Polgár fiúiskola, Csongrád, 1939

Tanítványaink pályaválasztása. Hatvanhetedik évét betöltött iskolánk négy-négy évig otthona az egyes nemzedékeknek. Évről-évre jönnek hozzánk az új meg új korosztályok. Megismerkedünk velük, neveltjeink lesznek s mikor eltelt a négy év, tovább mennek az élet útján, hogy az iskolánkban szerzett útravalóval ellátva küzdjenek meg az élettel. Minden évfo­lyamnak nyomába szegődik egy év múlva a következő, mely 3 évig utóda is, kortársa is az előző évfolyamnak s mikor a negyedik évet elvégezték, eltűnnek közelünkből. Megszűnik az az egység, mely egy osztályt alkotott iskolánkban. Az a családias, testvéri kapcsolat, mely fiainkat összefogta, meglazul, mert megszűnik a mindennapos együtt­­lét. Ki-ki a maga életpályáján folytatja az életet. Kevés alkalmunk van ezután figyelemmel kísérni tanítványaink életét, mert az iskolát elhagyottak száma évről-évre több és több és mindig nő azok szá­ma, akik városunkból elkerülnek s ezáltal csak hosszabb utánajá­rással lehet megtudni, hogy ki hova került, kiből mi lett. Valamikor nagyon sokféle életpályára szóródtak el tanítványaink. Ma az a helyzet, hogy a legtöbb szülő azzal a megokolással adja hozzánk gyermekét, hogy a polgári iskola elvégzése nélkül nem lehet iparos a fiam. Elvégeztetem vele a polgári iskolát, hogy iparos lehes­sen. Ez azt mutatja, hogy a szülők túlnyomó többségben iparosnak, esetleg kereskedőnek szánják a kezünkbe adott gyermeküket. Az iskolánkat elvégzett tanulók valóban többnyire iparosok, kisebb rész­ben kereskedők lesznek. Ez az életpálya annyira majdnem kizáró­lagos, hogy még olyanok is az ipari pályára kerülnek, akik néhány évig a szülői házban maradnak, míg végül rátalálnak arra a foglal­kozási ágra, mely nekik megfelel­ő idősebb korban válnak inasokká. Mindezekből azt hihetné az ember, hogy a szülők és gyerme­kek nagyobb fokú tudatossággal szemelik ki jóelőre azt az életpá­lyát, amelyre az egyes fiúk a legalkalmasabbak, amelyre a legszí­vesebben mennek, vagy amelyiken a boldogulás a legvalószínűbb. Ezzel szemben a legtöbb esetben hiába kérdezi az ember még a IV. osztályos tanítványt, vagy annak szüleit is, hogy milyen foglal­kozási ágat szeretne űzni. Nem tudnak rá választ adni. Gyakran előfordul az is, hogy egyik-másik végzett növendékünk 2—3 ipará­gat is végigpróbál, míg egy merőben ellentétes természetű foglalko­zási ágnál állapodik meg, mint amilyennel először próbálkozott. Ez a tétovázó bizonytalanság semmiképen nem előnyös. Nem előnyös gazdasági szempontból, mert a negyedik osztályt végzett tanuló eltar­tása a szűkös anyagi viszonyok közt élő szülőkre nézve jelentékeny teher. Ha akár csak egy év is úgy telik el, hogy sem a család, sem a tanuló semmi hasznát sem veszi, pótolhatatlan veszteség éri mind a kettőt. Ugyanazok a szülők, akik addig, amíg gyermekük isko­lánkba jár, görcsösen ragaszkodnak ahhoz, hogy fiuk akkor is jusson előbbre, ha nem felel meg a követelményeknek, mert a gyep

Next