Csongrád Megyei Hírlap, 1984. május (41. évfolyam, 102-126. szám)

1984-05-19 / 116. szám

H­a az idegen a Napf­én­y expresszel érkezik Szegedre, a vonat lép­csőjéről Alsóváros földjére lép a Nagyállomáson. Innen indul aztán tovább villa­mossal, busszal, vagy a sok­­sok várakozó taxi egyikével, az esetek többségében a bel­város felé. Így ez a rendkí­vül hangulatos városrész va­lahogyan kimarad a Szeged­del ismerkedők programjá­ból. Egyetlen kivétel talán a Mátyás-templom, hiszen az építmény a maga nemében különleges, érdekes ritkaság. „A Szeged-Alsóvárosi Ha­vi Boldogasszony-Templom újabb, de nem helyes meg­nevezéssel Mátyás-templom,­ az Alföld egyik legnagysze­rűbb középkori műemléke. A mellé épült kolostorral együtt évszázadokon át (1444—1950) a ferencrendi barátoké volt. Múltja sok­szor szinte azonos a város történetével” — írja Bálint Sándor. Nos, ezt a látványosságot a turisták sem kerülik el, gyakorta áll a téren idegen ,,fenségjelű” busz. Most, hogy hamarosan befejeződik a templom rekonstrukciója, a vadonatúj, vörösrézzel burkolt torony, illetve kupo­lája, és az újrafestett, va­kolt falak még szebbé vará­zsolják az építményt Csak­hogy ezzel véget is ért a hi­vatalos idegenforgalmi prog­ram. Ám ez egyszer indul­junk el ellenkező irányba, például lefelé a Földmíves utcán! Baloldalt, az óvodával szemben áll a Hámán Kató általános iskola. Igazgatója, Pálmai Miklós, a hosszadal­mas, sőt, izgalmas építési munkákról beszél: — 1973-ban kezdődtek a felújítási munkák, amikor sor került a födémcserére, s kijavították az ablakokat ajtókat. A mennyezetet tar­tó fenyőgerendák igen siral­mas állapotban voltak, sza­bályosan szétporladtak a hosszú évek alatt, s az épü­letet hamarosan ki kellett üríteni.­­ Ekkor kezdődött a ven­dégeskedés más iskolákban? — Csak később, 1977-ben zárták be az iskolát. Az al­sósok a kettes gyakorlóba, a felsősök­­a Béke utcai álta­lános iskolába jártak, egé­szen 1983 szeptemberéig. Ad­dig tartott, ugyanis a felújí­tás, mert három évig terem­tett lélek sem dolgozott az iskolánk rendbe hozatalánál. Ma 430 tanuló és 33 pedagó­gus tanuló dolgozik az újjá­varázsolt épületben, ahol a legkorszerűbb körülmények között oktatunk. Gyakorló iskola lettünk. — Újra dicsőség lesz hát „humánosoknak” lenni ... — Sokan hozták és hozzák ide gyereküket. Szeptembe­r óta százzal nőtt a tanulók létszáma. Elférünk, hiszen 21 tantermünk, van. Úgy hi­szem, a 36 millió forintba kerülő felújítás, korszerűsí­tés igazán megérte. Az iskola mögött a Dobó utca is új burkolatot kapott. A kohósalak tetejére vékony bitumenréteget húztak , s már nem kell a sarat da­gasztani — egészen a Sza­badság térig. A Szabadság tér, lám most csendes, majdhogynem ki­halt. Bezzeg, amikor az Al­sóváros MÁV SE csapata rúgja itt a „bőrt”! A kör­nyező házak előtt sámlikon, kispadokon ülnek a szurko­lók, öregek-fiatalok. — Harminc éve társadal­mi munkában ápoljuk, ja­vítgatjuk ezt a pályát — kezdi Romhányi Antal, aki tíz éve ment nyugdíjba a vasúttól, egyébként pedig körzeti népfrontbizottsági tag. — Meccseken a rende­zői feladatokat mi látjuk el a Nacsa Sanyival, a Rácz Jóskával, meg Kovács Tóni­­val. A csapat a megyei el­ső osztály hatodik helyén áll, s jövőre lesz ötvenéves. Focizik itt a munkástól a mérnökig mindenki, de egy­­től-egyig alsóvárosiak! Valaha a tér közepe táján állt a Daróczi-kocsma, ma csak­ az ajtó befalazott kon­túrja látszik, s a meccsek után a Marika presszóban koccintanak a győzelemre az alsóvárosiak. Átellenben, a tér sarkán, árulták a Lázár­­pék-féle ropogós kenyeret, de a táblát kicserélték tö­mítéskészítő kisiparosra. A Bures péket is régen elte­mették, az ő műhelye most a sütőipar utánpótlás-neve­lője. Pálfi utca, Világos utca, Paprika utca, Harmat utca, de sorolhatnám a