Csongrád Megyei Hírlap, 1989. április (46. évfolyam, 77-100. szám)

1989-04-17 / 89. szám

Füstös vasútállomás, mellette nem kevésbé füs­tös resti. A gyorsétkező bejárata a f­őtt környezet­idegenrikító felirat hir­deti, hogy a helyiségben hot-dog kapható. A nagy­­kiflibe bújtatott főtt virs­li gondolatára megmoz­dulnak az utazó gyomor­nedvei. Máris ott toporog a pult előtt. Roltyog a virsli, étvágy­­gerjesztő illatok szállnak. Az eladónő villára szúrja a rudacskákat, rá a mér­legre, majd papírtálcára pöcköli. — Parancsoljon! Az utazó mereven bá­mul a papíron árválkodó kopasz virslire: — De kérem... Ez len­ne a hot-dog? — Most éhes, vagy nem Alternatív éhes? — méltatlankodik a mögötte álló idegen.­­ • .? — Akkor meg mit rek­lamál? Ez egy alternatív hot-dog. * Félénk kopogás a bejá­rati ajtón. Elegáns fiatal­ember nyer bebocsátást. A nappali küszöbén vigyázz­­ba vágja magát, úgy kán­tálja a locsolóverset: — Függöny mögött ál­lok, három puszit várok ... — az utóbbi félmondatot erősen túlhangsúlyozza. — Úgy kapsz te három puszit, ahogy a favaorv mögött állsz! — csipkelő­dik a lány. — Miért? Talán nem az? — s meglengeti az orra előtt fityegő, zsinór­ra fűzött gömböcskéket. Majd a szigorú tekintettől megenyhülve: — Na jó, megengedem, alternativ függöny. * Pöttöm gyerkőc vár a sorára a fagylaltospu­lt előtt. A kínálatot böngé­szi: csokoládé, puncs. Mindjárt nyújtja is a pénzét. — Kétgömböset kérek. — De milyet? — érdek­lődik a kiszolgáló. — Alternativot. — Micscsaá­át? A kicsike tudományos arcot ölt, úgy magyaráz­za: — Hát ilyet is — meg olyat is. HALUBA MARGIT 4 A világnézet nem lehet kényszer! A lelkiismereti és vallásszabadságról Az idén decemberben várhatóan az Ország­­gyűlés elé kerül a lel­kiismereti szabadság­ról és a vallás szabad gyakorlásáról szóló tör­vénytervezet. Ennek kapcsán kérdeztük dr. Pozsonyi Lászlót, az Állami Egyház­ügyi Hivatal titkár­ságának vezetőjét; mi tette szükségessé az új törvény megalkotását, hogyan értelmezzük en­nek tükrében a lelkiis­mereti szabadságot, a vallásszabadságot?­ ­ Az utóbbi harminc év­ben a Magyar Szocialista Munkáspárt és a kormány olyan egyházpolitikát foly­tatott, amely világszerte feltűnést keltett és elisme­rést váltott ki. A magyar állam és az egyházak kö­zötti rendezett viszony sta­bilizáló eleme volt és ma­radt a magyar belpolitiká­nak, nemzetközileg pedig hozzájárult az ország ked­vező megítéléséhez. — E téren inkább mi voltunk szerények, ami­kor állandóan azt hangsú­lyoztuk: nem kívánunk modell lenni... — Tény, hogy a magyar egyházpolitika egy olyan ■történelmileg igazolt gya­korlatot alakított ki, amely páratlan volt, s több szem­pontból maradt is a szocia­lista országokban. Ennek lé­nyege: nem szükségszerű a harc a szocialista állam és az egyházak között, lehető­ség van a konstruktív együttműködésre. Az elvi alapja ennek a gyakorlat­nak az volt, hogy mindkét fél megőrizte a maga vi­lágnézetét, tiszteletben tar­totta a másik meggyőződé­sét, s azt kereste, milyen közös pontokon tud együtt­működni a közösségért. ■Ezen az alapon lényegében érvényesült a lelkiismereti szabadság és a vallás sza­bad gyakorlása. — Ha ez így van, akkor, mi szükség van az új tör­vényre? — A kettő nem mond el­lent egymásnak. Az 1980- as évek közepére ugyanis világossá vált, hogy az ed­dig