Csongrád Megyei Hírlap, 1984. december (41. évfolyam, 282-305. szám)

1984-12-04 / 284. szám

4“ ­Rádiófigyelő. Mire jók az utópiák ? Manapság, amikor a valóságtól, a reá­liáktól való elrugaszkodás már-már élet­­veszélyes, vagy legalábbis funkciózava­rokkal járhat, nem túl időszerű azon meditálni, mire jók az utópiák— mond­ják, gondolják a józanabbak, a bölcseb­­bek. De olyanok is akadnak, akik jö­­vőnkről meditálva elrugaszkodnak a földközelből. Közéjük tartozik Kamarás István és Varga Csaba, akiknek a közel­múltban jelent meg a Reformvár című kötetük. Ha a Nyájas Olvasónak csak annyit idézünk a könyvből, hogy ebben a „városban” nincsenek címek, rangok, hogy itt időről időre megrendezik a „Hülyeségeink" című kiállítást; hogy létezik a „városi vezetésnek” egy tanács­adó szerve, a „Homálybogozó Bizottság” és ahol időnként ki-ki bevonul az „Én­házba”, ahol önismeretet, önkorrekciót és természetesen lelki higiéniát is ta­­nulhat az ember. Persze azt nem tudni, mennyire von­zóak a fenti gondolatok, minden­esetre Mihancsik Zsófia, a Rádió riportere, szerkesztője szimpátiát, érdeklődést mutatott a kedd esti műsorban a Re­­formvár iránt Némiképp a hallgatóság figyelmét is felkeltette, hiszen az egyik szerzővel, Kamarás Istvánnal többek kö­zött arról beszélgetett hogyan lehet helyrehozni egy elrontott várost Kicsit tankönyvízűnek­ tűnt az, hogy nemegy­szer a gazdasági, politikai megújulásról esett szó. No meg az is, hogy kívül­­belül reformokra van szükség. Tudjuk, még ha nem is mindig gyakoroljuk. Ter­mészetesen az is igaz, hogy nem va­gyunk elég toleránsak egymás iránt, és így az együttműködésünk sem mondható mindig jónak. Idézetek egy közhely­gyűjteményből — fogalmazhatta meg fáikat joggal magában a rádióhallgató. Mint ahogy manapság már Verne, Huxley utópiái is majdnem azok. Mire jók mégis a Reform­vár-féle könyvek? Kihívásnak talán! Arra, hogy az agyunk kereke megmozduljon más gondolkodási mintákra, más normákra, egyszóval létrejöjjön a gondolati felsza­­badultság. Ami talán elvezet a reflexek változásához is. Olyan országban, mint a mienk, annyi előítélet halmozódott fel, hogy időnként talán még az utópiák is megteszik terápiának. Azon túl, ott tág a világ — ezt a cí­met adta Varga Csaba egy korábbi könyvének. Egy kisváros anatómiája — fogalmazhattuk meg magunknak a fiktív szociológia némineműségét. Persze azért imitt-amott ráismerhettünk saját voná­sainkra. Mi a helyzet a Reformvárral? Talán nem egészen az, ahogyan azt Ka­marás István a beszélgetés során el­mondta. Ugyanis a szerzők abban re­ménykednek, hogy a könyvbeli Utópia Konkrétjában van. Azaz: megvalósítható lenne! Talán a rádióhallgatóknak nem kel­lett túl messzire menniük ahhoz, hogy rájöjjenek: csupán a mézesmadzagot húzták el az orruk előtt. Ne menjünk messzire és túl mélyre! Vegyünk csak egy periférikus területet! A könyvtár, mint „művelődési szertár”, „tudástár’’? Attól tarthatunk, hogy ez aligha létezik még csírájában sem Konkrétiában. De példákat még szép számmal lehetne em­líteni ! Végül is itt derült ki a kedd esti be­szélgetésből? Valami olyasmi, hogy Re­formvár megálmodói ízig-vérig szocioló­gusok, nem pedig ködevő utópista gon­dolkodók. Ez önmagában persze nem baj, legfeljebb csak akkor, ha valaki való­ban időgépen vagy anélkül szeretne szárnyalni,­­jövőbe nézni. Annak feltét­lenül csalódást okozhatott a beszélgetés, akik pedig szeretik a mának szóló frics­kákat, mosolyoghattak az elhangzotta­kon, az érintettek pedig dühönghettek, hogy mennyi „marhaságot” találtak ki a „pihentagyúak”... BODZSÁR ERZSÉBET Germantól, Falladától Tő­lük, Alekszandr Ger­mántól és Hans Faladától kaptuk, az elmúlt hét tele­víziós estéinek legmélyeb­ben ható