Polgár fiúiskola, Csongrád, 1934

szerepeltek, sokan saját költésű — sokszor sikerült — verseket, elbeszélé­seket, humoreszkeket olvastak fel. A festőművészet kedvelői képeikből, raj­zaikból hoztak fel sokszor egész kis kollekciót. Az önképzőkör havonkint megtartott gyűlésén a szavalatokra jóindulatú bírálatot mondtunk, a felolva­sásokat figyelmesen meghallgattuk. Az elismerés a legtöbbször ott csillogott a hallgató közönség arcán. A rajzokról, képekről megmondtuk, mi rajta a jó s megmutattuk a fejlődés útját. Sokszor egészen meglepő, átlagon felüli pro­­dukciókkal találkoztunk. Január második felében Madáchról emlékeztünk meg. Madách-verse­­ket szavaltak a fiúk s a vezető-tanár rajzokkal illusztrált előadást tartott a szegedi szabadtéri játékokról, ahol „Az ember tragédiáját“ hozták színre. Egy áprilisi gyűlést egészen Rákóczi emlékének szenteltünk, a tanári emlékbeszédbe szőve a fiúk válogatott kurucdalokat énekeltek és kuruc balla*­dákat szavaltak. A teremben sikerült néhány órára visszaidézni a kuruc* kornak, Rákóczi Ferenc dicső korának a hangulatát, úgyhogy iskolánk ifjú* sága hazafias érzésben megújulva, megerősödve távozott az ünnepélyről. Meg kell említenünk, hogy a gyűléseinken szorgalmasan megjelent önképzőkörünk tavalyi elnöke Csehpál János, aki kultúrált, elmélyült Revicz* ky*, Kosztolányi*, Poc Edgar*versekkel emelte a gyűlés színvonalát. Egyik önképzőköri tagunknak, Magyar Ferenc IV. o. tanulónak pedig egy buda­­pesti cég megjelentetésre regényét fogadott el. Több gyűlésünket az idén is megtisztelte jelenlétével Szegedi Szűts István tanár kollegánk, aki nemes érdeklődést mutatott a munkánk iránt. TÉL JÓZSEF tanárelnök. A kertgazdaság. A mezőgazdasági ismeretek tanítását 1. tanévben is a gazdasági nép­ iskola tanerői látták el s ők kezelték a gyakorlóterületet is. Az elméleti tanítás osztályonként heti egy*egy órában történt. Ennek kiegészítését képezték a vallás- és közoktatásügyi miniszter úr 1929. évi 630—05—116 sz. rendelete alapján rendszeresített munkadélutánok. Osztályfőnökeik felügyelete és a gaz­­dasági szaktanítók irányítása mellett 12*es csoportokba osztva vettek részt a tanulók a munkadélutánokon. Gyakorlati oktatás céljaira a mintaszerűen fel­­szerelt 2 kat. hold kiterjedésű s a Holtó Tisza partján, az iskolától 1000 lépés távolságban fekvő bekerített gyakorló terület szolgál. A gyakorlóterület talaja minden növénytermelésre kiválóan alkalmas. Van konyhakert, faiskola, szőlő, gyümölcsös, füzes, kísérleti telep, erdei csemetei iskola. Folyó évben 500 négyszögöl terület olasz rizling oltványszőlővel telepíttetett be. Ez lesz hivatva a kiépítendő borgazdaság alapját szolgálni. A borgazdaság bevezetése igen fontos, mert Csongrádon 5000 kát, holdon bort termelnek. Az erdei cse­­meteiskolában nevelt fák kiültetésre alkalmas korban az iskola növendékei között díjmentesen osztatnak ki. Ezeket szüleik birtokán ültetik el és fejlő­­désükről időközönként beszámolnak. A város fásításában így vesz részt az iskola. A gyakorlóterületen bemutatást nyer a gyümölcs és szőlő ellenségei és betegségei ellen való védekezés. Van a gyakorlóterületen jól felszerelt méhes is, melyben a méhészet körébe vágó gondozási gyakorlatot tartjuk. Mivel a 2 holdas gyakorlóterület inkább kertészeti irányú, így az ott

Next