végtelen­ségig ezeket a „nosztalgia”­­utcákat, amelyek a réges­­régi Szegedből őriznek vala­mit. A kertes házak udva­raiban még mindig divat ál­latokat tartani, ám, csak sa­ját szükségletre. Alsóváros igazi piacos körzet a gondo­san ápolt kertekből a Marx térre hordják fel a virágot, a zöldséget, a gyümölcsöt. Egykoron gyalog indultak az asszonyok a teli kosarak­kal, manapság rendszeresen jár a busz, sőt, a legtöbb házban autó is van. A vasúti töltés és az a beá­só házsor közötti terület az igazi gyerekparadicsom. A „zaj”, mert ez a neve, hatal­mas füves, rekettyés térség, ahol virít a sziksó, amit per­­sze lehet söprögetni, és jó lúgoldatot lehet belőle ké­szíteni. Az öregek valaha ezt használták mosáshoz, s a gyerekek dolga volt a be­gyűjtés. A Fűtőháznál, a vontató­telepen, szóval a „rendezőn” nagyot csattan két teherva­gon, hangját messzire repí­ti a délutáni szél. Odébb már Hattyastelep házai rajzolód­nak ki, de mi induljunk visszafelé a Bem tábornok útján, vagy, ha jobban tet­szik, a Szabadkai úton. Eközben ismerked­­ünk meg Alsóváros múltjával, törté­nelmével. Kalauzunk ismét Bálint Sándor. „Szeged éppen vízjárta felszíne miatt a középkorban még nem alkotott egységes város egészet. Felszeged, a mai Felsőváros, továbbá Al­szeged, a mai Alsóváros kü­lönálló autonóm városok vol­tak ... Alszegeden inkább az állattenyésztés virágzott, és kiterjedt a szomszédos kun pusztákra is.” Az árvíz Alsóvárost sem kerülte el: „A pusztító víz Gergely napjának hajnalán Szeged­re Rókus felől támadt. Ré­­mületes erővel és gyorsaság­gal hömpölygött és tört át mindenen. Mire megvirradt, már Alsóvárosra zúdult a Szabadkai úton (a mai Pető­fi Sándor sugárút táján), to­vábbá a temető felől. . . Szinte világvége rettenete vett erőt a népen. A házak égiháborút idéző reccsenés­­sel omlottak össze, hatal­mas lángok törtek fel. Jeges eső esett, kegyetlenül fújt a metsző szél. Alsóváros népe hevenyében összeszedett hol­mijával részben a vasúti töltésre futott, részben az ősi oltalomhelyre, a kolos­torba menekült várakozván az elszállításra ...” A városrész szabálytalan alaprajzú, zárt település, amelynek határa a Bécsi körút, a Petőfi Sándor su­gárút, délről pedig a vas­úti töltés. Régen innen kijá­ratok, kapu vezettek a nagy­világba, ma már csak a ne­vek őrzik ennek emlékét. Itt van a Tompai kapu, a Pé­­tervári kapu, másként Sza­badkai kapu, meg a Közép­kapu. A vágóhídtól délre a Tanítói kiskertek házcso­portja húzódik, a kertsávok között még most is híres a Ballagitó és a Bánomkertek. A külsőváros, főleg a pa­rasztházak, sajnos tünedező oromdísze a napsugár, isten­­szem. Ezek nem mások, mint vallási csodajelek, szakrális jelképek. Az itt élő emberek csak és kizárólag egymás között házasodtak, ide — például — egy felsővárosi nem udvarolhatott. Ez a­­zártság természetesen mára­­megszűnt, s hol van már a Tömörkény jellemezte „zö­mök', bikanyakú, fekete „né­pe'’? A „paprikaváros” név azonban talán örökre Alsó­városra tapadt, hiszen ez a környék Szeged világhírű paprika kultúrájának fő­fészke. . . . Megérkeztünk hát a Bem utcába, de javaslom ne sokáig időzzünk itt, mert a Zalka Máté laktanya előtt, de véges-végig, a csikorogva kanyarodó villamoson túl, az Április 4-e útjáig rettenete­sen elhanyagolt az út, a ra­vasz kátyúban nagyot döc­­cen a kerék. Forduljunk a Rákóczi utcára, ahol a Ju­hász Gyula Tanárképző Fő­iskola 2. számú gyakorló ál­talános iskolája után megpil­lantjuk a Vasutas Művelődé­si Otthont, amit csak egysze­rűen „Kapcá”-nak ismernek a szegediek — különös te­kintettel a bevonuló if­jakra. Pár házzal odébb, kedden és csütörtökön várja fogadó­órára a lakosságot a körzeti pártszervezet és a népfront­bizottság. — Ezelőtt négy éve két részre osztották Alsóvárost — tájékoztat Takács