érvényes jogszabályo­kat túlhalad­ta az élet, meg­haladta a gyakorlat. Hiszen ne felejtse el, a vallássza­badságot csupán alsó szin­tű jogszabályok deklarál­ták, mindenekelőtt az 1895-ös 43. törvény, amelynek nagy részét ugyan hatályta­lanították 1947-ben —, s ez elég nagy hiba volt —, de amelynek 7., 8. és 18. szaka­sza továbbra is érvényben maradt. Általános szabályo­zásról viszont nem beszélhe­tünk. Ezt felismerve kedvezmé­nyezte az Állami Egyház­ügyi Hivatal, még 1983-ban egy új, átfogó jogszabály megalkotását.­­ Tehát nem egyszerű­en arról van szó, hogy kodifikálunk egy addig is meglevő gyakorlatot.­­ Arról is, meg többről is szó van. Egyrészt az új tör­vénynek tartalmaznia kell a már eddig is érvényesülő vallásszabadságot, más­részt viszont egy múlt szá­zadi törvény, amelynek alapján e gyakorlat folyt, értelemszerűen alkalmat­lan már arra — bármilyen haladó volt is —, hogy a mai körülmények között megfe­leljen. Hogy mást ne említ­sek, csupán a helsinki zá­­róokmányt 1975-ből, amely ajánlásokat fogalmazott meg a vallás szabad gya­korlásának biztosításával kapcsolatban. Ezeket az ajánlásokat mi elfogadtuk, támogattuk. De megemlíthe­tem más nemzetközi szerző­dések erre vonatkozó része­it is. Például a Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmányát, amely­hez mi is csatlakoztunk, s amellyel­­ ugyancsak össz­hangban kell lennie az új törvénynek.­­ S mindezek között, gondolom, az új alkot­mánnyal is. — Így van, bár alighanem a lelkiismereti és vallás­­gyakorlási törvényt előbb fogják elfogadni, mint az új alkotmányt. — Nem okoz ez gondot? — Az alkotmány csak ál­­­talánosságban mondja ki a lelkiismereti szabadságot, és a szabad vallásgyakorlás jogát, ez a törvény viszont sokkal konkrétabb kell ■ le­gyen. — Mielőtt erre rátér­nénk, manapság sok vád éri a korábbi évtizedek egyházpolitikáját. Sok­szor indokolatlanul, de az emberben mégis kétségek ébrednek ... — Ha nagyobb gondok lettek volna, ak­kor aligha játszhatott volna a magyar külpolitikában olyan pozi­tív szerepet az Egyházügyi Hivatal, mint amilyet ját­szott. A mi delegációnk lá­togatása alapzta meg a nyi­tást Kínával, Izraellel. Ben­nünket hívtak meg először Genfbe, a Nemzetközi Egy­házi Szervezetek Központ­jába. 1980-ban az afganisz­táni események miatt telje­sen befagyott nemzetközi helyzetben mi jártunk az Egyesült Államokban. S vi­szont: 1987-ben itt járha­tott, mert eljött Billy Graham prédikátor, 1987-ben szocialista országokban először rendezett ülést a Zsidó Világkongresszus, s 1984-ben a Lutheránus Vi­lágszövetség. Az utóbbi időszak eseményei között megemlíthetném a pápa meghívását és közelgő láto­gatását. — Most tehát lássuk, mit értsünk lelkiismereti és vallásszabadságon? — A két jog véleményem szerint egymástól elválaszt­hatatlan. A törvénynek ki ■kell majd mondania e két jog tartalmát, és az érvé­nyesülésükhöz szükséges ga­ranciákat. Szabályoznia kell az állam és az egyházak, a vallásfelekezetek viszonyát, biztosítania kell azok auto­nóm működését. Mindenkinek joga van e szabadságra, a világnézet minden kényszertől mentes megválasztására, s arra, hogy a jog lehetővé tegye, hogy a különböző világné­zetet valló állampolgárok és szervezeteik — így az egy­házak is — nézeteiket sza­badon terjeszthessék és ok­tathassák. A garanciák kö­zött