élményeit, a mű­veikből készült filmek ré­vén. Profánul hatna az ösz­­szevetés, miszerint A pad című színmű hazugságokba burkolózó szerencsétlen sor­sú szereplőinek belső ver­gődése és a Halálodra ma­gad maradsz című regény fasizmus ellen forduló kis­emberének erkölcsrajza egy­ként a cselekvés motívumai­val hangsúlyozott drámai tortáiét. Merőben más a két történet hőseinek cse­lekvésiránya, s különböző a jellemfejlődés szintje a mo­tívumként szolgáló társadal­mi-egyéni okokból indulva. Míg A pad két szereplője a sorsából önigazolást akar nyerni, s a becsület békéje elérhetetlenül távolinak lát­szik számukra, addig a Fallada-regény főhőse meg­nyugodva járt az erkölcsi tisztasághoz, még az akasz­tófa árnyékában sem félve, mad­ a becsület útját követ­te. Két külön művet lát­tunk, csupán abban igazán egyezőt, hogy szugg­esztív színészalakítások hitelesítet­ték a történeteket. Gelman a jelenkor konf­liktusait vette és veszi na­gyító alá, hogy hazánkban is játszott sikeres színmű­veiben az egyszerű ember reakcióit kövesse nyomon reális társadalmi problé­mákra irányítva a figyel­met, a személyiségek gon­dolkodása és cselekvőkész­sége felől közelítve a kiéle­zett szituációkhoz. A két­szereplős színműből készült tv-játék hangsúlyozottan a magánélet szférájából me­rít, a társadalmi színtér csak mint másodlagos van jelen. Gelman ezúttal az érzel­mi élet színterét vetíti elénk, két kiégett ember kapcsolatteremtésének fe­szültségeit szikrázhatva. (Kegyetlent nyers valóság­kép bontakozik ki a nő és férfi hazugságoktól szabdalt önportréjával. A véletlen találkozás minden idillt, va­rázst, tiszta Szt .-elemeizést nélkülöz. A vidámpark fái alatt két, önmagát titko­n­­akaró, mindenből kiábrán­dult, a becsületes ée ««Kin- TELEVÍZI­ ­e érzelmi élet, társkapcso­lat reményét sem igazán is­merő ember találkozik. Gelman kutató igazságérzet­tel, mélyreható lélekismeret­­tel tárja elénk hőseit a ma­guk erkölcsi pőreségében, kegyetlen képet mutatva a nyomasztó egyedüllétről, el­­hagyatottságról és bosszú­vágyról, megrendítő hazug­ságokról, amelyek kétséges­sé teszik a tiszta életre tö­rekvést, az elhatározások véghezvitelének sikerét. Kiss Mari és Koncz Gá­bor alakítása teszi igazán sikeressé a tv-játékot. Ne­mere László rendezése a megtört emberi kitárulko­zásra alapozva enged be te­ret színészeinek, hisz végső soron a két kiváló színmű­vész szerepformálásának hi­telességén múlik minden. Krimibe ülő hazugságfordu­latokkal követhetjük nyo­mon a két ember elrejtett igaz énjének nyers megmu­tatkozását, hiszen a film személyiségük, tragikus ér­zelmi életük felderítését végzi — aggódva és re­ménykedve, hogy maradt-e bennük valami az eredendő tisztaságból, becsületből, hű­ségből. Fallada regénye megren­dítő képet ad a fasizmus mindent eltipró embertelen­ségéről, a rémségeket meg­szenvedő, a tűrést és tét­lenséget bűnnek érző kis­ember optikájával. A világ­hírű író korábbi regényei­ben is a kor névtelenjeinek társadalmi megrázkódtatá­soktól terhes, zaklatott éle­tét ábrázolta, példaként a Mi lesz véled emberke lét­bizonytalanságban vergődő kereskedősegéd főhősének sorsával. Hans Fallada 1945 után rendőri akták nyomán írta meg egy berlini asztalos­­mester magányos ellenállá­sát. Az ösztönös tiltakozás, a túlélés reménytelenségé­nek tudatában cselekvő hu­mánum drámai története a Halálodra magad maradsz A regényből készült NDK tv-filmsorozatot négy rész­ben láthattuk a héten a tv második programján. Az 1941­-ben induló tragikus cselekménysor Otto Quan­­gel bútorgyári művezető el­szánt tiltakozásának lélekbe markoló végigvezetése a sze­mélyét, tragédiáig. Quangel és felesége fiuk elvesztésé­vel érzik először igazán sa­ját bőrükön is a