Mar­cell, a kettes körzet népfront­­titkára, a 624-es számú Szak­munkásképző Iskola tanára. — Az egyes körzethez tarto­zik a Rákóczi utca és a Bécsi körút közötti rész, a kettes­hez pedig a Rákóczi utcától a vasúti töltésig húzódó vá­rosrész. Zömmel idős, nyug­díjas, leginkább vasutas, vagy tsz-ből kiöregedett em­berek lakják a kettes körze­tet, bár egyre több társasház is épül, ahová a fiatalok köl­töznek. Alsóváros önszanálá­­sos terület, kevés az építési előírás. — Úgy tűnik, a lakosság változó összetételével a gondok is szaporodnak... — Az áruellátás nagyon rossz. Kevés az üzlet, s az is igen siralmas állapotban van. Gyakran előfordul, hogy kenyeret sem kapunk. A Szivárvány ABC-n kívül gyakorlatilag nincs is na­gyobb bevásárló centru­­munk. Ezért örülünk annak, hogy szeptemberben a Sza­badság téren az új ABC ala­pozása megkezdődik, hozzá­teszem Virág István tanács­tagunk hosszú „küzdelme” után. — S az idős emberek? — A Vám téren van a szo­ciális otthon, de az IKV nem hajlandó elvégezni a födém­cserét, holott félő, hogy az idős emberekre szakad az egész — előbb-utóbb. A 600- as Szakmunkásképző Intézet tanulói társadalmi munká­ban vállalták a festést, de a födémcsere előtt nincs ér­telme hozzáfogni. Az idős emberekkel kapcsolatban nemrégiben környezettanul­mányt végeztünk. Az adat­­felmérések alapján kiderült, hogy sokan 2 ezer 500 forint nyugdíjat sem kapnak. A pártszervezettel közösen ké­relmezzük, hogy ezek az em­berek kivételes nyugellátást kapjanak ... Mert a társa­dalmi munkában még, min­dig az öregekre számíthatunk elsősorban. A játszótér is társadalmi munkában készült, az utcák szépítése, ápolása, a lomta­lanítási akció sikere szintén a közös összefogás eredmé­nye. Ebben azonban orosz­lánrészt vállaltak a fiatalok is.­­ A Szegedi Szalámigyár és Húskombinát KISZ-esei a Mátyás-teret tartják rend­ben, a 624-es szakmunkás­­képző iskola műszerészta­nulói a játékokat tartják karban, a Mérlegkészítő Ipa­ri Szövetkezettel pedig szo­cialista szerződésük van. További gond, probléma, hogy az utcák sárosak, alig akad aszfaltozott utca, a csa­­tornázás sem tökéletes, a gázvezeték kiépítése viszont a DÉGÁZ kapacitásának függvénye. A temetőnél hú­zódó Büdös árok eltüntetését évek óta kérik, ám az új zá­porelvezető gödör elkészül­téig a környéken lakók még sokat szenvednek a kellemet­len szagtól. A vágóhíd és a temető után ismét a Nagyállomáshoz vezető útra kanyarodunk, azaz visszaérkeztünk kiindu­lási pontunkhoz. Nos, ne szálljunk vonatra, előbb hall­gassuk meg az állomásfőnö­köt, Kisistók Sándort: — Az állomás 1890-ben épült, s jelenleg 500 ember­nek ad munkát. Bejárnink ide dolgozni Hattyastelepről, Ságváritelepről, de főként Alsóvárosról. „Fejállomás” vagyunk, ami annyit jelent, hogy idrjen indul elés, érkézik vonat, de tovább nem megy. Naponta 60 vonatot­­indítunk és fogadunk, az utasforgal­munk havonta meghaladja a 4 millió forintot. Az elmúlt év óta a gőzüzemet felvál­totta a villamosüzem, s a Fűtőházból is kiszorultak a gőzösök. A fejlődés tehát megállíthatatlan, s ennek az idős mozdonyvezetők is örül­nek, akik annak idején a gőzösöket vitték az ország minden tájára. Egész vas»» utasdinasztiák élnek itt Alsó« városon, s drukkolnak a Fű­tőház csapatának ... .. . Alszeged, Paprikaváros, Alsóváros. Hogyan is búcsúz­­hatnánk tőle másként, mint a vonat ablakán is beszűrő­dő, hagymával keveredett paprikaillattal, ami sokáig megmarad az idegen orrá­ban. S amikor a vonat el­hagyja az első nagykanyart, végképp búcsút intünk utol­só házsorának. ÁRVA ÉVA SZEGED A szegedi Nagyállomás Napsugaras oromzat, „istenszemmel” A Szegedi Szalámigyár és Húskombinát több mint ezer dolgozónak ad munkát Pásztor utcai csendélet. (Fotó: Enyedi Zoltán) 4 Alsóváros SZOMBAT, 1984. MÁJUS 19.

Next