Polgár fiúiskola, Csongrád, 1877
I. Adatok a csongrádi négy osztályú polgári-iskola történetéhez. A csongrádi polgári fi-iskola a lefolyt tanévvel, fennállásának ötödik évét tölti be, mely időről intézetünk anyagi és szellemi fejlődésének említésre méltó mozzanatait a következőkbe vonjuk össze, hogy abból a tanügy által érdeklett. közönség kellő tájékozottságot szerezhessen magának. — Nem lehet ugyan intézetünk állapotát a jelen alkalommal még fényesnek mondani, mindazáltal annyit jelezhetünk, miszerint az eddig elért berendezési eredmény szép s hisszük, hogy a még hiányzó taneszközök a legközelebbi jövőben be fognak szereztetni. — De a szellemi eredményre is bátran kimondhatjuk, miszerint az, minden tekintetben megfelel a mai kor kívánalmainak. — Hogy azonban kitűzött feladatunknak megfelelhessünk, szorosan az idetartozó tények és mozzanatok tárgyilagos elsorolására szorítkozunk. A tanév, a községi Tek. Iskolaszéknek 1877-ik évi augusztus hó 26-án hozott 70-ik számú végzése értelmében szeptember hó 1-én kezdetett meg a behatásokkal, mi egész e hó 9-ikéig tartott, mely napon egyúttal a javító és fölvételi vizsgák is megtartottak , a rendes előadások azonban csak 10-én vették kezdetüket. A beiratások eredménye a következő, mint : az első osztályba beíratta magát 15, a másodikba 13, a harmadikba 15 és a negyedikbe 10 fiú összesen 53-an, mely összeg arányítva az intézet múlt évi népességével, 18 fogyatkozás mutatkozik. Igaz ugyan, hogy a beiratkozások által elért eredmény csekély s nem oly nagy mint azt egy ily népes város polgári iskolájában kívánni lehetne, mely hivatva van a nép, illetve a polgárok gyermekeit hasznos és művelt (hazafiakká polgárokká) képezni, mindazáltal mégis vigasztal némileg azon körülmény, miszerint az ország hasonló intézetei a legnagyobbrészt e bajban sinylenek és nem a mi hibánk eredménye. — Várnunk kell s küzdenünk lankadatlan bátor kitartással, míg népünk kellőleg fogja méltányolni a polgári iskolát , mert jönni kell egy jobb jövőnek, mikor intézeteink is oly szép számú látogatásnak fognak örvendeni, mint a középtanodák. Nem mulaszthatjuk el fölemlítését azon körülménynek, melyszerint e lefolyt tanév kezdetével is folyamodott több szülő, elemi