. Z. B.

Next