kell, hogy szerepeljen: világnézete, meggyőződése miatt senkit semmiféle hát­rány nem érhet, és semmi­féle előny nem illet meg. Az állampolgárok egyházhoz, vallásfelekezethez való tar­tozását például az állami nyilvántartások nem tartal­mazhatják. — Mindez feltételezi az állam és az egyházak szét­választását. — Igen, ennek lényege pedig, hogy az egyházak és vallásfelekezetek nem gya­korolnak állami funkciókat, az állam pedig elismeri és tiszteletben tartja független­ségüket és autonómiájukat. Az egyházak és a vallásfe­lekezetek egyenjogúak kell hogy legyenek. Az egy­házak és vallásfelekezetek nem az egyesülési jog alap­ján létrejövő különös cso­portok, mégis jogi szemé­lyek. A lelkiismereti szabad­sághoz tartozik az is, hogy elismerjük a szülőknek, a törvényes gyámoknak azt a jogát, hogy kiskorú gyer­mekeik világnézeti nevelé­séről — ideértve a vallásos nevelést is — döntsenek. Ugyanakkor e jogok gyakor­lása nem menthet fel sen­kit az állampolgári kötele­zettségek teljesítése alól. Tehát mind a vallásos ál­lampolgároknak, mind az egyházaknak tiszteletben kell tartaniuk a Magyar Népköztársaság Alkotmá­nyát. FRISS RÓBERT Bethlen-est­­ a szegények javára A SZ­ ETA, a Szegényeket Támogató Alap javára ajánlja fel hagyományos tavaszi műsoros estjének bevé­telét a vásárhelyi Bethlen Gábor Gimnázium. A program április 18-án, kedden este 6 órakor kezdődik a Petőfi Sándor Művelődési Központ színpadán. A műsor első ré­szében Kocsis István Árva Bethlen Kata című monodrá­májából ad elő részletet Szabó Márta, míg a másodikban, „Magyarokhoz” és „A szétszóródás előtt” címmel mutat­nak be zenés irodalmi összeállítást. Napóleon Vásárhelyen ám ezúttal aligha diadallal onaparte 1796—97-ben, a franciák itáliai had­járata során valósággal ,,tönkregyalogolta’’ az osztrák hadsereget, a városok zömébe majd­nem harc nélkül vonult be. Ami közel kétszáz évvel ezelőtt hódító hadjáratnak indult, az szerda este a Petőfi Művelődési Központ színpadán folytatódott. Igaz, hogy ezúttal nem a fiatal tábornok, a későbbi császár, hanem csak a nevét viselő magyar zenekar által. S természetesen Vincze Lilla énekesnő sem osztrák tábornokokon tiport keresztül, csizmái alá ezúttal csak néhány tizenéves került, s azok is csak átvitt értelemben. És a zenekar sikere sem volt még megközelítően sem olyan egyértelmű, mint a nagy előd fent emle­getett itáliai hadjárata. Mert ugyan a közel másfél órás műsor alatt hallhattuk a Napóleon Boulevard ügyeletes slágereit, sikerdalait, amelyek az utolsó nagylemezen, illetve a még meg nem jelent Vincze Lilla szólóalbumon találhatók. Az egyébként koncerteken nagylemezminőséghez szoktatott közönség ezúttal nem élvezhette a technika áldásait. A viszonylag kisméretű, de annál jobban torzító hangfalak érthetetlenné változtatták a dalok szövegét, s főkén a fuvola hangját foszlatták a sem­mibe. Még jó, hogy a dalok többé-kevésbé benne él­nek a fülekben. Bonaparte 1802-es poroszországi hadjárata során a mértékadó történettudomány szerint a francia had­sereg ágyúi összesen 1400 lövést adtak le. Ez a kor összehasonlító adatai szerint is rendkívül spórolós tü­zérségi tűz mégis elegendő volt ahhoz, hogy a porosz hadsereg letegye a fegyvert. A Napóleon Boulevard minden eszközt bevetett ahhoz, hogy „győzelmet" arasson