fasizmus kegyetlen valóságát. A há­borús sikereket halmozó fa­siszta Németországban — érzik — nem egyedül döb­bennek rá a szégyenteljes­, bűnös realitásokra. Minden­kitől elzárkózottan határoz­zák el, hogy a tétlenség a félelemtől bénult moccanat­­lanság, a képmutató alázat bilincséből kitörve tiltakoz­­náik, szembeszegülve az al­jassággal. Legyőzni a félelmet, tuda­tosan lázadni az intézmé­nyes terror közepette, ez a nehéz és nagy próbatétel Quangelék életében. Számot vetni mindennel, s így cse­lekedni elhatározottan, lé­pésről lépésre, azzal az esz­közzel, amely segíthet rá­döbbenteni az emberek egy részét, hogy maguk is cse­lekedjenek szembefordulva a hitleri fasizmussal. Szug­­gesztíven, a kisember heroi­kus küzdelmét — a levele­zőlapos röpiratosztás elszi­geteltségében komikusnak látszó cselekvését — szívbe­mar­káló sorstra­gédiáját éles kontúrokkal rajzolta elénk a filmsorozat. Feszültséggel telítetten, csupán a záró­epizódban aránytévesztő részletezés hibáival rekonst­ruálta az NDK televíziós al­kotás a híres regény cselek­ményét, a szereplők hiteles lélekrajzát Lenyűgöző te­hetségű színészt ismerhet­tünk meg Ervin Geschonek személyében, Quangel szere­pében. __ BECSEI PÉTER Hűség a szülőföldhöz Kurucz D. István kiállítása Gyerme­­korához, szőkébb szülőföldjéhez, Vásárhey- Tabán­hoz éppúgy hű ma­radt Kurucz D. István festő­művész, mint az Alföld, az alföldi táj egészéhez, amely­ről a nagyhírű elődök után is tudott és tud újat mon­dani. Vasárnap délelőtt a kép­zőművészet-kedvelők népes táborának megkülönbözte­tett érdeklődése kísérte Ku­rucz D. István kiállításának megnyitását Vásárhelyen, a Tornyai János Múzeum föld­szinti termeiben. Az esemé­nyen jelen volt Gyón Imre, az MSZMP KB tagja, az Or­szágos Közművelődési Ta­nács elnöke, és dr. Petrik István, a Csongrád megyei Tanács elnökének általános helyettese. Dr. Koncz János kandidá­tus, a megyei pártbizottság titkára, tárlatnyitójában elő­ször arról szólt, milyen jel­képes esemény volt az idén októberben a művész 70. születésnap­jának és az őszi tárlat megnyitójának egybe­esése. Az immár negyedik évtizedébe lépő országos je­lentőségű kiállítás elindítá­sában aiktív szerepet vállalt majd minden évben részt vett a seregszemlén Kurucz D. István. Családi tradíció által is táplált öntudata szükségsze­rűen vitte a szocialista mű­vészek közé. Míg apja Hor­thy börtönében ült, ő kis­gyermekként, paraszti kör­nyezetben, anyja szüleinél­­ nevelkedett A nagy meste­rek sorából 1934-től Szőnyi Istvántól, Rudnay Gyulától, Réti Istvántól, Benkhardt Ágosttól, Nagy Sándortól ta­nult a Képzőművészeti Fő­iskolán. Két alkalommal ró­mai ösztöndíjas is volt Képeinek realizmusa, ere­detisége, sajátos atmoszférá­ja jelentős helyet foglal el korunk sokféle képzőművé­szeti forma törkevése között Alkotásai szűkszavúságuk­ban sokatmondóak. Elhagy minden felesleges részletet, ettől válik festészete szug­­gesztív érzelmi és gondolati hatásúvá. Új felfogásban kapcsolja össze a magyar Vásárhelyen. Ezer szállal kötődik szülővárosához. Nemcsak festőművész, ha­nem művészetpolitikus, és közéleti ember is mindig. Munkácsy-díjas, a Magyar Népköztársaság kiváló mű­vésze. Hetvenedik születés­napja alkalmából, eddigi képzőművészeti és közéleti munkássága elismeréseként a Szocialista Magyarorszá­gért kitüntetésben részesült. Szép életútjának alkotásai a klasszikus szépség és a művesség marada­ndóságának hirdetői. Magas színvonalon képes széles tömegekhez szólni; a humánumot, az emberi értékeket, a szülő­hagyományt a kortárs euró- föld, és a rajta élő, dolgo­­kai formavívmányokkal s­zó ember szeretetet sugároz-Több mint 30 éve két ort­ zák képei — hangsúlyozta a honban él, Budapesten és