Vásárhelyen. Fényeffektusokat, nagy hang­erőt, sztereo hangvéget, play back-et. A dalok egy­formaságán és élvezhetetlenül visszahangosított meg­szólaltatásán azonban alig-alig segített az, hogy Vin­cze Lilla a koncert folyamán többször is „mundért"’ cserélt. Ezúttal nem „győzött" a Napóleon Boulevard, hi­szen az élőben felcsendülő dalok közül az az egyet­len, az Edith Piaf-féle ütötte meg az elvárható szin­tet. A többi ritmusközpontúvá torzult slágeren pedig még az énekesnő könnyűzenében szokatlanul jó tel­jesítményt produkáló hangja sem segített. KOROM ANDRÁS : Elvi farmerek Avagy: „gyártsuk" őket — adminisztratíve? A történetet hallva, el­kezdtem számolgatni. Sor­ra vettem Kisalföld-széli szülőfalum házait, elmélet­ben kutatván, kik vállalkoz­nának a farmerségre. Alig­találtam tucatnyi családot, akik nézetem szerint bizto­san vállalnák a mezőgaz­dálkodás testet gyötrő, koc­kázatot jelentő munkáját. Az egyik házban csak idő­sek élnek, a fiatalok mesz­­szi városokban dolgoznak, jórészt elfeledve a gazdálko­dás szokásait, szabályait; másutt ugyan maradtak erős fizikumú, gazdálkodásra al­kalmas emberek, de ők is szakmát tanultak, azt kedv­vel művelik, nem cserélnék föl a földművelésért. Egy falu persze nem a világ, de másutt érdeklődve is ha­sonló arányokat hallottam. Van tehát egyrészről az alternatív óhaj, az új föld­osztás, a családi farmok ki­alakítása; létezik másfelől egy objektív társadalmi-gaz­dasági szerkezet, amely nem igazolja az óhaj realitását. Ha az új típusú gazdálkodás elvét elfogadjuk is, hama­rosan gyakorlati akadályok­ba ütköznénk a megvalósí­tásnál. Tételezzük föl, hogy az elvi, jogi korlátok egy csa­pásra leomlanak, s a csalá­di vállalkozóknak kimérik a földjét a falu határában. A műveléshez először szakér­telemre lesz szüksége, még­hozzá nem speciálisra, ha­nem általános mezőgazdál­kodási, technikai, technoló­giai, közgazdasági ismere­tekre is. Oktatási rendsze­rünk azonban a szakosítás­ba épült. A gépészszakisko­lákban csak hallottak az ál­lattenyésztésről, s fordítva sincs másképp. Az állatte­nyésztő szakmunkások még jogosítványhoz sem intéz­ményesen, hanem magán­­szorgalomból jutottak. A nagyüzemi mezőgazdaságban ez csupán szemléleti visz­­szásságokkal járt, az ered­ményes vállalati munkát alig észrevehetően akadá­lyozta, ám a családi vállal­kozónak létérdeke és lét­feltétele az átfogó ismeret. H­ossza­bb- röv­id­ebb idő alatt persze a mezőgazdál­kodás megtanulható, a gya­korlati sikerek és kudarcok edzik, okosítják a gazdál­kodót. Ám a termeléshez az észen, a tapasztalaton kívül eszközök is kellenek. A csa­ládi termeléshez szükséges eszközök pedig igencsak hiányoznak. Több száz ló­erős traktorok, összekapcsol­ható célgépek jellemzik a magyar mezőgazdaságot, amelyek drágák, csak nagy­üzemi körülmények között hasznosíthatók ésszerűen. A külgazdaság mostani álla­potában alig várható, hogy egy csapásra megoldódik a farmerek munkájának egyik elemi feltétele, a birtokmé­rethez igazodó eszközvá­laszték. A hiánygazdálkodás káros hatásait, jövedelmező­ségét romboló következmé­nyeit pedig a jól működő nagyüzemek is érzékelték, az induló, útkereső családi farmoknak pedig egyenesen a végzetük lehet. Nem lehetetlen persze az eszközök beszerzése, a ter­mészet is segítheti a jövő gazdálkodóit, s­ gazdag ter­mést gyűjthetnek raktáraik­ba. De ez a termés még nem áru, s kiváltképpen nem feltétlenül elkönyvelhető be­vétel. Sokat emlegetett hiá­nyossága a magyar gazda­ságnak a valótlan, beavat­kozással terhelt piac, ami az agrártermelőket különö­sen sújtja. A magyar mező­­gazdaságnak ugyanis egyik valós sikere, hogy keresleti piacon értékesíti áruit, s nem kell sorban állni ter­mékeiért. A piaci morál azonban e szektort is elke­rülte, s a termelők számá­nak szaporodása, az értéke­sített mennyiség csökkené­se a termelők piaci erejét gyengítheti, következéskép­pen a zavarosban halászók lehetőségeit erősítheti. A ma családi farmerjei az éppen érvényes szabályozás­sal, az agrárollóval meg­nyirbált árviszonyokkal is szembekerülnének. Azzal mindenesetre számolniuk kellene, hogy a nagyüzemi művelésben hatékonyabb búzatermesztés a termelő­szövetkezetek több mint harmadában veszteséges; a sertéshizlaláson mindössze néhány száz forint a kister­melői munkabért is magá­ban foglaló eredmény. Ma tehát úgy tűnik, in­kább szólam, kívánalom a családi farmergazdálkodás elterjedése, gyakorlati rea­litása egyelőre vajmi ke­vés. Persze a nyugat-euró­pai példák mutatják, hogy az agrárfejlődésnek ez lehet az egyik eredményes útja. Ám azonnali átvétele, máso­lása, s a valós társadalmi­gazdasági állapot figyelmen kívül hagyása hasonló poli­tikai és gazdasági tévedé­sekkel járhat, mint a kol­hoz típusú nagyüzemi me­zőgazdaság meghonosítása. Elég sok és erősen nega­tív tapasztalatunk van a központilag elhatározott el­vekről, a fentről vezérelt gyakorlatról ahhoz, hogy most újra, egy ugyan más típusú, de mégis csak „fent­­ről” kezdeményezett agrár­­gyakorlatot sür­get­­­sen. A gazdasági fejlődés kényszerítheti csak ki a­ s­­­­vetkezeti felbomlást, s he­lyén a családi farmok ki­alakulását. A realitás csak az lehet, hogy hosszú ide­ig egymás mellett működ­nek állami gazdaságok, ter­melőszövetkezetek, szakszö­vetkezetek, családi farmok. Egymáshoz viszonyított arányuk változhat, de nem adminisztratív sürgetésre, hanem valós gazdasági ver­senyben. Ehhez először is szektorsemleges, csupán a piaci törvényekre épülő jo­gi, közgazdasági szabályo­zásra lesz szükség. S majd, ha a szövetkezetek sem kényszerülnek hátra kötött kézzel az úszásra, valóban rendelkezhetnek saját va­gyonuk fölött, akkor derül­het ki végérvényesen gaz­dasági erejük, s egyebek kö­zött a családi farmokkal összehasonlított versenyké­pességük. V. FARKAS JÓZSEF Az állami gazdasági vezetők egyik tanácskozásán szót kért a Magyar Demokrata Fórum képviselője. Először is elmondta, hogy a farmergazdálkodás híve, maga is gaz­dálkodik, majd az új földosztás mellett érvelt szenvedé­lyesen. Több állami gazdasági vezető fejcsóválva hallgatta beszédét. Vélhetően erre reagálva, nyugtatgatta őket, a diplomás szakemberek tanácsaira a leendő farmereknek is szükségük van, nem maradnak kenyér nélkül a mostani igazgatók. Éneklő ifjúság ’89 — Vásárhelyen Április 20-án délután fél 3-kor a Petőfi Sándor Mű­velődési Központban ren­dezik meg az Éneklő Ifjú­ság idei általános iskolai kórustalálkozóját. A vásár­helyi városi tanács műve­lődési osztálya, a Magyar Úttörők Szövetsége váro­si elnöksége és a PMK szervezésében tartandó tá­­lálkozón a város 11 általá­nos iskolájának gyermekko­ra lép fel. HÉTFŐ, 1989. ÁPRILIS 17.

Next