tárlatnyitó méltatás. A képen — balról jobbra —: Győri Imre, dr. Koncz János. Kurucz D. István, dr. Dömötör János múzeumigazgató (Fotó: Dömötör­­ Mihály) Ezüst minősítés A Népművelési Intézet, a Kóta, az országos szövetke­zeti érdekképviseleti szer­vek és a Magyar Rádió szervezésében került sor az elmúlt hét végén Kiskőrö­sön a népzenei együttesek és pávakörök országos mi­nősítésére. A versenyben részt vett 31 együttes között nagy si­kerrel szerepelt a csongrá­di szövetkezetek Alföld néptáncegyüttesének 6 fős zenekara. Olsvai Imrének, a Magyar Tudományos Akadémia nép­zenei osztálya munkatársá­nak vezetésével tevékeny­kedő zsűri az Alföld zene­karának teljesítményét or­szágos ezüst minősítés ado­mányozásával ismerte el. Szabadegyetemi sorozat A szocializmust építő hazánk és Csongrád megye fej­lődésének négy évtizede címmel indított szabadegyetemi sorozatot a TIT megyei és városi szervezete. A soron kö­vetkező előadásra december 5-én, szerda este 5 órakor kerül sor, amikor dr. Sebe János, az MSZMP Csongrád megyei Bizottságának osztályvezetője. A közgondolkodás jellemzői, fejlesztésének főbb irányelvei megyénkben cím­mel tart előadást Ezt az érdeklődők a s­zervezet Kalász utca 11. szál­ alatti helyiségében hallgathatják meg. Bárdos Lajos műveiből, pénteken Szegeden • •Ünnepi kórushangverseny A Tisza Szálló dísztermé­ben december 7-én, pénte­ken este 7 órakor Bárdos Lajos zeneszerző születésé­nek 85. évfordulója tiszte­letére ünnepi kórushang­verseny lesz. Erdős János, a KÓTA megyei titkára mond köszöntőt, majd 9 együttesből álló összkar ad­ja elő nyitószámként a Ti­szai dallamok című szerze­ményt. A műsoron Babits, Weöres Sándor, Juhász Gyu­la és Ady Endre megzené­sített versei szerepelnek többek között, amelyeket a Hódmezővásárhelyi Vegyes Kar, az Ifjú Zenebarátok Kórusa és a Canticum Ka­marakórus ad elő Emmike néni nyolcvanéves Tavaly nyáron, a mind­szenti könyvtárban, afféle író-olvasó találkozón, mint szokás, megkérdezték tő­lem is: mivel foglalko­zom, mi a munkám? Azt feleltem, amit hasonló kérdésekre máskor is szok­tam, ami első elemiben is dolgom volt: írás, olvasás. Mindszenten még hozzá­tehettem: erre, írásra, és olvasásra a néhány lépés­nyire innen élő Emmike néni tanított, több mint fél évszázaddal ezelőtt. K. Tóth Emma tanító néni — időközben már tanárnő, sőt, kiváló tanár — ma, december 4-én tölti be 10. életévét. Nemcsak engem tanított a betűvetésre, hanem a fél Míndszentet. Ma már nagy­apák is vannak köztük; fiaikat, unokáikat is ő ta­nította. Nekem, hadd di­csekedjem, protekcióm volt. Anyám­ egy hízott ka­csával tette nyomatékosab­­bá kérésünket Tan igazga­tó bácsinál, nos bár 1976 januárjában szülött­ sn, ve­gyenek föl az 1925 ben szü­letettekkel együtt elemibe, így azután minden egy évvel előbb végezhettem. 17 éves voltam érettségi­kor, 21 évesen szerezhet­tem doktorátust. A másik kiváltságomat Emmike né­nitől kaptam: nekem nem kellett palatáblára írnom, hanem rögtön füzetbe, ce­ruzával írhattam. Eleinte bal kézzel, mert suta va­gyok, s­emmike néni so­káig hasztalan tétette át a jobb kezembe a pia.Ihász néhány perc múlva megír a bal kezemben találtai Átvándorolt, öntudatlan)­­ is áttettem. Lassan azon­­­ban íry megtanultam jobb­­ kézzel, de a kész­ villá­­­most is fordítva haszná­­­lom, s dobni is csak bállá­ tudok. Emmike nénit, aki elin­dított a betűvetés és az olvasás útján bennünket; aki a rajz szépségére is megtanította az egymást követő nemzedékeket; aki a község múltjának, ha­gyományainak megbecsü­lésére, fölkutatására, a he­lyi szellemi és tárgyi örök­ség ápolására is ránevelte a mindszentieket tzok ez­ren hálával és szeretettel köszöntik. PÉTÉT­ LÁSZLÓ KEDD, 1984. DECEMBER 4.

Next